Annons:
Etikettövrigt
Läst 2326 ggr
Clary
2009-12-18 12:13

5 saker du inte vill vara utan.

Vi har ju pratat mycket om vikten av att rensa ut allt som vi inte blir glada och inspirerade av att se på/använda.

Om du nu fick välja ut 5 saker, och nu pratar jag saker, inte djur eller människor, som du definitivt inte kan tänka dig att avstå från vad skulle det blir. Och varför?

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
szirius
2009-12-18 14:20
#1

För mig är badkar viktigt.Har alltid valt lägenheter med badkar före lyxiga ducshkabiner.

 Nu har vi tom två badkar, ett vanligt och ett i modell störreGlad.

(Faktiskt så badade jag och min man där igårkväll med tända ljus och drack palinka ( en ungersk fruktsprit) .Flört Ett enkelt och mkt trevligt sätt att ordna en romantisk stund med sin käre.)

Tuva-Lena
2009-12-18 23:40
#2

Datorn!!! Förvånad diskmaskinen, dammsugaren/snyltgästen, TV:n och bilen. Cool

#1 Jag har inget badkar men har saknat det sen jag flyttade från stan. Gråter Just det där att kunna krypa ner och tända ljus, sätta på nån skön musik och bara slappna av - mer behövs det inte. Så jag förstår att det är nåt du absolut inte vill vara utan. Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
2009-12-19 20:24
#3

Nåt annat jag kom på är pianot! Jag känner mig halv i ett hem utan piano, jag blir enormt rastlös efter några dagar om jag inte får spela och sjunga Glad.

Självklart även saker som gör livet bekvämt, som tvättmaskin och bil….är man utan ett tag märker man vad krångligt allt blir…Obestämd

Clary
2009-12-19 21:56
#4

Datorn, snabeldraken, sängen, böcker (jaja det är fler än 5) och vad mer då Obestämd det får bli badkaret, det är ljuvligt att krypa ner där Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2009-12-20 01:26
#5

Amen va då Clary? Sängen! Jag vill inte heller vara utan säng! Tyst Även om den just nu är proppfull med katt och hund upp till kudden. Skrattande Ja då blir det sex då alltså - inte i sängen, men väl sex saker.. och inte sexsaker heller utan 6 st prylar! ha ha.. Skrattande Gud va jag krånglar till det.. Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Svartkatt
2010-02-17 23:04
#6

Jag skulle inte vilja vara utan sängen, badkaret, mina böcker, kristallerna och.. min spis tror jag :D

Annons:
szirius
2010-02-18 18:40
#7

idag kom en sån där tacksamhets -flash :

Jag hade precis gjort broccoligratäng i en varm fungerande ugn, satte på en tvättmaskin och gick sedan för att ta ett varmt fotbad.

Tänk så himla bra man har det med alla dessa bekvämligheter!

Det tänker jag på ibland…att vi slipper stå vid en kall flod och skrubba våra underkläder på vintrarna - HU! Och att vi har rinnande, rent, varmt vatten…allt detta är ju fantastiskt….

Tacksamhet är en underbar dygd att kännaKyss

Svartkatt
2010-02-18 20:26
#8

Ja, det är rätt fantastiskt. Men jag tänker alltid på hur orättvist det är i världen, vi har massa bekvämligheter, medans vissa inte ens har en toalett.

Vi är nog egentligen ganska bortskämda :P

Tuva-Lena
2010-02-18 20:48
#9

Ja visst är vi det! Tyst 

Ibland funderar jag ändå så här: Det klimat vi lever i gör att vi tvingas att tänka mer på att ordna det för oss. Vi kan inte bo under bar himmel under vintern t ex, vi behöver varma toaletter för att inte förfrysa baken, vi måste ha effektiv uppvärmning för att inte frysa ihjäl o s v.. Det är såna saker vi tvingas att prioritera om vi skall kunna ta oss igenom vintern. Jag tror att det har med överlevnadsinstinkt att göra till viss del: ju hårdare klimat, desto mer energi lägger man ner på att överleva och samtidigt ordna det någorlunda bekvämt för sig - en mänsklig egenskap skulle jag vilja påstå. NU sticker jag väl ut hakan, men det är så jag tror vi är funtade. Ju hårdare överlevnadsvillkor, desto större är uppfinningsrikedomen. En anpassning till yttre omständigheter helt enkelt.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

SaJo123
2010-02-19 12:38
#10

Har flyttat mycket, så det är inte mycket jag haft kvar under åren… Det är ett gammalt fult smyckeskrin som håller på att gå sönder… Så egentligen borde jag byta ut det mot ett som är helt! :-)

Har också en del böcker jag burit med mig alla år…

szirius
2010-02-19 17:19
#11

#9 jovisst är det så…jag menade inte att det var något negativt med dessa bekvämligheter, utan det är ju kloka uppfinningar Flört men det är nog nyttigt att inte ta det för givet, utan kunna fylla sig med tacksamhet och inse hur RIKT man ändå har det.Många är lite bortskämda och tänker aldrig i dessa termer utan vill bara ha mer och mer o är ändå inte nöjda…Tyst

Jag får nog ett annat perspektiv också , av att leva i ett "fattigt land".Kände nyss när jag träffade en bekant som beklagade sig över sitt trista jobb, ja hon tjänade ok och hade bra arbetstider och snälla arbetskamrater men blablablabla - jag kan både se hennes " svenska perspektiv" som handlar om personlig utveckling och att allt ska vara glädjefullt och strävan efter bättre hela tiden - och så ser jag samtidigt det skeva,  att klaga när man HAR ETT JOBB och ett tryggt liv, när så otroligt många på denna jord inte har ett skit!

Förstår ni hur jag menar…? Kanske Clary har liknande funderingar, som är så mkt i Indien?

Svartkatt
2010-02-20 12:57
#12

#9  Jo, visst är det så, det skulle inte vara så behagligt att leva mitt i vintern i -30 utan element :p

timmelin
2010-02-20 13:32
#13

Saker som står mig nära är bilen, datorn, stickor och garn, telefonen eller mobilen och naturligtvis pengar Skrattande

Då skulle jag nog klara mig

Annons:
Tiia
2010-02-20 16:55
#14

Kylskåpet,datorn,dammsugaren,blommorna,bilen

oj,vill ju ha mina pysselgrejer också

Nordann
2010-02-20 18:48
#15

Sängen,datorn,böcker,läslampan,mina blommor.

CelsiusT
2010-02-21 15:31
#16

Jag är lite kluven till vad jag ska välja. Så mkt saker som man har idag som känns bekvämt och bra, men samtidigt är det så mkt av det som jag så lätt kan leva utan.

Datorn är det första jag tänker på som jag vill ha, men när jag tänker efter så är det ju den som faktiskt står först på tur att lämna om något ska ut. TV har jag ju inte längre någon och det är en befrielse att vara utan, hade nog varit skönt att bli av med datorn med. Toa är ju bekvämt, men jag hade lika gärna klarat mig med utedass (har levt med det så jag vet att jag klarar det). Sängen är ju alltid bekväm, speciellt för mig som har så ont och inte kan sova hur som helst. Å andra sidan sover jag väldigt bra på marken under bar himel, så frågan om den är så viktig. Spis tänkte jag på, men då är frågan om man menar vedspisen eller elspisen, båda är väldigt bekväma, men det går trots allt att göra upp eld utan spis och laga mat över.

Jag vill nog säga:

Soffan (min oxblodsröda soffa, för den är så jäkla skön och snygg. Bor nästan i min soffa. Den är perfekt, vill aldrig bli av med den.)

Bilen (efterom jag inte klarar att bo i stan utan helst vill bo mitt i skogen helt öde så måste jag ha ett sätt att ta mig till affärer och vänner så man inte blir berövad friheten, kollektivtrafik är inte ett alternativ för mig)

Vatten i kranen (jag är en vattenoman, måste ha fräscht vatten att dricka, annars klarar jag mig inte. Kan riktigt få panik om man är nånstans där man inte kan få kranvatten)

Mobilen (jag ringer och sms:ar med min mobil, inte särskilt mkt utan den är oftast tyst. Därremot vill jag absolut ha den för säkerheten att kunna ringa och även när man behöver/vill prata med någon så är det bra att kunna ringa)

Frysen (jag skulle ha väldigt svårt att klara mig utan frys, jag storhandlar ofta och har det mesta i frysen)

Resten i mitt hem är utbytbart, men jag älskar trots allt varje pryl som finns här. Varje sak gör sin del.

Medarbetare på westernridning.ifokus

PiteCarina
2010-03-28 22:40
#17

Förutom bekvämlighetssaker som dammsugare, diskmaskin, spis och kyl/frys, så är datorn jätteviktig för mig. Tillbringar mycket tid vid den, både under arbete och lediga stunder.

Conquest
2010-03-28 23:37
#18

Rolls Roycen, sågbocken, lilla gumman, vedspisen och telefonen.

Upp till toppen
Annons: