Annons:
Etikettarbetsrum
Läst 4005 ggr
[Torahzen]
8/15/12, 11:43 AM

Dator och Feng shui

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även datorer kan behöva Feng shui:as.

Jag tänker helt enkelt på att man behöver då och då rensa filer, gå igenom bilder, kanske rensa program och hjälpfiler. Strukturera upp ordningen på mappar och filer. Lite datavård helt enkelt.

Förutom ordning i datorn är det bra att några gånger per år torka av skärmen med lätt fuktad, nästan torr trasa. OBS AVSTÄNGD SKÄRM! Torka även av mus och tangentbord. Lyft på tangentbord, musmatta och torka av. Det brukar samlas lite smulor och damm även där. Se också över alla sladdarna som är kopplade hit och dit (så ser det ut hos mig…) och damma där med.

Idag har jag rensat bort över 300 jobb-mejl. Det blir lättare att hitta när det är färre att leta bland!

Lycka till!

  • Redigerat 9/25/20, 7:48 PM av Niklas
Annons:
[Torahzen]
8/22/12, 10:18 AM
#1

Hur gårdet?

Jag har nu rensat 300 jobbmejl till, strukturerat mina filer och deletat en massa.

Jag har även rätt så rent på prylar bredvid skärm och data-tornet.

SKÖNT!!!

Clary
8/22/12, 2:10 PM
#2

Jag har rensat min men måste kalla in min svärson så han får gå igenom hela maskineriet för den är så trög Rynkar på näsan Kan inte heller ladda upp bilder och jag kommer inte på vad det är för fel.

Att dammsuga av fläkten är också en bra grej för jösses vad det samlas där.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Torahzen]
8/22/12, 3:34 PM
#3

Bra att du kan ta hjälp, det är stressande att jobba med en seg dator.

Bra tips också att dammsuga fläkten!

MissInAction
8/26/12, 9:19 PM
#4

Neeeej man ska inte dammsuga inne i datorn Förvånad Vi vill inte ha statisk elektricitet där inne! Det kan förstöra datorn. Det finns lite olika åsikter om det där, bestämda på var sitt håll. Men varför chansa?

Ta hellre tryckluft-spray som finns att köpa på Clas Ohlson och liknande butiker, och blås bort dammet.  

I övrigt så är det väldigt bra tips i den här tråden! Det känns så skönt när man har rensat bland filer, ordnat dem man ska ha kvar, kanske döpt om dem och snyggat till Skrattande

Här ser man att folk tänker olika om det här


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Torahzen]
8/27/12, 7:28 AM
#5

OK, försiktighet med datorn.  Tack Miss för rättelsen.

Tänk på att damsuga runt datorn. Det är det dammet som drs in i datorn ( och från luften förstås.)

Pagan
9/11/12, 9:34 PM
#6

ja herre jösses, inga dammsugare i närheten av innandömet på datorerna, ojoj, IT gubbarna hade fått fnatt.Tungan ute Man ska inte ens pilla i utan att ha jordat sig innan, helst ha ett armband.

Trög dator Clary, har du C Cleaner? scannat och kört defrag? Windows defender? och givetvis uppdaterat programmen?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Clary
9/14/12, 7:28 AM
#7

Oj Pagan, jag tror att jag provat allt utom att slänga ut datorn Flört jag kommer inte på något mer som jag kan göra utan hoppas på experthjälpen men han har dåligt med tid. Det som retar mig mest just nu är att jag inte kan lägga in bilder och inte har jag nåt ljud på skrället heller. Jaja, det slutar väl med att jag köper en ny om jag blir tillräckligt irriterad Obestämd

Dammsuga av fläkten var nog bland det första jag fick lära mig av datorkillarna men jag böjer mig gärna Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Torahzen]
9/14/12, 12:30 PM
#8

Vi har en stationär dator som nu är 4 år. För mig är den ny. Nu börjar den sega och ha sig. Trots att vi har varit sparsam med vad vi sparar och laddar nerså är det är dags för lite datavård…

Pagan
9/14/12, 10:47 PM
#9

Låter ju som programfel Clary, har du Realtek? Ditt bildprogram, har du det uppdaterat? Vad har du för dator? Hp och Siemens har jättebra uppdateringsverktyg. Värre med windows egna, kan få söka själv.

Filehippo har ett outstanding scanningsverktyg som uppdaterar  programvaran i datorn. Du får påminnelser och håller programmen uppdaterade utan att du behöver fundera själv. helt kanon. Gå in på filehippo.com högst upp i listen till höger ligger updatechecker. Programmet C cleaner kollar av registret, applikationer mm, också helt kanon. Har aldrig ngt fel på mina applikationer mm numera. Använt dessa i flera år. Skadar inte att scanna med dessa. Om du har fel på ljudkortet så måste du gå in i enhetshanteraren, hitta ditt ljudkort, uppdatera manuellt. Inga probelm det heller. hittar du inte enhetshanteraren så skriv bara in det i sökfältet i startfältet.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Clary
9/28/12, 4:23 PM
#10

Tack Pagan, ska prova dina tips så får vi se vad som händer. Datorn är en Packard bell med 6 år på nacken men jag hoppas att den lever ett tag till Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

LoAEmma
9/28/12, 11:14 PM
#11

Hallå hörrni nu när ni snackar datorer här…hur gör ni med säkerhetsbackup? Jag vill spara ner mina filen nånstans om det kraschar här. Hur är det med molnet? Kan man ha nån plats där uppe nånstans? ;)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
9/28/12, 11:31 PM
#12

Bra fråga. Någon som är bra på moln?

LoAEmma
9/28/12, 11:36 PM
#13

Hehehe….

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
[Torahzen]
9/28/12, 11:59 PM
#14

Jag vet inte vad du skrattar åt, men jag skrattar också. Glad

Jag är inte uppdaterad med senaste IT, men jag har hört talas om IT-moln.

LoAEmma
9/29/12, 12:12 AM
#15

Nä det lät så kul, "nån som är bra på moln?" 
Kanske borde fråga en meteorolog. Jo jag vet inte så mkt heller mer än att det är en otrolig lagringskapacitet för alla att använda…eller köpa en bit av eller hur det nu går till haha!

Hm, vet att jag har backup nånstans….kanske var det hos Bredbandsbolaget?!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

MissInAction
9/29/12, 10:50 AM
#16

Återkommer om lagring! Är på en buss för tillfället :-)


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Pagan
9/29/12, 12:09 PM
#17

Har du kollat dina partioner Emma? Kan vara så att du redan har en backup på en av dem.

Molnet ja, det är jag inte så insatt i, har haft drop box, men nu har jag en extern hårddisk som jag sparar på. Har du kollat om du kan göra en säkerhetskopia på DVD via kontrollpanelen?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

LoAEmma
9/29/12, 12:53 PM
#18

Har bara en partition på min laptop….Nä vill inte göra det på skivor, gillar tanken på att ha det på molnet :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Pagan
9/29/12, 12:58 PM
#19

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

redheadgeorgeous
9/29/12, 1:55 PM
#20

Jag har rensat bland mina bilder flera gånger om, men det blir aldrig ordning. Måste få tummen ur och verkligen göra det ordentligt. Har runt 15 000 bilder som jag själv har tagit med min Nikon kamera + ett antal tusen jag tagit med digitalkamera innan jag fick den.

Sedan har massor med bilder jag laddat ner från nätet. Så nog behöver det rensas. Kanske inte försvinner så mycket bland mina privata bilder, men en del kan nog raderas. Måste nog börja bli lite mer noga med kvalité på dom så det inte blir lika mycket och dessutom vara noga med att radera ut bilder som jag faktiskt bara tar för att använda till en sak. Har en tendens att spara dessa bilder.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Annons:
LoAEmma
9/29/12, 4:09 PM
#21

#19 Som sagt är min dropbox redan full, och den där förklaringen fattade jag inget alls av haha….

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Pagan
9/29/12, 4:33 PM
#22

oj då det har jag missat att du sagt Emma sorry.

Kollade just på TkJs hemsida, men det verkar som just hans råd kring back up har ett par år nacken. Men kan ju vara bra att kolla ändå. Comodos verkar som ett bra alternatv, fast jag vet ju inte hur mycket du vill lagra förståss. Å mer lagerplats brukar ju kosta

Men kanske denna sida kan hjälpa dig, hade en hel del att välja på.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: