Annons:
Etikettfilosofi
Läst 2845 ggr
terkina
6/27/11, 10:30 PM

Att landa där man är

Att vara nöjd och glädjas åt det man redan har - detta är en viktig del för att uppnå det man vill och att välkomna det nya, enligt feng shui.

Det här är en sak som jag haft svårt för, då jag väldigt lätt blir frustrerad och "låst" när saker och ting inte sker i den takt jag tänkt mig. Dock uppstod en händelse idag som gjorde att jag nu är övertygad om att det faktiskt stämmer:

Jag och min sambo är intresserade av att köpa ett hus. Vi har inte letat efter hus, utan det här huset rent utsagt "dök" på oss i tidningen och vi har varit och tittat på det ett par gånger. Det kändes helrätt.
Vi var de enda spekulanterna så vi har lyckats pressa priset något och dessutom har vi fått riktigt bra kontakt direkt med säljarna.
Det enda problemet var att få ett lån från banken, då vi båda är nystartade företagare och jag även har en anställning som är väldigt osäkert hur det blir framöver.
Det var tal om att vi skulle ta in medlåntagare som utväg och föräldrar har frågats hit och dit och banken har dragit våra siffror utan att kunna ge oss ett positivt resultat. Detta har dragit ut väldigt mkt på tiden så ni förstår kanske att frustration uppstod när man vill något så innerligt. Dessutom väntar säljarna bara på att få huset sålt och få flytta därifrån, vilket har blivit en stressfaktor också.

När vi efter många vändor till sist fick nej från vår bank tänkte vi ändå "skam den som ger sig!" och frågade på några ställen till.
Eftersom midsommar kom emellan har det blivit några dagars extra väntan för att få besked. Helgen har blandats med frustration, magont och ren illvilja att det kommer att gå vägen!

Imorse hade min sambo i alla fall fått en tid på en av bankerna.
Tyvärr, eftersom jag jobbar och har en fast runda som måste göras direkt på morgonen, skulle jag inte ha någon möjlighet att närvara på mötet eftersom jag inte skulle hinna slutföra min runda så pass fort att jag hann tillbaka.
Men när jag var på väg till jobbet imorse kände jag ändå en vilja såå stark att jag visste att jag skulle klara det idag. Sambon skulle inte behöva sitta där själv och "stå till svars" för vår ekonomi, utan detta skulle vi göra tillsammans!
Någonstans kände jag också att, även om jag ville ha det här huset av hela mitt hjärta, så var det ändå viktigast att vi faktiskt bor tillsammans och tycker om varandra. Lägenheten må vara för liten för alla våra intressen, och det må kännas som att vi redan tröttnat på den (eller aldrig riktigt "boat" in oss från början), men i slutändan gäller det ändå att vårda det man har och trivas i det som man inte kan göra någonting åt just nu.

Där och då trillade poletten ner. Jag förstod att man faktiskt måste landa i där man är innan man kan gå vidare mot det man vill ska komma i framtiden.

Jag var oerhört lugn när jag traskade in på banken en minut över tio i förmiddags. Kvart i fem ikväll fick vi ett mail från banktjejen - vi har fått lånelöfte på det beloppet vi ville, utan medsökande och utan ens ett ifrågasättande av det egna företagandet.
Så innan sommaren är slut är vi troligtvis husägare för allra första gången!Skrattande

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
Pagan
6/28/11, 9:12 AM
#1

Grattis!! SkrattandeVad härligt att fått det klart och den oron ur vägen. Hoppas det rubbas av lite sådant på mig också. Ska iväg och titta på mitt - förhoppningsvis - nya boende i eftermiddag. Har varit där tidigare, träffat säljarna, men inte mäklaren ännu. Idag är jag och familjen ditbjudna på fika och då hoppas jag familjen blir lika frälst som jag och sedan är det bara banken…….& resten av…..Tungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

szirius
6/28/11, 1:18 PM
#2

Du tar upp en superviktig grej - att vara nöjd där man är just nu - för att kunna komma framåt.

Jag vet inte hur många historier jag hört från vänner och bekanta som velat flytta, utan att lyckas få lån/ hitta huset de vill ha etc. Till slut har de bestämt sig för att " ok, vi målar väl om och fixar här hemma då" .

Och hux flux så  får de lånet/ hittar huset de vill ha!

Inne på LoA så finns det en tråd om " att släppa önskan" som handlar om detta. När man släpper den, så infrias den ofta.

Clary
6/28/11, 1:41 PM
#3

Grattis Terkina Skrattande

När vi hittade det här stället, hade vi pratat mycket om att flytta på oss för att det var för stort och det här med trappor är nåt min man inte fixar i dagsläget. Tittade på många varianter av boende, hyra, köpa, lägenhet eller hus men det var inte nåt som riktigt fångade oss. Vi bodde fint och hade nära till storstan, naturen nära med hästar, kor och diverse annat.

Av en slump var jag ut på nätet och tittade på det här området vi nu bor i, inte något som varit första handsval men vad hittade vi? Jo, ett lagom stort parhus med lagom stor uteplats med härliga grannar och lätt att ta oss in till stan. Att jag sen har en av mina söner boendes ganska när är också ett stort plus för han ställer alltid upp när det är något vi behöver hjälp med.

Pagan, håller alla tummar och tår för att familjen gillar huset och att ni kan fixa affären med eller utan mäklarens hjälp Kyss

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

terkina
6/29/11, 6:31 PM
#4

Tack så mkt allesammans! Nu vill jag bara få kontraktet påskrivet så fort som möjligt!Tungan ute

Pagan: Hur har det gått med ditt husletande? Gillade resten av familjen det också?

szirius: Jag tror också att det är jätteviktigt att vara medveten om det här och att uppmärksamma det med jämna mellanrum. Hur skulle det annars bli om vi aldrig landar när vi uppnått något, utan hela tiden jagar vidare? Tillfredställelse kan man ju bara drömma om i så fall.

Clary: Det var faktiskt lite så vi resonerade jag och sambon också, för egentligen ligger det här huset helt åt h*lvete om man ska utrycka sig i klartext. Tungan ute Men jag sa det att ' ska vi låta bli att titta på det, som kan vara vårat drömhus, bara för att det ligger fem minuter för långt bort från stan?'. Det var ju tur att vi åkte i alla fall!

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Clary
6/29/11, 7:17 PM
#5

Det var ganska stora problem när vi skulle åka och titta på det också. Väl inne i Uppsala visade det sig att tåget var inställt och ingen ersättningsbuss och killarna hade lovat hämta oss vid stationen eftersom det var snö och kallt. Försökte komma fram på telefon vilket tog en halvtimma men slutligen fick vi kontakt och efter ett antal kaffekoppar kom tåget och vi med det.

Normalt hade jag vänt om hem igen arg som ett bi på SJ men den här dagen stod jag ut med väntan så någon/något hade ett finger med i spelet Flört och tur var väl det.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Pagan
6/29/11, 7:45 PM
#6

Det får bli ett anant hus Terkina. Tog av de rosa glasögonen och tittade ordentligt. det skulle ta mig minst 7 svåra år att fixa i ordning. Ett hus från 1896, "morderniserat" på 50 talet och sedan bara levts i utan att följa med tiden det minsta. Jag hoppas det kommer fler hus som jag får samma känsla för. Ibland är ju livet så trist förskaffat att man inte bara kan följa sitt hjärta utan hjärnan får ha sitt att säga också. Hade Arga snickaren i bakskallen och han var sas inte gladTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
terkina
6/29/11, 7:57 PM
#7

Det kan vara bra att ha en arg liten snickare på axeln ibland Pagan! Flört
Det låter som att det blev ett bra val tillslut i alla fall. Det är ju bättre att komma till insikt innan man flyttar dit, än efter.

Härligt Clary, det var några högre makter med i spelet med andra ord! Tungan ute

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

stina63
6/30/11, 8:51 PM
#8

Grattis Terkina.. jag har själv varit med om detta innan. De stämmer de du skriver om.
Var min lägenhet som jag har nu. Ingen bank ville ge mig ett lån ingen bank i Malmö. De var den tiden då dom kastade ut pengar till låntagarna. Jag hade inga skullder alls. Förstod ingenting. De var bara jag som var spekulant till lägenheten den var billig också. Men jag hade inte pengar alls.
De blev när jag fick nya krafter Var jag nu fick dom. Fixade en annan bank i en annan stad., Då fick jag ett banklån. Där är jag kund fortfarande.
Var som om någon gav en ny kraft att fortsätta. jag var beredd att ge upp innan kraften kom till mej.

Glad

Pagan
6/30/11, 9:37 PM
#9

Så sant Terkina. Bättre nu än sju svåra år senare. Lite ledsamhet inom mig fortfarande för ibland vill ju inte hjärtat riktigt vad förnuftet säger.

Ja, stina ibland så undrar man vad som liger bakom/vad som var meningen egentligen. Du skulle uppenbarligen ha den lägenheten, Grattis till dig också.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

stina63
6/30/11, 9:44 PM
#10

Ja de var meningen att jag skulle ha lägenheten

piri-piri
8/29/11, 8:51 PM
#11

Ja ibland sker saker nästan av sig själv. Vi bodde 22 år på samma ställe och var väl under årens lopp på husvisningar då och då men alltid var det något som störde. Förra våren fick vi ett ryck igen, tänkte oss ett mindre hus då barnen börjat flytta.

En söndag åker vi och tittar på tre hus inte långt ifrån varandra. Det första var för gammalt, det andra för stort och det tredja kändes för litet Men av någon anledning så åkte vi och tittade på det andra huset igen och började buda. Priset steg och steg upp till vår smärtgräns men ägarna tyckte att vi skulle ha huset och stängde bugivningen när vi la vårt sista bud trots att det kom in fler. Nu skulle då vårat hus säljas, vilket kan var nog så tufft men det blev sålt tre dagar efter visningen och till det pris vi förväntade oss.

Så på tre månade så köpte, sålde och flyttade vi (till ett större hus fast vi hade tänkt oss ett mindre.).

Så det måste varit meningen att vi skulle bo här. Glad

Upp till toppen
Annons: