Annons:
Etikettinredningstips
Läst 12692 ggr
Levethia
2009-07-30 23:48

Inreda en etta ?

Hej hej

Bor i en etta som är svår att inreda, och skulle gärna vilja inreda och flytta på möbler.  Har läst en del Feng shui böcker men dem har inte gett mig så mycket just i min situation…

Och har märkt olika skillnader hur jag har haft sängen och hur jag har sovit och hur mitt liv har varit annorlunda på olika plan så som emotionellt, arbetsituation och liknande.

Och problemet är att jag inte alls vet hur jag skall ha alla mina möbler,och hur dem skall stå.

Vore tacksam för ideer, tips och annat smått och gott :)

Medarbetare på Science Fiction

Annons:
[Hellas]
2009-07-31 00:38
#1

Hej, har du några bilder på hur det ser ut idag?
Det är svårt att inreda en etta så att de blir luftiga samtidigt som man ju måste ha vissa nödvändiga saker i sin närhet.
Jag är säker på att du kan få en del tips här.
Ofta är det inte så mycket man behöver ändra på, kanske ta bort någonting eller flytta någonting för att skapa fin harmoni.

Kram Hellas

[Chakra]
2009-07-31 16:02
#2

För många år sen; alltså i min ungdomFlörtbodde jag i en etta.

Jag delade upp rummet i två och skärmade av sovrummet med en bokhylla.Det blev riktigt bra och praktiskt.Det blev ändå ljust och luftigt.

Minns hur roligt det var att inreda.Jag köpte två resårsängar…heter de så? (sådana man fäller upp och ner)och köpte ett billigt snyggt tyg att klä madrasserna med och så gjorde jag tjocka dynor att ha till ryggstöd (d.v.s.dynorna gjorde mamma)
Där kunde vi sitta många och titta på TV, och kompisar kunde sova över.

[Hellas]
2009-07-31 16:12
#3

#2 Där sa du något bra, detta med att dela av ett rum är ju toppenbra om man inte har en sovalkov.
Man kan ju måla bokhyllornas baksida, eller tapetsera så att de får samma utseende som väggarna, då blir det ju som en vägg i rummet.

Vi ska ju möblera upp min sons etta nu och förmodligen ska jag försöka övertyga honom att det är ett bra alternativ.
Vi tar två vanliga "Billy" bokhyllor.
Den ena får stå med hyllorna innåt sängen så att det finns plats för klockradio, böcker och lite annat.
Den andra får stå med hyllorna ut mot stora rummet så att det även där finns hyllor att använda.

Jag har ju inte den tapet som finns i rummet men kanske man skulle måla bokhyllorna ändå så att de smälter in lite bättre och blir lite mer "väggiga".

Levethia
2009-07-31 16:21
#4

Jo lägger upp bilder så snart jag kan, svårt att fotografera så där jätte mycket! (får städa lit eockså innan :) )

Jo dela av rummet skulle gå men  vi får se har en ide att rama in sängdelen, vet dock inte om den ligger så bra, just nu sitter jag med ett stort fönster bakom mig och soffan .. Känns bra fast inte när det e dåligt väder då känns det som någon spionerar …

Medarbetare på Science Fiction

Levethia
2009-07-31 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ok detta är vardagsrummet (stog på en stol i dörr öppningen för å fånga så mycket av rummet som möjligt! Bildkvalitetenär inte den bästa)

Medarbetare på Science Fiction

Levethia
2009-07-31 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bild tagen från sängen och vid fönstret (inte bästa bilden )

ursäkta röran,har börjat möblera om lägenheten ..

Medarbetare på Science Fiction

Annons:
[Hellas]
2009-07-31 16:56
#7

Be inte om ursäkt för att det är ostädat, vi har det alla rörigt emellanåt…..ibland mer emellanåt än aldrig *Ler*.

Dessutom måste man ju se hur det idag ser ut till vardasgs för att kunna ge dig lite idéer.

Kram Hellas

Levethia
2009-07-31 17:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bild från sängen igen, fast mot dörröppningen till hallen.

Medarbetare på Science Fiction

Levethia
2009-07-31 17:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Bild över hallen ( lång hall lika stor kvadrat mässigt som köket)

Medarbetare på Science Fiction

Levethia
2009-07-31 17:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

bild från hallen i köks öppningen ???

Medarbetare på Science Fiction

Levethia
2009-07-31 17:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bild mot fönstret och köksbordet

Medarbetare på Science Fiction

Levethia
2009-07-31 17:15
#12

#7 Jo hehe det har vi nog alla, jag råkar ha det så jämnt bara, men med mina planer hoppas jag att det blir bättre, måste organisera mera och göra mig av med en massa. även om jag gör detta extreemt ofta så förökar det sig ändå ??

vissa saker inser man att man måste spara vara sig man vill eller inte …

Men vore härligt att slänga allt och börja om , men tyvärr så kostar det för mycket haha.

Men detta är väll ungerfär hela lägenheten i sig skulle jag tror förutom badrummet …

Medarbetare på Science Fiction

Levethia
2009-07-31 17:21
#13

Funderar att vrida sängen mot väggen och sedan rama in med tyg och en vajjer, alltså vajjer från väggen med fästen i taket och sedan tyg som hänger ner mot golvet mot fönstret så det blir ett litet lyxigt sov del, vill gärna ha det så här på ett ungerfär men vet dock inte om det är det bästa för mig och lägenhetens ande.

Sedan närdet kommer till tapeter och sådant måste man ju va lite smart också, skall renovera en del, eller ja tapetsera om, och i hallen funderar jag om jag skall samla på mig grenar och liknande och göra en klätterställning mot väggen för katterna för att skapa mer aktiveteter till dem stackarna.

Och måla köksbordet i lite hälriga färger, men tragiskt så älskar jag lägenheten och området, men möjligheterna för min etta är inte så stora och man springer in i väggen när det kommer till att få ordning på det ytliga .. Så tips och ideer är ju ett drömscenario och tacksamnt så klart :)

Men hoppas på roliga och sköna ideer och tips från de som ser bilderna,

Medarbetare på Science Fiction

Annons:
Levethia
2009-07-31 17:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

På ett ungerfär så här, har fått använd apaint för att målka allt, men tanken är ungerfär så här, färgerna stämmer int emed det jag vill ha, men det är mest för att avskilja vad som är vad Flört

Medarbetare på Science Fiction

Levethia
2009-08-01 20:47
#15

Så vad tror ni om den ritningen ? Är sängen bra placerad med tyg runt om  ( den gråa linjen är fönstret)

Sängen anser jag är viktigast då jag vill kunna sova i mjukare stadier än vad jag gör nu, har sömn problem på det sättet att jag kan sova allt för länge och för mycket oavsett när jag lägger mig, och sover extremt tungt. ( garderoberna går inte att flytta och det är dem som är märkta med G.

Och sen undrar jag det gällande hmm, ja det va ngn som hade en fyrkantig papper kan vi säga med olika fyrkantiga avdelningar som man skall satsa på i huset /lägenheten, och att man då ii lägenheten skall tänka på dörren är ingången, men själv bor jag på andra våningen men ingen ingång till lägenhetshuset utan har en altan gång som går mot höger när man går ur lägenheten .. kan man då räkna med dörren som själva ingången eller skall man ändå räkna den trappan upp som en ingång ? (ursäktar attt jag int ela det i minnet namnet på den kalkylen eller vad vi skall kalla den då jag int ehar namnet..)

Medarbetare på Science Fiction

[Hellas]
2009-08-01 21:13
#16

jag har en så dålig dator just nu så därför har jag inte svarat, alla okstäver finns inte på tangentordet så det lir så joigt att skriva fniss……..

det jag funderar lite på är fönstret, är fönstret där du vill ha sängen det enda fönster i rummet

Det är egentligen inte så ra att ha en säng direkt under ett fönster så om det går att undvika är det mycket ättre.

Energin rusar alldeles för fort direkt vid ett fönster så man får inte så ra sömn.
Dessutom om det är det enda fönstret så är det inte ra att täcka för det med draperier som visserligen är jättefint och ett ra sätt att skärma av sängen från det övriga.

Jag skulle prova med att placera sängen där du ska ha TV änken, det är lagom långt från fönstret samt i rätt vinkel så att inte qi energin rusar rakt mot din sovplats.
Där skulle jag göra en lite mysig vrå med antingen den typ av draperier som du eskriver eller kanske med hjälp av den okhylla och låta den ilda en vägg så att det nästan lir som ett litet sovrum i rummet.

vad säger ni andra, jag är ju inte den som läser hur det ska vara utan känner mer med mig själv hur det känns ra energimässigt.

Det jag generellt alltid tycker är att det är ra om man verkligen funderar på vad man egentligen ehöver, vi har oftast alldeles för mycket omkring oss ara för att vi fått det i present. Själv har jag haft hundratals öcker som jag inte kunnat slänga eller plocka ort.
Jag insåg för ett tag sedan att jag aldrig kommer läsa öckerna igen + att de ara tar plats och färgerna på okryggarna ara gjorde allt i rummet oroligt.

Så nu är de flesta orta och när jag flyttar kommer de sista ryka också alt. placeras akom stängda luckor.

Levethia
2009-08-01 21:25
#17

Hehe ingen fara, har inte brottm, försöker känna av hur jag vill ha det och vad som är rätt, vill ju gärna ta hänsyn till curry linjer, och mdianrer och allt va det heter, och allla andra saker som man skall ta hänsyn till..

Fönstret är det enda i rummet har två men det andra är i köket, Sängen har blivit placerad där för det är den bästa lösningen för rummet så attt säga, blir lite större känsla då.

Hade sängen tidigare så som du beskriv, men kände mig alltid iaktagen även om jag hade en annan bokhylla där så sov mer oroligt även om jag sover lite för djupt..

Det känns som om det alltid skall va så mycket att tänka på när det skall inredas och placeras rätt. Och inte nog med det så har vi andlig aktvitet också, sen fårman givetvis tro vad man vill, men just vid den delen av rummet där tvn står så är det mycket aktivitet av det andlig, Kan väll påstå att det är en portal där  mer eller mindre … Som återkommer hela tiden, oavsett om an stänger den eller inte, så då sover man precis på en landnings palts, så föredrar att ha tvn där, för det är int elika jobbigt få den på slagen eller avstängd då och då, irriterande ja, men int elika iaktagen ^^

rensar hela tiden bland alla grejjer, är inne i en sådan fas nu, har många gånger tänkt att slänga allt jag äger och har men insett att det inte är den bästa lösningen, många av sakerna jag äger är sådant jag mer elle rmindre måste behålla på ont och gott, även om det finns saker jag inte använder iår så kommer nästa år och då behövs det igen. böckernaär sådantsom skall sparas mer eller mindre för gillar att läsa om förutom en bok som skall bye bye :)  men blir nog en stor röjjning så fort det mesta har organiserats och gjorts iordning, de flesta ytor är det som inte synns som man rent ut sagt mår illa av .

Hade varit mycket enklare om man kunde bygga sitt eget hus .. hihi

Medarbetare på Science Fiction

[Hellas]
2009-08-01 21:41
#18

OK, då förstår jag att det inte känns så ra att ha sängen där i hörnet.
Kanske man skulle kunna kolla upp det lite närmare, har du haft ett medium hos dig som har känt in vad och om det är en aktivitet just där?
Jag ska se om jag kan tona in det rummet samtidigt som jag lägger Tarot för dig. Mediumskapet är jag mer "hemma" på än att lägga Tarot *Ler*.

Det skulle även kunna vara en massa elledningar just där som gör att du sover dåligt.
Är man känslig för energier, som du säkert är, så känner man asolut av elledningar.

Nu ska jag ha tillaka min dator där alla tangenter finns där de ska  Skrikandes

Levethia
2009-08-01 22:01
#19

Jo då min moster är ett halvt utbildat medium, hon brukar komma och rensa då och då, och har även spått mig ett flertal gånger blir dock inte sådär hundra procentigt rätt, antingen är det för att hon står mig för nära för att det skall bli eller så är det så att jag helt enkelt är svårspådd, hon lätt en vän till henne som är fullt utvecklad medium spå mig också, men de stämde inte heller vilket kan bli en liten besvikelse när man hör hur duktiga dem är i andra fall…

Eller så är det så att jag är så pass ung och att jag har flera vägar som jag vandrar på och att jag aldrig hittar rätt väg för det är för många vägar, elle rjag vet inte ..

Men lägenheten e byggd på 60 talet, det finns en portal just där i hörnet, ungerfär,kan också va det med eledning och så, för kan inte hänga saker på den väggen för att det går inte att borra där utan att man stöter till rör och så.

Jag ärväldigt känslig för det mesta , och har väll stor apotential om jag arbetar me dmig själv lite mer, men har haft ett medium som har stängt ner kanalerna, så pass mycket som det går men dem öppnas mer och mer, och är ju fortfarande känslig för vissa element..

Har en stark dragelse till eld, fast jag är ett vatten tecken, vilket har förbryllat en vän till min moster som är medium också och sysslar även med astrologi…

Medium,häxor är det väll många i ens närhet som är, ingen som kan ngt om feng shui sådär jätte mycket dock, men allt detta är så intressant som är utanför den materialistiska världen. Jag har alldrig trivts alls här , drömmen är ju en stuga ngnstans i ingenstans och leva för sig själv, vilket inte tydligen är så hälsosamnt Flört

Medarbetare på Science Fiction

[Hellas]
2009-08-01 22:10
#20

Åter med ett tangentbord som har en "B" tangent :).

Ja då har du ju verkligen fått din bostad avkänd :).

Det är inte alls konstigt att Du som "Vatten" dras till "Eld".

Yin och Yang principen figurerar fullt ut och är man ett vattentecken så är det ganska sunt att man dras till Eld som är den motsatta vågskålen, allt för att balansen ska finnas.

Feng Shui är ett otroligt gammalt begrepp som från början skapades genom just det övernaturliga.
Jag har skrivit en artikel om det som jag kan puffa fram.

Själv är jag mest intresserad av energierna i Feng Shui och det själsliga, Feng Shui är ju inte bara placering av möbler utan handlar väldigt mycket om våra dolda inre skatter, vårt själsliga liv som måste vara balanserat för att vi ska må bra.

Annons:
Levethia
2009-08-01 22:22
#21

Jo och det är som du skriver i det sista som skulel vara en fördel,även om jag själv anser att ag kommit längre än många andra ungdommar i det psykiska ochkänslomässiga och även i vissa fall intellekutellt..
Så ahr jag dessa andra speglar som dessvärre är mer känsliga som måste få en balans på.

Jag anser att de flesta problem jag har kan jag i grnd och botten får ordning på om jag får ordning på min lägenhet och känner harmoni och ett lugn i mitt hem, visst jag föredrar att va hemma så passa mycket att det har nästan blivit en besatthet att inte gå ut för att  känna tryggheten hemma. Men jag tror att om jag får ordning på lägenheten, och får en ordning bland sakerna, och dem finner sin rätta plats och har organiserade skåp som inte är stökiga utan organiserad och mjuka, jag tror jag behöver mycket mjukhet i min omgvining då jag har en stark personlighet.

Jag måste med andra ord börja där jag står och är mest i nuläget för att kunna förändra dem andra svårigheter jag har, allt är ju en fördel i processen att bli den jag skall en gång bli.. Jag vet inte det är så många saker man måste tänka på , och det är inte så många gånger man har tillräckligt många alternativ för att resultatet verkligen skall bli så som man behöver.

Medarbetare på Science Fiction

szirius
2009-08-02 02:17
#22

Om jag förstår bilden rätt så ligger du med huvudet mot en garderob och har alltså inte utsikt mot dörren så att du kan se om nån kommer in.Stämmer det? Omedvetet kan man då känna sig osäker och otrygg.Enligt feng shui brukar man alltid rekommendera att sova med stöd bakom ryggen och med utsikt både mot fönster o dörr.

Att dela upp rummet i tex sovdel, vardagsrumsdel( umgänge o tv)  o datordel tex är en god idé när man bor i en etta.

Det låter härligt att du känner kraft och lust att förändra ditt liv och börja rensa upp!GladDu verkar vara en mkt klok och medveten " ungdom"Flört.Om du inte redan hittat dem så kan jag rekommendera trådar kring hur man kan gå till väga när man ska rensa ur feng shui -synpunkt här .Ofta känns arbetet nästan som en lek då!

[Hellas]
2009-08-02 02:20
#23

Szirius, äntligen lite experthjälp, du är så himla duktig på just detta :)

Kram Hellas

Levethia
2009-08-02 02:23
#24

Nja för tillfället har jag syn över fönstret och dörren så som i min första bild, tanken är att ha den mot garderoben snart… kände mig iaktagen  när jag hade sängen emot väggen där tvn och halva bokhyllan står ( halva är min tv bänk)
Jo skall plugga mer på den här sidan, men det är lite komplicerat för mig då jag bor i en etta och fengshui är så intressant som mycket annat men det finns ingaämnen om det i böcker jag har läst så tappat intresset en hel del då på grund av det … vill inte flytta även om ajg msåte det för att få en 2a .. känns lite onödigt ;)

Medarbetare på Science Fiction

szirius
2009-08-02 02:29
#25

#23 Kyss. Tänka sig att jag lägger tarot ocksåFlört

# 24 det skulle vara snällt om du ville skissa ditt rum uppifrån helt utan möbler o bara visa var fönster o dörrar finns.Är dörren ytterdörren, så att man kommer in direkt till rummet, eller finns det en hall utanför? Rita i så fall gärna med den också, med ytterdörren, så att jag kan lägga en bagua på rummet.Om du vill alltså.Glad

Levethia
2009-08-02 02:37
#26

Åhh ja gärna, kanske kan få tag på en skiss som ser ut som lägenheten om det är bättre kanske ?

Medarbetare på Science Fiction

Levethia
2009-08-02 02:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

lägenhetskiss, ytterdörren är den dörren man kommer in i lägenheten, det finns ingen trapphus eller vad man kalla r det, det är en trappa upp till lägenhetsdörren,det är sådan där altangång upp till min dörr

Medarbetare på Science Fiction

Annons:
Levethia
2009-08-04 00:36
#28

Nej nu har man beställt tapeterna till alla rum dessutom , tänka sig.

Sedan skall det bli parkett golv i vardagsrummet .. :)

Och alla luckor i köket skall målas, och alla andra skåpsdörrar skall målas. Och nya gardiner

Medarbetare på Science Fiction

Levethia
2009-08-06 00:44
#29

Oj är så fröjdans glad idag, jag tror och hoppas att jag kan köra en ny start av hela lägenheten när den har renoverats.

Åker bort en vecka från den 31 augusti till den 7 september och kanske är borta lit elängre, och hoppas att under den här tiden så renoverar dem, Jag önskar det ngt innerligt. Varför inte ?? allt annat går ju i uppfyllelse.

Kommer att lämna nästan alla saker hos en släktings garage, medans dem renoverar, och innan inflyttning igen så skall jag e min moster att Rena lägenheten.

Och funderar på att möblera om allt i en helt annan riktning än tidigare, samma grejjer med andra platser, Och då jag vet att Fönstret kan vara ett stort problem… i allt i vardagsrummet / sovrummet?

Och är rätt nöjd med färgerna.. Lit eorolig men på plats så tror jag att jag blir väldigt nöjd :)

Så om ni  vill komma med tips och förslag som ni kanske inte har vågat med tanke på mina åsikter så mottar jag dem givetvis, och jag tror att jag måste gör angt åt mitt hem för att bli mer harmonisk och stabil i mitt sökande efter va det nu e jag söker efter här i livet. Och då jag anser att Mitt hem är Kärnan i mitt liv så är ju det där jag bör börja elle rhur ?

Medarbetare på Science Fiction

[Hellas]
2009-08-07 11:29
#30

Spännande att se hur ansiktslyftet blir på din lägenhet, vi får hålla tummarna för att de ska kunna göra detta när du är bortrest.

Hemmet är en viktig knutpunkt och det är viktigt attt man verkligen trivs och känner harmoni där såjag håller med om att det är bra att börja där.
Det är svårt att få harmoni så att man kan söka i sitt inre om det inte råder harmoni runtomkring.

Kram Hellas

Levethia
2009-08-11 21:32
#31

Nej precis Hellas, det är verligen svårt att får ordning på allt om man inte börjar där man sover, äter och ja.. uhm resterande, trvis man inte så trivs man inte och det kan ju va så många anledningar, Men nu vet jag ialla fall grunden i mina nuvarandra problem. Och jag trivs så hjärteligt i mitt område även om det är negativt, har en lååååång backe att gå hem på hihi..

Men extremt mycke att planera och att göra och inte alls lång tid kvar.

En del har sagt att jag springer för fort fram, men det är bara 3 veckor kvar innan jag skall resa bort.. Och den resan kommer fylla på så mycke energi för åker hem till mina hemtrakter, och den härliga norrlands luften :D Så givande och rofyllt :D tjoho :D

Medarbetare på Science Fiction

Hennum
2009-08-12 22:26
#32

det där med att använda bokhyllorna som en extra vägg var inte så dum. jag har bara ett litet rum där jag har säng, dator, hamstrar, kläder, tv osv. men om jag gör en vägg av mina två bokhyllor får jag plats med min fåtölj.

lycka till med din inredning! :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Levethia
2009-08-13 02:54
#33

Hehe bra ide, man kan göra det jätte fint , och lite annorlunda, dock inte min stil för gilla rinte att skänna mig instängd , hade så förut, men nej nej,hade planer på å måla om den och tapetsera baksidan, men mådde  inte bra där. och fel färger

Medarbetare på Science Fiction

Levethia
2009-08-22 01:06
#34

JA nu går det frammåt, och fort dessutom, blir av med alla grejjer imorgon eller på söndag, så själva rensningen kommer gå fortare än planerat den också …

Och alla som sa nej nej behöver inte ha så brottom med allt, skall inte lyssna på sådant längre…

För då slutar det med panik istället hehe

ja rensningen blir väll inte av den stora slaget men men det går frammåt

Medarbetare på Science Fiction

Annons:
Hennum
2009-08-22 15:23
#35

jag har nu möblerat om här. och har gjort en vägg av mina två bokhyllor. jag stortrivs hittils med det. det känns mysigt med två små rum. ytan utnyttjas bättre. men jag har bara haft det såhär i två dagar :P

norrland låter härligt. vill dit jag med, träffa kompisar från folkhögskola, och släkt och sådär.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Levethia
2009-08-22 15:27
#36

Jo det kan bli riktigt fint med bokhyllor faktiskt hehe, sj trivdes jag inte så vidare, kan ha berott på att mijn bokhylla då va så mörk, så det blev jätte mörkt i det "lilla"rummet så att säga:)

Ja norrland e underabart, så snart är man där..

Och nu har man blivit av med nästan alla möbler, ( och ja dem kommer tillbaka) Nu skall jag bara lösa hur jag slänger resten…

Medarbetare på Science Fiction

Hennum
2009-08-22 15:42
#37

loppisar vill alltid ha grejer, om du ska göra dig av med saker permanent alltså. vissa loppisar hämtar även upp möbler gratis.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Levethia
2009-08-22 16:27
#38

Hmm, ja du det är ju en ide, men har ju ingen vidare tid på mig, har veckan ut kan man säga, och sen om det är saker som är lämpliga är väll en annan fråga i sig, men det var en bra ide att snabt kolla upp :)

Medarbetare på Science Fiction

Upp till toppen
Annons: