Annons:
Etikettträdgård
Läst 5278 ggr
szirius
5/26/09, 7:36 PM

trädgårdsbilder 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tar mig friheten att göra en ny tråd, då den gamla började bli så långGlad.

Här kommer lite rosor! Den här busken är min favorit , där rosorna skiftar i färg från ljus gult till starkt ceriserosa.

Annons:
szirius
5/26/09, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här ser man den blygsamma CoolFlört rosenrabatten…

( av ngn anledning kan man inte välja att visa bild direkt i inläggen nu…)

szirius
5/26/09, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

och så den fina…ja vad kallas detta egentligen?Skäms

szirius
5/26/09, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

vill ju bara visa vårt fina fyrfota djur också,som har det bra i värmen just nu…kan ni se det?Flört

szirius
5/26/09, 7:50 PM
#4

Idag har vi haft 30 grader! så det var svettigt värre att måla resten av tegelväggen ute…är inte riktigt klar ännu…men I liiikeCoolSkrattande

Clary
5/26/09, 9:01 PM
#5

Fy så avis jag blir när jag ser dina fina rosor Skrikandes Flört och lille fyrfotingen ser ut att må bra. Tror vi har ganska lika smak när det gäller blommor/färger för din favorit gillar jag skarpt. Vi har också en igelkotte som brukar bo under vår vinterträdgård, jag har inte sett honom/henne än i år men jag hoppas att den finns kvar.

Har varit ganska varmt och skönt här också idag fast inga 30 grader. Nu har solen gömt sig bakom molnen och några regnstänk kom

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

JohannaMax
5/26/09, 9:18 PM
#6

Åh så fint!!!

Att du har en sköldpadda gör ju inte att jag blir mindre avis…Tungan ute Har börjat läsa lite om de små djuren då vi funderar på en landsköldpadda men det verkar vara svårt med temperaturer, luftfuktighet o övervintring m.m

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
szirius
5/26/09, 11:28 PM
#7

Tack för fina ord…jag tycker också att det är fintOskyldigGlad.

#6 våra sover i kylskåpet över vinternSkrattande.Det är inte så krångligt som det verkar, man sänker succesivt temperaturen och ger dem mindre och mindre mat, sista veckan inget alls o då somnar dem till slut, sedan ligger dem i en låda i kylen( med termometer som man får kolla o justera lite - och man får öppna o stänga kylen fort!Flört) tills det är dags att väcka dem och då går proceduren till åt andra hållet, man höjer långsamt värmen .Det är ju inte absolut nödvändigt att övervintra dem,de klarar sig bra ändå tydigen, men de lever längre om de får sova - de vi har kan bli 70 år! Vi har 4 ryska stäppsköldpaddor…eller…en är där den ska, de tre andra har rymt ( eller antagligen blivit utsläppta av barnen som glömt att lägga tillbaks dem igen när de lekt klart, för vi har en bra inhängnad)och vi hoppas att vi ska hitta dem igen…Gråter.Mitt hjärta säger mig dock att de lever och mår bra…de knatar nog omkring o mumsar maskrosor o gräver ner sig på natten.

Jag kan absolut rekommendera sköldisar, de är roliga små djur med personligheter, och det är kul om man har flera att iakkta rangordningen som skapas.De minsta får alltid äta sist, de kryper runt tills storhannen fått sitt ,och kommer de för nära fräser hanTungan ute

miffo
5/26/09, 11:35 PM
#8

fina bilder Glad

Tuva-Lena
5/27/09, 11:42 PM
#9

Jättemysiga bilder szirius! Och vilken vacker ros! Mina rosor har bara skjutit nya skott än så länge, men dom har i alla fall överlevt vintern. Vi hade inte så mycket tjäle i år för snön kom tidigt. Den andra blomman liknar midsommarblomster, eller skogsnäva som den heter - fast större. Är det någon släkting till den?

Att det var så mycket sjå med sköldpaddor, det visste jag inte. Varför heter dom ….paddor förresten, är dom släkt med groddjuren? Men dom är ju jättesöta! Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

szirius
5/27/09, 11:57 PM
#10

#9 jag vet inte vad den heter, den växer vilt i trädgården o jag kallar den för midsommarblomster, men den är som du säger större, och blommar mkt längre också.

Men vad heter nu detta som är på #2…jag vet att det ska finnas ett namn men det har fallit bort…rosenport? rosengrind?näääe…Hjälp mig snällaGlad

Rosorna är ju i längsta laget, hehe, jag gjorde misstaget att vänta på björkarnas musöron, då man ju ska beskära hemma iaf, men hallå -då hade de ju redan stora knoppar ,insåg jag! Jag hade inte hjärta att klippa bort dem…är ju nybörjare inom detta…men jag ska nog beskära dem tidigare nästa år…Obestämd Det är ju ett helt annat klimat här, vi har inte haft frostnätter sedan februari.Har klippning av rosor nåt att göra med frost?

Vissa menar att man ska klippa dem till hösten också, medan andra menar att man inte alls ska göra det.Vem ska man tro?Jag tycker att rosorna ser så spretiga ut( #1) …Skämsmen de är vackra ändåSkrattande

PiteCarina
5/28/09, 12:41 AM
#11

Tack för fina bilder! Glad

Kan det vara "Rosengång"?

[Hellas]
5/28/09, 1:46 AM
#12

Vilka underbara bilder, ja Rosengården borde ju vara det rätta namnet *Ler*.

Det är härligt att du visar upp dina fina blommor för oss svältfödda.

Brukar du hantera din trådgård i enlighet med FS eller går du på intuition och känsla?

Clary
5/28/09, 9:31 AM
#13

#10 Vet inte riktigt vilket namn du är ute efter, vi säger rosenbåge, tänker du på pergola? Den ska väl ha tak också om jag minns rätt. Jag har alltid klippt mina rosor på våren men har också hört att det går bra att klippa på hösten. Att inte klippa när det är risk för frost är väl för att de är känsligare då för frysning när du har en "öppen" kanal, spånar lite där nu Obestämd De är iaf fina nu Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
Isatis
5/28/09, 11:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Vilken vacker rosenportal du har. Är det doftande rosor? Jag brukar beskära mina rosor både höst och vår. Toppar stammarna på hösten. (Ev. kvarsittande ohyra försvinner). På våren kortar jag ner höjden med 1/3 över utåtriktat skott. Brukar bli riktigt bra. En bild på en favorit, Louise Odier.

szirius
5/28/09, 11:57 AM
#15

#14 rosenportal var namnet jag tänkte på -tack! KyssJa det är doftande rosor, nån slags nyponros.

 En pergola har vi i sommarstugan, ett grönt tak med hängande vindruvor - det ska jag lägga in bild på här när de tiderna kommerGlad

#12 vi flyttade ju hit för bara två år sedan, så rosorna fanns på plats.Jag gör nog det mesta på intuition annars, men det stämmer oftast helt överens med feng shui, juOskyldigFlört.Har man ett estetiskt sinne så söker man efter harmoni och balans och "känner" att alla element ska finnas med i en trädgård, så då blir det liksom bra, ser jag det som…. 

Jag ser det ganska mkt som en utmaning att hitta den positiva symboliken i det som redan finns.Om det bara finns en enda plats att ha något på, så kan man "formulera" en symbolik kring det som blir positiv, i stället för att alltid behöva göra om allt.Sånt tycker jag är spännande…tankarna och inställningen har kanske den största makten över oss, trots allt.

Vi har tex vår kompost i "stöd i livet"-hörnan.Jag tänker då att det som först verkar vara skräp, förmultnar o blir till nytt liv - en cykel som man kan uppleva även i de olika processerna i relationer, eller hurFlört…det som först kan se ut som dålig hjälp, kan vara just det som skapar den sanna tryggheten i ett större perspektiv.Med det symbolikseendet känns platsen för komposten nu positivGlad

Det är lite så jag arbetar med feng shui, mer på det filosofiska djupet…

[Chakra]
5/28/09, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här bjuder jag på en bild från mitt lilla bo.Så här ser det ut när jag öppnar dörren.
Underbart med vildvinet som ändrar färg efter årstid.Varje vår och försommar brakar det loss och växer enormt.Får klippa runt mitt köksfönster annars ser jag inget ut.Glad

[Hellas]
5/28/09, 7:48 PM
#17

Chakra, du har ju också så väldig hand med växter och det estetiska, vilket underbart Vildvin du har.
Jag ser fram mot fler bilder *Ler*

[Chakra]
5/28/09, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Tack, estetisk är jag och tycker om att "fota" men vi är flera om vildvinet för jag hyr lägenhet.Och det sköter sig själv otroligt bra.
Jag bor i ett gammalt hyreshus från 1800-talet (det kan vara från 1700 också)

Här får ni se hur det ser ut på hösten.

Clary
5/28/09, 8:31 PM
#19

#18 Vilka underbara färger, jag blir helt lyrisk när jag ser din bild Skrattande låter som du bor väldigt mysigt

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
6/1/09, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu har jag lyckats få lite ordning på min kamera igen och måste visa lite av det som blommar nu

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
Clary
6/1/09, 12:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Syren, spirea och vita rosen som börjar slå ut

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
6/1/09, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Och till sist lite bellisor som smygit sig upp där det ska vara gräs Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Norrann
6/1/09, 2:32 PM
#23

Åh,så härliga bilder.Ibland önskar jag mig en liten trädgård att påta i fast utan gräsmatta eller med en väldigt liten en.Trivs bra där jag bor så det blir troligen inte mer trädgård än en rabatt utanför fönstren kanske.Det blir isf mitt projekt när allt är klart inomhus,det blir nämligen till att göra rabatten i en gammal gräsmatta först om jag vill ha den och det tar emot lite..

Tuva-Lena
6/2/09, 12:39 AM
#24

Vilka underbara färger chakra! Vildvin är nåt jag skulle vilja ha, men jag tror inte att den klarar vintrarna vi har här. Gråter

Men Clary! Vilken blomsterprakt du har redan! Bellisen är väl för söt? Är den tvåårig den, eller kan man så nu? Imorgon blir det sådags för mig också, är ju lite svlare nu så perfekt för att så i landet. Vet inte om jag vågar sätta ut planten än för nu blir det säkert kallt på nätterna - kanske om jag täcker med fiberduk? Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
6/2/09, 9:27 AM
#25

#24 Bellisen fanns här när vi kom hit så den måste vara perenn. Sprider sig gör den också så gräset får klippas för hand runt dem Flört Det har gått väldigt fort med växterna nu, är bara lite orolig för att det blir väldigt tomt på blommor i höst, har astrar, flox och så rosorna då förstås Obestämd Sen får väl alla pelargonier och begonier se till att blomma länge.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
6/2/09, 11:19 AM
#26

#21 det ser ut som att du har en väldigt lummig, härlig gård!Glad.Nu måste jag genast gå ut o knäppa kort på min klematis som blommar nu,medans jag kommer ihåg det, hihiFlört.Återkommer!

Clary
6/2/09, 11:29 AM
#27

#26 Förhoppningsvis kan jag också snart lägga in bild på en av mina klematis, den har stora knoppar på gång Flört Den är så härlig för den blommar i två omgångar så jag får njuta av den länge Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
szirius
6/2/09, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

nå, så här fin är den nuGlad

szirius
6/2/09, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

den klättrar ända upp till ingången.Så här ser det ut från den vinkeln.

Clary
6/2/09, 11:52 AM
#30

Den har kommit något längre än min måste jag väl medge Flört fin är den Skrattande. Hur länge får du behålla blommor på den? Det har dykt upp så många nya sorter och just därför att det blir en sån härlig blomsterprakt av dem skulle jag vilja ha många, många Skrattande som blommar läääääänge

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
6/2/09, 12:27 PM
#31

#30 förra året blommade den länge minns jag…vi får se.Det finns massor med vackra sorter, skulle också vilja ha massa olikaSkrattande…ska de planteras på höst eller vår förresten? Jag har nämligen inte sett några plantor nu, bara i höstas…Obestämd

Clary
6/2/09, 12:34 PM
#32

#31 Båda vår och höst kan man hitta plantor här. Du vet väl att du kan ta sticklingar av dem också. Jag har en som kommer fint, Presidenten, tog det skottet för snart två år sedan och i år tror jag till och med att det kommer blommor på den. Ska passa på att ta fler av mina egna och sen gå in till grannen, hon har en småblommig gul som jag är lite sugen på Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Norrann
6/3/09, 2:51 AM
#33

#29 Verkligen mysig ingång och vackra blommor.

[Jeremina]
8/24/09, 11:27 PM
#34

Vilka vackra blommor och växter ni har…jag önskar att jag orkade hålla på mer ute i rabatter men man kan ju inte få allt. Jag beundrar iaf alla dessa bilder som ni lagt ut…..Flört

Annons:
Tuva-Lena
9/21/09, 2:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

KOmmer ni ihåg växten jag inte kunde namnet på i våras? Pepino berättade du Clary att den hette. Titta så fin den har blivit! Hoppas bara att den hinner mogna innan frosten kommer. Kan man ta in dom som man gör med tomater? Är ju en tomatsläkting vad jag förstått..? Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
9/21/09, 2:23 AM
#36

#35 Jag vet inte vad jag har för fantasi men jag tänker på silikontuttar när jag ser dem…..Skäms

Men allvarligt…går de att äta?

Tuva-Lena
9/21/09, 2:51 AM
#37

Ha ha! Ja det var också en liknelse du drog till med! Skrattande Får väl lägga in dom under BH:n om dom är oätliga kanske.. Skrattande Ha ha!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
9/21/09, 2:53 AM
#38

#37 Jag kan förklara…jag har tittat för mycket på tv på Beverly Hills plastikkirurger. Och jag blir chockad över den storlek en del lägger in. Förlåt men jag kunde inte låta bli…Cool

Tuva-Lena
9/21/09, 2:56 AM
#39

Aha, ja du är förlåten! jag tycker ändå att det var ganska roligt det du skrev om tuttarna..Skrattande Fast dom här är inte sååå stora. Ungefär som päron skulle jag tippa..

Natti natt Jeremina, nu väntar sängen! Kramis! Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
9/21/09, 3:01 AM
#40

God Natt så hörs vi när vi har vaknat eller senare…kram Glad

Upp till toppen
Annons: