Annons:
Etikettfärger
Läst 3781 ggr
MissInAction
1/25/12, 6:59 PM

Färgerna vi vill ha omkring oss

Lite halvt OT har jag en undran om färger som vi väljer att omge oss av Glad

I mitt fall så var det såhär. I en period på ca 8 år så bar jag nästan enbart svart, med lite detaljer i rosa och lila. (tänk synth och goth)
Sedan började jag känna ett behov av att köpa kläder med färg Förvånad och det kändes läskigt i början och jag inbillade mig att folk stirrade på mig. (detta var under 2005) Då var det ljusgrönt, lite åt beige, som lockade. Åren efter köpte jag massor med grejer i rött. Sedan hade jag en lila period. Och nu har jag i några år haft en orange period.. det har inte blivit så mycket kläder i orange, men jag dras till färgen och blir glad av den.

Känner ni igen det här med färgperioder?
Tror ni att det har att göra med hur vi mår och känner oss inombords?
Jag var ju dessutom deprimerad i många år tidigare, har även varit på senare tid under mina färgperioder. Men jag känner helt klart att färger påverkar mig.

Finns det något som säger att man gillar vissa färger vid vissa perioder i livet? Kanske rentav stadier i utvecklingen? Eller är detta högst personligt?
Jag gör ingen jättegrej av det men är nyfiken. Färg är viktigt! Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Pagan
1/25/12, 9:00 PM
#1

å ja, färg ÄR viktigt. Filosoferar lite över dina funderingar själv - kan det ha med ens chakra att göra? Att man behöver vissa färger för att förstärka så att säga?

Färg ger ju också en del associationer - vad förknippar du med olika färger. Minnen mm. Kan det kanske ha med det att göra också?

länge var det ju poppis att gå på färganalys, att få en styleist som talade om vilka färger man skulle ha, man var höst eller vår - detta har jag inte heller hört på jättelänge.

färgval är nog högst individuellt, iallafall så omger jag mig gärna av vissa färgskalor i min inredning och andra i mitt val av kläder.

Helt klart kan jag ju konstatera att även om jag kanske klär mig i vissa färgskalor på jobbet så kan jag genom att ha läckra färger under ändå känna mig mer säker och kvinnlig. Färg ger ju humöret en boost helt klart.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Torahzen]
1/25/12, 9:10 PM
#2

Färg är jätteviktigt, vi påverkas ju av allt vi har omkring oss, särskilt det vi har direkt på kroppen. Jag är inne i en lång fas av rosa och lila men det verkar börja övergå till blått.

Det kan vara så att man trivs i olika färgerskalor i olika skeden i livet. Pastellfärger till barn brukar det vara (fast de har ju inte valt färgerna själv, eller…)

MissInAction
1/25/12, 10:20 PM
#3

#1
Ja kanske det har med chakra att göra. Jag måste forska lite i det där, är verkligen inte insatt alls i det!

Men t.ex. mina färgperioder… rött hade jag aldrig tidigare haft på något klädesplagg Förvånad Inte heller den ljusgröna  ( typ ljus khaki) hade jag haft förut bortsett från militäruniform) och orange har aldrig varit någon favoritfärg, snarare tvärtom! Det tycker jag känns väldigt konstigt.

Eller kan det vara så enkelt att man så desperat vill ha/behöver en förändring i sitt liv, att man drar till med en helt ny färg bara därför?

#2
Haha nej, det är sällan vi frågar småbarnen vilka färger de vill ha på kläderna Skrattande

När det gäller blommor så tycker jag nog att vita är finast. Det känns fräscht och levande och som att det "tar" minst energi. Jag kan ibland känna att för mycket olika färger omkring mer tar energi från mig och gör att det känns rörigt.. jag blir stressad. Vitt ger lugn.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Amandla
1/26/12, 4:32 PM
#4

Jodå, jag känner igen det. När jag var runt 18-20 hade jag i stort sett bara svarta kläder. Efter det blev det beige (!!) och jag förstår verkligen inte varför. Få personer är snygga i beige enligt min mening. Sen blev det blått i massor med olika nyanser, mycket rött och lite cerise. Nu har jag länge varit helt inne i vitt-gräddvitt-rosa-lila-vinrött-plommon. Hela garderoben går i de färgerna och även mitt hem…

För mig handlar det nog om trygghet. Svart var ett sätt att vara som de flesta andra. Beige ett sätt att slippa synas… blått och rött är ganska kraftiga signaler om att bli sedd, vit-rosa-lila mer mjuka trygga känslor.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MissInAction
1/26/12, 4:59 PM
#5

#4
Jaha ja, de där färgerna som du gillar nu är jag också inne på! Har inte mycket varken i mitt hem eller i min garderob men jag dras till dem och skulle vilja göra om saker och ting så att det blev mer så, kanske också mer khaki-färger igen. Lugn, harmoni och naturlighet tror jag att jag vill ha känslan av omkring mig.
Men sen när det gäller kläder så funkar det inte alltid.. jag har vid 32 års ålder inte hittat "mina" färger än.. tycker att allt ser fel ut Rynkar på näsan

Det kan nog vara trygghet kanske. Något behov som man har inom sig, som man vill ska manifesteras i färgerna.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Amandla
1/26/12, 5:05 PM
#6

Jag var i din ålder ungefär när jag hittade rätt Flört Fick en nystart då med hjälp av rätt personer i mitt liv, vad gäller kläder, frisyr och heminredning Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
MissInAction
1/26/12, 5:23 PM
#7

#6
Oki! Rätt personer.. är det då vänner/partners eller kollegor eller stylister du pratar om? Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Amandla
1/26/12, 5:28 PM
#8

Jag fick ett helt gäng nya vänner, men särskilt en som påverkat mig mycket. På ett bra sätt, jag har fått mycket bättre självkänsla och självförtroende tack vare henne. Före dess var jag ganska ensam, hade just lämnat mina barns far och hade inte mycket umgänge alls förutom min familj. Då var det mesta bara beige och grått Skrikandes men sen blev det gyllenrosa Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MissInAction
1/26/12, 6:05 PM
#9

#8
Det låter ju helt fantastiskt! Tänk att rätt människor kan göra så mycket Glad precis som fel människor kan göra det..


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Amandla
1/26/12, 6:07 PM
#10

Absolut! Jag är innerligt tacksam för att jag vågade genomföra den största förändringen hittills i mitt liv.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
szirius
2/16/12, 3:34 PM
#11

Visst är färger viktiga och visst kan det säga massor om dig beroende på vilka färger du föredrar under olika tider. Jag har läst att det har med ens aura att göra, alltså vilken energi man själv strålar ut.

Det är därför det är så förödande att "tröstshoppa", för då har man ofta obalanserade energier och väljer därefter, och man kommer bara gilla de kläderna när man är i den stämningen igen.Så man ska helst handla när man mår BRAFlört

Apropå stilar och färgval…i efterhand kan man ju undra hur man egentligen tänkte när man ser gamla bilder, hahahaFlört.När jag precis fått min son så hade jag en beige period, gärna stora linnebyxor o linnetunikor i beige…med extra mammakilon…kan säga att jag var 22 år UNG men såg ut som 42 TystJaja, jag hade väl mina anledningar till det färg och klädvalet…

När jag är nere är det lätt att jag dras till det svarta, jag vill "gömma mig" men jag märker att om jag gör " tvärtom" och tar på mig nåt färgstarkt och kanske tom sminkar migTungan ute så lyfts humöret nästan alltid!

Samma sak gäller ju städning hemma som ni säkert också märkt…hur trögt det än kan vara att få det gjort,man vill nästan gegga ner sig i röran och skita i allt, men  så när man väl städat så får man SÅ mkt energi tillbaks av hemmet tycker jag, man trivs bättre och det andas friskt och väldoftat!

Upp till toppen
Annons: