Annons:
Etikettrensning
Läst 4152 ggr
Amandla
2011-08-27 12:11

Rensning hösten 2011

Nu har jag plöjt igenom de flesta trådarna här, sån är jag… när jag börjar på ett nytt forum vill jag helst ha koll på allt som avhandlats tidigare så jag slipper fråga om sånt som ni redan skrivit om. Det som slagit mig är att det varit mycket aktivitet tidigare, men den är låg nu. Är det många som tröttnat, eller är det bara säsongen?

I alla fall så har jag börjat min som det verkar, årligt återkommande rensning. Jag har gjort såna tidigare under åren, men nu verkar det som att jag gör det varje sommar/höst. Det är svårt att städa skåp, hyllor och lådor utan att värdera varje sak "behöver jag den, blir jag glad av den, om inte - bort!"

Jag började med bokhyllan förra veckan. Förr hade jag många böcker, vet inte hur många hundra. Sen kom jag ju på att jag inte hade minsta lust att läsa om en del av dem, så de fick flytta nån annanstans. Under åren har jag skänkt bort flyttlådsvis med böcker, det är så skönt att bli av med dem som jag inte gillar längre. Jag är ju klar med den person jag var när jag köpte dem, en del var dessutom felköp, och jag vill gå vidare i livet.

På samma sätt resonerar jag när det gäller annat som kläder till exempel. Jag ÄR verkligen inte samma person nu som för fem år sen, inte bara när det gäller vikten. Jag har bara två plagg som jag sparar, en blus som jag hade när jag väntade mitt första barn för nitton år sen. Den kan jag ha nu med (ingen mammablus) och använder emellanåt. Tycker fortfarande att den är jättefin :-) Sen är det en klänning, en riktigt klassiskt Jackie Kennedy-klänning, duvblå är den och köpt i Florida. Den är för liten för mig nu, men jag håller på att gå ned i vikt och den är liksom mitt mått på vilken storlek jag vill ner till ;-) och det är ett helt realistiskt mål.

Hm, verkar som att det blir garderoberna som ska tas itu med idag Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Clary
2011-08-27 12:32
#1

Ja du amandla ibland är det ingen fart här inne och just sommartid tror jag att det finns så mycket annat att ägna sig åt Flört

Mina röjningsryck kommer vår och höst och nu har jag hållt på med bokhyllorna, läser om och beslutar om boken ska vara kvar eller vandra vidare. Du har så rätt i att man inte är samma person som när vissa av dem köptes och då kan någon annan få glädje av dem istället.

Kläder är nåt som jag har varit väldigt bra på att rensa, köper jag något nytt åker nåt gammalt ut, gäller även för gubben mins kläder. Går igenom vår o höst för att se om något behöver kompletteras men oftast är det inte mycket. Impulsköp är det inte någon större risk för Glad Egentligen behöver man ju inte proppa lådor och skåp fulla med grejer med tanke på de tvättmöjligheter vi faktiskt har. Läste att man i princip använder 20% av de kläder som hänger i garderober, nåt att fundera på…..

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
2011-08-27 13:48
#2

jag har också nyss rensat garderoberna och numera delar jag och maken på en garderob- så en blev tom Glad . Man behöver faktiskt inte 4 tjocktröjor var osv…Flört eller 20 t-shirst.

Så visst stämmer det nog att många använder 20% av sina kläder…nu använder vi 100% Glad

Efter semester är ett ypperligt tillfälle att rensa enligt feng-shui energier.

Andra gånger är efter uppfrisknande från sjukdom, vid byte av arbete och så den stora vår-städningen såklart.

Själv gör jag gärna en platsrening precis i början av det nya året.Dagarna innan går jag inåt och funderar på vad jag vill förändra i livet, sätter upp mål och visioner och låter sedan denna energi leda min platsrening.

I morse städade jag och sonen hans rum. Tanken var att rensa ut saker han inte använder eller var trasiga - det blev bara en halv plastpåse, det tycker jag känns skönt - att se att om man håller igång detta med rensning regelbundet så blir det inget stort jobb.

Amandla
2011-08-27 16:21
#3

Måste skratta åt mig själv, nu har jag städat mina garderober. Inte fanns det någon klänning där inte! Den måste ha rykt för ett år sen, och har jag då inte tänkt på den sen dess och totalt glömt att jag slängt den så var den nog inte så viktig ändå Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Gitsan]
2011-08-30 08:34
#4

Så länge sedan jag var här! Men nu är jag "friherrinna" sedan midsomras och ska börja stämpla om 2,5 år då jag är dryga 61 år, men den dagen den sorgen.

Dagens rensnings, för det blir många sådana i höst, är kylskåpet!

Clary
2011-08-30 09:00
#5

Trevligt att se dig här inne igen Gitsan Skrattande

Roligt det där med klänningen amandla, att den redan hade försvunnit. Ett tydligt tecken på att den inte var viktig.

Helt klart är ju att om man kör rensingarna lite då och då så blir det inte så jobbigt. Det är bara de första gångerna som det tar tid och blir många påsar Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
2011-08-30 11:45
#6

# 5 precis. Ändå finns minnet kvar konstigt nog …" puh så jobbigt" innan man ska ta tag i det. Sen märker jag nu gång efter gång att det är gjort på ett litet kick, eftersom jag gjort det så grundligt nu, så att det inte blir så mkt att ta tag i. Det är ofta samma ställen där det hopar sig, tex en byrålåda i hallen med allehanda småpryttlar, och så den kära källaren med " ställer det här SÅ LÄNGE…"Flört annars är det rätt uprensat överallt faktiskt.

Det jag har att ta tag i är en del kartonger som inte är våra…dvs saker vi tagit hand om åt andra, som sedan inte kommer och hämtar tillbaks. Skulle vilja ta en sån helgvända och lassa av hemma hos folk…det får bli senare i höst..finns på min listaTungan ute

För övrigt har maken nu fixat grovgörat runt dammen, så nu ska vi " bara" dit med stenar, pump och sedan plantera suckulenter runt. Tror att det blir superfintGlad

Annons:
Amandla
2011-08-30 12:43
#7

Uuuh, jag drar på resten av rensandet Skrikandes och jag vet precis varför. Min tyg-spets-band-tråd-mönster-symaskinsröra i vardagsrummet… *suck* Jag bor ganska trångt, så mitt vardagsrum är förutom just det även kombinerat kontor/syrum/pälsvårdsrum (klipper ju fler hundar förutom mina egna)/meditations-och tarotrum. Ofta sitter vi här och äter dessutom.

Alltså är datorn full i både tygdamm och pudelhår (gissa hur mycket tiondelsmillimerlånga hårstrån det blir när man rakar ner en mellanpudel?), tygerna är fulla i tygdamm och pudelhår, hela rummet är fullt i tygdamm och pudelhår Foten i munnen

Har svårt att se hur det ska gå att lösa på annat sätt. Först höll jag till i köket både med pudelklippandet och sömnaden, men alltså… nä, då var det mat på pudlarna och tygerna och vice versa. Badrummet är för litet och mörkt för att stå där och klippa precis som hallen, mitt sovrum är yttepyttelitet, det går precis att gå runt sängen. Grabbarna delar rum och det behöver de definitivt ha ifred från min inblandning Flört Återstår vardagsrummet.

Och jag vet ju att jag måste röja upp i syhörnan, naturligtvis ligger min välståndshörna där… och jag tror inte det är inte för inte som jag just nu är pank, symaskinen är på service och jag har inte pengar att lösa ut den med, går på dryga tusenlappen. *dubbelsuck*

Hjälp!! Ge mig energi att rensa, och idéer hur jag ska förstärka välståndsplatsen. Är det smart alls att ha syhörnan där? Det finns verkligen ingen annan plats att hålla till på, varken med sömnad eller pudelklippning. Min mamma har iofs erbjudit mig att ha deras gäststuga som syplats, men dit har jag nästan 4 mil. Känns inte realistiskt alls att hålla på och åka så långt.

Jag är _något_ frustrerad!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Gitsan]
2011-08-31 08:36
#8

Tack Clary!

Under tiden jag rensade kylskåpet tog gubben min han dom växthuset. Han rev ut allt och har fixat och donat Glad. I morgon blir han officiellt pensionär vid 62 års ålder och växthuset är ett av hans intresse. Tack och lov för en gubbe med intressen mer än sitta framför TV:n och dega.

szirius
2011-08-31 10:45
#9

#7 rent spontant tänker jag att du kanske kan använda endast ett hörn till klippning av hundarna? Avskilja det och ha nån stor pressenning som går upp lite på väggarna och på golvet som sedan är lätt att dammsuga? Kanske dölja hörnet lite med en bokhylla eller liknande, så att det verkligen blir ett rum i rummet?

Att ha hundhår överallt kan ju inte vara så trevlig, det förstår jag…Obestämd

Symaskin kan nog gå att ha i välståndshörnet, bara det är en symbol för dig som har med detta tema att göra. Och såklart behövs det hållas ordning på tygerna då, gärna i fina lådor osvFlört

Det behöver inte alls bli dyrt. Själv har jag klätt kartonger i fint tyg till detta, och mindre skokartonger för trådar, knappar, spets etc.

Tiana
2011-09-06 08:36
#10

Puhh, jag börjar också komma i form för en höstrensning. Det har varit kaos den här sommaren, har inte haft någon semester… Igår letade jag efter en tidning med mönster som jag vet att jag har någonstans, men var? Rensade ut lite när jag ändå var i farten… Och hittade alla mina 3 måttband som varit borta Skrattande

fortfarande inte riktigt i ordning efter flytten bara. Men det kommer!

Amandla
2011-09-06 11:47
#11

#9 tyvärr finns inget hörn att vara i, enda ytan som finns är typ i mitten *suck, haha* men men, jag brukar se till att ha handdammsugaren med, och suga upp klipphåret med några minuters mellanrum. Och så får jag låta bli att klippa nån hund innan jag badat och fönat den, för fönen gör så att alla strån virvlar omkring ordentligt. Vissa hundar som kommer är rätt smutsiga, saxar och skär (till klippmaskinen) slits onödigt fort om inte pälsen är ren. Tyvärr är såna lortiga hundar ofta toviga också, typ filtmatta, därför har jag ibland grovklippt innan bad för att skona hunden. Såååå valet är skona hund eller skär/saxar… eller skona mig själv och städningen  Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Clary
2011-09-07 10:46
#12

Kan du inte ställa kravet att hundarna är badade när de kommer till "frisören"?

Tiana, kul att se dig igen, har funderat på hur det gått för dig med flytt och allt. Det tar alltid längre tid än man tror att komma i ordning efter en flytt har jag märkt Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Amandla
2011-09-07 11:20
#13

Det skulle ju vara bra förstås om hundarna var badade när de kom, men min erfarenhet säger att det här är hundägare som inte kan sköta päls. Många av dem får gå månadsvis utan att överhuvudtaget bli borstade (och om de borstas så är det lite på ytan, inte ända ner i hårbotten), än mindre badade. Pudelpäls växer lika fort som människohår, ca 1 cm/månad, över hela kroppen. Man behöver raka nos, tassar och underrede på dem för att de ska må bra och kunna se osv.

Jag hade en här före jul, som inte var klippt på bortemot ett år. Över hela kroppen, även i ansiktet, på tassar och runt snoppen, hade han minst 9 cm lång hoptovad päls a la tovad ull  Tyst Kladdig runt ögonen och i rumpan var han också, och gissa om han blev förvånad när jag lyckades raka fram snoppen åt honom igen? "Åh, men… hade jag en sån??" såg han ut att tänka Kyss

Ägarna sa att han ömmade över ena örat. När jag lyckades raka bort pälsen på örat trodde jag att jag skulle spy, örat var nästan helt av!!  *fula ord* de hade inte kunnat se såret pga all tovig päls och det hade vidgats undan för undan och öronlappen under såret dog allteftersom. Numera har hunden ett vanligt öra och ett som bara är några cm.

Behöver jag säga att jag är glad att ägarna väljer att komma till mig så hunden blir ordentligt skött åtminstone ett par gånger om året? Hellre det än att det blir dåligt gjort av dem själva med resultatet att  hundkraken får ögoninflammationer, sår på huden av tovorna, bajset fastnar i all päls runt rumpan, förvuxna klor som nästan går runt och tar i trampdynorna underifrån…

Oj, det där blev långt… så där illla är det verkligen inte med alla klipphundar, men jag behövde nog få bearbeta det lite till. Blir så ledsen över hundar som inte sköts, men är tacksam att ägarna väljer att låta mig hjälpa.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Tiana
2011-09-08 11:00
#14

Nu bär det av på konferens i dagarna tre… Hoppas på att kunna ta tag i rensandet efter det, för vi har en hel del dubbletter nu när vi flyttat ihop. Bla två soffbord för vi är inte överens om vilken som ska stanna… Flört

Emmyjane
2011-09-10 16:30
#15

Jag tar allt pö om pö. Ni som fått lagom organiserat, har ni listor på vad ni har och var det är?

terkina
2011-09-11 19:51
#16

#15 Vad menar du att man ska ha listor över?

En liten tanke som for upp i skallen på mig är att om man har så mkt saker att man behöver ha en förteckning över dom, kanske det är dags att rensa en omgång till?Oskyldig

Inget ont menat, jag är själv en list-skrivare, men jag använder det nog snarare för att veta vad som är kvar att göras, så att jag har det på papper istället för att behöva gå runt och ha det i huvudet.Flört

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Emmyjane
2011-09-12 01:01
#17

ja jag har för mkt grejer å jag har ingen aning hur mkt höst å vinter kläder jag har till barnen. Jag hoppas få lite ordnig och organisation, så jag inte köper ett gäng vantar halsdukar å mössor och sen upptäcker att de faktiskt hadde tillräckligt.

När jag packar ner sommar kläderna och tar upp vinter kläderna tänker jag skriva ner vad barnen har så jag vet vad som finns och var de är.

Blir lite galen och förvirrad av all röra.

Jo jag är på min första tur av rensa i röran så jag bhöver säkerligen göra det om och om igen

[Gitsan]
2011-09-12 10:21
#18

Den enda lista jag har är den över min pelargoner ;)

Clary
2011-09-16 08:43
#19

Emmyjane, skriv en lista på vad du behöver köpa när du packar upp vinter/sommarkartongerna eller när du packar ner. Så gjorde jag i en liten anteckningsbok som jag hade med i väskan, lätt att kolla i boken om jag såg något "fynd" i butiken Flört Numer gör jag det inte eftersom vi bara är två.

Gitsan, hoppas du inte bara har lista över dina pelargoner utan också några foton som du vill dela med dig av, vill minnas att du hade många fina Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Emmyjane
2011-09-17 15:51
#20

Tack ska tänka på det tipset.

I dag samlade vi ihopa några saker å drog på torgdag, fick sålt några leksaker och en barnstol för ca 120 kr. Inte mkt med tanke på hur mkt vi hade med, men bättre än inget.

Annons:
Amandla
2011-09-18 20:40
#21

Idag har jag äntligen tagit itu med röran runt min syhörna. Jag har sorterat upp vad som ska slängas, skänkas bort, säljas samt sparas. Det som ska sparas har jag lagt in i rätt skåp, resten är på väg ut med mellanlandning i hallen. Det är ren och skär tillfredsställelse att se det tomma sybordet! Skrattande Och stark lättnad dessutom.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Emmyjane
2011-09-18 21:07
#22

Jag kanske kommer få garderober i källaren till sommar/ vinter saker.

Då kommer det bli mer organiserat och lättare att hålla orning på vad jag har å vad som fattas plus en lista på vad som tänkas kan behövas.

Amandla
2011-09-26 14:21
#23

Jag kan rapportera att min upprensning av syhörnan gett resultat, förra veckan sydde jag 17 kuddfodral samt 22 lavendelpåsar som jag tog med på en marknad jag stått på i helgen Glad Sålde iofs inte så himla mycket, men fick ut en del visitkort så jag hoppas på beställningar!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Clary
2011-09-26 19:24
#24

Vad härligt amandla, hoppas att det ramlar in många beställningar nu då. Snart är det jul så det borde vara ett perfekt läge. Kan du inte lägga ut några bilder på det du gör? Vem vet, kanske ramlar in fler beställningar då Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Amandla
2011-09-26 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Litet urval:

Jag har en hemsida, ta bort länken ifall det räknas som reklam Flörthttp://www.annalavinia.com/


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
2011-09-26 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

En väska:


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
2011-09-26 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Lite mjukdjur gör jag ibland…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Amandla
2011-09-26 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Lapptäcken…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
2011-09-26 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Hissgardiner…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tiana
2011-09-27 08:07
#30

Kanonfina saker! Lite sugen blir man allt…

Clary
2011-09-27 08:37
#31

Vilka fina saker du gör amandla och din länk får ligga kvar Flört

Jag har ju provat på en hel del sömnad själv, sydde till ungarna när de var små men jag har aldrig sytt ett lapptäcke Förvånad Antagligen för att mitt tålamod inte är så stort, allt ska gå snabbt men jag vet vilket jobb som ligger bakom dem.

Fina hundar har du också Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Amandla
2011-09-27 12:35
#32

Tack för era snälla ord Kyss Hundarna är mina ögonstenar, särskilt den lilla pyttepudeln Pixie. Albin har bestämt själv att han är äldste sonens hund *haha*

Den som vill beställa något är varmt välkommen!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Clary
2011-09-27 12:58
#33

Pudlar är mycket kloka och fina hundar, kan bli en sådan den dan jag rest färdigt så jag förstår fullt ut att de är dina ögonstenar.

Beställning kommer kan jag lova dig Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Amandla
2011-09-27 13:09
#34

Härligt, pudel är verkligen en ras jag varmt rekommenderar, de finns ju i fyra olika storlekar och fem färger, pälsvården är nödvändig men blir vad man gör den till, dvs antingen borstar man duktigt och har längre päls eller klipper den kort. Minst var tredje månad behöver de klippas. Jag är ju pälsvårdsberoende, mina pudlar blir badade och klippta varannan-var tredje vecka, men så är jag också allergisk egentligen och klarar av dem bättre på det viset. Dessutom luktar de aldrig hund Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
szirius
2011-10-04 10:50
#35

Vad fina saker du gör Amandla! Glad

Amandla
2011-10-04 12:30
#36

Tack szirius! Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
szirius
2011-10-19 12:45
#37

Hur går det för er i höströjningen? Här går det framåt, om än långsammare än jag hoppatsOskyldig. Mkt på oktoberlistan får helt enkelt flyttas över till novemberlistanTungan ute.

Just nu väntar halva bokhyllan att åka ner i källaren. Det är böcker som jag vill spara men som jag inte behöver ha framme hela tiden.Så jag märker kartongerna med boknamn och hittar dem lätt om jag får sug att läsa. Det mesta är studentlitteratur.

Ni vet väl att även böcker har energier? Och att samla överdrivet mkt böcker kan ge symboliken i ditt liv att du stannar kvar i gamla värderingar, alltså stagneras i ditt tänkesätt. Dessutom kan man titta på om dessa böcker står för något annat hos en…ett behov av att visa sig intellektuell i andras ögon tex?

( har en släkting som har ett stort, unket bibliotek hemma, övermöblerat pga alla bokhyllor, som består av forskningsresultat ända från 60-taletTyst)

Det finns ett talessätt som säger " ett hem utan böcker är ett hem utan själ." Men bara för att man inte SPARAR alla böcker, utan ger dem vidare, så betyder det ju inte att man inte LÄSER böcker, eller hur? Flört

Nu är det främst trädgården som ska göras höstfin innan det blir för kallt för att vilja vara ute och pyssla. Vad har ni andra för er?

Amandla
2011-10-19 13:06
#38

Håller med dig helt om böckerna! För att en bok ska få stanna hos mig måste jag tycka om den och vilja läsa den igen. Annars åker den vidare pronto.

Här går det ett steg fram men två bakåt känns det som. När jag äntligen röjt upp en hög så kommer mina föräldrar hit med sånt som de röjt… och jag bor då i en liten trea på 72 kvm och de bor på landet med dels en hel liten stuga som förråd och en stor stallbyggnad. Meningen är att jag ska se om jag vill ha några av deras saker, sälja eller ge bort. Men det känns så tungt!!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tiana
2011-10-20 09:43
#39

Små, små steg framåt. Jag väntar fortfarande på att Den Stora Eneginkicken ska komma, men har åtminstone bokat bord till loppis på söndag. Då försvinner förhoppningsvis en hel del av prylarna!

Tiana
2011-10-23 16:39
#40

Tre flyttlådor ute! Inklusive mina Filippa K-muggar som jag trodde jag inte hade hjärta att göra mig av med. Dessutom gick pengarna raka vägen till vår hittekattsförening, så nu kan jag bara luta mig tillbaka och njuta av kvällen Glad

Amandla
2011-10-23 16:43
#41

Skönt Tiana!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Upp till toppen
Annons: