Annons:
Etikettfeng-shui-termer
Läst 3576 ggr
Tuva-Lena
2009-12-11 01:27

Dagens feng shui term 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De fem elementen är centrala inom feng shuin, och det som hela principen bygger på. Genom att balansera dessa element med varandra så får du ett balanserat  Qi, där yin och yang samspelar med varandra. De fem elemneten är metall, vatten, trä, jord och eld.

METALL är symbol för flexibilitet och koncentration. Objekt av silver, guld, brons, koppar eller i färgerna guld, silver, grå eller vitt representerar elementet. Runda och sfäriska objekt står också för metall.

VATTEN är viktigast för att skapa harmoni i omgivningen som ni lever i. En liten fontän, ett litet akvarium, borde finnas i alla hem. Elementet kan ersättas med svarta och mörka färger, bilder på hav, fiskar, floder, speglar. För mycket vatten skapar oförmåga att fatta beslut.

TRÄ ska man ha i alla rum. Trä år symbol för växande och framsteg. Det är dock inte själva möblerna i trä som står för elementet trä utan dess levande form: inomhusväxter av alla slag, bonsaiträd, naturbilder. Kan också ersättas med prydnadssaker i färgerna blått och grönt samt långa och smala saker. För mycket trä kan skapa aggressivitet och otålighet, för lite trä skapar en känsla av att inte orka och kunna ta itu med saker och ting.

ELD är passionens och handlingens symbol. Föreställer störst koncentration av yang - energi och kan förkroppsligas med hjälp av vaxljus och prydnadssaker i färgerna rött, orange, rosa, purpur samt bilder på djur. Dess form är pyramid, triangel. För mycket eld skapar otålighet och stress. För lite eld skapar passivitet.

JORD är symbol för stabilitet, säkerhet, tillit. Den kan förkroppsligas med hjälp av olika stenar, kristaller, sand, porslin, bilder på berg, öken. Färgerna är brunt, gult, orange. Fyrkantiga och kubiska former är bäst. För mycket jord skapar depression och svårigheter.

Del av texten hämtad från www.twice.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Tuva-Lena
2010-01-06 01:38
#1

*putt för ev svar* Foten i munnenGlad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

JohannaMax
2010-01-06 11:04
#2

Åh va bra att du puttade denna! Det här måste jag få in lite mer av i mina hörnor

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tuva-Lena
2010-01-06 18:54
#3

..och jag i mina. Man borde ha en utskrift av det här så man kunde gå och fixa till samtidigt som man läser.. Minnet är bra men kort, du vet..  SkämsFoten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

JohannaMax
2010-01-06 19:08
#4

#3 Precis! Ytterligare en anledning att skaffa mig en skrivare… Man kan ju iof använda vanlig penna…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[Gitsan]
2010-01-09 14:35
#5

Utan att veta att detta fanns har jag länge tänkt på hur jag vill ha det i det rum som ska bli mitt när ena sonen flyttar hemifrån.

Just nu har grabbarna varsitt rum och gubben min och jag delar på ett. Men vi har lite olika syn på vad som är viktigt runt omkring och därför är det allmänt stökigt… Just nu "rensar jag ändå i röran" men jag kan ju inte rensa hans röra….

Jag vill ha mitt rum som min egen vrå, ingen TV utan bara lugn o ro. Mysig belysning, lite växter, skön färg på tapeten etc.

Återstår bara att se när sonen flyttar hemifrån. Han blir 22 år om några dagar…

Pagan
2010-01-09 18:45
#6

Jag skulle oxå gärna vilja ha ett eget rum. Läshörna med  schäslong. Min egen ordning och bara med mina favoritfärger, varför inte tv med EGEN fjärrkontroll, tänk att få…………Min äldste är 23, han har inte flyttat än, han pluggar, så jag får stilla nöja mig med drömmar.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
[Jeremina]
2010-03-24 02:13
#7

Morgaine har skrivit om elementen på Tarot och jag är inte så insatt i just detta men vill lära mig mer om det!

Bonsaiträd Tuvan, det skulle jag vilja ha men de är ganska dyra!

[Torahzen]
2012-07-12 10:16
#8

Jag puttar…

Fjäril
2012-07-12 17:43
#9

Intressant läsning! Funderade lite på vilka färger/saker vi har i vårt hem och kom fram till att vi har ganska mycket, av dessa fem elemneten, men man (vi) kan bli mycket bättre! Tack!

Sajtvärd på Övernaturligt

[Torahzen]
2012-07-12 19:50
#10

Det varierar ju över året också vilka behov man har. Tänk på alla tända ljus vintertid och rött julppynt för att hålla oss aktiva!

Upp till toppen
Annons: