Annons:
Etikettträdgård
Läst 10524 ggr
Tzatze
9/16/12, 9:11 PM

Min entre - Vänskap o resor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, tänkte bara visa hur min entre börjar att utforma sig. Den är absolut inte färdig än för plattorna ska bytas ut mm mm. Men nu har jag äntligen fått en plats för alla cyklar som liksom hade en tendens att parkera sig precis utanför ytterdörren.

Nåja till entren. Tidigare hade vi ingen gräns mellan vår tomt och grannens, men det har vi nu, tralala.

Annons:
LoAEmma
9/16/12, 9:13 PM
#1

Fint!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/16/12, 9:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och nu….

Tzatze
9/16/12, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ett försök till en hjälpsamma-grannar-ruta.

Tycker det blev lite minneslund av det Obestämd fast fint ändå. Kanske skrämmer bort grannarna istället.

Tzatze
9/16/12, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ytterdörren syns nu tydligt när alla cyklar är borta.

Känns tomt, och ideerna tomma också. Vill ha nått trevligt i stil med som Szirius har det, men vår entre ligger helt i skugga norrläge.

Amandla
9/16/12, 9:24 PM
#5

Jättefint! Några ganska stora växter i krukor kanske? Tuja tål ju lite av varje och finns i olika varianter. Du kan ställa ett bord under det lilla fönstret och sätta fina saker på, det finns mycket i betong nu som ju är tåligt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
9/16/12, 9:34 PM
#6

Bra tydlig upplyst entré. Kanske flytta den stora blomkrukan en halvmeter för att täcka hörnet som pekar mot en när man kommer mot dörren.

En blomkruka, ljuslykta eller buddha-staty till"minneslunden"?

Ska ni byta plattorna, så gör lite mer slingrigt och ta av lite av gräsmattan som kapar gångvägen lite.

Bra med eget utrymme för cyklarna.

Heja dig!

Annons:
Tzatze
9/16/12, 9:53 PM
#7

#5 Thuja är bra idé. En eller två mindre i stora krukor kan bli snyggt.  Jag tror att klätterhortensia fixar skugga också.

#6 Ja det är tänkt att gången ska slingra sig mjukt in mot ytterdörren och inte så skarpt som nu.

Att flytta krukan var en bra idé som jag inte alls tänkt på. Den ska jag ta itu med i morgon.

En ljuslykta hade jag tänkt mig i vänskapshörnan nu i höst/vinter, men är rädd att det kommer att förstärka gravkänslan. Kanske hänger en lykta i spaljen istället. Ska se om jag hittar en stor keramikkruka.

[Torahzen]
9/16/12, 10:06 PM
#8

Passar det med en utomhus-entré-matta? Den markerar ingången ytterligare och tar förhoppningsvis lite grus och sand.

Tzatze
9/16/12, 10:29 PM
#9

#8 Det är en ju bra idé som höjer mysfaktorn. Ska fundera på vad jag ska ha.

Jag återkommer med bildbevis i framtiden Glad

Tzatze
9/18/12, 1:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag skulle gärna vilja ha en inbjudande stol vid entren, men samtidigt får jag en känsla av för stor exponering när man sitter där. Två saker hindrar till fri placering av möbler mm. Först har vi förrådsdörren till höger som måste gå att öppna åtminstone 45 grader utan att stöta i saker. Sen så är det stuprörets placering, man vill ju inte bli blöt liksom. Det får inte heller blockera ingången.

Jag kan tänkta mig en klätterhortensia som klättrar uppför stupröret.

Hela utrymmet är ca 4 x 2 meter

[Torahzen]
9/18/12, 1:04 PM
#11

Vem är det som inte har tänkt till när huset byggdes och placerat stuprännorna där? När det blir vinter och regnvattnet frusit till is blir det väl en rejäl isbana där?

Återkommer senare i veckan med andra funderingar.

Tzatze
9/18/12, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nej, vattnet går ner i marken, men det är ändå en lite klumpig placering.

ps Torazen. Ser du att jag har flyttat krukan? Glad

Nytt förslag:

[Torahzen]
9/18/12, 1:43 PM
#13

Yeah, ny placering!

Jag tänkte också på en stor mattan, men trodde stuprören ställde till det.

Det ser bra ut med sittbänk och klättrande blommor i krukor.

Gillar du vindspel?

Annons:
Tzatze
9/18/12, 3:05 PM
#14

Vindspel är trevligt. Var skulle den placeras då, i så fall?

Angående stuprören så får man klippa i mattan.

Tzatze
9/18/12, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag kikade på hur mina grannar hade det och en av dem har lagt ner mycket jobb på sin och är jättefin.

Tyvärr så kommer jag inte att kunna ha ett bord placerat som de har det, eftersom vi måste kunna komma fram med ett släp just där. Sen så är det ett norrläge helt i skugga dygnets alla timmar och jag ser ingen anledning att sitta och fika där.

Däremot gillar jag deras bänk och blomarrangemang runt stupröret.

[Torahzen]
9/18/12, 8:49 PM
#16

Bra jobbat grannar! Det är alltid kul när det är fint och inspirerande hos grannarna. De har fått till det bra. De har inga cyklar här och bambun/gräset i grusbädden styr in energin fint mot dörren. De har en färgglad ampel som lyfter blicken och ger lite färg.

Vindspel tänkte jag vid entrétaket. Det beror var det kan hänga utan att man slår huvudet i det.

LoAEmma
9/18/12, 8:50 PM
#17

Jättefint med bänken, annat underlag och blomrankorna!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/18/12, 8:56 PM
#18

Ska testa min solfångare om det går att ha den vid entretaket. En annan granne har hängt en ampel vid sitt, men man slår lätt huvudet i den. Tror jag ska prova längre in. Glad

Pagan
9/18/12, 9:05 PM
#19

Ja kul att kika in hos andra för inspiration. klätterhortensia är jättefin, men liten varning här. jag hade sådana vid min entré (i gamla huset) de tog verkligen plats och växte kraftigt. vet inte om det finns risk att stupröret far illa. Kanske en kaprifol i stället? doftar underbart, kortare blomning dock och måste ha kläterhjälp i början.

Lampor i golvstenen hade varit himla mysigt nu när det snart är mörkt eller solcells

Växtgrupp Kanske flera krukor i olika höjd med säsongsväxter och någon/några med nåt vintrérgrönt som man kan pynta lite med ljung eller kål till hösten

En långsmal bänk att ställa i från sig saker på och kanske ha en söt dyna, glad groda eller en liten pelargon på

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tzatze
9/18/12, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jo, det funkar. Den är blå och passar bra som vattenelement (livsväg/karriär). Jag tänker att när den snurrar så drivs qi in i huset, som ett lugnt vattenflöde. Sen så är det ju ont om sol där också Glad.

Annons:
[Torahzen]
9/18/12, 9:14 PM
#21

Toppen! Jag har en liknande på min friggebod. Jag ser den från vardagsrummet.

LoAEmma
9/18/12, 9:21 PM
#22

Å va mysigt! Jag vill också ha en egen entré :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/18/12, 9:36 PM
#23

#19 Åh, vad många bra idéer. Det får nog bli ett klättervildvin i så fall för det har jag på spaljén och portalen. Det blir mer enhetligt då och vildvinet får en härlig röd färg nu på hösten. Vildvinet ska klara helskugga också och ska inte vara lika aggressiv i sitt klättrande. Tack för varningen om hortensian.

En bänk blir det. Skönt att ställa ifrån sig kassarna på när man öppnar dörren.

#21 Visst är den fin. Ångrar bara att jag inte köpte den soldrivna snurrmaskinen också. Nu vet jag inte vad man får tag på en sån.

#22 ja visst är det lyxigt med en ute-entre Glad

Tzatze
9/18/12, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nytt försök med två stora krukor och klättervildvin.

LoAEmma
9/18/12, 10:04 PM
#25

Åh super! Golvet är verkligen pricken över i!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Pagan
9/18/12, 10:14 PM
#26

me like, men var e grodanTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tzatze
9/18/12, 10:52 PM
#27

Grodan hoppade iväg precis när jag tog bilden Flört

Annons:
Pagan
9/19/12, 10:23 PM
#28

Skrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tzatze
9/20/12, 8:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Letade halva dan efter en konstgräsmatta i grått, men de tycktes vara slut för säsongen. Var på väg att köpa en sjögräsmatta istället, men den gav mig rysningar. Hittade en stuvbit som jag köpte för att kolla om mattan fungerar i praktiken. Det är ju trots allt en entré och många leriga skor. Gjorde en provisorisk bänk också för att se hur det skulle bli. Fast provisoriska lösningar har alltid en tendens att bli permanenta hemma hos mig.

Jag ville inte köpa några krukor förrän jag fick se hur mattan blev. Jag får fortsätta till våren istället. Varför får jag känslan av att allt ser så smått och plottrigt ut?

Ps. grodan har hittat tillbaka nu *ler*

LoAEmma
9/20/12, 10:52 AM
#30

Jag skulle hellre ha något "träigt" som golv där ute….

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/20/12, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Ja kanske det. Trä borde ju lätta upp allt stenigt Glad

Kanske skulle satsa på sjögräsmattan i alla fall. Rent trä vet jag inte hur jag ska göra annars.

[Torahzen]
9/20/12, 1:50 PM
#32

Oj här går det undan!

Det skulle göra mycket med en ite högre bänk och/eller ryggstöd. Nu blir det tom yta mellan bänk och fönster.

Lyckogrodor brukar placeras så det tittar in mot huset för att leda in goda energier. Kanske det passar bättre vid stora krukan som du flyttade och stupröret.

Pagan
9/20/12, 8:20 PM
#33

JAA! vacker groda. Blev ju himla skillnad redan. Jag tänker direkt på IKEAS "Platta trall" golv. Sjögräs blir så läskig då den är blöt.

PLATTA Trall IKEA Golvtrall; ett snabbt och enkelt sätt att uppdatera utomhus som på terrass eller balkong.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tzatze
9/20/12, 9:10 PM
#34

Ja, jag är lite emot sjögräs också. Men å andra sidan så är det ju inte en altan där man går barfota. Jag ska kolla upp IKEA:s trall. Tack för tipset Glad

Annons:
Tzatze
9/20/12, 9:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Oj, snyggt men lite för kostsamt när jag inte säkert vet vad jag vill ha ännu. Jag har ca 8 kvadratmeter att fylla, det gånger 199:-/kvm blir runt 1600:-. Jag får fundera ett tag till, jag kan köpa några plattor på prov och känna mig för. Är det snyggt och praktiskt så är inte priset ett hinder.

Jag funderar också vad som kan passa till ett vattenelement. För det ligger ju i karriär/livsvägsrutan. Har för mig att trä inte hör hemma där, att träet suger upp vattnet. Metall förstärker vatten, men vill jag verkligen ha vatten och metall framför ingången. Estetiskt är det snyggare med trä.

Sjögräs eller trall, det är frågan…..Obestämd

LoAEmma
9/20/12, 9:38 PM
#36

Ja, snyggare med trä! Frågan är hur Ikeas variant klarar sig under vintern? Kanske bättre med "riktig" trall… Jag har såna där plattor från Ica Maxi och dom blir ju lite fulare för varje sommar…och på vintern brukar det ju vara rätt blött också!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
9/20/12, 9:58 PM
#37

Ja, halkigt vill man ju inte heller ha. Regnet kan göra träet halt och vintern likaså. Sen så kanske man inte vill strö grus på trallen så att den blir repig. Kanske sjögräsmattan är bäst ändå. Får bara lite hökänsla av den. Lite simpelt och billigt liksom.

Pagan
9/20/12, 10:17 PM
#38

hm, jag trodde du bara ville ha den framför entrén, men att komplettera till höger kanske man kan ha konstgräs

eller Kanske varva stenplattorna med stenmatta

Fontäner, tänk att ha denna vid väggen….dreggel

Eller denna, så himla häftig

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Tzatze
9/21/12, 6:55 AM
#39

Åhhh, gud jag blir sjuuuk, vicka vackra grejor. Måste ha. Frossa, dregel …….Foten i munnen

[Torahzen]
9/21/12, 9:28 AM
#40

Now we´re talking! Häftiga grejjer alltså!

Tzatze
9/21/12, 10:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Drömmar….

En vattenväg som slingrar sig fram mot entren stenen iVåg från st Eriks. Pelare inklädda i vildvin. Fontän vid dörren. Mmmmm….

Annons:
Amandla
9/21/12, 3:16 PM
#42

Jaaa! En pergola klädd med vildvin, då får du ju dessutom bort det vassa utskjutande hörnet från taket över dörren. Snyggt! Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tzatze
9/21/12, 4:04 PM
#43

Åh, jag har inte ens tänkt på att det utskjutande taket var vasst, char chi. Tack för iaktagelsen.

Jag ska se om jag kan snickra ihop nått snyggt så småningom.

Amandla
9/21/12, 4:10 PM
#44

Tänk så olika man kan vara, taket var det första jag la märke till!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Pagan
9/21/12, 7:40 PM
#45

Jamen så himla fräsigt Tzatze, så fint!!! En sådan pergola vore ju himelskt, vilken urvacker entré.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: