Annons:
Etikettövrigt
Läst 2301 ggr
Tuva-Lena
10/14/09, 9:31 PM

Ekologiskt tänkande..?

Jag såg att en av medlemmarna heter "ekoren", och fick idén att fråga er ang rengöringsmedel. Det är ju viktigt att rensa och hålla fria ytor för Qi kraften hemma, och där är renhet ganska viktig också - ja ganska i alla fall. Flört

Vilka rengöringsmedel använder du där hemma? Är du den som alltid kollar innheåll innan du köper nåt, eller kör du med dom gamla vanliga - och huvusaken är att det "doftar" rent..?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Tride
10/15/09, 11:09 AM
#1

Jag gillar såpa. Gul och grön. Flytande i flaska, för enkelhetens skull. Den goda doften är en bonus. Glad

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tuva-Lena
10/15/09, 12:13 PM
#2

Samma här Tride, såpa är det bästa som finns och sen den goa doften! Tungan ute Tror att det påminner mig om tiden då jag var barn, då var det såpa som gällde och ofta var det såpa i geléform eller hur jag skall säga, som låg i plåtburkar här hos farmor. Dessutom kunde man göra jättefina såpbubblor av den, som man blåste iväg med vassrör. Cool

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
10/15/09, 12:18 PM
#3

Såpa är användbart till det mesta och som ni säger, det doftar verkligen rent och så är det nog en dos nostalgi också, det doftar mormor/farmor Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tiana
10/15/09, 12:28 PM
#4

GladSamma här, såpa till det mesta.

Har dock en del andra flaskor som har samlat sig genom alla mina flyttar och städningar, som jag tänker använda innan jag kastar dem (det är ju onödigt att slösa på det viset).

Tride
10/15/09, 2:27 PM
#5

Såpa äger!Skrattande

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

szirius
10/16/09, 12:27 AM
#6

me too = såpa!!! Den grönas doft påminner lite om marsipan tycker jag Flört. Och MORMOR såklartOskyldig.

Annars är jag tyvärr väldigt svag för goda dofter, tex ajax liljekonvalj som jag använder fast den säkert är väldigt omiljövänlig…Skäms.

Annons:
Tiana
10/16/09, 12:12 PM
#7

Intressant nog var det en artikel i vår lokala tidning just om att städa miljövänligt. Där föreslog man också såpa, och att inte använda dammsugaren så mycket, utan byta ut den mot en micromopp då och då.

Tride
10/16/09, 12:16 PM
#8

haha! Jag har aldrig gillat dammsugare. Har seden länge varit spekulant på en micromopp, men det har liksom inte blivit av. Obestämd Det kan vara dags nu.Tungan ute

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tuva-Lena
10/18/09, 11:59 AM
#9

Dammsugaren - Hushållets "djävulsredskap" nummer ett, håller med. Och det skriver både katten och hunden under på också! Skrattande För att inte säga flugorna - jag har säkert ett gross inne i dammsugaren nu, efter invasionen nu i höst.. Skrikandes Men den är väldigt effektiv just för det ändamålet.. Skäms he he..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tride
10/18/09, 12:44 PM
#10

Precis. Djävulsredskap va ordet. Det brukar mina katter också hävda.Flört

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Clary
10/18/09, 12:50 PM
#11

Snabeldraken är bra att ha men katten springer och gömmer sig bakom soffan Förvånad knepigt att dammsuga under den då för jösses så förolämpad han kan se ut när han är tvungen att göra en rusning därifrån Skrikandes

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tride
10/18/09, 1:09 PM
#12

Mina katter blänger ilsket bara jag tar i sagda drake.Skrikandes

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Clary
10/18/09, 1:15 PM
#13

Jag föreslog min raring att ta några svep med svansen under möblerna men han var inte ett dugg intresserad av det Förvånad

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
Tuva-Lena
10/18/09, 3:53 PM
#14

Min raring brukar gå andra vägen istället, lämna små avtryck i sängen. Vi har det jättemysigt i sängen så lite får man ju stå ut med. Tyst

Kommer ihåg ett inlägg på AB där en ev medlemmarna rekommenderade "såpnötter", om jag inte minns fel. Det mest naturliga tvättmedlet. Ett slags nötter som avger saponiner när det läggs i vatten. Saponiner är dte ämne som tvättar rent, tvål helt enkelt, och det används fortfarande i utvecklingsländerna. Finns att köpa här också, emn jag måste kolla i tråden var man kan få tag i det.. Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
10/20/09, 1:53 AM
#15

själv får jag inte bort hund- dregel från "finkuddarna" som vår käre valp gärna bar omkring på förut ( han har äntligen slutat med  det! Flört) .

Jag har hört att galltvål ska funka.Nåt annat tips?  

Likaså tycker jag att hundhår finns kvar på kläderna/mattor  även efter tvättning ibland….tips?

Dammsuger gör jag bara när jag vill ha superrent, oftast räcker det med sopning och torkning för min del, men då gör jag det å andra sidan flera gånger i veckan pga voffsingen.

 Men dammsugaren ska ha bra feng shui -effekt - det sätter igång energierna i rummet.Och visst kan man känna att det blir "friskare" efter en dammsugning.Glad

Tride
10/20/09, 2:00 AM
#16

Jag brukar faktiskt lägga mig på knä och dra bort katthår från mattorna med en fuktig svamp. Hellre än dammsuga. Svampen är tyst och fin, håren följer med och det är inte så jobbigt som det kanske låter. Glad

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Jeremina]
10/24/09, 2:20 AM
#17

Jag använder inte såpa utan t ex Ajax men inget med stark doft, vissa medel från Granngården.

För mig är det viktigt att ha rent hemma, jag är uppvuxen med det. Min man sopar varje dag men en gång i månaden kommer en tjej och städar hela huset.

Jag har sådana ryggproblem så jag kan inte storstäda själv men har haft en äldre tjej här 44 år som städat men nu har jag en ny ung tjej 23 år.

Denna unga tjej är lika duktig och noga som den äldre och så glad, go och trivsam.

Tuva-Lena
10/24/09, 12:02 PM
#18

#15 Ja förutsatt att inte "påsen" har en massa gammalt jox i sig. Ofta när jag sätter på den där apparaten så doftar det hund, så lukten är inte direkt feng shui:ig av sig. Tyst men nu finns det doftkulor som man kan lägga i påsen som gör att det doftar friskt när man dammsugar. Annars går jag ofta o nyser  under tiden..

#16 Det där brukar jag också göra Tride. Jag fuktar en trasa och drar över mattorna, då följer hundhåret med. Flört

Vilken tur att du har en sån noggrann tjej som akn hjälpa dig Jeremina! Annars brukar det vara lite si och så med "hemhjälperna". Jag jobbade i hemtjänsten när jag var ung, och jag minns en gammal dam som följde mig med blicken hela tiden medan jag städade, rättfram och bestämd.Men vi hade väldigt roligt tillsammans - jag gillade hennes tuffa attityd. Hon hade dessutom en härlig humor och bjöd alltid på kaffe efteråt. Skrattande Och hon slutade alltid mina besök med orden: "Du kommer väl nästa vecka också..?" Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
10/24/09, 12:09 PM
#19

#18 Det är tur att det finns de som vill städa…..Flört Jag har inte hemtjänst utan en tjej som har städfirma som städar här.

Kommunen skulle städa åt mig men då var jag tvungen att få hjälp med annat med som tvätt för de städar inte enbart.

Men jag är inte så dålig så jag inte kan tvätta mm så då blev det städfirma.

Jag ser fram emot nästa gång hon kommer och jag förstår tanten som ville du skulle komma för du är en varm personlighet!!

Kramar Kyss

Tuva-Lena
10/25/09, 4:19 PM
#20

Tack Jeremina, va snällt sagt! Kyss Jo, jag har jobbat i hemtjänsten av o till under åren och jag har alltid trivts väldigt bra, fast det har bara blivit vik men lagom för att få se lite nya vyer. Jag trivs med de äldre och dom har ofta en humor som visar att dom har självdistans, och kan driva lite med sina egna egenheter. Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Tride
10/25/09, 6:07 PM
#21

Jag jobbade också i hemtjänsten för länge sedan. Minns många glada skratt och trvisel med arbetskamraterna. Men också hårt arbete.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Jeremina]
10/25/09, 7:43 PM
#22

#21 Jag kan bara beundra de som jobbar inom hemtjänsten Glad

Tuva-Lena
10/26/09, 1:23 AM
#23

Det handlar nog om personlighet också kanske. Känner man sig hemma bland äldre så är det ingen speciell insats man gör - det känna bara naturligt, och det är ett underbart arbete som alla andra! Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

E-cattan
10/27/09, 1:14 AM
#24

Jag använder såpa och bakpulver. Bakpulvret använder jag i badrummet och runt kranar. Ibland städar jag med diskmedlet också. Mirakeltrasor är toppen, likaså gamla kökshandukar. De går att tvätta om & om & om igen.

Tvättnötter med några droppar eterisk olja i sköljfacket är inte fel heller.Glad

Tuva-Lena
10/27/09, 1:24 AM
#25

#24 Bakpulver säger du? Det var något nytt för mig, men är det basiskt kanske..?  Kul att du tar upp tvättnötter! Var handlar du dom?

Och varmt välkommen till oss E-cattan! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tride
10/27/09, 10:54 AM
#26

Bakpulver hjälper mot halsbränna. En tesked i ett glas vatten.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

E-cattan
10/27/09, 3:16 PM
#27

Tack för välkommnandet! Trevlig sida det här…Glad

Tvättnötter brukar jag handla på hälsokosten men jag tror att det även går att hitta på nätet. (vet inte var just nu) Det kan lukta lite konstigt men det avhjälps genom att tillsätta lite eterisk olja i sköljmedelsfacket, några droppar. Jag antar att man är van vid hur tvättmedel luktar och det här blir lite som tvål eller något.

Om du här lite avlagringar runt tvättställskranen så skvätt lite vatten runt om och pudra bakpulver över så ska du se att det löser upp smutsen effektivt.

Det är bra mot "badrumslort" tycker jag!Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: