Annons:
Etikettfilosofi
Läst 2110 ggr
Tuva-Lena
2009-09-16 23:57

Funderingar kring feng shui

Här på sajten pratar vi ofta om "bra qi", alltså när livskraften eller livsanden är som starkast. Jag tror inte att man skall ta det där uttrycket så bokstavligt när man är nybörjare, och försöka inreda sina rum efter något man tror är "riktigt", utan istället känna efter inom sig vad som känns bra för just mig.

Jag tror att vi redan inom oss har en förnimmelse om vad som är "bra qi" för oss själva, och det är inte säkert att det är "bra qi" för din granne t ex. Vi är ju så olika! (Kanske har med Kua-nummer attg göra..?Obestämd)

Sedan finns det saker som alla kan göra och upplever som positiva, som är rättesnören inom feng shui, t ex undvika röra och slänga saker som inte ger en någon positiv känsla. Men i övrigt så tror jag att vi själva är dom som bäst vet vad som är "bra qi" för oss. Jag tror att man i första hand skall lyssna inåt och känna efter vad som upplevs som positiv och bra qi, men självklart är det bra också att få råd och tips för att balansera energierna.

Hur ser ni på det här?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Hoppfull
2009-09-17 12:04
#1

Jag håller helt med dig!

För det är ju oxå så att ett hem som någon älskar och trivs i kan ju göra mig helt matt när jag kommer in där. Så det är svårt med generella regler för hur det "ska" vara.

Jag tror dock att det kan vara svårt när man är två i ett förhållande som ska inreda så att båda trivs. Ofta har man ju helt olika syn och behöv och det tror jag kan ställa till det.

Själv har jag den oerhörda förmånen att ha en man som har i stort exakt samma smak på inredning som jag. Vi väljer ofta, utan att ha pratat, samma saker och samma färger om vi tittar på saker och det är så himla skönt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
2009-09-17 21:13
#2

#1 Ja då är du lyckligt lottad Hoppan. Här rådde rena krigsstämningen när det skulle inredas. Hekst skulle hela bostaden vara ett hobbyrum, men med mina behov av en avslappnande atmosfär så sprack det varje gång. Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hoppfull
2009-09-17 21:18
#3

Hahaha, ja mitt förra äktenskap var en mardröm… han ville ha små porslinspryttlar överallt, små virkade dukar, gullergull och rosetter Tyst det är ungefär så långt ifrån mig man kan komma. Min nuvarande man gillar samma saker som jag och vi har verkligen inga problem alls med att hitta saker och färger vi båda gillar. Det är verkligen skönt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Clary
2009-09-17 21:53
#4

När det gäller färger så har vi nog enats om att ljusa sådana är bäst men det stora problemet är nog att han gillar massa prydnadsgrejer. Försöker smyga undan en del men av nån anledning dyker det upp nya. Har sagt att ska han köpa fler så måste en annan bort Flört Vissa saker är helt ok men han är ganska förtjust i porslinsgrejer och jag vill ha trä Tyst men ett litet problem egentligen. Jag har talat om att han får sköta dammtorkning av allt sånt, då blev det inte lika kul Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Hoppfull
2009-09-17 22:06
#5

Precis som mitt ex! Jag packade undan flera banankartonger med prynadssaker, just porslinssvanar o.dyl. när vi flyttade ihop… Tyst

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
2009-09-18 02:03
#6

Ja men fyyy! Finns det nåt hemskare än virkade spetsdukar? Och nu har jag fått ärva minst tre dussin! Porslinssvanar, rosetter, fiskmobiler och en drös med  gullegulliga små porslinsfigurer. Ge mig ett tips på hur jag skall komma undan dom..! Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Hoppfull
2009-09-18 12:06
#7

Ge bort dem till någon som älskar sådant… de finns bevisligen!

Jag "råkade" dammsuga in åtskilliga av de där små virkade dukarna och julgransprydnaderna eftersom han propsade på att ha dem framme…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Clary
2009-09-18 12:12
#8

*fniss* Vad ledsen du blev när de åkte in i dammsugaren, eller hur Flört 

Lägg ut grejerna till försäljning är mitt tips, finns många som gillar sånt Obestämd

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Hoppfull
2009-09-18 12:31
#9

Hehehehe, jaaadå… ojade mig och sa att han fick plocka ur påsen om han ville… Oskyldig

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
2009-09-18 14:41
#10

#7 #8 Ja jag får göra det. Vi måste nästan ha en loppis på allt "överskottsmaterial" i alla fall. Och mer blir det nu när jag går andra varvet på vinden.. Foten i munnen

Ja riktigt känner hur kroppen lääängtar efter att bli fri allt gammalt "skräp" som jag inte vågade slänga vid första utrensningen. Skäms

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Spanaren]
2010-01-20 20:26
#11

Skäms Älskar virkade dukar SkämsSkrattande /kram Spanaren

Clary
2010-01-20 20:28
#12

En grundprincip Spanaren är att det du älskar och blir glad över ska du behålla, enkelt eller hur?

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Spanaren]
2010-01-20 20:37
#13

#12 Tack Skrattande

Annons:
Hoppfull
2010-01-21 09:56
#14

#10 Eftersom det uppenbarligen finns människor (som #11 Flört) som älskar det man själv inte riktigt kan med så är väl loppis en kanonidé?!

Jag räknar kallt med att få lägga minst en hel sommar med öppen loppis på mina föräldrars gård när de gått bort. Min pappa är en skrotsamlare av största mått och det har flera stora uthus och en ladugård proppfull av gamla prylar… suck!

Om loppis känns oöverstigligt och besvärligt kan man även skänka till röda korsets försäljningsställen (och liknande). Det är perfekt både för en själv och för de som brukar handla på sådana ställen!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

JohannaMax
2010-01-21 10:23
#15

Jag sålde en hel del på en loppis förra året, det var röda korset tror jag som anordnade den uppe byn. Jättesmidigt!

Säljer även på Tradera.

Mamma o pappa är tack o lov inga samlare! De är ganska bra på att rensa själva så det är skönt.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Clary
2010-01-21 10:58
#16

#14 Kul att se dig igen Hoppis Kyss

Jag brukar tänka att ungarna inte ska behöva ha en massa gammalt skräp att ta reda på den dan vi har vandrat vidare. Jag har hittills inte hört någon som har uppskattat allt sånt som gömts på vindar och i förråd. Tror att det var i Rensa i röran som man beskrev ett äldre par som hade fullt med arvegods som måste sorteras innan de kunde fortsätta leva, vilken mara Skrikandes Många betalar också för utrymmen bara för att förvara "bra-att-ha-saker", pengar som man skulle kunna göra nåt roligare för

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Hoppfull
2010-01-21 11:53
#17

#16 tack vännen! Kyss

Ja så tänker jag med! Dessutom mår man inte så bra själv av allt det där sparandet, jag tycker att det är lite symboliskt för om att är en sådan som kan släppa taget om saker och gå vidare eller inte. Jag var sådan förr, kunde minnas elaka kommentarer och tråkiga händelser i detalj i många många år. Jag var även under den tiden en sådan som sparade för att saker kunde vara bra att ha… Jag hade även under den tiden en man som var en stor hamster!

Nu lever jag inte alls så längre. Jag sparar varken på känslor eller på saker jag inte behöver. Och så mår jag oerhört mycket bättre med! Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Clary
2010-01-21 12:01
#18

Nej, och hur mycket kan du använda av allt sparat? Låt säga att du har 50 t-shirts som ligger i skåpet, hur många används av dem, brukar vara runt 5-10 stycken, alltså 40 som bara tar plats och energi. I dagens läge har väl de flesta tillgång till tvättmaskin och tvättar oftare än två gånger om året som det var förr i världen Flört

Helt klart finns det ett samband mellan att släppa taget och kasta det man inte behöver och känslor, båda behöver rensas och slängas Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Hoppfull
2010-01-21 12:21
#19

Ja så tror jag med Glad

Min exman hade 3-4 sopsäckar med sparade gamla t-shirts (Förvånad) som kunde vara "bra att ha" och måla i osv. Jag tvingade faktiskt honom att slänga de flesta av utrymmesskäl. Men nu bor han ju själv så nu kan han spara hur mycket han vill (och gör det med).

Han är även oerhört dåligt på att processa och gå vidare. Han står i mångt och mycket kvar i känslorna från vårt förhållande som tog slut för 15 år sedan. Han har flyttat ett antal gånger och har säkert 20 flyttkartonger som han aldrig packar upp utan bara flyttar vidare till nästa ställe… suck, och han är mina söners största förebild… suck igen.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
2010-01-22 01:11
#20

#16 Clary, kan inte du komma hit och hålla ett föredrag om det här för min sambo? Just det du berättar om att hyra extra utrymme för att kunna förvara alla bra-att-ha-saker.. Skrikandes Kom hit snälla du, jag tror jag spricker av frustration snart! Tyst

#17 Välkommen tillbaka Hoppetossan! Tungan ute Va roligt att du tittar in till oss! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Hoppfull
2010-01-22 11:22
#21

Tack tack! Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Elpida
2010-01-22 17:24
#22

Jag är ganska dålig på att säga så där rakt ut vad som är "rätt" eller "fel" när jag kommer in någonstans (om det inte är otroligt stökigt tex). Det är mer känslan när man går därifrån, tex dra ett djupt andetag och känna "där skulle jag kunna stanna en evighet", eller "jo, trevligt, men nu vill jag nog hem", eller "oj, vad skönt att komma ut".

Mitt hus delar upp sig i ungeför 3 delar; större delen är sparsmakat möblerat med mycket luft och ganska stilrent, utealtanen i orientaliskt tema med mycket ljus och sedan i mitt eget kryp in - andlighetsrummet - där indianer, änglar, ljus och smått och gott finns…

Förresten, vad är det med män och porslinsfigurer??? Är det inte rätt konstigt att det är de som vill ha dem överallt? När vi flyttade in för två år sedan bara liksom blev figurerna kvar i lådorna….:-)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Tuva-Lena
2010-01-23 23:16
#23

#22 Jo så är det nog. Hos en del personer kan det vara ganska stökigt, men just där passar det in ändå - kanske har med deras personlighet att göra..? Sedan vet man ju inte hur det skulle kännas om man var tvungen att bo där förstås.. Tyst

Jag tycker också om det sparsmakade, mycket luft och stilren möblering, men av någon anledning - som heter sambo - så är det nästan aldrig någon luft i mitt hem, annat än när det är nystädat då. Obestämd Att bo ihop med en tekniknörd har sina sidor..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: