Annons:
Etikettfärger
Läst 1851 ggr
Tuva-Lena
9/28/09, 11:18 PM

Höstfärgerna

Hur tycker ni att våra höstfärger överensstämmer med tanken inom feng shui?

Om jag börjar med den gula färgen: Den gula färgen är glädjens, lyckans och kreativitetens färg.
Den är stimulerande och förknippas med optimism, tankeklarhet och intelligens. Den för bort depressionen och ångesten. Den rekommenderas lata personer som inte har så mycket energi.. jo jo..Flört

Sedan tar vi den röda färgen: Den röda färgen är färgen den som alltid syns bäst.
Den  är mycket yang till sin natur, den är kraftfull, stimulerar qi:s rörelse och ökar blodflödet.
Den symboliserar passionen, elden, blodet, sexualiteten, kärleken, den kreativa kraften, vreden, kriget, faran, modet och uppoffringen. Man skall vara försiktig med den röda färgen eftersom mycket rött kan skapa rastlöshet och ångest.

Nu tar vi den orange färgen: Orange färg symboliserar hälsan, entusiasmen, optimismen och vitaliteten - liksom självförtroendet, kreativiteten och modet.
Färgen anses kunna mildra depressionen och stimulerar aptiten. Färgen kan användas i vardagsrummet och hallen samt i husets sydliga område.
På kontoret kan färgen stimulera lusten att roa sig, varför den bör undvikas. SkrattandeFlört

Vi tar den bruna färgen också för till slut blir allting brunt ute i naturen: Den bruna färgen och beige - är jordfärger.
De står för stabilitet, säkerhet, trygghet och trohet.
Den bruna färgen kan vara nyttig för människor vars koncentrationsförmåga är låg, men för mycket av det bruna kan för restriktiv och begränsande.

Beige leder till en känsla av avslappning, men kan leda till en känsla av att allt är tråkigt.
Färgerna är bra att använda i kök (fast de bör kombineras med gladare färger) och vardagsrum.

Tycker ni att det överensstämmer med hur ni känner er på hösten, eller..?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Clary
9/29/09, 10:42 AM
#1

Gult hör ju till en av mina favoritfärger så nu ska det upp gula gardiner i mitt arbetsrum Flört

Rött, snyggt, röda kuddar i vardagsrummet och en röd pläd i sovrummet Skäms

Orange, nä det finns det inget här. Brunt och beige, enbart i möblerna.

Jag tar gärna in blommor i rött, orange och gult, då är det vackert med orange..

Funderar lite på om man påverkas av vilken tid på året man är född när det gäller färger. Jag är ju höstbarn och borde väl rimligen gilla höstens färger bäst Obestämd Trivs väldigt bra om hösten, den känns så kravlös och ändå får jag oftast mest gjort då.

Vad tror ni

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tride
9/29/09, 11:46 AM
#2

Jag har gult kök. där jag också sitter med min dator. Skillnaden blev stor sedan jag målat om från blått till gult. Beige är en färg jag gärna undviker, det är nästan ingen färg alls för mig. Ändå har jag en gammal beige jacka, som faktiskt gör sig riktigt bra med vit halsduk. Brunt är fint, ger en känsla av trygghet och värme, men skall finnas i rätt doser. Brun sammet är härligt. Rött är fint, men sparsamt och vid rätt tillfälle och i rätt sammanhang. Sedan jag ändrat mitt liv en aning och gått in i en lugnare fas, vistas jag allt mer sällan på den röda sittplatsen.

Färger är intressant. Att arbeta med dem höjer medvetenheten.Glad Gul och glad!

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tuva-Lena
9/29/09, 2:54 PM
#3

Kul med era egna funderingar tjejer! Varför jag frågade var just p g a att jag själv blir som en turbomotor på hösten. Jag får en enorm kraft från ingenstans, blir glad och uppåt och en massa projekt dyker upp i huvet på mig! Skrattande samtidigt så varvar man ju ner på nåt sätt, alltså man har inga krav på hur man skall tillbringa tiden, utan man finner sig mer tillrätta och blir mer tillfreds med sig själv: Det jag hinner, det hinner jag och då har jag gjort det väldigt bra. Cool Undrar varför man inte tänker så på sommaren..? Obestämd Jag är ju sommarbarn dessutom men är inte särskilt förtjust i sommaren - nu är min tid!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tride
9/29/09, 3:41 PM
#4

Jag känner igen reaktionen, Tuva-Lena. Också jag kan känna mig fri, kreativ och energisk den här tiden. Det är något med september. Klar luft, hög himmel. Vissa år har jag rentav längtat till slutet av oktober, då löven faller av träden och sikten blir fri mellan grenarna.

Sommaren, med sitt oändliga ljus, är något helt annat.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Hoppfull
9/29/09, 7:50 PM
#5

Jag gillar oxå hösten men mera för att det är lugnet och eftertankens tid tycker jag. Från sommarens hektiska aktivitet och ljus till mörker, lugn och eftertanke. Tid för samtal och umgänge Glad

Färgerna gillar jag men är en sådan som mest uppskattar "kalla" färger, alltså mera sommarens och vinterns. De här lite dämpade färgerna är inte riktigt min smak.

Men en riktigt röd röd gillar jag skarpt, likaså en orange. Gult har jag aldrig gillat av någon anledning och när man läser däruppe i TS så låter det ju ganska förfärligt att inte gilla gult Skäms

Brunt och beige gillar jag i heminredning, i lagom dos men inte i övrigt.

Annars är jag vårbarn men de färgerna som ju brukar förknippas med pastell är inte alls mina färger!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
9/29/09, 11:31 PM
#6

Nääe, så det kan bli Hoppis. Jga vet inte vilka sommarfärgerna är men det ligger väl åt pastell det också, och dom gillar jag inte. Höstens sprakande färger däremot passar som hand i handske. Fast grönt är ju favoritfärgen egentligen, men det finns ju "vintergröna" växter också, tack o lov!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
szirius
9/30/09, 11:01 PM
#7

Gult är en färg jag börjat ta till mig den senaste tiden, den har jag nästan känt motstånd mot tidigare.I somras hade jag rätt ofta både ett gult linne och även en jättesöt gul klänning från second hand, med små blommor på.Gärna matchar jag knallgult med svart halsband,handväska och skorCool

Jag älskar höstens färgsprakande färger, finns det nåt vackrare än stora ekträd som går i rött,orange och gult?KyssOch den friska luften!

Orange är annars den färg jag har svårast för både vad gäller inredning och kläder.Men det är vackert på blommor och i naturen.

Höst har alltid varit min favoritårstid, men den har nog fått maka på sig för våren nu Skrattande( den kommer ju redan i feb här och stannar lääänge - dessutom finns det så otroligt många vackra blommande träd här, inte bara körsbär och äpplen, utan aprikos,persiko,mandel,akaciaträden etc etc.mmmm….)

Jag gillar både sommar och vinter också -  jag är nog vän med alla årstiderFlört.Fast 40+-dagarna kan jag hoppa över…

#3 en fråga bara…håller du dig stabil även efter detta överskott, eller kraschar du i novembermörkret ? Brukar jag nämligen göra…Skäms

Tride
9/30/09, 11:15 PM
#8

Orange är en svår färg. Varför? När jag jobbat med grupper och färger så har orange nästan alltid ansetts svårare än svart. Det finns en rödorange nyans som jag gillar. Orange är fint i naturen och elden, eller tex i lampor av saltkristall.Jag undrar varför orange verkar vara ställd på undantag just nu. Jag har en teori, och tror att det kan hänga samman med att eld och hetta kan kännas mycket otrevligt och skrämmande. Hur tänker ni andra?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tuva-Lena
10/2/09, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ja, orange är för mig också en färg som jag undviker, åtminstone i hemmet. För mig blir det bara "för mycket". Associerar till upphetsad stämning, ja rent av hjärnblödning. Skrattande och det vill man ju inte ha! Däremot så plockar jag gärna in kvistar med orange löv och sätter i glycerin, som en färgklick när hösten kommer med sitt mörker. I naturen däremot så platsar den på ett helt annat sätt, speciellt till en mörkgrön granskog..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tride
10/2/09, 12:23 PM
#10

Ja visst är det härligt med de oranga löven i en mörk granskog. Fin bild.Glad

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Chakra]
10/2/09, 7:10 PM
#11

#9 Vacker höstbild!

Jag tycker om höstfärgerna; även orange i lagom dos.

Just nu har jag krasse på bordet som sprakar i olika orange nyanser.

Tuva-Lena
10/3/09, 2:13 AM
#12

Jag har plockat in mina luktärtor ikväll. Just nu var det minus 3 grader och jag har tröttnat på att täcka över blommorna. Dom går förstås i pastellfärger men luktar ju såå gott! Krassen frös inatt chakra, fastän jag hade täckt över dem, men dom är ju väldigt frostkänsliga också. Jättefina att sätta på köksbordet! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tride
10/3/09, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här finns löven kvar. Hur länge? En stormvind kan rycka bort dem över en natt. Och så blir de alltmer oranga.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tuva-Lena
10/3/09, 12:11 PM
#14

Oj så fint Tride! Ja stormvind ja, idag kommer den väl? Regn och rusk har dom sagt och jättehårda vindar. Hoppas bara att rönnen och lönnen klarar sig, dom har ju fortfarande sina löv kvar. Imorse var det minus 7 här så visst är det höst, det kan man lugnt säga.. Hunden trilskas med att fortsätta att sova i bilen. Han började med det i somras när det var för varmt inomhus, och nu vill han inte sova inne längre. Foten i munnen Han är inne på kvällen för att "umgås" men när det börjar bli dags för John Blund så ställer han sig vid dörren och skall ut. Ja, dom är roliga! Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
10/3/09, 1:31 PM
#15

Såg på internet att snön är på väg i Sverige - och massa minusgrader! Är det inte lite tidigt i år?Obestämd

Tride
10/3/09, 2:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Inga stormar än . . . här en bild från skogen i dag.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tuva-Lena
10/3/09, 10:06 PM
#17

Åh vilken härlig bild Tride! Tänk så fint det är med stenar och vatten. Sedan ser det ut som vattnet bär på en hemlighet.. vad kan det vara månntro..?

#15 Jo, du har helt rätt. Det är minusgrader och höstlikt här i Svedala, fast just nu har termometern gått upp på plussidan och det regnar. Skall bli ett riktigt busväder inatt har dom sagt.. Tyst Fast mysigt då att krypa ner i sängen och lyssna på vinden - det älskar jag. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tride
10/3/09, 10:14 PM
#18

Visst är det härligt när vinden viner och sängen är varm o skön.

Vattnets hemlighet? Ja, det är ju hemligt förstås, men där finns ju en mängd naturväsen. GladOskyldig

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: