Annons:
Etikettrelationer
Läst 2281 ggr
Tuva-Lena
11/29/09, 2:11 PM

Feng Shui och prylar

Visst finns det ett samband där också? Min sambo har ett "inbyggt system" i kroppen, som säger att man skall ta med sig allt "användbart" man hittar utomhus. Det kan vara allt från gamla stålrör till uttjänta bildäck.. Tyst Jo, han är en  s k "fixare" som säger att allt går att återanvända. Och visst kan jag hålla med honom, men allt som skall återvändas kräver tid för att man skall kunna skapa nånting vettigt utav det - och tid har han minst utav. Nu har han ett permanent skrotupplag här hemma på gården, och det kliar i fingrarna på mig när jag ser bråten. Hur skall jag göra för att kunna intala mig att det inte betyder någonting för att skapa balans i tillvaron? Någon som har ett gott råd? För mig är det bara ett ständigt "störande moment".. Skrikandes

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Conquest
11/29/09, 3:21 PM
#1

Säg åt honom att det inte blir hankypanky för än bråtet är borta och ge honom "Rensa i röran" att läsa.

Jag har en bekant som nu pensionerar sig. Han har ett litet torp med ett mycket stort uthus. Man kommer inte in i uthuset som är proppat med 3 gamla bilar, och ton och åter ton av bråte han samlat på sig under alla år som snickare på en stor byggfirma. Han träffade en dam för ca 6 år sedan och hon flyttade till honom. Han hållar på att renoverar men där är halva väggar, saknas dörrar och you name it, överallt. Det står mest still. Nu har hon gett upp och flyttat i lägenhet igen.

Släng/skänka allt du faktisk inte behöver nu. Det enda som sparas därutöver är säsongsgrejor som till jul mm. Gudarna ser till du klarar dig i alla fall.

Kom att tänka på min bästa vän Søren som numera är lite häxdoktor. Han har också en skillsmässa bakom sig, dels pga. bråte. Då han behövde en större klinik röjde han garaget för 30 lass bråte! Han finns här

Clary
11/30/09, 4:44 AM
#2

Jag har nog aldrig förstått vitsen med att samla på sig ett skrotupplag. Har bott granne med en person som varje gång det var öppet på soptippen var där och hämtade diverse saker som vid ett senare tillfälle skulle användas till något. Skrotupplaget växer, det är tjugo år sedan jag lärde känna personen och inget händer annat än att grannar, vänner och bekanta tycker det ser förskräckligt ut.

Håller med Conquest om att slänga/skänka bort allt som inte passar in under feng shui, det låter ju inte som om du älskar eller blir glad åt skrotet.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
11/30/09, 1:45 PM
#3

Ha ha, tack för tipset Conquest! Skrattande

Du Clary, jag får smyga dit dom veckor han är ute på uppdrag och rensa bort sånt som han glömt bort att han har helt enkelt. Hästarna säger ingenting, det är jag säker på, och hunden o katten har samma uppfattning som jag.. Cool

Då man lägger en Bagua så ingår ju också tomten runt huset, coh jag märker ju att det inte bara räcker med att rensa inomhus. Då ser man allting som ligger ute på gården istället. Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tiana
11/30/09, 2:38 PM
#4

Borde be min far läsa den här tråden. Han är en samlare av stora mått! Senast jag fick honom till att slänga något var när jag hittade ett avgasrör till en bil som de sålt för 13 år sedan… Förvånad

Själv är jag med en samlare men inte riktigt lika illa, som tur är - jag har vett att rensa ibland i alla fall! Flört

Så tror ni inte jag hittar går och hittar mig en karl som har ett stort garage fyllt med sina och broderns saker? Självklart! Skrattande

Conquest
11/30/09, 9:13 PM
#5

Är det inte i Kingstons "Rensa" där ett förälderpar sparar sonens leksakar till ev. barnbarn ifall han skulle ändra läggning? Han är bög.

Med Tianas inlägg kom jag på att denna tråd även kan vara en tävling i de värsta vansinniga sakar folk sparar på. Självupplevda såklart. En avgas till en bil man såld för 13 år sedan liggar såklart på förstaplatsen just nu!

Samtidigt en tävling om det bästa man upplevd med att skänka bort grejor.

Jag har en bra story på senaste. Jag sparade HiFi-magasin från mitten 70-talet och undrade om min då enda hemmaboende son vilja titta på dem innan tippen? DE ER GULD för honom! Att läsa noggranna tester om gedigna radioutrustningar innan allt blev digitalt.

Wow.

Tuva-Lena
11/30/09, 10:55 PM
#6

Jaa! Det skulle vara en rolig tävling! Glad Jag har amassor av grejer på vinden förstås, och leta fram nåt fullständigt onödigt skall väl inte vara så svårt.. inte med den sambo jag har..Foten i munnen

Typiskt Tiana, men du dras nog till karlar som behöver städhjälp ska du se, eller "renshjälp" rättare sagt. Flört

Typiskt för dig också Conquest, digitaliseringen. Fast gamla grejer lever ju upp lite nu i digitaliseringens tidevarv - och kan vara rena guldgruvan för fixnördarna. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
mayolica
12/1/09, 12:23 AM
#7

Jag skulle nog kunna komma på en bra plats i tävlingen,har massor med saker som jag inte behöver.

#0 Går det inte att försöka komma överens med gubben om att han kan få ha en särskild plats för sin samling? Kanske oxå se över lite vad som verkligen finns där om det går att få bort endel.

På något sätt måste man ju försöka gå halva vägen var om det ska funka,du behöver få din plats där det ska vara en fin trädgård. Men han kanske även behöver få ha en plats för sej där han kan vara och hålla på med sina projekt.

~ mayolica ~

Conquest
12/2/09, 1:08 AM
#8

Ja gamla prylar återkommar. Vanliga skivspelare fanns knappast att handla för 5-10 år sedan, men nu finns det massor att välja på, fast många har usb-utgång för datorn. Det betyder iallafall att vinylskivorna lever vidare.

Tuva-Lena
12/2/09, 1:21 AM
#9

#7 Du är klok du mayolica. Ja, jag vill ha det så också, att han "samlar ihop" sina prylar till ett ställe, men nu ligger dom spridda över hela tomten, ja tomten, den är 2 hektar faktiskt..  Nån som vill ha en gammal traktor..?! en gammal båt, eller varför inte en gammal veddragare..? Skoter? Eller en gammal Volvo duett? bara säg till, jag skickar mot postförskott. Skrattande

#8 Ja ja mensan Conquest. Jag har sparat mina vinylskivor, och min gamla stereo från 70 kallt. Den fungerar perfekt och har ett jättefint ljud, du vet högtalare som var 50-60 cm höga.. Dessutom i jakaranda! De du! Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

mayolica
12/2/09, 11:17 AM
#10

#9 En båt hade ju passat mej Skrattande

Mina vinylskivor skulle jag absolut inte göra mej av med,tyvärr gick stiftet sönder på skivspelaren förra veckan. Även om jag inte har något emot den modernna tekniken,så är det en helt annan känsla att lyssna på en "riktig" skiva på en gammal hederlig stereo från 70-talet.

Nej det låter inte så kul att ha allt skrot utspritt över hela tomten. Det bästa hade nog varit om det gick att skilja av hans del på något sätt,så att han kan få ha det stökigt där istället för överallt.

Men vad säger han då? På något sätt måste ni ju kunna sitta ner och reda ut problemet tillsammans och hitta en lösning som båda kan bli nöjda med. Om man tycker om varandra och vill leva tillsammans,så måste ju båda vara måna om att den andra ska trivas och må bra.

~ mayolica ~

Conquest
12/2/09, 5:44 PM
#11

Tuva-Lena

Carlssonhögtalare? OA 12, OA 14, OA116?

Upp till toppen
Annons: