Annons:
Etikettfärger
Läst 3170 ggr
[Hellas]
7/15/09, 10:52 PM

Kontraster

Vi har precis haft en familj hos oss som tittade på vår lägenhet, som de även bestämt sig för att köpa.

De kommenterade att vi hade det ganska ljust i vårt matrum och TV rum trots att det egentligen är ganska mörka tapeter.
Vi har chokladfärgat i matrummet och riktigt mörk grå färg i TV rummet.

Jag tittar då lite extra och konstaterar att det ju stämmer, det finns ett ljust intryck i det egentligen ganska mörka rummet.

Det handlar om kontraster, att verkligen se till att har man någonting riktigt mörkt så ska man inte vara rädd för att sticka ut med detaljer i motsatt färg.
Kontrasterna lyfter varandra frammåt och ger rummet och ögat ett vackert sken.

Man kan ju tänka sig om man är riktigt solbränd och klär sig i någonting ljust och färgstarkt, den solbruna huden lyfts fram och får en vackrare lyster och klädesplagget syns på ett vackert sätt.

Ibland tror jag att vi "matchar" ihjäl oss lite för mycket och är rädda för att ta i lite extra med det oväntade.

Sedan gillar jag ju "vita rum" stuket också, vi har ju köpt ett sådant hus som nästan enbart går i vitt och det är fantastiskt vackert men även det via behöver lyftas upp, kanske med en vacker riktigt grön växt eller något annat.

Annons:
Tuva-Lena
7/16/09, 2:14 AM
#1

Jag är en sån där som är lite rädd för mörka färger. Nästan i alla rum har jag ljusa färger, inte riktigt vitt men näst intill - nåt åt gräddvitt. Det matchar jag då med mörka kontraster, även om jag tycker om riktigt ljusa färger också - typ din nya villa då. Flört Såg ett avsnitt av Bygglov i våras, och där gjorde dom om ett vardagsrum som fick gå i enbart vitt. Rummet blev otroligt vackert!

Det ska bli jättespännande att få följa dig i ditt nya hus Hellas, och se hur du tänker dig framåt i tiden. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
7/16/09, 7:09 PM
#2

Jag vill gärna ha ljusa färger och träslag för att komplettera med färg i tyger och blommor. Är ett litet tvisteämne här eftersom min man gillar mörka möbler men än så länge får jag vill Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
7/16/09, 11:58 PM
#3

jag har alltid valt ganska mörka, starka färger…kontraster tycker jag om ( gästtoan går i svartvitt tex).Fast det beror mkt på stället man bor på också…det här huset vi har nu är gjort för att vara ljust känns det som…det blir helt avigt att ha svarta kuddar i soffan i vårt vita vardagsrum med 4 m högt i tak o stora fönster…så jag har fått en mjukare stil i hemmet, med ljusare toner….för att "lyssna in huset"…

Apropå kontraster så har jag en aprikosrosa klänning på mig till min solbränna…CoolTungan ute

#1 vad är det du är rädd för i det mörka?Flört Där skulle du säkert kunna finna ut mkt självinsikt om du vågade möta det…det är i rädslorna man finner nycklarna till transformation och frihet!OskyldigKyss

#2 Här är det tvärtom, jag gillar mer det mörka men mannen vill ha ljust.Jag gav med mig och det blev ljust parkettgolv i två sovrum när vi flyttade in, men det ångrar vi nog båda lite nu…hundhåren syns ju så tydligt! SkrikandesFlört

Tuva-Lena
7/17/09, 2:11 AM
#4

Det mörka tynger sinnet om det får ta över. Det ljusa lockar fram livet självt - det är så jag tänker. Självklart bryter jag av med mörkare färger. I mitt TV-rum har jag en ljusbeige vägg, men många svarta och mörklila detaljer istället. Gardinerna t ex går i svart och mörk/ljust beige, soffan är ljusbeige med svarta kuddar o s v..

Ha ha, visserligen har jag varit väldigt mörkrädd i mina dagar, men jag tror att det är nåt jag kommit över efter att ha bott ute på landet med skogen som närmaste granne i tio år nu.. Men det kan vara en orsak till att jag undvikit mörka färger tidigare - mycket troligt. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
7/17/09, 11:31 AM
#5

Det är säkerligen en personlig fråga…som hör ihop med ens livserfarenheter och syn på livet. Bara ljust känns själlöst för mig, finns det inga nyanser känner jag mig tom….jag har en släkting där ALLT går i vitt, ljusgrått o beige…det är estetiskt vackert men efter en stund känner jag mig kraftlös, mitt glada skaparsinne går i dvala….

Det mörka tynger sinnet om det får ta över. Det ljusa lockar fram livet självt - det är så jag tänker.

Om det får ta över så blir det säkert tungt.Men det ljusa får inte heller ta över säger min känsla…det kan bli en obalans i det med….ett helvitt rum skulle iaf inte jag må bra i.

Jag ser det som att livet ÄR ljus och mörker, det går inte att försöka trolla bort, då kan det i stället bli en kamp mot dessa naturliga svängningar.Mörkret har sin tjusning, om man ser att det är en del av livet, en process som får en att växa.Och som man inte behöver vara rädd för…man kan ju vara rädd för sitt eget mörker också, menar jag.Rädd för att våga växa.Fast enda sättet att transformera det är att öppna dörren dit in, så att ljuset får lova att flöda in…

Hmm, morgonens filosofiska stund är redan avklarad, hahahaFlört

#2 åh, kan du inte sätta in ett foto på ditt vardagsrum, det lät superfint med beige/svart/lila!Tungan ute

[Hellas]
7/17/09, 12:43 PM
#6

Jag tänker på Yin och Yang, vi behöver balans helt enkelt.
Fast jag tycker ju att man arbetar med kontraster när man har ett väldigt ljust/vitt rum och använder inredningsdetaljer som överaskar på ett plötsligt sätt utan att för den sakens skull ta överhand.

Att det plötsligt i ett vitt rum finns en vacker färgsprakande tavla eller en röd härlig matta på golvet gör att det blir spännande och levande.

Kontrasterna gör att man lyfter upp färgerna och därmed energierna.

Att enbart använda en och samma färgskala i ett rum är mycket smakfullt men försök att prova med att smacha dit en kudde i en totalt "hopplös färg" så händer det saker i energin.

Ett rum som går i bruna jordnära färger vinner otroligt mycket på att få en Lysande Turkos eller Röd färgklick, eller varför inte en starkare nyans av "vårgrönt".

Annons:
Tuva-Lena
10/2/09, 12:19 AM
#7

*puttar lite ang färger och kontraster* Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
10/2/09, 12:24 AM
#8

Jag vill bara skriva…..åh hej och kram på dig Hellas! Jeremina! Kyss

Tuva-Lena
10/2/09, 12:28 AM
#9

#8 Vet du, Hellas har avslutat sitt medlemskap Jeremina - jättetråkigt men hon hade som sagt fullt upp med sitt nya hus coh sedan var hon upptagen med sin egen sajt också. Titta här: www.ljusbringare.se

Hälsa ifrån mig också! Kraaam! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
10/2/09, 12:31 AM
#10

#9 Nej, då missuppfattade jag för jag trodde det var nytt. Jag saknar henne så.

Då ska jag söka henne där igen för jag har varit in någon gång men glömt adressen. Tack snälla! Ska hälsa! Långkraaam Flört

Upp till toppen
Annons: