Annons:
Etikettfilosofi
Läst 1784 ggr
szirius
2011-03-10 13:36

En fundering.....

Jag tänkte på det här med att med kunskap inom feng shui så kan man ofta " läsa av " människors problem genom att se hur deras hem ser ut, vilka hörn som drar till sig bråten etc.

Men de som har det pedantiskt felfritt då och möblerat efter konstens alla regler? Har de inga problem? Njae, så enkelt är det inte….då får man känna av energierna i hemmet.

Pedanteri kan skvallra om många undanträngda saker: rädsla att bli bedömd om man inte är " felfri" tex. Andra kan vara pedanta för att uppehålla sig med något hela tiden, för att inte ta sig tid att känna efter hur de egentligen mår… osv osv.

Sedan finns de andra som försöker "gömma" sina problem. Jag har nog nämnt makens extremt pedantiska moster, inte ens en smula kan man finna där hemma - som drar med fingret för att kolla damm när hon är härFlört…..döm om min förvåning när jag fick se deras källare - SNACKA OM SKRÄP! Förvånad

Kontenta:  även i denna lära är "lagom bäst". Själv ser jag det som lite sjukligt att inte kunna slappna av på kvällen om jag vet att disken står kvar i köket tex….jag övar på att slappna av och låta det vara rörigt emellanåt, men det är inte lätt….andra behöver kanske en spark i rumpan för att få bättre ordning, eftersom allt för rörigt stjäl energi och man blir trött och det skapar en ond cirkel.

Några tankar från mig…..berätta gärna vad ni tänker om detta!

Annons:
MaMaMade
2011-03-10 16:10
#1

Jag tror att det är precis som du säger. Sedan är det nog så att det med städandet också är väldigt olika med hur man är som person…med det menar jag att man helt enkelt har olika intressen o därmed olika känsla inför vad som är "hemtrevligt". Jag gillar många inriktningar inom t ex musik, klädstil, resmål eller kanske mat, det är jättesvårt för mig att välja bara en "stil". Samma sak med heminredning o det som där hör till. Jag kan uppskatta en modern, avskalad stil med få föremål framme o enhetliga, svala färger. *Men*…jag skulle inte kunna ha det så själv, skulle bli skogstokig efter ett tag. Jag gillar ombonat, kitsch, pryttlar o minnen…brukar säga att jag vill ha en shabby chic victoriansk cottagestil med gammeldags svenska influenser om jag fick välja en stil. Ett sammelsurium så att säga. :) Välstädat för mig innebär att det är hyfsat rent från smuts o inte så stora högar att de hotar att kväva en. :o Det sägs ju också på många Feng Shui-sajter att man inte ska plocka bort det man trivs med samt ta bort sådant man inte gillar, även om det råkar vara väldigt "Feng Shui:it". Det tolkar jag som att man kan ha sin "personliga" stil men kanske tänka på hålla måtta på allt.

Clary
2011-03-10 19:41
#2

Jag tycker att du sätter fingret på många bra saker här, szirius.

Pedanteri skvallrar helt säker om en mängd undanträngda saker likaså detta med att skapa det ena projektet efter det andra för att slippa tänka/känna efter.

Om man kollar i källaren, som i ditt fall med mostern, eller i skåp/garderober är nog ordningen inte lika bra där som det kanske är i övrigt.

Att låta disken stå till dan efter, ha några aktuella tidningar liggandes på bordet, några prylar som man jobbar med, handarbete eller vad det nu kan vara tycker jag är ok, men när jag ser högvis med tidningar och post liggandes lite här och var, prydnadssaker som står så tätt att jag inte kan se vad det egentligen är för något man vill visa, då får jag inte några bra vibbar. Det finns röra och annan röra, den ena positiv och den andra negativ, den ena ger energi medans den andra suger musten ur mig.

Jag gillar inte ett överbelamrat hem, jag vill ha det som jag verkligen gillar, där måste jag naturligtvis kompromissa så lille Gubben får ha sitt också. Det jag har stenkoll på är viktiga papper och min bokhylla Flört och att det ska vara rent.

Nån speciell stil kan jag inte påstå att vi har, det blir ju en blandning med saker från våra resor och inte köper jag en viss pryl bara därför att det står "Feng Shui" på den. Helt rätt tolkat MaMa att man har sin personliga stil men helt klart måtta på allt, energin ska ju kunna röra sig Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
2011-03-11 09:10
#3

# 1 jag är likadan, fast kanske " tvärtom"Flört. Jag tycker ofta att det är mysigt hemma hos folk som har mkt saker att titta på, en salig blandning och inte så överordnat….lite bohemisk stil med en massa ungar rännandes Flört….MEN….jag skulle själv inte kunna bo såTyst. Jag vill ha ordning och reda, inga kläder framme, leksaker i korgar osv. Prydnadssaker tycker jag om som Clary, ifall det är enstaka, men fyller de upp så blir jag kollrig - dessutom så mkt att dammtorkaFlört.Men jag har ju snarare tendensen till pedanteri, iaf bland det man SER, hahaha.Men pyssel får gärna ligga framme, det är bara mysigt.Det ska ju synas att man LEVER.

På min önskelista står en ny kameraGråter, känner att det är dags att göra nya trådar av " här bor jag". SÅ himla kul att se bilder från andra, och även att få höra vad andra tycker om ens hem.Skulle ni vara med på det? Glad Kanske en " se mitt hem och säg vem jag är"  - och så får vi andra berätta vad vi kan tolka Tungan ute

Det som speciellt svenskar kan ha svårt för , är att jag gillar starka färger. Trenden är ofta ljus o sval, helst vitt i Norden. Jag vill ha FÄRG! Här nere är det mkt mer vanligt med starka färger på väggar och hus tex än uppe i norr…kommer kanske av det varmare temperamentet Tungan ute

Hoppfull
2011-03-14 19:31
#4

Sedan får man ju ha i åtanke rent praktiska och ekonomiska aspekter… jag måste till exempel hålla ett visst mått av städning för att jag orkar inte rent fysiskt annars… och jag har inte ekonomi att inreda så som jag skulle vilja OCH därtill inte fysik för det heller…

Så det nog väldigt förenklat om man säga att man utifrån någons hem kan göra en bedömning av den personen Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Clary
2011-03-14 20:37
#5

Härligt att se dig här Hoppis Kyss

Jo om det är första besöket hos någon så håller jag med dig om att det är förenklat men om jag inte kan ta mig fram i det hemmet utan att behöva kryssa runt en massa saker så funderar jag……..

Szirius, vete katten om jag vågar låta er bedömma Skäms jo kanske när jag äntligen fått till det som jag vill, upptäcker varje dag nu att saker och möbler inte står riktigt som jag vill, gick nog lite snabbt när vi flyttade in och så har det varit lite annat som kommit emellan

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Hoppfull
2011-03-15 10:24
#6

Tack min vän! Kikar in här emellanåt, även om det blir långt mellan varven Glad

Håller helt med dig, men man luras lätt av första intrycket med… eftersom det är så många faktorer som spelar in. Sedan är det ju som du säger, är det som ett slagfält och därtill smutsigt så funderar man nog onekligen…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
szirius
2011-03-16 10:27
#7

# 4 kanske man faktiskt kan läsa sig till även sådant, att det handlar om rent praktiska möjligheter, såklartFlört.

Jag säger också: kul att du är här!Kyss

# 5 jag menade inte beDÖMA på det sättet, utan snarare beRÖMMA varandra, så som vi gör på denna sajtTungan ute.

Men man blir ju lätt hemmablind, kanske man aldrig tänkt på att man har en spegel på ett konstigt ställe osv, det var mer så jag tänkte….vi kan vara varandras kärleksfulla ögon Glad

Upp till toppen
Annons: