Annons:
Etikettmatrum
Läst 6230 ggr
Iram
1/29/09, 10:43 AM

Spegel i matsal?

Jag håller på att inreda en matsal och nu funderar jag över en sak. Säger feng shui något om att placera en spegel i närheten av matbordet? Mitt matrum ska gå i ljusa färger, med gustavianska möbler och lite shabby chic-känsla. Skulle, för att få lite xtra djup i rummet, vilja sätta upp en vacker spegel på väggen.

Nån som vet?

Mvh Iram

Annons:
Indiania
1/29/09, 2:12 PM
#1

Hej! Det enda jag har hört är att man inte skall ha nå`n spegel vid ytterdörren eller i sovrummet.

Vi får höra vad experterna säger.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Iram
1/29/09, 2:45 PM
#2

Ja, jag har hört lika. Sitter en spegel framför ytterdörren så möter man sig själv när man kliver innanför dörren.

:-)

Kurina
1/29/09, 4:17 PM
#3

Nu har jag för mig att en spegel som reflekterar maten och frukter från ett matsalsbord representerar överflöd när det reflekteras i spegeln. Det ska vara mycket bra.

Hoppfull
1/29/09, 7:13 PM
#4

Hm, så intressant! Är det inte supervanligt att folk har speglar precis vid dörren för att kunna slänga en sista kik innan de går ut? Och likaså i sovrummet… många har ju sina garderober och byter om där och därför även speglar, eller?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Luccy
1/29/09, 7:32 PM
#5

Hittade er idag o det här låter ju spännande som bara den. Jag har nyligen läst Rensa i Röran o Feng Shui för själen, bibliotekets böcker så jag kan inte kolla.

Men min fråga är spegel i sovrummet har jag en gammal ärvd fin sak som hänger på ena väggen. Det är inte bra eller??? Den är inte riktad mot sängen utan sitter bredvid fönstret, den är bara för prydnad eg.

Men kan den störa min så oroliga sömn???

[Hellas]
1/29/09, 8:20 PM
#6

Jag läste lite om detta med speglar och jag skulle tro att det säkert finns en hel bok om bara spegelanvändandet *Ler*.

Själklart finns det olika vinklingar kring detta också.

Speglar är väldigt starka verktyg inom Feng Shui och de förstärker blandannat Chi flödet.

Spegeln ska hängas för att spegla det vackra alltså placerar man en spegel så att det förstärker någonting vackert, gärna blomsterarrangemang.

Man ska aldrig använda trasiga speglar och har man en kroppsspegel så ska den vara placerad så att man ser hela kroppen.
Har man en ansiktsspegel så ska man se hela ansiktet och inte halva (som vi kortisar ofta får leva med).

Man ska inte överdriva spegelanvändandet i ett sovrum, där vill man ju kanske ha lite lugare Chi som inte rusar fram för fort, kom ihåg, spegel förstärker Chi, man ska definitivt inte ha två speglar i sorummet.

Man ska inte ha två speglar som är mitt emot varandra för att Chin då studsar mellan speglarna, det blir alltså inget bra flöde.

Jag tror att spegel i sovrummet är ok bara den inte hänger i taket ovanför sängen eller är riktad mot sängen.
Jag har även hört att spegel inte ska hängas mitt emot en dörr eftersom en spegel drar till sig Chi, flödet kan med andra ord bli för snabbt, har någon mer kanske läst det?

Ursäkta stavfel, jag sitter med ett halvtrasigt tangentbord så bokstäverna hakar upp sig.

Annons:
[LucyInTheSky]
1/29/09, 9:48 PM
#7

Allt detta är så spännande.. ska helt klart läsa mer om detta

Luccy
1/29/09, 11:04 PM
#8

Spegeln sitter mitt emot dörren, men man ser sig inte i spegeln när man går in. Den sitter mera som en tavla på väggen. Kanske ska prova med o ta bort den helt enkelt o se om det hjälper.

Intressant är det hur som helst Glad

Tuva-Lena
1/30/09, 1:02 AM
#9

#6 Precis som Hellas skriver så förstärker speglarna qi-kraften. Jag vet inte om det är lämpligt att ha speglar i matutrymmen, men rent intuitivt så stämmer det inte så bra för mig. En spegel i ett matrum kan ta bort uppmärksamheten från det man skall ägna sig åt där, att äta. Speglar förstärker dessutom yangenergin, men vi bör sträva efter en balans mellan yin och yang och då kan spegeln rubba balansen i just det utrymmet, där det serveras mycket yang ändå från maten. Så går mina funderingar.. Foten i munnen annars är det en läcker idé..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2/11/09, 4:56 PM
#10

Enligt det jag läst så är en spegel i matrummet bra för då fördubblas ju bilden av maten = överflöd det tycker jag är en bra tanke Flört

#8 Spegel i sovrummet har jag för mig inte var så bra så jag skulle nog prova med att ta bort den eller också täcka över den på kvällen, om du redan tagit bort den kanske du märkt någon effekt?

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2/12/09, 12:45 AM
#11

#10 Men Clary, då kan man ju bli fet! Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2/12/09, 5:42 AM
#12

#11 SkrattandeSkrattande nu fick du till det bra!!

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tuva-Lena
2/12/09, 1:41 PM
#13

Ha ha! Flört Du vet, skam den söm ger sig.. Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Ugglekatten
2/14/09, 3:16 PM
#14

Först, gå på din egen känsla och vad du och dina gäster  vill uppleva i rummet.

Vad är det spegeln visar, ett blomsterarrangemang eller något annat vackert kanske, det är ju trevligt. Skulle den spegla trädgården eller aktiviter utanför rummet är det inte bra för då tar det bort uppmärksamheten från syftet med rummet. Sen är frågan om det blir personer kring matbordet som ser sig själv i spegeln hela tiden och ryggar på andra personer, inte heller så bra. Tar bort uppmärksamheten kring samvaron. Fokusera på syftet och sätt dig på alla platserna, en efter en, och upplev känslan.

Visst är det fint om ett vacker dukat bord och överflöd speglas, men när middagen är slut så speglas ju även de tomma faten.

Tuva-Lena
2/14/09, 11:41 PM
#15

#14 Det var något sånt jag menade också Vindafrid. Sedan överflöd, är det bra med överflöd inom feng shui? Ett överflöd är ju inte i balans, då är det någonting som det är för mycket av som jag uppfattat det. Men jag är ingen expert så vad säger du? Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ugglekatten
2/16/09, 1:22 PM
#16

Om du och dina gäster vill uppleva överflöd av glädje, samvaro, omtanke och njuta av kärleksfullt lagad mat och dessutom sitta i ett rum där skönhet flödar, så kan ju det inte vara fel. Visst är det riktigt som du säger att det skall vara balans och du skapar balans med elementen utifrån syftet med rummet och har koll på chi-flödet.  Överflöd och rikedom behöver inte alltid handla om materiella ting. Alla vill vi ha ett bra flöde i livet utan att det därför ska handla om frosseri, överkonsumtion eller missbruk av jordens tillgångar. I naturen finns ett överflöd av skönhet men även balans och harmoni. Så överflöd och rikedom kan betyda olika saker beroende på vilka värderingar man har.

Upp till toppen
Annons: