Annons:
Etikettträdgård
Läst 4031 ggr
Clary
2011-03-27 17:37

Trädgården börjar vakna

Här hos mig i Uppland ligger det fortfarande en hel del snö kvar men jag har varit och tittat närmare på hur det ser ut i rabatten.

Allt blev nerstoppat lite huller om buller och inte hade jag riktigt koll på vad det var jag stoppade ner när vi fyttade hit så nu är det spännande att se vad som jag egentligen fick med mig och vad som överlevt.

Hittat lite krokusar och snödroppar men vad som förvånade mig var att min flox har kommit upp en bra bit. Visserligen bara en stängel än så länge men jag hoppas att den tar sig ordentligt.

Lite nytt ska jag ändå köpa (hur skulle jag kunna låta bli Skäms) trots att jag inte vet vad som finns. Det blir vita och mörkröda liljor som jag ska ha på framsidan. Har också satt Svartöga som jag tänkt ska stå i en kruka utanför dörren, den brukar vara villig.

Har du börjat fixa med odlingarna vare sig det nu är balkong, fönstret eller trädgård? Nyfiken är jag som vanligt och har du fotat så blir det ändå roligare att se.

Väntar med spänning på szirius bilder för hos henne har blommorna kommit längre än här Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
szirius
2011-03-28 09:00
#1

Bilder utlovas. Det blir någon kväll när jag sitter vid andra datorn.Glad

szirius
2011-03-30 20:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Såja, nu kommer här bilder!Glad Börjar med en Forthysia som just nu står i blom! Observera gräsklipparen i bakgrundenFlört

szirius
2011-03-30 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mina favoriter - de ljuvligt doftande violerna.

szirius
2011-03-30 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Skogen är full med skilla och gulsippor. ( I bakgrunden syns min storkille)

szirius
2011-03-30 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Irisbladen på full väg

szirius
2011-03-30 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Dessa är de första blommorna som blommar här, tom före snödropparna. Men nu är de i sitt stora esse, snart har de blommat ut…

Annons:
szirius
2011-03-30 20:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Min fina kruka på trappen.

szirius
2011-03-30 20:44
#8

haha, jag skulle kunna lägga upp hundra bilder till, men jag tröttar nog ut er…Flört

Jag återkommer om någon vecka, då alla träd börjat blomma.Mandelträden, som är först , har redan börjat.Glad

[GunillaF]
2011-03-31 09:58
#9

Åh vad det ser härligt ut szirius!Glad

Clary
2011-03-31 10:27
#10

*Suck* längtar som bara den tills all snö försvunnit och det börjar komma upp en massa gröna saker och när jag ser på dina bilder szirius blir inte längtan mindre kan jag ju säga Flört underbart är det

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2011-04-01 17:14
#11

Nu har jag beställt två rosbuskar som jag ska ha på framsidan för att skärma av lite och så mörkröda och vita liljor, kunde inte låta bli Skäms. Har också petat ner några frön av tobaksplantor och något som min vänninna kallar kinesisk lykta, det är frön från förra året så jag vet inte hur villiga de är.

Ett par nya pelargonier blev det också, skickade min son att inhandla dem så vi får se vad det blir. Fjolårets blev det inte många kvar av, har haft det alldeles för varmt inne men hellre köpa nya än att frysa inomhus Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

miffo
2011-04-03 11:29
#12

Härliga bilder szirius, blir så glad när jag ser så härliga växter.

Här i Sundsvall ligger snön kvar ett tag till, så min "trädgård" sover ett tag till. Ljuset har kommit och faller in genom förnstren och jag tar nu tag i att städa upp bland blommorna i lägenheten. Några av dom ska få en rejäl renovering för de är inte roliga att titta på.

Planerar för blommor på balkongerna, har fått tag i fyra ganska stora självbevattningskrukor. Nu blir det tomater och kryddor Glad

Clary
2011-04-07 18:22
#13

Nu kan jag meddela att det kliare ordentligt i fingrarna Skrattande Min son skickade just en bild på den första tussilagon och nu har det dykt upp en hel del snödroppar till. Även påskliljorna har stuckit upp lite grann. En ros har ett långt grönt fint skott fattar inte riktigt hur det har gått till eftersom vi haft så kallt så länge men klarar den sig så ska det bli extra kul.

Hade kvar tre begoniaknölar som börjat komma så smått så de har fått komma ner i krukor.

Stormvindarna vi haft idag har gjort att det bara är en liten gnutta snö kvar på gräsmattan. Det finns naturligtvis stora snöhögar men de krymper mycket varje dag som går Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Annons:
MaMaMade
2011-04-07 21:10
#14

Längtar jag med…snön krymper ihop rejält nu. Det har gått fort, fattar inte att det bara är 2 månader kvar innan man får börja jobba med trädgårdslandet! Glad

Clary
2011-04-10 08:15
#15

Tulpanerna har börjat komma upp, dags att klippa lavendeln alla ser ut att ha klarat sig med andra ord blir den här dagen vikt åt trädgårdsskötsel Skrattande Visserligen har man påstått att det ska komma regn mitt på dan men de har ju haft fel förr Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2011-04-26 15:13
#16

Nu händer det saker snabbt i naturen. Björkarna är utslagna, rosorna kommer fint, liljorna sticker upp huvudet och så gör även liljebaggarna. Tog 8 stycken igår varav ett par som parade sig, vilken lycka Skrattande Förhoppningsvis kan jag hålla dem i schack så jag får behålla blommorna.

Har också beställt pallkragar som kommer hem på torsdag, två stycken fick räcka den här gången, lagom för lite potatis, sockerärtor och jordgubbar. Vår fastighetsvärd kom förbi och eventuellt får vi en till av honom. Ska bli riktigt kul att få odla lite igen, blev inte så mycket av den varan förra året.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Tiana
2011-04-27 13:25
#17

Underbara tankar och planer! Skrattande

Själv önskar jag att jag hade mer tid bara. Har ju snart flyttat över mina grejor till gubben och har en trädgård nu som behöver föryngras och snyggas till. Jag vill göra så mycket nu!

Clary
2011-05-09 08:13
#18

Det växer så det knakar Skrattande Tulpaner, påskliljor, kungsängsliljor blommar och massor av annat spännande är på väg upp. Humlen kommer fint och ska få blida en "vägg" på framsidans uteplats. Även rådhusvinet kommer så sakta. Planterade svartöga och de växer snabbt nu, de står fortfarande inne eftersom vi haft minusgrader på nätterna. De ska sedan få stå utanför ytterdörren.

Vad härligt Tiana att ha en trädgård att planera, där gäller det bara att komma ihåg att ta det lugnt för det blir lätt för mycket man vill göra på en gång. Du får gärna lägga in blider före o efter om du hinner Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Clary
2011-05-17 20:45
#19

Men nu är det väl dags för lite nya bilder, någon som har några?

Jag ska passa på i morgon att knäppa lite, idag har jag målat golvet på framsidan så nu kan växterna få sin plats.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

terkina
2011-05-22 12:19
#20

Har tyvärr inga bilder här, men är i alla fall glad över att den vårliga balkongstädningen blev klar förra helgen. Nu går det återigen att sitta där i godan ro och dricka sin kopp te och titta på grannarna som springer på marken nedanför :oP.

Det som fattas nu är gardinerna som vi har som lite vind- och insynsskydd. Förhoppningsvis kommer de upp inom de närmsta dagarna och fullbordar upplevelsen (ser lite kalt ut just nu innan blommorna i balkonglådorna tagit sig nämligen :O)).

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
[GunillaF]
2011-05-29 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Den här gjorde jag igår. Ca. 1 meter i diameter.

Plantan i det mörka fälltet kommer att få vita blommor och plantan i det vita fältet får mörkblåa blommor.Glad

terkina
2011-05-29 21:09
#22

DEN va kalasfin Gunilla! :o)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

[GunillaF]
2011-05-29 21:31
#23

#22 Taaack!Skrattande

szirius
2011-06-22 10:24
#24

Åååh, den har jag missat Gunilla. Jättefin. Har precis skissat upp en liknande , som jag dock ska betonga fast stenarna så att de ligger kvar.

Jag vill ha den framför huset, vid ingången, där vi har en gräsplätt nu som bara blir gul och tråkig hur mkt man än vattnar ( söderläge).

Kanske, kanske ett projekt till semestern.Om jag får tag på vit och svart sten…

Clary
2011-06-22 12:08
#25

Gunilla, den är helt underbar Kyss Nu vet jag vad jag ska göra med de vita stenarna och en sorts svart sand jag fått av vår vän som reser runt i världen och samlar sten åt oss Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[GunillaF]
2011-06-22 12:11
#26

Skrattande

Upp till toppen
Annons: