Annons:
Etiketthallen
Läst 16700 ggr
LoAEmma
6/29/12, 10:26 PM

Mörk hall, blir direkt energilös!

Har en liiten, mörk och trång hall i min lägenhet! Byggt om där för att få det bättre med förvaring, samt kom på efter typ fem år att jag kunde byta till en starkare glödlampa i taket hehe…
Men kom på idag att jag alltid blir energilös direkt när jag kommer hem! Vill direkt lägga mig och sova på soffan.
Vad kan jag göra åt min hemska lilla hall för att ge mig den energi jag behöver när jag kommer hem?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
szirius
6/30/12, 12:17 AM
#1

Oj, det finns ju massor att göra…vore bra om du kan berätta lite mer i detalj hur den ser ut just NU.

Vad du kan börja med är ju att försöka ändra inställningFlört…" min hemska lilla hall"…ja den behöver nog få kärlekTungan ute.

Om den är liten är det bra att ha det sparsmakat på möbler, kanske hellre bara krokar i rad i stället för en otymplig hatthylla etc.

Måla om i en ljus, glad färg. Sätt upp saker på väggarna som får dig att bli glad osv.

Belysning har du redan kommit fram till själv, men kanske du kan lägga till nån liten mysbelysning?

Tja, detta var bara mina första tankar.Glad

LoAEmma
6/30/12, 9:19 AM
#2

Tack för tipsen szirius! Ja det är ommålat där, och har satt upp en egenmålad tavla för att ljusa upp också…

Hehe tänkte när jag skrev det också, min inställning till den är inte såå hemsk som det framstod här hehe

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

redheadgeorgeous
9/16/12, 7:23 PM
#3

Jag har också en liten avlång mörk hall. Jag har en lampa på en byrå som lyser från morgon till kväll. På kvällen lyser den upp så pass mycket att det är väldigt mysigt, men på dagen är det fortfarande mörkt och dystert där. Hur ska jag göra?

Har oftast dörren till sovrummet öppet så att lite ljus från fönstret där kommer fram, men kan inte ha sambons sons dörr öppen eftersom katterna gärna lever rövare där inne. Så jag behöver verkligen lite tips!

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

[Torahzen]
9/16/12, 7:29 PM
#4

Kan man få se foto eller ritning? Vad är det för färger? Är ytterdörren i ena änden av hallen?

Jag funderar på takbelysning med spottar. Speglar som reflekterar ljus. Om det finns en spegel, är den tillräckligt stor?

Du känner dig energilös när du kommer hem. Inte bra. Det ska kännas skönt att komma hem. Vad är det förutom mörkret som tar din energi? Är det mycket saker i hallen?

Tänk efter vad som inte är bra så är det lättare att ge hallen kärlek, för att citera Szirius.

Pagan
9/16/12, 7:35 PM
#5

Ett tips kan ju vara att inköpa en stor maffig spegel och lägga en ljuslist bakom, IKEA har ledbelysning till bra pris. Det drar mindre ström också. ledbelysningen finns ju i flera färger, t.o.m sådan som byter färg, kanske kan liva upp en trist hall.

Blommor är ju svårt, men det finns ju naturtrogna i plastmaterial och med en snygg lampa över kan det ju bli schysst.

Inte ha för mycket grejer framme gör ju att det känns mindre trångt.

Måla en vägg kan ju liva upp, och då behöver det inte kännas så övermäktigt.

Sedan finns det ju en del fina lampetter till värmeljus och / eller blockljus. En sökning på tradera nu gav en gel del idéer faktiskt på just lampetter

Har man plats för ett hemaltare så är det ju ett bra ställe att placera trevliga foton, minnen, säsongsväxter, en vas med färska blommor eller liknande, kul att se det första man gör när man kommer hem och det sista man ser innan man går. Kan ju funka med ett litet vägghängt bord också.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

LoAEmma
9/16/12, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bilder kommer här!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
LoAEmma
9/16/12, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

en annan del av minihallen…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LoAEmma
9/16/12, 8:51 PM
#8

Och en tredje vinkel! Den andra vita dörren är till ett litet hall-förråd. Där har jag källsortering, verktyg, kläder och skor.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LoAEmma
9/16/12, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här är den alltså, hehe….

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
9/16/12, 9:19 PM
#10

Tja, det var ju inte stort…

Det är alltså en vägg mittemot ytterdörren?

Det är bra med stor spegel. Däremot inte bra att den är i delar. Man ser sig själv kluven. Pallen hindrar en att komma in. Går den att flytta? Annars finns det små smarta vägghängda pallar man kan fälla ut vid bruk och fälla upp platt mog väggen när den inte behövs.

Sätt belysning vid spegeln. Tänk på att den inte ska blända varken när du kommer in, sitter på en pall eller kommer från annat rum.

Testa med en ljusslinga under skåpen, ovanför hatthyllan. Det ger ledbelysning.

Jag skymtar en grön liten matta. En liten matta förstärker att hallen är liten. Lägg en ljus melerad matta i hela hallen eller skippa den helt. Något lättskött.

FÄRG!!!! Den mörkgråa färgen tar mycket. Egentligen passar grått, blekgrönt metall och trä i området för karriär, men balansen känns fel. Ta i en färgklick med oregelbunda former, typ blomranka.

Får det plats med en liten hylla typ hemaltare som Pagan skriver, ovanför lysknappen bredvid spegel? Det blir ju det första du ser.

LoAEmma
9/16/12, 9:31 PM
#11

Mitt emot ytterdörren är det en öppning in till de andra rummen :) Precis där bredvid lysknappen, och bredvid tavlan som man ser på en annan bild.

Kanske ser grått ut men det är en beige färg, och gröna lister då.

Jo kan ju kolla efter en större matta, det där är eg en badrumsmatta hihi. Matta måste det vara för att fånga upp smutsen utifrån.

Pallen kan inte stå någon annanstans, men den känns inte i vägen när man kommer in eftersom den står i ett hörn. Måste också ha nåt att sitta på där ute :)
Ja spegeln är inte optimal, den satt där när jag flyttade in…

Tack för tips!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
9/16/12, 9:37 PM
#12

Titta på belysning och större matta.

Lycka till och berätta hur det går!

Tzatze
9/16/12, 9:39 PM
#13

Ja hallen känns deprimerande, fast inte stökig och det är ju ett plus Glad

Det har kommit in så mycket bra tips redan så jag vet inte vad jag ska komma med. Ikea brukar väl ha färglada klatschiga saker, kolla deras katalog eller åk dit och få inspiration. Ibland räcker det med några få blickfångfångare när basen är neutral för att det ska bli trevligt.

Annons:
[Torahzen]
9/16/12, 9:42 PM
#14

Tack för förtydligandet. Ett klatchigt blickfång som ger dig energi kan göra under.

LoAEmma
9/16/12, 10:11 PM
#15

Tack så mycket! Ja vi ska se vad jag får till…En härlig matta kanske kan göra susen, med mer färg än vad det är nu :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/16/12, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Gör den lite mer luftig liksom…..Skrattande

[Torahzen]
9/17/12, 9:19 AM
#17

ASGARV!!

Den var bra! Skrattande

LoAEmma
9/17/12, 11:08 AM
#18

Hahaha ja jag ska göra så där i mitt sommarslott Flört

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

szirius
9/17/12, 5:49 PM
#19

# 16 Skrattande

LoAEmma
9/17/12, 5:57 PM
#20

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
Pagan
9/17/12, 8:30 PM
#21

Ack vad vore väl en bal på slottetSkrattande ja där var det luftigt Tzatze, ser ju ut att kunna ordnas i en handvändning också.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tzatze
9/18/12, 7:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag har lite svårt att få ihop din hall i mitt huvud. Är det så här den ser ut?

[Torahzen]
9/18/12, 8:58 AM
#23

ja, bra fråga. Har vi fattat det rätt?

LoAEmma
9/18/12, 9:59 AM
#24

Åh va duktig du är!!

Ja helt rätt förutom att där det står garderob är det bara en dörr med typ fem cm utrymme innanför där det hänger lite verktyg :D
Garderoben är bredvid ytterdörren på andra sidan, vid klädhängaren.

Men annars helt rätt!
Vad tror ni om färg på mattan?

Kram på er!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/18/12, 10:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag gillar din gröna matta, men den kanske är för liten som någon tidigare har påpekat. En ny större matta som är skön att gå på, ny mindre spegel och nån form av plafond i taket som ger ett behagligt ljus. Kanske en spot mot spegelbordet där du kan ha färska blommor i en vas eller kanske något annat som du blir glad av, en vacker sten.

Mycket roligare och enklare att hjälpa andra, visst är det. Flört

LoAEmma
9/18/12, 10:07 AM
#26

OJ va fint, igen!! Vilket program använder du??
Tyvärr ryms det inte nån hylla…Får finurla på det där!

Så, grön matta som jag har, eller cerise matta som där på bilden??

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/18/12, 10:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Så här?

Annons:
Tzatze
9/18/12, 10:19 AM
#28

Använder paint bara.

Får du inte plats med en pytteliten hylla ens? Typ 10 cm bred och 25 lång, alltså vägghängd. Jag tänkte att eftersom du har en pall där så borde väl en liten hylla få plats.

Lila matta kanske passar till dina beiga väggar. Det viktigaste är att du blir glad av att se mattan.

LoAEmma
9/18/12, 10:28 AM
#29

Där vid lysknappen? Det är en decimeters bredd där….

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/18/12, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Nej, på dörren under spegeln Skrattande

szirius
9/18/12, 11:11 AM
#31

#25 men wow, vad kul att du engagerar dig så!Kyss Duktig är du ocksåGlad

LoAEmma, vad vill du känna när du kommer hem? Vill du bli upprymd och glad ( kanske klara gula toner), vill du känna dig lugn och avslappnad (mer åt grönt) eller nån annan känsla?

En enkel förändring skulle vara att bara måla den väggen som är " i gluggen" där du hänger jackor i nån klar färg, och sedan matcha med en matta i samma färg…

Apropå slott-fotot ovanför så bodde jag i en liiten lägenhet med en liiiten hall och trots att den var så liten så målade jag den i stark cericefärg med en snirklig guldspegel med en hylla under med små parfymflaskor och rökelsehållare i guld som jag köpt på olika resor utomlands - och det kändes som att jag kom hem till mitt slott och var asa-rikTungan uteFlört

Tzatze
9/18/12, 11:47 AM
#32

#31 Tack Glad. Sitter och pillar med min egen entre samtidigt, så det går rätt fort att rita upp annat också. Din hall i cerise lät helmysig.

LoAEmma
9/18/12, 4:47 PM
#33

Tzatze, ja du är verkligen duktig med paint! Ja om jag byter ut spegeln, du menade så :)
Men då kommer man gå rakt in i hyllan när man kommer in tyvärr!
Ah, jag bara slår bort alla fina förslag….:((

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/18/12, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Haha, ja fast din hall är ju inte så där jättestor precis *ler*

En hylla som typ bara sticker ut max 5 cm då? Foten i munnen Då kan du ha små, små pyttefina saker där. Nä, nu vet jag. Det finns ljusstakar med sugproppar, ganska små, som du kan proppa fast direkt på spegeln. Sätt en sån längst till höger.

Annons:
LoAEmma
9/18/12, 7:56 PM
#35

Haha jaa bra idé!
Rosa matta verkar du tycka?
Vad är det för liten ruta vid dörren som lyser månntro?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/18/12, 8:17 PM
#36

Cerise matta är bara ett förslag. Rutan vid dörren är en spotlight. Svårt att rita i paint. Foten i munnen

Det är du som ska trivas med sakerna, jag kan bara komma med idéer (vilket jag tycker är jättekul). Ps jag behöver idéer till min entré, kolla tråden. Kram

LoAEmma
9/18/12, 8:21 PM
#37

Ahaa fiffigt! Ska se vad jag kan göra framöver, ska kika på mattor iallafall!
Och ha tänt där lite oftare. Annars tänder man ju bara nån minut när man sätter på sig skorna…

Tack så mycket så länge!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/18/12, 8:30 PM
#38

Vassego, visa gärna bilder så småningom på hur det blev.

LoAEmma
9/18/12, 8:33 PM
#39

Absolut!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
9/18/12, 8:44 PM
#40

En eloge till dig Tzatze för ditt engagemang med bilderna!!! Oskyldig

När det gäller färg så är läget norr och det talar för blåa vattennyanser, blågrönt, turkost. Det går att hitta energirika nyanser. Norr hör också samman med spegel som duhar och metall, dvs ämnet metall men även oregelbundna former.

Det är mycket linjer och inslag av trä-elementet. Ta med oregelbundna mönster i till exempel mattan och ett klatschigt blickfång.

Prova olika färger genom att ta stora handdukar, filtar eller gardiner i olika färger. Häng upp det lite provisoriskt för att pröva en färg ett par dagar. Då känner du vilken färg du trivs bäst med.

Även om väderstrecket säger norr och blå-grönt så är det viktigaste VAD DU KÄNNER ÄR RÄTT. Kanske cerise!

Pagan
9/18/12, 8:48 PM
#41

Vad härligt här blevSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
LoAEmma
9/18/12, 9:14 PM
#42

Suger åt mig all info och all hjälp!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LoAEmma
9/20/12, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Ny matta! Här kommer en bild inifrån lägenheten och en utifrån trapphuset så ni kan se lite mer :-)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LoAEmma
9/20/12, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Kissen ville självklart vara med på bild också ;)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/20/12, 6:05 PM
#45

Fin matta Glad och kissen verkar gilla den också. Känns det bättre för dig också?

LoAEmma
9/20/12, 6:14 PM
#46

Jaa det känns bra!
Men vad tycker du då??

Och förstår du lite mer nu hur liten den är? Ser att dom här bilderna visar lite bättre ;)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/20/12, 6:44 PM
#47

Den är klatschig och ja, din hall är extremt liten. Ser nu att hallen är lite vinklad. Inget lätt uppdrag det här Obestämd

LoAEmma
9/20/12, 6:58 PM
#48

Haha nä, inte så enkelt! Bara att placera ut mattan blev intressant, men det där blev bästa vinkeln iallafall :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
Tzatze
9/20/12, 7:02 PM
#49

Kanske rund matta hade funkat bättre på grund av vinkeln.

LoAEmma
9/20/12, 7:16 PM
#50

Jo jag insåg det när jag kom hem med denna. Men nu får det bli så, gillar det ändå!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Pagan
9/20/12, 8:28 PM
#51

Ja, det var en liten hall, inte lätt då. Men en glad färg gör ju det redan roligareGlad Vacker kisse

Cellbes hade runda mattor till ett vettigt pris, kollade på jysk också, Ellos har en halvrund men enbart i blått

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
9/20/12, 8:28 PM
#52

oj den blev stoooor fast den var halvTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

LoAEmma
9/20/12, 10:06 PM
#53

Haha ja jättestor! Jo har kikat på dom men vill inte ha det så "standardiserat" hihi…

Tack, kissen är mitt lilla hjärta det :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Clary
9/21/12, 6:39 PM
#54

Vilken härlig tråd det här var och vilka fina tips Flört

Kissen är en liten skönhet och ska naturligtvis få vara med på bild Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

LoAEmma
9/21/12, 7:04 PM
#55

Tack så mycket Clary!!!
Ja det är så kul när man får en livfull tråd och glada deltagare :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
[Torahzen]
9/21/12, 9:42 PM
#56

KyssSkrattande

LoAEmma
9/21/12, 11:36 PM
#57

Lovin (katten) gillar mattan skarpt iallafall, har sett att han ligger där ute i hallen på den flera gånger :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: