Annons:
Etikettinredningstips
Läst 8030 ggr
[Norpan88]
7/10/12, 10:20 AM

Hur ska jag inreda?

Jag ska snart flytta till mindre lägenhet och jag är intresserad av hur man bäst inreder i ett sovrum för att för balans och harmoni så att man sover bra och trivs i sitt sovrum.

Jag möblerar om rätt ofta, vet inte varför, det är nog för att jag inte hittat rätta balansen i möbleringen.

Jag vet inte mycket om Feng Shui, men har hört att om man har många kvadratiska möbler och rektangelformade så bör man runda av med nån rund möbel också?

Hur ska man på bästa sätt inreda ett normalstort kvadratiskt sovrum med ett fönster?

Vad ska man välja för möbler?

Annons:
[Norpan88]
7/10/12, 10:21 AM
#1

Har det betydelse om det är trämöbler, metall, plast osv också?

eeeliin
7/10/12, 11:13 AM
#2

Det finns många saker man bör ta hänsyn till när det gäller Feng Shui. Det jag lärt mig om är Bagua kartan, De fem djurens positioner, De fem elementen och Färger. Du kan säkert söka vidare på de sakerna jag skrev, blir lite mycket att skriva och har inte riktigt den tiden just nu. Hoppas du får någon hjälp av det i alla fall! Glad

eeeliin
7/10/12, 11:15 AM
#3

Sha chi bör du nog också läsa lite om; negativ energi som man bör undvika! :)

[Norpan88]
7/10/12, 11:22 AM
#4

Tack för tipsen! Ska googla sen

szirius
7/10/12, 7:05 PM
#5

Det finns många saker att tänka på när man inreder ett sovrum. Platsen på sängen tex. Det är viktigt att ha stöd bakom huvudet och sikt både mot dörr och fönster, då känner man sig undermedvetet mer trygg när man sover. Om man kan, ska man undvika att sängen står rakt i flödet mellan dörr och fönster, men det brukar vara svårt att lyckas helt i ett litet sovrum.

Att ligga direkt under fönstret är inte bra ur feng shui-synpunkt, inte heller att fötterna pekar rakt mot dörren.

Metallsängar ska man undvika, likaså madrasser med metallfjädrar, träsängar med madrasser i naturmaterial är det bästa.

Välj gärna varma, mjuka färger i sovrummet. Starkt rött kan göra att man har svårt att varva ner, då det är en väldigt aktiv färg - medan mörk blått kan bli för tungt och man känner sig deprimerad i rummet.

Man brukar rekommendera att sovrummet enbart ska vara till för vila, sömn och kärlek, så det är inte platsen för massa familjeporträtt, jobbrelaterade saker, datorer etc. Men gärna tavlor på natur.

Det viktiga är ju att DU hittar saker, färger och symboler som får dig att må bra och trivas i ditt sovrum.Glad

[Torahzen]
7/10/12, 10:03 PM
#6

Szirius skrev många bra saker.

Norpan, har du mycket fyrkantiga möbler kan det vara rundade MÖNSTER som lättar upp. Hur rakt eller runt du ska ha, beror på dig, vad som passar dig.

Sovrum är för vila så lugna färger, lugna mönster, få möbler, sköna sängkläder och inget under sängen.

Lycka till!

Annons:
[Norpan88]
7/11/12, 1:58 PM
#7

Tack så mycket för alla bra tips. Jag bokmärker era svar. Då vet jag lite hur jag ska inreda. Glad

[Torahzen]
8/8/12, 9:45 AM
#8

När flyttar du in?

[Norpan88]
8/8/12, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

1/9 flyttar jag in.

Jag hämtade förresten en jättegammal möbel igår, en chiffonje från mitten av 1700-talet. Den är så charmig! Men det är den enda antika möbeln jag har…vi får se hur jag får den att passa in.

Annars kanske jag måste köpa lite fler antika möbler. här är en bild på den.

[Norpan88]
8/8/12, 10:52 AM
#10

Det är häftigt med den, för man känner verkligen möbelns energi där den står i min hall. Energin är så olik den jag har har hemma.

[Norpan88]
8/8/12, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är planlösningen för min lägenhet.

[Torahzen]
8/9/12, 12:10 PM
#12

Fin möbel. Jag kommer att tänka på den som Pippi Långstrump har med alla sina roliga saker i.

Då lägenheten inte är fyrkantig (vilken sällan någon är) så behöver du förstärka upp, främst från vardagsrummet. Kanske en tavla med ett djup i motivet. Ett landskap där man ser horisonten långt borta.

Du får gärna återkomma med fler bilder och frågor när du flyttat in!

eeeliin
8/9/12, 12:14 PM
#13

Jag tänkte direkt på att förstärka från hallen och mot det som inte tillhör lägenheten. Tavla med ett landskap i panoramaperspektiv kanske? :)

Annons:
[Norpan88]
8/9/12, 2:33 PM
#14

Tack för tips! Glad Jag har redan funderat på hallen, den känns lite smal och lång. Kan man ha en stor och bred spegel där tro? Jag har några stora tavlor också med naturmotiv.

[Torahzen]
8/10/12, 10:22 AM
#15

Hål koll på vad som speglas i spegel bara!

[Torahzen]
9/3/12, 11:25 AM
#16

Har du flyttat in nu? Hur går det?

[Norpan88]
9/3/12, 12:06 PM
#17

Det blivit lite försenat. Ska börja flytta idag. Idag ska jag bara flytta in kartonger och imorgon flyttar jag in alla möbler. Ska ta lite bilder på tomma lägenheten idag.

[Torahzen]
9/3/12, 12:44 PM
#18

Spännande! Vi tar gärna del av bilderna…

[Norpan88]
9/3/12, 10:01 PM
#19

Här kommer länken till min blogg med lite bilder från nya lägenheten.

Det var en jobbig dag. Tar nog ett tag innan man får ordning.

http://lightress.blogg.se/2012/september/pust.html

[Torahzen]
9/3/12, 10:26 PM
#20

Det verkar lovande! Det var ordentligt med köksskåp må jag säga.

Annons:
[Norpan88]
9/3/12, 10:35 PM
#21

Ja det var bra.. enda kruxet är väl att jag måste skaffa en pall för att använda dom överstaGlad men man kan ju ha saker som man inte använder så ofta där.

Upp till toppen
Annons: