Annons:
Etiketthallen
Läst 12481 ggr
[Hellas]
2009-01-10 13:18

Hallen!

Hallen för mig är nog det absolut svåraste utrymme att göra balanserat, trivsamt och energirikt på ett välkomnande sätt.
Energierna i en hall får inte vara tunga, då stannar gästerna med ytterdörren lite på glänt, de får inte heller vara för flyktiga då det istället blir stressigt och för mycket spring och oro.

Hallen ska ju vara det mest välkomnande rum man har, en harmoni ska råda som får oss att känna den där känslan av att "här trivs jag".

När jag letade bostad så kunde jag nästan vända i hallen på vissa ställen enbart på grund av att hallen var så "fel".

Ofta finns det väldigt lite ljus i en hall och alldeles för många dörrar som gör att det både känns rörigt och "trasigt".
Eventuella hela väggar täcks av garderober eller fula skoställ Flört!

När man tittar på designade hallar så är de ju väldigt snygga att se på men jag funderar alltid dpå hur man ska kunna använda dessa hallar?
Alltså måste det praktiska kombineras med det estetiskaObestämd

Vilka lösningar har ni för er hall och vad saknar du?

Måste det kosta skjortan eller kan man göra fixa billigare lösningar?

Annons:
Tuva-Lena
2009-01-10 23:47
#1

Jag håller med! Hallen vill jag skall se inbjudande ut, det är ju det första intrycket av huset varje besökare får, Här hemma där vi alltid har en massa ombyten varje dag genom stallkläder, skogskläder och vanliga kläder, så har jag löst det genom att flytta in själva hallen till ett intilliggande rum där jag har garderober och hängare m m. Själva hallen håller jag i möjligaste mån ren från kläder, och har istället försökt att pynta den lite välkomnande med fåtölj, växter och ett litet avlastningsbord med lampa på väggen. Det finns inget fönster i hallen bortsett från fönstret på ytterdörren, så jag har valt ljusa tapeter med gröna växter som avvikare. En gammal snurrfåtölj kom till användning i hallen, en liten svart skinnfåtölj som nog var bland dom första som kom i den modellen. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Hellas]
2009-01-11 00:01
#2

Det låter välkomnande Tuva, och framförallt rent, varmt och välkomnande, man vill ju inte mötas av en hög skor och en ännu större hög kläder när man kommer hem från en tung dag.
Skorna i min hall har jag inte riktigt fått ordning på men jag ska nog bygga en täckt sittbänk som har framsidan öppen, där kan man placera sina dagliga skor, sådana skor som inte används så ofta måste jag få en bra lösning till i en garderob.
Det finns ju fina skoskåp på Ikea men de fungerar inte hemma hos oss är jag rädd för.
Tonnåringar här hemma är benägna av att alltid vilja halvsparka av sig skorna in i ett skoställ Skrikandes.
Jag kanske tar ett foto så kan jag visa hur det ser ut nu, fördelen med min hall är att den är nymålad och jag har det extremt tomt och kalt idag vilket gör att det går att vara lite rörlig, eller ja, så rörlig man nu kan i en trång gång med dörrar överallt.

Tuva-Lena
2009-01-11 01:30
#3

Jag förstår problemet Hellas, och jag är nog "lyckligt lottad" som bara har en karl och en hund som ställler till det i hallen - mest är det hö och spån då som alltid ligger på golvet, för sambon har aldrig hört talas om piassava-kvasten, du vet den där man kan borsta av skorna med.. Skrattande

Jag tycker att det låter som en finfin lösning det där med att bygga en kombinerad bänk/skoställ till hallen. Utlys en tävling om den som kan designa den mest funktionella bänken här på forumet, vet jag! Kan bli en rolig tävling, för den skall ju dessutom se snygg ut, eller hur? Och framför allt smälta in i omgivningen på ett bra sätt. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Hellas]
2009-01-20 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har hittat en IKEA skobänk som jag tror skulle bli jättefin om jag målar om den i vitt och syr några snygga dynor med vitt och svart, kanske Marimekko. fast det får bli översida tror jag, meterpriset är ju inte direkt gratis

Tuva-Lena
2009-01-21 01:24
#5

#4 Jättsnyggt Hellas! Jag tror att det skulle bli en höjdare! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Clary
2009-01-22 14:55
#6

#4 Kan du inte lägga in ett kort på din hall eller är det en del av den på bilden? Skobänken du hittat blir ju helt i linje med Feng Shui. Det man ska mötas av i hallen är låga möbler, ljust och gärna en tavla på väggen. Med Marimekko eller något liknande tyg på kuddarna blir det ett jättebra blickfång.

Jag har städskåpet står i hallen så nu måste jag nog fundera på var jag ska göra av det Obestämd

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
[Hellas]
2009-01-22 21:12
#7

Jag kan ta foton, det dumma med min hall är att jag också har en vägg med skåp+städskåp som jag vill riva ut men idag måste vi ha dem pga. att vi är så många.

Lindbygarden
2009-01-28 16:57
#8

Vi har ju en grovingång till vårt hus.. där kan man kanske "gömma" alla ytterkläder?

Vi kommer köpa träpanel nu så hela hallen blir vit/creme med träfärgat golv..

Om man tar bort alla ytterkläder kan man ju faktiskt ha en mysig liten fotölj mm..

hur är det med mattor? Jag vill gärna ha en färggrann matta  i rött exempelvis för att bryta av och göra det lite varmare, fungerar det?

Hoppfull
2009-01-28 20:48
#9

Vi har i det här huset en ganska rymlig hall. Fast vi är ju fem + två katter och en hund så vissa dagar är det en krigszon. Annars har vi innanför dörren en dubbelgarderob som jag inte alls tycker stör och mitt emot har vi en ljus luftig klädhängare i trä och metall med skoställ i samma stil. Innaför detta har vi en ganska rejäl förvaringsmöbel i ljust trä som är låg. Ovanför den har vi ett ombyggt gammalt ladugårdsfönster som är spegel idag, riktigt stort med massor av smårutor och spröjs och tavelbelysning ovanpå. På förvaringsmöbeln har vi en löpare med en lång radda värmeljus på så det är supermysigt och välkommande när de är tända. På golvet har vi en stor matta som är ljustbeige med mörkare bruna kanter som sväljer smuts och grus. Vid fönstret hänger en gardin i grön-turkost som det är sammetsinslag i.

Jag är faktisk riktigt nöjd med hallen, bortsett från väggarna som jag gärna hade målat ljust gröna ungefär som den här sajtens färger. Och så skulle jag vilja ha en stol av någiot slag vid fönstret där man kan sitta och ta på/av skor eller när man väntar. Det finns plats…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
2009-01-29 01:10
#10

#8 Färgkombinationen crèmevit och rött låter härligt, men jag vet inte hur det är med det röda när man möts av det i hallen… Rött är mycket yang, alltså mycket energi - passar det i hallen? Vad säger ni andra? Vi kan kolla upp det! Annars är en varm röd färg väldigt inbjudande ihop med crèmevitt - me like.. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hoppfull
2009-01-29 08:48
#11

Vi hade grålaserad furuvägg med vinröd garderobsdörr i vår förra hall och det var ursnyggt. Fast det var iofs bara en enda detalj i rött och den var inte det första man möttes av… (om man nu kan säga så i en hall på under 3 kvm).

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Hellas]
2009-01-29 10:11
#12

Jag känner att så länge det är en varmröd färg så går det bra.

Sedan handlar det ju om balans, om Röd är mycket Yang ska det balanseras upp med Yin.

Jag tycker det är jättesnyggt med rött

Lindbygarden
2009-01-29 12:05
#13

Vet inte men jag har länge drömt om en röd matta i hallen typ indisk matta.. Det ska inte vara en "modern" utan en djupröd tjock, go och "varm" matta.

när man kommer in till oss så är lillahallen 2x2 meter och där blir det ngn liten typ dörrmatta bara sen går man rakt in i stora hallen som är 3.5 x 3.5..

rakt fram är det en gammal spegeldubbeldörr som är avlutad och alltså träfärgad.. till höger trappen upp och brevid det en stor öppning till köket..

Där mitt i rummet hade jag tänkt mig den röda mattan! ska se om jag hittar ngn gammal bild på hallen..

Annons:
Kurina
2009-01-29 16:53
#14

Det låter väldigt fint med en röd matta i hallen. Tänk dig.. hälsar man på hos dig då blir man mottagen med en röd matta. Inte illa.

Man måste ju tycka om färgerna själv också när man inreder.

Hoppfull
2009-01-29 19:11
#15

Jag tänker oxå att man ska göra som man känner och trivs med och inte låsa sig på grund av saker. Vill du ha en röd matta blir det säkert kanon, annars kommer du att känna att njae, det här blev inte som jag tänkt mig, och så flytta mattan någon annanstans. Tror jag alltså Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
2009-01-30 01:11
#16

#13 Precis, gå på din egen känsla, och är det mycket yang i mattan så kan du som sagt balansera det med yin i samma rum. Egentligen så är det så all inredning fungerar, man balanserar hela tiden färger, form och material mot varandra. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

FiaH
2009-01-30 12:00
#17

Jag har faktiskt precis gjort om min hall. Och fastnade för varm röd färg, men ena väggen mot trappan upp är i vitt, jag älskar färgen och folk har sagt nar dom kommer in, att dom kommer till ett lugnSkrattande

Lindbygarden
2009-01-30 16:24
#18

#17 Har du bild?

FiaH
2009-01-30 17:37
#19

Ska fixa det sen till helgen, då lägger jag in enSkrattande

Tuva-Lena
2009-01-31 02:06
#20

#19 Det låter som väldigt inbjudande! Och rött och vitt är fint ihop. Rött är alltid snyggt men man kanske skall använda det lite sparsamt och gärna kombinera då med en lugnare färg som i ditt fall. Ser fram mot din bild Fia! Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Effie
2009-01-31 18:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#4 Man kan ju köpa annat svart-vitt tyg än Marimekko. Så här ser min lilla hallbänk ut, med egenhändigt nästan färdigsydd dyna med tyg från IKEA.

Själv har jag en tämligen omöjlig hall, med garderober rakt fram, öppen planlösning mot vardagsrum och kök, med större delen av hallen bakåt till vänster…funderar fortfarande efter två år på vad jag ska göra med den. Färger kanske vore något.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

FiaH
2009-01-31 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#17, 20 Här är någon bild, svårt att få ett helhets intryck, men en liten kik, är inte helt klar, men så småningomSkrattande

FiaH
2009-01-31 20:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Nr 2

FiaH
2009-01-31 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nr 3, med lite stök på köpetFlört

FiaH
2009-01-31 20:36
#25

Men den röda färgen ser faktiskt kallare ut på korten tycker jagObestämd

[Hellas]
2009-01-31 21:21
#26

Jag älskar den röda färgen, jag tror att det är samma kulör som jag har i mitt kök.

Jag målade mitt kök rött för två år sedan och var på det klara med att jag skulle få göra om allt efter tre månader…..men nu sitter jag här två år senare med mina röda väggar *Ler*.

De ska målas om nu men det är inte för att jag tröttnat utan pga. att katterna haft lite för roligt på ett ställeObestämd.

Jag gillar din hall väldigt mycket :)

[Hellas]
2009-01-31 21:58
#27

#21 Du har så rätt, visst kan man hitta äldigt snygga tyger som inte koster skjortan.
Ikea har äldigt mycket snyggt som det du har valt till exempel *gillar*

Annons:
Tuva-Lena
2009-02-01 01:44
#28

#21 Jättesnyggt tyg du hittat, wow! Har du funderat på att måla bänken, vit kanske? Då kommer tyget mer till sin rätt. Sedan kanske måla någon av väggarna i samma röda färg som Fia har valt - en läcker röd färg! Det blir snyggt ihop med det vita på de andra väggarna. Glad

#25 Din hall är jätteläcker Fia med den röda färgen! Jag antar att bänken är ganska ny så det är väl ingen idé att föreslå att du målar den vit, Flört men det man kan göra för att trolla bort dom spetsiga kanterna t ex, är att man kan sätta upp nåt i smide på väggarna med rundade former, eller tuschtavlor kanske. Tack för att ni delar med er! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

FiaH
2009-02-01 09:25
#29

Tack, bänken är ny, så målning där får vänta, men jag har ju en förkärlek till smide, och det var kul att du sa just det,  och att det skulle vara runt, för jag sa till min man om det tidigare i går hahah rätt roligt, tänkte på en rund smide ljusstake , då blir det kanske något sådantSkrattande

Effie
2009-02-01 11:26
#30

#28 Jag började att måla bänken svart, faktiskt - med någon konstig färg - eller snarare vax - köpt på IKEA; upptäckte att den inte skulle användas på sittytor, eftersom den kunde färga av sig Rynkar på näsan . Får ta tag i det. Målar om väggarna gör jag inte gärna, för det är en ganska ny hyreslägenhet (även om den där röda färgen såg läcker ut). Det får bli tavlor, mattor, lampor, dynor…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Tuva-Lena
2009-02-01 13:29
#31

#29 Ha ha, vi tänker rätt  lika du och jag Fia. Det skulle bli jättesnyggt! Skrattande Och dom runda formerna på den balanserar upp det som upplevs kantigt på bänken. ;)

#30 Ja, visst kan man komplettera med andra grejer istället för att måla om hela rummet. Jättebra lösning Effie! SEdan är det ju dom små detaljerna som ger rummet sin prägel på nåt sätt… Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Hellas]
2009-02-01 14:42
#32

Jag handlade min skobänk igår, eller det ble två rättare sagt.
De såg rätt klena ut på Ikea men när jag väl satte upp dem hemma så ble det jättebra.
Det är inte den bänk jag isat på bild tidigare utan det blev en annan.
Den här kan man anv¨änvända både som sittbänk eller att ställa fina värmeljus på.
Jag ska försöka ta en bild.
Nu ska jag bara sy mig en mysig sittkudde att lägga på bänken, det blir pricken över iet.

Tuva-Lena
2009-02-01 23:56
#33

Va du är duktig Hellas! kan inte bärga mig för att få se slutresultatet! Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Hellas]
2009-02-02 00:02
#34

#33 Duktig vet jag inte, det svåra Börjar komma, jag har ju vitt överallt i hallen så nu måste jag få in värme utan att för den skull mista känslan av den vita "rena" stilen.
Det ska ju vara clean look men med värme :).

Belysningen är nog viktigast men jag tycker även det är svårast

Annons:
Tuva-Lena
2009-02-02 00:38
#35

Vitt och créme är snyggt och bevarar den rena känslan.. Sedan kommer jag tillbaka till smide med dig också. Finns inte snyggare för att bryta av det ljusa, som kan bli lite sterilt annars.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Hellas]
2009-02-02 09:39
#36

Jag älskar smide, jag har en fantastiskt snygg smidesljuskrona, skitstor och tung ovanför vårt matrum, jag ska ta ett foto på den.

Smide vill jag ha robust och helst inte perfekt, man ska se hammarslagen och gärna att det är lite vint :)

Tuva-Lena
2009-02-02 11:44
#37

Precis, personen bakom smidet skall finnas med i hantverket. Låter som en underbart vacker krona! Jag vill ha en krona av nåt slag i min nya lokal, gärna svart smide med små kristaller så att det inte blir för pråligt, det gillar jag inte. SEr fram mot fotot, eller fotona har det blivit nu ju.. Flört NU åker jag in till stan över dagen för att kolla hur långt snickaren har hunnit.. spännande! Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Hellas]
2009-03-05 15:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Nu har jag äntligen tagit kort på min skobänk och klädhängare i min hall.
Hängarna är "grenarna" ovanför bänken.
Så här ser det ut

[Hellas]
2009-03-05 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Jag passade även på att fota vägglampan som jag har i hallen och som jag, passande nog, fick på Alla hjärtans dag

Hoppfull
2009-03-05 15:31
#40

Vad snyggt ni har det allihop!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Hellas]
2009-03-05 15:38
#41

#40 Haha, jag hoppas att du ser att mina bilder är välansade vilket innebär att allt fult runtomkring är bortklippt *fniss*

Annons:
Clary
2009-03-05 15:42
#42

#40 Lär mig det trixet Flört Det blev kanonsnyggt tycker jag

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Hoppfull
2009-03-05 15:45
#43

#41 hm… fattade förstås inte jag… är det möjligen något som går att applicera på det egna seendet hemma? Oskyldig

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Hellas]
2009-03-05 15:47
#44

Klädhängarna är bara till för gäster, vi i familjen använder en klädgarderob så vi slipper numera ha en hall belamrad med skor överallt och överfulla klädhängare.

JohannaMax
2009-03-05 18:55
#45

#39 Ruskigt snygg vägglampa!! Vet du var den är inköpt?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[Hellas]
2009-03-05 19:02
#46

Lampan är inhandlad på Vita Rum och finns även med Stjärna istället för hjärta.

JohannaMax
2009-03-06 14:31
#47

Hmm…det vet jag inte vad det är för affär.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[Hellas]
2009-03-06 14:40
#48

Vita rum finns på lite olika platser i sverige, jag tror även att de kan ha andra namn.
De är lite mindre butiker och som namnet anger så har de väldigt ljusa inredningsdetaljer, ofta vita möbler osv.

"Mitt" Vita rum finns i Karlskoga, kanske du kan ringa dit och höra efter om det finns fler butiker som säljer just den här lampan.

Annons:
Soffe
2009-03-07 00:25
#49

Till höger in i min hall så har jag en änglamobil hängandes istället för taklampa.. Hur ser ni på det? Jag har inte märkt något negativt med det iaf :-)

Däremot vet jag inte vart jag ska ha spegeln.. Just nu har jag den bara ståendes på hallbyrån ungefär rakt fram när man kommer in.. Har inte så mkt plats i min hall.. Har tänkt att jag ska hänga upp en mindre spegel längre bort från där man kommer in.. Så att man inte ser spegeln direkt när man kommer in..

[Hellas]
2009-03-07 00:42
#50

Mobil i en hall tror jag är bra, en mobil ser ju till att energierna inte stangerar utan att det blir ett flöde.
I en hall är det ju annars lätt att det flödar in energi från ytterdörren då den är öppen men att det sedan inte finns fönster eller något annat energiintag för Qi.

Jag är osäker på detta med spegel, jag har inga speglar i min hall, jag har liksom inte lyckats hitta en bra plats för en spegel så jag har skippat den detaljen men samtidigt kan jag ju känna att det skulle vara bra att ha en sådan.

Clary
2009-03-07 08:07
#51

#49 Du ska väl helst inte ha en spegel mitt emot ingången, Qi kraften studsar mot den då.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Soffe
2009-03-07 09:42
#52

#50 Okej va bra :-) Den hänger så fint min änglamobil där :-)

#51 Jo jag har tänkt på det, men haft den där ändå så länge.. Ska försöka få upp den andra spegeln på väggen längre ifrån istället, för jag gillar egentligen inte att ha den spegeln där ståendes.. Lat jag är :-D

FiaH
2009-03-08 16:39
#53

#38

#39

Super fint du har fixat det :)

Clary
2009-09-12 17:57
#54

Puttar upp den här tråden som innehåller många bra tips om hallen

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tiana
2009-09-14 18:04
#55

Snart får jag äntligen ett nytt golv till min hall!!! I dagsläget sitter där en sliten, vit plastmatta som är omöjlig att hålla ren. Visserligen blir det plastmatta igen, men åtminstone en med färg och mönster av ljust trägolv. Sitter i min hyreslägenhet och längtar!

Annons:
Tuva-Lena
2010-03-23 23:11
#56

Mycket bra tråd om hallar! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Jeremina]
2010-03-24 01:52
#57

Den lilla farstun innan hallen ser hemsk ut och idag såg jag på Äntligen hemma och där gjorde Lulu om en hall, det blev så fint!

Jag skulle behöva ha en ny hatthylla och skolhylla!

PiteCarina
2010-03-30 20:42
#58

Vi har en långsmal, opraktisk hall. Tidigare fanns det ingen sittplats nära ytterdörren, där man kan ta på sig skorna.

Men vi flyttade på dubbelgarderoben som var strax innanför hatt- och skohyllan och satte en sittbar hallmöbel där istället. Nackdelen är dock att dubbelgarderoben numera står mittemot toadörren och att den även skymmer sikten in till TV-rummet. Fast fördelarna överväger ändå nackdelarna.

Upp till toppen
Annons: