Annons:
Etikettformer
Läst 1840 ggr
JohannaMax
2009-02-16 19:15

Form på taklampa

Är ny på detta med Feng Shui men jag ska läsa mer och lära!!

Men nu en fråga: Spelar formen på taklampan någon roll? Plafond ska jag ha men ska den vara rund eller fyrkantig? Finns det olika betydelser?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
Tuva-Lena
2009-02-16 23:44
#1

Inom feng shuin strävar man efter dom runda formerna, och det enbart för att Qi-kraften lättare skall kunna fylla hela rummet. Vinkelrätta eller fyrkantiga former gör qi kraften för stark och "enkerlriktad", men dom runda/mjuka formerna gör att den får "stanna upp" lite på sin väg genom rummet, och söka sig andra vägar än enbart dom raka/räta. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

JohannaMax
2009-02-17 10:00
#2

Tack!! Då blir det en rund plafond!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tuva-Lena
2009-02-17 23:38
#3

Lätt som en plätt! Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Hellas]
2009-03-05 23:03
#4

#0 Hur har det gått blev det en lampa :)

Tuva-Lena
2009-03-05 23:29
#5

#4 Det verkar i alla fall som att "det gick upp ett ljus" för JohannaMaria.. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

JohannaMax
2009-03-06 14:31
#6

Jag ska till Ullared den 16 så jag ska kolla om de har några fina där då. Hade en fyrkantig men den var ful o för liten…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
[Hellas]
2009-03-06 14:43
#7

Spännande, jag tycker själv att belysning är svårt att få till som man vill ha det.
Jag har tänkt att skicka min man på en kurs gällande just belysning men vi har inte hittat någon ännu.

Belysning blir ju lite pricken över i:t.
Den döljer det man inte vill visa och framhöver det man kanske vill visa upp lite mer.

Ibland vill man att lampan i sig ska vara framträdande och ibland vill man ha ljus men att själva ljuskällan inte ska synas

[Torahzen]
2014-05-29 09:43
#8

Jag puttar ett enkelt och bra tips!

[NeferNefer]
2014-06-03 06:42
#9

De flesta av mina taklampor är numera fyrkantiga, men det är bara för att de följde med huset när vi köpte det. Tidigare hade vi bara runda plafonder. Jag får fundera på att byta ut dem … utom den stora fyrkantiga i hallen, för den är så bra att hänga upp dinglande prydnader i :-)

[Torahzen]
2014-06-03 22:14
#10

Taklampor är bäst runda. Speciellt i ett litet rum. I en hall där man passerar ofta, brukar man inte behöva hjälpa chi på traven så mycket, åtminstone inte i taket. Se till att plocka undan annat som finns i en hall och håll städat bland jackor, skor, väskor, förra veckans post med mera.

Förutom formen på taklampan så tänk på om ljuset från lampan är tillräckligt. Ofta är det för dåligt ljus i hallar. Taklampan bör lysa upp hela rummet. Dimra lampan eller ha en lite lampa för mysbelysning.

Upp till toppen
Annons: