Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 7478 ggr
[Linda-E]
2011-04-04 09:35

Kroppen

Jag kom på en sak igår. Kan man lägga baguan över kroppen och se varför man har ont på vissa ställen och vad det symboliserar i livet??
Fast hur ska man veta åt vilket håll Baguan ska läggas över kroppen?

Är det någon som vet detta här inne.

Annons:
Pagan
2011-04-04 18:34
#1

Letade i artikelarkivet här och fann denna

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[GunillaF]
2011-04-04 18:53
#2

#0 Det var en intressant fråga.

[Linda-E]
2011-04-04 20:03
#3

Tack Pagan. Men jag tänker mest på Baguan.

Pagan
2011-04-04 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ja du Linda. Flummar in på filosofi här och det hjälper ju inte direkt. men var är entrén till kroppen egentligen? Är det via hjärnan så börjar man ju lägga baguan där, är det via hjärtat så går ju en del av baguan bort…hmmm…fast å andra sidan så är ju vi i förlängningen en själ som alltid har funnits, och med det energi som som egentligen inte har något slut - d.v.s. att vi alla hänger ihop i en oändlig energimassa och då….

Men om man tänker rent praktiskt så kan vi ju inte lägga Baguan efter väderstreck iallfall. bestämmer man då att entrén är via huvudet så måste vi ju ta hänsyn till tre viktiga aspekter i början, mitten och vid knäna så att säga - lägger in den bild jag tänker på - är vi inne på samma tankegång nu?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
2011-04-04 21:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

en till:

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
2011-04-04 22:01
#6

Med sista bilden så kan vi ju ha "sluttande axlar"Flört

fast magen - är ju på mitten i stort sett i alla avseenden, här möts Yin och Yang - här har vi den flytande lavan av känsloregistret så att säga. Här finner vi att förstärkning av det gula färgen och jordtoner kan bli himla bra. Tänker direkt på sol,  frukter & vitaminer nu - oj vad intressant detta kan bli.Skrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
MaMaMade
2011-04-05 17:39
#7

Förstår inte riktigt…hur, var, när…öh…*varför*!?

[Linda-E]
2011-04-05 19:00
#8

Tack så mycket Pagan. Mycket bra bilder. Ja, svårt att veta var ingången är på kroppen. Ska sätta mig ner och titta mer på bilderna nu.

Clary
2011-04-05 20:49
#9

Det här är en intressant bit av feng shui. Jag vet att jag hittade lite grann om kroppens olika områden tidigare och skrev nog något om det också, ska se om jag kan hitta det igen.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Pagan
2011-04-05 22:25
#10

jo vi har pratat om detta tidigare, känner oxå igen det, men om jag inte missminner mig så var det mer ur detoxsynpunkt - typ rensa i röran - rensa i kroppen. Detta kan ju bli himla intressantSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

MaMaMade
2011-04-06 09:01
#11

Fattar fortfarande inte hur man ska tänka men jag håller ögonen på tråden…behöver nog rensa i hjärnan först o främst! Skrattande

szirius
2011-04-07 11:44
#12

enligt bild #4 så tycker jag att man kan se många samband iom de tankegångar som finns kring kroppens olika delar och betydelseområden och baguan:

Jag tänker att man alltså står upp, då hamnar huvudet i erkännande, fötterna i karriär/ livsväg ( hur går vi fram i livet Flört) hjärta o mage hamnar självklart i centrum med hälsa och balans som ledord.

Sidorna kan iaf jag se, enligt esoterisk mening: fötterna nere( de har mer med viljan att göra, hur vi handlar) , armarna ut åt sidorna ( hur vi "greppar livet") och sedan de två övre sidorna är mentala, alltså hur vi tänker.

terkina
2011-04-07 21:02
#13

Fast borde man inte lägga kropps-baguan på samma sätt man lägger rums-baguan, alltså med "ingången" (dvs munnen) i höjd med den nedre kanten på baguan?
Det är ju därifrån energin kommer in så att säga?

Fast å andra sidan (nu kom jag på mig själv med att tänka lite väl västerländskt Tungan ute) så blir det ju tvärtom, om man tänker utifrån chakrana. Då kommer energin nerifrån jorden och stegrar uppåt genom chakrana.

Rätta mig om jag har fel!Kyss

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: