Annons:
Etikettfilosofi
Läst 3249 ggr
Tuva-Lena
8/16/09, 2:55 PM

Din intention..?

Vad är din intention när du pysslar där hemma? Vad vill du att ditt hem skall utstråla? Harmoni? Bus? Ett aktivt liv? Lycka/framgång/kärlek/andlighet kanske?

Har ni tänkt på det, att innan man över huvudtaget skall förändra sitt hem "som man vill ha det", så är det viktigt att fundera över vilken intention man har med detta? Har man en medveten intention med sitt pysslande så kommer också hemmet att bli den plats man vill att det skall vara - en plats för avkoppling, en plats där man vill hobbyjobba, umgås med vänner eller oftast alltihop förstås.

Då är det knappast någon mening med att enbart rusa iväg och skaffa grejer som skall lyfta fram det man vill "berätta" med sitt hem - om man inte har en intention eller tanke bakom vad hemmet skall användas till sedan.

När du medvetet och aktivt arbetar för att skapa det hem du önskar dig, är alltså din intention det som utgör grunden för att nå det slutgiltga målet. Intentionen bidrar senare till inspirationen, vilket i sin tur ger insikten, alltså att du har nått ditt mål och känner en skön tillfredsställelse med att få vistas i ett hem som tillgodoser dina fysiska, psykiska och inte minst andliga behov.

Några filosofiska funderingar denna regniga söndag när stormen piskar i trädkronorna, och man njuter av att kunna krypa in i hemmets varma vrå. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
[mia-38]
8/16/09, 3:05 PM
#1

Jag vill nog skapa både bus och harmoni. Ett slags lugn…Men hittar det inte riktigt.Obestämd

Tuva-Lena
8/16/09, 3:11 PM
#2

Du kan dela upp det på olika rum kanske? Fast vad jag tänkte mig var att man bör fundera över vad rummet/hemmet skall användas till. Då kommer man osökt in på det här med att rensa. Ett sovrum t ex, skall ju användas som sov-mysplats, då skall man inte ha TV där, eller dator för den delen - som jag har. Skäms I köket skall man äta och umgås, och då passar det inte att ha en symaskin stående i nåt hörn t ex. Det var så jag funderade. Och sedan kan det ju också innebära att man måste göra sig av med en del "kära ägodelar". Det beror alltså på vad man vill skapa i sitt hem.. Låter kankse luddigt..? Foten i munnen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[mia-38]
8/16/09, 3:20 PM
#3

Det låter inte alls luddigt.Skrattande

Data eller tv i sovrummet är förbjudet hos mej. Där ska man mysa och sova.

Clary
8/16/09, 3:21 PM
#4

Helt rätt tankegång. Jag har nog avdelat rummen för olika saker. Har aldrig haft tv eller dator i sovrummet, här har jag turen att ha ett rum vikt för hobbyverksamhet med symaskin uppställd, kan man räkna strykbräda som hobby Obestämd och ordentliga skåp att stoppa in halvfärdiga saker, dags att rensa där med ja. Eftersom vi har ett stort kök används sällan vardagsrummet enbart de få gånger vi ser på tv. Ett rum anväder jag till datorn, meditation och avslappning i min ensamhet. Brukar få beröm för att det känns avslappnat och rofyllt av våra gäster när vi har besök, så jag tror att det inte krävs så väldigt mycket till för att jag uppnått det jag vill. Mitt hem, en stor famn att krypa in i.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Chakra]
8/16/09, 3:53 PM
#5

Jag bor i en trea och jag pysslar ofta om mitt hem så jag ska trivas på bästa sätt, och jag vill att de som besöker mig ska känna att de trivs också.
Växter är viktigt för mig och färg och form. Jag möblerar om ganska ofta.Har nästan bara second hand-möbler.

Min mamma gick bort i början av året och jag fick en del möbler som hon haft så det rummet kallar jag för "mammas rum" Det ser ut lite som vårt vardagsrum när jag var barn.
Är vi många hos mig sitter vi i "mammas rum" och äter och fikar.

För mig är hemmet min lugna oas.På dörrmattan står det "Äntligen hemma"Glad

Tuva-Lena
8/17/09, 1:58 AM
#6

Det verkar som de flesta redan vet vad ni vill använda era rum till. Jag själv har ett rörigt hem. Skäms Rörigt i den meningen att jag har för få utrymmen att ställa undan saker i. Tänk er bara en sajtväd för feng shui.ifokus som alltid har dammsugaren framme! Tyst Jag kan ju inte gärna ställa den ute i vedboden - kanske är det den som skapar obalans i relationshörnan för jag brukar gömma den i närheten.. Skrattande

Fast nu har jag bestämt mig för att fixa till allt sånt där som "stör" mitt etiska sinne, dammsugaren bl a. Skäms Wish me luck girls..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
szirius
8/17/09, 2:18 AM
#7

#6 dammsugaren har jag också jämt haft problem med…nu har vi ett kallförråd där både konserver, potatis, insamling och städgrejer får platsSkrattande.Dock ligger det i "kreativitet" -hörnan….jaja, allt kan inte vara perfekt -men det kan ju vara kreativt att städa o sopsortera…eller? Flört

szirius
8/17/09, 2:19 AM
#8

Min intention nu är "upplysning"Flört

Höstens inköp handlar om LJUSKÄLLOR.Vi har bott två år nu i detta hus men det fattas fortfarande taklampor i flera rumSkäms

Jag älskar ju pysmys o tänder hellre massa levande ljus på kvällarna ,men de flesta som besöker oss klagar på att det är så dålig belysning här…

Men IGÅR köpte vi hela tre lampor till matsalen, så nu har vi både taklampa och två vägglampor.Skrattande

Nu fattas det taklampa i köketFörvånad och vardagsrummet, sedan tror jag vi ordnat allt…

(Det handlar inte BARA om lathet eller brist på pengarFlört, utan det är 4 m i takhöjd och ingen lätt match att få upp taklampor där….Obestämd)

Liveva
8/17/09, 9:40 PM
#9

#0 Mycket bra tankeställare. Intentionen är alltid viktigt men jag glömmer det ibland så jag är tacksam att jag fick en påminnelse om det. Tack!

Tuva-Lena
8/18/09, 2:33 AM
#10

Vi lever på hoppet du o jag, szirius. Ha ha! Här sitter en till som är hopplös på belysning och jag gillar inte taklamor utan vill, precis som du, hellre ha små ljuskäglor som ger lite mysstämning istället. Alla klagar på det dåliga ljuset hos mig också. Skrattande ( Undrar om man kan kamouflera dammsugaren på nåt sätt…? ) Flört

#9 Det är samma här Liveva - upp som en sol och ner som en pannkaka - anden är stark men köttet tar emot. Fast man behöver inte ta tag i allt på en gång. Nu har jag bestämt mig för att ta ett rum i taget och då går det nog lättare. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hoppfull
8/19/09, 8:05 PM
#11

Jag vill att mitt/vårt hem ska utstråla luft och harmoni. Det är det viktigaste för mig. Jag har väldigt svårt för övermöblering och prydnadssaker, jag är minimalist och vill ha rena och luftiga ytor. Gillar rum utan gardiner, mattor och en massa tavlor osv. Däremot är jag väldigt svag för ljuskällor, lampor och ljusstakar är min passion och det tittar jag på vart jag än kommer Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Dojdan
8/20/09, 1:23 AM
#12

Jag vill att mitt hem ska ge en känsla av mys, lugn och harmoni! En plats för själen att vila och återhämta sig på.


Tuva-Lena
8/20/09, 2:02 AM
#13

#11 #12 Det är nog så för mig också. Jag gillar definitivt inte när ett rum blir övermöblerat, eller när folk har belamrat sina bokhyllor med en massa krafs - "prydnadssaker" som dom kallar det. Undrar just varför man skall använda en BOKHYLLA till utställningsramp? Helst vill jag inte ha någon bokhylla alls i vardagsrummet. Hellre mycket luft och enstaka vackra föremål som speglar min personlighet. Inom designvärlden finns ett ordspråk: "Less is more" och det försöker jag följa, alltså vill man framhäva nåt som man tycker är vackert eller berättar nåt, så skall man inte "gömma det" genom att ställa en massa annat krafs i närheten som förtar det man vill framföra. Blev det luddigt..? Skäms

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Dojdan
8/20/09, 2:19 PM
#14

#13Inte alls luddigt :)


Hoppfull
8/20/09, 7:31 PM
#15

Det tyckte inte jag heller var luddigt Tuvan Flört

Jag har inga föremål alls som inte fyller en funktion, enbart snygga användbara saker… men jag är nog kanske lite extrem, jag har inte ens fotografier av mina barn på väggarna! Oskyldig

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Jeremina]
8/22/09, 1:53 AM
#16

Hemma hos oss ska det vara harmoni, glädje, kärlek och trygghet rakt igenom…..Glad

[Torahzen]
12/30/13, 12:11 AM
#17

puttar…

szirius
12/30/13, 12:18 AM
#18

Vad du är uppe o tassar mitt i natta Tora😃😉

[Torahzen]
12/30/13, 9:54 AM
#19

Jag är ledig och får vara vaken hur länge jag vill! 😃😴

Amandla
12/30/13, 12:22 PM
#20

Min intention är att mitt hem ska stå för avkoppling, harmoni och skönhet 🙂Jag är noga med vad som får stå framme, jag måste tycka om det jag ser. Visst har jag en del pynt men jag byter plats och växlar om med sakerna så att det aldrig stagnerar… Inredningen går i vitt-creme-gräddfärgat och något lite aningens brunt och något lite mer gammalrosa. 

Många som kommer hit kommenterar att det är så lugnt och skönt, ändå bor jag i hyreshus. Nu har jag det förspänt pga läget i sig, redan första gången jag var hit för att titta på lägenheten kände jag att den är speciell, detsamma sa min kompis som var med.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Torahzen]
12/30/13, 12:40 PM
#21

Härligt Amandla!

Jag får fundera hur jag ska beskriva mitt hem, det är ganska blandat…

LoAEmma
12/30/13, 2:12 PM
#22

"Mitt hem, en stor famn att krypa in i" i inlägg 4, beskriver nog bra hur jag vill ha det :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LoAEmma
12/30/13, 2:14 PM
#23

Håller nu på bygger ett helt nytt hus tillsammans med min kille dessutom, så nu kan man verkligen välja hur man vill ha känslan, redan från grunden! Ett kärt men svårt jobb :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: