Annons:
Etikettfärger
Läst 3305 ggr
Dojdan
2009-03-24 17:50

Färganalys?

Hur gör man en färganalys för att få reda på vilka färger som passar mig som person? Vilka färger som ger och vilka som tar energi och sånt där… Någon som vet? Någon som gjort en?


Annons:
allobosia
2009-06-21 20:20
#1

Jag är också nyfiken på det :)

Clary
2009-06-21 20:47
#2

Det finns en del artiklar om färgerna och dess betydelser som man kan ha nytta av. Sen får man ju prova sig fram om man passar i dem, är lite av två skilda saker som jag ser det med feng shui och "vanlig" färganalys. Gjorde en sån en gång men kan inte tycka att det stämde med vad jag känner/tycker om färgerna.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Hellas]
2009-06-21 23:31
#3

Det finns ingen "statisk" analys som man kan göra på en person, allt handlar om hur man känner sig för tillfället och vilka behov man har.
Har man det stressigt är det bra att rikta in sig på en lugnande färg osv.

Jag känner ofta instinktivt vad jag har för behov, ofta blir det ungefär samma färger men ibland hickar jag själv till då jag helt plötsligt "bara måste" ha någonting som totalt avviker från min vanliga garderob eller smyckes smak.

Men förvisso, har man en stressig arbetsmiljö så är ju behovet desto större att på arbetet bära mer lugnande färger eller omge sig med dessa.

Jag håller med Clary, Feng Shui och vanliog färganalys är helt olika saker.

JohannaMax
2009-06-22 00:13
#4

Mamma gjorde en färganalys för en herrans massa år sen men det var nån slags stylist som gjorde å det gällde ju bara kläder o smycken o sånt.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tuva-Lena
2009-06-24 16:19
#5

Jag brukar använda samma färger året runt. Man har liksom vissa favvofärger, men visst kan jag också avvika ifrån det invanda, speciellt om jag känner mig lite glåmig någon period. Jag passar i rött, det vet jag men inte många plagg går i rött, åtminstone inte tidigare när jag var rädd för att sticka ut. Numera brukar jag testa alla möjliga färgkombinationer - dock aldrig pastellfärger som får mig att blekna som person.

Jag tror också att styling och feng shui bygger på olika filosofier. Stylingen går ut på att anpassa färgerna till ditt yttre, medan feng shuin känner av ditt inre. Men vad vet man, har man tur så kan dom båda också gå alldeles förträffligt bra ihop. Här upp i obygden tror jag inte ens att vi har någon stylist - med lite tur kan man på sin höjd få syn på en cyklist, annars är de ganska tunnsått med -"..ister". Flört Intressant fråga annars Dojdan!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Dojdan
2009-06-26 15:46
#6

Hm.. skaper en ny tråd angående detta med en annan fråga. Kolla under rubriken "Tre bekväma färger"


Annons:
Tuva-Lena
2009-06-26 15:58
#7

Ja ja men, jag har svarat men det var svååårt! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Luccy
2009-07-04 16:23
#8

Jag har jobbat rätt mkt med färg o färganalyser. Det krävs en viss utbildning för att klara av det, även om vissa har god kännedom om färg o kan klara det utan.

En sak tycker jag i alla fall att man trivs bättre hemma med att ha dom färger man även passar i. Alltså en kall person ska inte ha för mkt varma färger, det rör till det.

Färganalys ska ske i dagsljus, osminkad, gärna draperad i vitt som grund o sen tillför man olika tyger för o se vad som passar bäst Cool snabb variant o beskrivning.

Att gå på färganalys är  inte alltid självklart ett rätt svar, alla är ju  inte heller duktiga på sitt jobb o kan bedömma fel så klart.

Upp till toppen
Annons: