Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 2919 ggr
Tuva-Lena
8/29/09, 2:00 AM

Apropå negativa energier

Har ni tänkt på köttet vi äter? Från alla slaktdjur. Tänk er all den skräck och rädsla som djuren känner innan slakten, de långa transporterna som många djur måste genomlida innan man gör ett slut på deras lidande.

Det frigörs ju hormoner i kroppen vid rädsla och nervpåfretsande situationer: adrenalin/noradrenalin bl a. Alla dessa hormoner blir kvar i kroppen och det är det köttet som vi skall äta. Djuret får aldrig någon "användning" för de hormoner som frisläpps utan dom stannar kvar i kroppen ända in i dödsögonblicket. Sedan äter vi köttet och borde rimligtvis få i oss samma hormoner, eller..? Har ni funderat i dom här banorna..? Stress som vi upplever sätter sig i kroppen som spännngshuvudvärk, nackbesvär, magproblem m m.. Tror jag skall övergå till vilt och fisk.. Gråter Inte bara p g a den inhumana hanteringen av djuren utan också av den här anledningen.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
[Jeremina]
8/29/09, 2:14 AM
#1

Det var tänkvärt..det måste jag smälta ett tag för jag har inte tänkt i dem banorna! Obestämd

Tuva-Lena
8/29/09, 2:20 AM
#2

Inte jag heller förrän härom dagen, och då blev jag skräckslagen nästan. Stackars djuren och dessutom får vi i oss deras känslor innan dom avlivas.. DEt är så jag tänker. Djuren borde få vara fria ända tills dom slaktas - gårdsslakterier är nog att föredra om man skall äta kött.. Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hoppfull
8/29/09, 2:03 PM
#3

Det har jag tänkt på ända sedan jag var barn och vi skickade våra djur med slakteribilen. Den osade total panik och djuren var vettskrämda för de visste ju vad som skulle hända. De sparkade vilt i sidorna på bilen och bajsade så det sprutade i ren panik. Så jag har aldrig varit glad åt att handla mycket kött. tack och lov har jag ju en man som jagar så jag äter mycket vilt, men visst blir det en del griskött ändå. Gråter

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

mayolica
8/29/09, 6:21 PM
#4

Hu jag får ångest och mår dåligt av att läsa dom här inläggen,själv slutade jag äta kött när jag var i tio-12års åldern och började förstå att "maten"var döda djur.

~ mayolica ~

szirius
8/29/09, 6:50 PM
#5

jo, dessa tankar har jag…är därför vegetarian sedan 15 år tillbaks.

Sedan är det ju inget universalmedel mot att slippa stress,värk och andra problem tyvärr…Flört.

Tuva-Lena
8/30/09, 12:03 AM
#6

#5 Nej, det räcker nog med den stress vi utsätter oss för själva, och det är precis det jag menar. Hur vet man att man inte blir mer stresskänslig av att äta slakterikött..? Man undrar var alla stressymptom kommer ifrån, men man tänker aldrig på just den här "vägen" som stressen kan smyga sig på en.

Usch Hoppis, va hemskt det måste ha varit att se djuren åka iväg..! Jag skulle nog aldrig kunna vara bonde tror jag. Skulle ständigt o jämt gå omkring med dåligt samvete antar jag. Jag försöker också att äta så mycket vilt som möjligt, och fisk. Dom djuren har fått leva ett bra liv i alla fall, eller åtmintone ett naturligt liv även om det många ggr är ett hårt liv.

Szirius och mayolica, kan inte ni lägga in några smaskiga recept på vegetarisk mat..? nåt som är mättande och gott..? Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Tuva-Lena
8/30/09, 12:05 AM
#7

..och just nu berättar dom på TV4 nyheterna om kycklingar som skållas utan bedövning, för att sedan bli transporterade förbi knivar som klipper av dem vingarna.. Gråter

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
8/30/09, 1:55 AM
#8

#7 Såå makabert..människan är grym! Gråter

szirius
8/30/09, 11:31 PM
#9

#6 idag gjorde jag zucchini med svampstuvning o potatisgratäng - mkt gottCool.

Jag delar zucchinin på längden o gröper ur lite, saltar o pepprar o förgrillar en stund i ugnen.Svampstuvning gör jag " som vanligt" steker i smör o reder med mjöl o mjölk.Vitpeppar o salt.

Detta klickas ut på zucchinin och så riven ost ovanpå och in ugnen igen.

Tider kör jag aldrig med, jag kör på känsla…men 200 grader iaf( varmluftsugn)

Potatisgratängen innehåller mkt grädde, vitlök och riven ost.Tungan ute 

Oj, nu blir jag hungrig igen, haha! Flört

Tuva-Lena
8/31/09, 11:44 AM
#10

LÅter härligt mumsigt! Ibland äter jag bara potatisgratäng - med mycket grädde förstås - och massor av grönsaker. Måste pröva ditt recept szirius! Tack det låter smaskens! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hoppfull
8/31/09, 1:22 PM
#11

Vi slaktade ju själva men det fick man nog inte sen. Det var dock betydligt med humant när farfar sköt och pappa höll i kossan eller kalven. Tror att både mamma och pappa tyckte att det var jobbigt att skicka kossorna, de var ju våra familjemedlemmar i något avseende.

Jag älskar vegetarisk mat! Tyvärr är det bara jag i familjen och jag orkar inte stå och laga dubbelt varje måltid. Dessutom kan jag ju inte äta några mjölkprodukter och ingen säd, inte soja och inte svamp… och då blir det lite knepigt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

mayolica
8/31/09, 2:58 PM
#12

#11 Här i familjen är det bara jag som äter vegetariskt för det mesta. Ibland är jag snäll och lagar annan mat till gubben dottern som bor hemma,men det är inte alltid jag heller har lust att laga dubbelt och då får var och en fixa mat till sej.

Jag går sällan efter något recept ,utan låter fantasin flöda för stunden när jag lagar mat. Men det finns en hel del intressant att läsa på vegan iFokus och vegetariskt iFokus för den som är intresserad av veg-kost.

Annars är det bara att göra som vanligt fast man byter ut köttet mot något annat.

~ mayolica ~

Hoppfull
8/31/09, 3:02 PM
#13

#12 Så blir det nog här med sen när barnen är stora. Just nu är jag ju sjuk och orkar inte så mycket arbetsuppgifter i hemmet, men laga mat klarar jag så det är "min" uppgift. När den yngsta är stor nog (hon är nio nu) så lär jag säkert välja mer vegetariskt så får mannen laga sig det han vill Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Clary
9/1/09, 7:17 PM
#14

Jag har ätit vegetarisk under några år och det finns massor med god mat och är inte så omständigt att laga till heller bara att lägga till kött, fisk eller vad det nu ska vara till för dem som inte vill vara utan det.

Nu blir det väldigt mycket fisk, skaldjur och kyckling. Hade tidigare bra kontakter med några killar som jagade och då hade jag tillgång till rådjur, får försöka hitta nya kontakter och gärna på lammkött som vi gillar

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Upp till toppen
Annons: