Annons:
Etikettfeng-shui-termer
Läst 4083 ggr
gråsparven
2011-11-12 20:15

Nybörjare med frågetecken om Baguahörn mm

Hej, jag hoppas detta hamnar på rätt ställe. Jag är ny på forumet och relativt ny i Feng shui-tänket. Jag har läst "Feng shui för svenska hem" och fastnat för detta, men fastnar.

Jag bor i ett relativt gammalt hus (byggt -39) som vi haft länge, men inte börjat renovera förrän nu. Renoveringen går väldigt sakta, då vi har det lite knapert. Men vi har hur som helst gjort klart köket nu. En del av köket ligger i "rikedoms" hörnet. Och här är min första fråga: Är det just HÖRNET som är platsen som avses, inte hela rummet? Dum fråga kanske, men det talas ju överallt om just "hörnen". Jag är nöjd med köket, men (och nu skäms jag nästan) jag skulle ju givetvis vilja få till detta med "rikedom"… Nu ÄR jag rikt begåvad med en stor familj, vilket VERKLIGEN är en rikedom, men eftersom vår ekonomiska situation är minst sagt ansträngd så vill jag ta till alla "medel" för att förstärka den sitsen!

Min andra fråga gäller "centrum", Frid&Balans. Där är tyvärr vårt extremt sunkiga badrum placerat, givetvis fönsterlöst såklart, eftersom det ligger mitt i huset. Inom den rutan hamnar också en stor garderobsvägg i hallen. Jag tror verkligen på detta, för jag känner mig illa till både kropp & själ här hemma. Mycket är förstås oro över ekonomin, men även andra saker som har med barnen att göra, mm. Men GÅR det att få till lugn&harmoni med badrummet så placerat?? Att flytta det går givetvis inte, men någon gång ska vi väl kunna renovera det, inte till något lyxigt spa, men iallfall fräscha upp det! Hur ska jag tänka? Garderoberna går heller inte att placera någon annanstans än där dom står.

Slutligen (för denna gång!) är min fundering om baguan som man kan lägga för varje rum, är det också HÖRNEN som skall förstärkas? Och räknar man från dörren IN i rummet, eller utgår man från ytterdörren?

Hoppas någon orkar ge mig några svar! Tack på förhand! //Gråsparven

Annons:
Pagan
2011-11-13 12:29
#1

Jag avser hela rummet då jag lägger baguan över min planritning. När jag däremot lägger baguan rum för rum så blir ju just hörnen extra intressanta så att säga.

När det gäller ditt badrum (frid & balans), så är ju din känsla för rummet ganska dominerande, vad kan råda bot för det? Går det att fräscha upp det och finna en bättre känsla kanske, röja och rensa i garderoberna, ändra plats på förvaringen så du kan få harmoni genom bättre organisation?

Nu vet jag ju inte hur det ser ut, men dina ord förmedlar en viss frustration över läget.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

gråsparven
2011-11-13 15:45
#2

Tack för ditt svar! Jo, visst är jag frustrerad, men det är inte förrän nu när jag börjat intressera mig för feng shui som jag förstår vad jag borde göra här hemma för att förhoppningsvis få en viss balans i tillvaron. Jo, jag försöker hålla ordning i badrummet, men det är litet, och vi är en stor familj. Det jobbiga är att det kommer krävas en rejäl upprustning, det räcker inte med fräscha handdukar. (det är mögel och flagnad färg, det är inte renoverat på 45 år!) Men hur ska jag tänka sen? "Måste" det vara kakel och klinker, eller går det bra med plast. Plast och gummi känns ju inte speciellt äkta, men är ju billigare.

Garderoberna är hyfsat i ordning. Jag har nyligen rensat ur en del urvuxna kläder (jobbigt!) Jobbigt för att det betyder att det inte kommer bli fler barn, något som ändå är helt uteslutet och otänkbart pga min ålder och ekonomi. (Flera jobbiga faktum för mig!)

När du lägger baguan för vart rum, vilket dörr utgår du ifrån?

Pagan
2011-11-13 22:48
#3

Jag utgår alltid från entrén sas.

Jag försöker tänka mer i här & nu! Vad kan förbättras med de medel/tid och energi jag har nu??

Vet du, jag har nyss flyttat från ett hus som var mitt drömhem, jag har slitit i över 15 år med att få det så, men nu är jag på ruta ett igen och i ett 60talshus med div problem och INTE den bekvämlighet jag vant mig vid. MEN - jag utgår från min känsla och vet att hur det än ÄR så kommer det en dag bli det drömhem jag vill ha - detta också, så jag har det i tankarna hela tiden och försöker inte se vad det inte är i nuläget för just nu är det inte viktigt.

pengar har jag inte så jag får göra saker i takt med tid/engagemang & ekonomi men det är liksom mindre viktigt.

Jag gör små förändringar och organiserar i oredan, rensar bort onödigt och tänker lite som IKEAS Kvadrat smart, jobbar på höjden, kollar på Tradera efter saker som kan förbättra för små kontantinsatser mm.

Visst är det en utmaning, men såååå himla trevligt det kan bli och så trivsamt framförallt.

Jag är just nu himla tacksam för vad jag har, vad jag åstadkommit och känner mig så himla tillfreds med det, resten kommer lite pö om ö och mina block är fyllda med små förändringar/projekt som jag kan se tillbaka på och känna förnöjsamhet i allt jag faktiskt uppnått, som kändes lite överväldigande DÅ!! . Så är det säkert för dig också. Så fortsätt skissa på planer och små förändringar som kan göras med små medel/ det du har. så ska du se att du landar i ditt drömhem så småningom - men det är ju vägen dit som gör livet värt att leva.

Kram

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

gråsparven
2011-11-15 18:19
#4

Tack snälla du för ditt svar, jag ska ha dina tankar i åtanke och inse att jag får ta det i den takt det är möjligt. Jag tror för min egen del att jag måste få lite sinnesro först och främst. (känns lite som ett moment 22, ibland iallafall)

Jag ska fortsätta mina planer för att nå mitt mål så småningom.

Tack igen för ditt snälla svar!

MissInAction
2011-11-15 20:58
#5

Jag är nog lika mycket nybörjare som du, gråsparven, och tar till mig alla tips jag hittar här Glad

Tänkte dock länka till en artikel från en annan sajt, det handlar inte om feng shui men den handlar om att leva gott med liten inkomst. Hoppas du hittar något där! 
http://kvinna.ifokus.se/articles/4d712e36b9cb46221d04444e-skaffa-barn-och-leva-gott-med-liten-inkomst#threadlist-state


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Pagan
2011-11-15 22:36
#6

Tack själv Gråsparven och stor kram, du gör rätt i att inte sätta ribban för högt för då känns det övermäktigt redan från start. Mamma måste må bra - för att familjen ska må bra eller hur…det får bli prio ett tycker jag.Skrattande Feng shui är ju egentligen ett förnuftigt sätt att tänka, ser vi efter så har vi oftast haft rätt tänk instinktivt så att säga, att det sedan var i Feng shui anda ger ju det extra bonus. FlörtDet handlar ju inte om att rensa, kasta och göra sig av med utan att skapa andra omständigheter/känslor/lösningar med det vi redan har i den mån vi kan - så vi uppnår känslor av förnöjsamhet och trivsel. Det är iallafall Feng Shui för mig - att jag ska finna ro i mitt hem och omges av det jag trivs med och det som fungerar för mig (oss).

Det är väl egentligen de gånger som jag har en känsla som är svår att definiera som jag gärna letar efter feng shui lösningar, de gånger då allt egentligen borde fungera men inte känns optimalt - då är det bra att se efter vilka element som dominerar, vad jag kanske ska tillföra/ändra eller ta bort.

Det är svårare att ta bort väggar eller flytta på ytterdörren, men att se efter de små lösningarna brukar fungera tycker jag.

Blir lite nyfiken på din länk #5 ska nog glutta in där jag också.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
szirius
2011-11-19 11:12
#7

#0 välkommen hit Gråsparven.Glad

Vad jag reagerar först på är ditt "nu skäms jag nästan" angående din önskan om bättre ekonomi. Där har vi nåt att jobba medFlört - varför anser du att du inte har rätt att önska det? Kanske du någonstans inte tror att du är värdig det heller?

Jag tänker att det är jätteviktigt att inte låsa sig vid regler, utan finna symboliktanken inom sig- då följer sig resten naturligt.

Självklart behöver man inte ha kakel och klinkers på en toa!!! Man tager vad man haver och håller det prydligt och trivsamtGlad. Mögel däremot är ju hälsoskadligt, så det kanske ni skulle försöka riva bort snarast möjligt, inte minst om ni har barn i husetTyst.

Baguan gäller dels för hela rummet, men förstärkningar fungerar att göra bäst i hörnen. Så i köket kanske en penningblomma kan få hitta sin plats i hörnet? Kanske tillsammans med en tavla med citat eller bilder på något som står för rikedom för dig? Att hålla rent är ju a och o för att energierna ska flöda, så rensa kylskåp och skafferi ofta, plocka även bort onödiga bunkar mm som aldrig används. Ja, det var några tipsGlad

Clary
2011-11-20 20:08
#8

Välkommen in Gråsparven säger jag också, Du har fått många kloka svar som jag instämmer till fullo i.

Bra länk MissInAction Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

MissInAction
2011-11-20 22:15
#9

Hoppas den kan inspirera andra också Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

gråsparven
2011-11-26 21:22
#10

Hej igen, och tack för era svar! Jo, #7, nog kan det väl vara så att jag inte tycker det känns ok om jag önskar mig bättre ekonomi. Jag tänker liksom att de flesta på jorden skulle se min situation som enormt rik. Jag har ju tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen. Samtidigt går jag omkring och känner mig avundsjuk på grannar och vänner som åker på semestrar och kör nya bilar. Det kan inte vi. Och jag begriper inte hur jag ska fixa julen! Ungarna önskar sig ju sånt som alla andra barn önskar sig! Men avundsjuka är ju inte heller en bra känsla att gå omkring med! Jag vet inte varför jag ska gå omkring med dessa dubbla känslor!

Jag har fått fina svar här, och jag är ivrig att sätta igång. Idag har jag satt upp adventssjusstakar i köket. Jag fick en penningblomma (som väl är samma som paradisträd, eller?) av min mamma, men den passade inte i köket, utan nu står den i vardagsrummet.

På tal om det, det står ofta om symboler som förstärkning. Betyder det att jag själv kan "bestämma" vad som är symbol för mig? Men tex, symbol för "karriär" vad är det? Jag jobbar inom sjukvården, är det den karriären som avses? Livsväg? Krestivitet? Hur förstärker jag dessa? Med symboler?

Clary
2011-12-05 12:17
#11

Jag har puttat upp en gammal tråd om symboler som du kankse kan ha glädje av gråsparven Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Upp till toppen
Annons: