Annons:
Etikettträdgård
Läst 2513 ggr
Tuva-Lena
2009-08-26 11:54

Gemensam nämnare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog några kort igår em på växter som jag har runt husknuten. Vad tror ni det är som förenar dem? Flört

Försten som svarar rätt får lägga in en ny bildgåta!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Tuva-Lena
2009-08-26 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nästa bild..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2009-08-26 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nr 3..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2009-08-26 11:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

…och den sista bilden. :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

OleaViola
2009-08-26 22:16
#4

Moder jord …………

[Jeremina]
2009-08-26 23:21
#5

Ät eller drickbart i medicinskt syfte??? Skäms

Tuva-Lena
2009-08-27 11:21
#6

Båda var fina gissningar, och det är du Jeremina som är närmast, eller rättare sagt har rätt. Alla kan man förtära på ett eller annat sätt. Krasseblommor är goda som sallad, pepparmyntan blir smaskens som te, eller som ajg brukar göra - tillsätta några blad i vanligt te. Röda vinbär, gelè förtås men även som saft eller bordsdricka, och sist humle som man kan använda i te eller varför inte öl, och är avslappnande/lugnande. Grattis Jeremina! Som pris får du lägga in en ny bildgåta! Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
[Jeremina]
2009-08-27 18:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Oj, vad ska jag då hitta på?

Vad är det här för spår och hur nära vårt hus tror ni dem fanns?

[Chakra]
2009-08-27 20:00
#8

Kan det vara spår från varg?

Spåren fanns några meter från trädgårdenGlad

[Jeremina]
2009-08-27 20:28
#9

Nej, inte varg men spåren var ca 2 meter ifrån trädgården (huset)!

Tuva-Lena
2009-08-27 23:54
#10

Det kanske är järv..? Tänkte på grävling först men tassarna är för stora, så järv är min gissning.. Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
2009-08-28 00:20
#11

Nej..inte järv heller…..det var roligt med järv gissning….Glad

[Jeremina]
2009-08-29 01:36
#12

Ingen fler gissning då. Det är björnspår och det har vi nästan in på knuten varje år! Inte alltid så roligt men kul att ha på bild!

Tuva-Lena
2009-08-29 02:10
#13

Va, var det björn? jag tyckte spåren såg för små ut för att vara björnspår, men det kanske är en mindre nalle ni har där. Oj va roligt för er! Glad

Har jag berättat om havsörnen jag såg härom dagen? Var ute på skogspromenaden och hunden sprang före. Plötsligt stannar den till och tittar ner mot sjöstranden, och där sitter den mest imponerande fågel man kan iaktta - en otroligt vacker havsörn! Gissa om jag kände mig liten..? Oskyldig

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
[Jeremina]
2009-08-29 02:13
#14

Flört#13 Det var en björnmamma med barn. Visst är örnarna vackra? Vilken upplevelse….

Tuva-Lena
2009-08-29 02:17
#15

Oj då får du passa dig! Björnmammor brukar vara väldigt "mammiga". Tyst Var bor du Jeremina? Här finns också mycket björn, bl a så har vi en uppe i sommarstugan just nu. Funderar på att åka ut en kväll med bilen och bara sitta och vänta. Kanske om jag har tur så… Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
2009-08-29 02:19
#16

Jag bor i Jämtland i den kommun som de kom fram till hade mest björnar i hela världen…lite otäckt är det faktiskt! Obestämd

Tuva-Lena
2009-08-29 02:24
#17

Aha, Strömsund kanhända.. Jag är ganska hemma i dom trakterna faktiskt fast jag bor ca 15 mil därifrån, i Ångermanland då - klyktattare som man är!  ha ha! Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
2009-08-29 02:29
#18

Jag bor på gränsen till Ångermanland! Glad

Hoppfull
2009-08-29 15:50
#19

Tänk jag trodde att det var björnspår men kunde inte avgöra storleken… så när Tuvan gissade järv så tänkte jag att jag var helt ute och cyklade Skäms

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Jeremina]
2009-08-29 17:12
#20

#19 Men det var du inte..ute och cyklade menar jag. Som jag brukar säga att man ska säga det som först kommer till en….

Chakra hade ju rätt om att det var bara ca 2 meter från gården så hon kan väl fortsätta då.

Annons:
[Chakra]
2009-08-29 18:15
#21

Jag har inte inspiration att lägga in någon bild just nu, så någon annan som har lust får gärna göra det istället Glad

[Jeremina]
2009-08-29 21:53
#22

Hoppfull då har du bild och inspiration? Cool

Tuva-Lena
2009-08-30 00:09
#23

#18 Jeremina, du bor händelsevis inte uppåt Hoting/Backe/Rossön området? Flört Det var mitt andra hem några år för ca 5-6 år sedan- Älskade skogarna ni har däruppe - såå mycket vildmark! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
2009-08-30 01:51
#24

Jag bor för att inte avslöja exakt ca 6 mil från Backe kan man säga! Visst är skogarna här alldeles underbara! Flört

szirius
2009-08-30 23:36
#25

Haha, jag tänkte också genast björnspår, men vågade inte gissaSkämsFlört

hälsningar från en som är uppväxt i Ångermanland Glado faktiskt har sett björn ute i skogen som liten…på långt håll som tur varFlört…på ett kalhygge.

Nu när det börjar bli höst hos er (Cool) så längtar jag efter skogarna i Norrland…finns inget bättre…Oskyldig

[Jeremina]
2009-08-30 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

En bild från vår tomt! Glad

szirius
2009-08-30 23:46
#27

Åh, vilken fin dammGlad!

Vi har en ( i mina ögon) pinsamhet…den är pytteliten, ser ut som en fyrkantig sandlåda som är fylld med vatten,haha, en stackars pump kämpar med att strila vatten o 3 visserligen fina guldfiskar simmar omkring där.Plasten har hål någonstans så den är bara halvfylld…herregud vilken feng shu,va SkämsFlört

….nästa år ska vi bygga ut dammen, göra svängda former och få den att se lite mer naturlig ut…jag LÄNGTAR!

Annons:
[Jeremina]
2009-08-31 00:53
#28

#27 Vi har haft dammen sedan 1999 och det är min man som gjort i ordning den. Nu är det vildvuxet i år och bara grodor där. Men fram till förra året hade vi både Guldfiskar (som jag själv fött upp) och Koikarpar.

Men det var så mycket jobb med dem och de skulle in i garaget i en stor tank och skötas om även under vintern. Så vi gav bort dem förra året så  nu bor de i en ännu större damm! Glad

Hoppas er damm blir fin nästa år då! Lycka till!

Hoppfull
2009-08-31 13:24
#29

Jag har inga sådana bilder alls tyvärr…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
2009-09-01 00:51
#30

Vilken underbar bild Jeremina! Det ser så rofyllt ut. Jag har ett litet fågelbad ute på tomten, fast ett naturligt som består av en liten urgröpning i en stenhäll. Fåglarna älskar den lilla "dammen" och katten tittar storögt på dem när dom badar i den. Jag minns när jag var liten, och farmor gick med en sån där beckplåtshink som det stod Norsk fetsild på, för att fylla på fågelbadet. Hon hade enormt stora stövlar på fötterna - kanske farfars - och bilden är fortfarande så levande för mig. Glad Självklart har jag tagit vid där hon slutade, bortsett från stövlarna då.. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2009-09-01 09:48
#31

#30 Är det säkert Tuvan att inte stövlarna hänger med också FlörtSkrattande

Jeremina, den dammen skulle jag gärna velat ha, bara ett problem, inte så mycket gräsmatta kvar då Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Jeremina]
2009-09-02 14:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31 Men vi har så mycket gräsmatta men vi har ju 2 hus så det blir mycket. Gubben får sitta på åkklipparen i ca ett par timmar varje gång han klipper gräs.

Han envisas med att ha stor gräsmatta och tog och klippte en stor äng framför det övre huset.

Så det är inte värt att han klagar när han ska klippa för då säger jag:skyll dig själv!

Men en sak är bra att det blir mindre mygg, i dammen är mygglarver men förut hade jag ju fiskar som åt upp dem. och nu är det grodyngel och grodor som äter dem…bra va? Flört

Clary
2009-09-02 14:33
#33

#32 Här är de två små gräsmattor vi har avklarade på 5-10 minuter, då förstår du Flört Det ser helt underbart ut hos dig. Vi har faktiskt börjat leta efter nåt mindre torp att hyra med lite mer mark till. Perfekta husdjur som äter upp myggen för dem kan man avstå från Glad

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Jeremina]
2009-09-02 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#33 Det är meningen att vi ska hyra ut det framöver så det inte bara står tomt. Det enda vi använder är ladugården däruppe där vi har höns och tupp och en massa grejor! Glad

Annons:
Clary
2009-09-02 14:42
#35

#34 Aha, du behöver hyresgäster?

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Hoppfull
2009-09-02 15:19
#36

Vart vill ni bo då Clary?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Clary
2009-09-02 15:25
#37

Det spelar inte så stor roll egentligen så länge det finns bra komunikationer så man kan handla. Lagom stort med naturen inpå knutarna är nog det som gäller. Finns det sen vatten i närheten så är det ju mer eller mindre perfekt, en roddbåt att tillbringa dagarna i oj, nu drömmer jag mig bort…………..

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Hoppfull
2009-09-02 15:28
#38

Ni är ju alltid Välkomna hit Glad Här finns både vatten och natur i mängder!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Clary
2009-09-02 15:44
#39

Ja, har du nåt tips så mottages de med tacksamhet. Måste fixa till inför dagens jobb men återkommer säkert under kvällen Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Hoppfull
2009-09-02 15:48
#40

Vad är det ni vill ha då? Här i våra trakter är husen billiga att köpa… men ni kanske vill hyra hus?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Clary
2009-09-02 16:13
#41

Är nog i första hand hyres vi är ute efter om det inte är ett toppenfynd Flört 

Kaffe i solen sen måste jag nog dra

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
Hoppfull
2009-09-02 17:56
#42

Skulle ni vilja bo här då? Obestämd Kommunikationerna är bra om man bor i tätorten. Och som sagt naturen är väldigt vacker och det är hyfsat nära havet.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Upp till toppen
Annons: