Annons:
Etiketthallen
Läst 4943 ggr
Tzatze
2013-01-15 07:57

Stora speglar i hallen

Jag och min familj letar hus och har varit runt och tittat på flertalet hus den senaste tiden. Det som slår mig är att endel har jättestora speglar i hallen som är placerade mittemot ingången. Jag känner att jag fullkomligt studsar ut igen och har sedan en känsla av ogästvänlighet en lång stund. Det spelar ingen roll hur snygg och guldpläterad den än är. En liten ansiktspegel på en sidovägg i hallen tycker jag bara är trevligt för då kan man välja själv när man ska se sig själv.

Vad tycker ni? Stör ni er på stora mötande speglar i hallen?

Annons:
[Torahzen]
2013-01-15 10:43
#1

JA! Det gör jag. Det är heller inte god Feng shui att ha en spegel mitt emot dörren. som du själv skriver så studsar energierna ut igen, har i alla fall svårare att komma in. Och du själv studsar också till.

En sidovägg är ett mycket bättre alternativ för spegel.

Det går att sätta över plast över spegel så att spegeln ser frostad ut eller blir övertäckt.

Ett annat alternativ är att stta draperi för men det är nog inte lika praktiskt.

Jag har sett att stora speglar brukar finnas i sovrum. speglar som täcker skjutdörrar till garderober. Det passar inte bra med stora speglar här heller. speciellt inte om man kan se sig själv i spegeln från sängen.

Om du hittar ett hus du gillar men det finns stora speglar i hall eller sovrum, så går det fixa!

Lycka till med husletande, det är mycket som ska stämma!

terkina
2013-01-15 11:16
#2

Jag håller fullständigt med, inge stora speglar på platser där man måste mötas av dem oundvikligen!

Det man ska tänka på är ju att speglar förstärker ALLT!
Är man då trött och hängig en dag och får se detta i en spegel man går förbi tio ggr om dagen, vad händer då med humöret?
Jo, man blir ännu tröttare och ännu hängigare!

I badrummet är det nästa oundvikligt att ha en spegel som man syns direkt i på nåt sätt, men å andra sidan brukar badrummet vara ett lite mindra rum som man faktiskt kan välja om man vill gå in i eller inte .:)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Tzatze
2013-01-15 12:05
#3

#Torahzen  Det är mycket man får försöka tänka bort när man ska köpa hus, men ibland kan man inte sätta fingret på vad det var som gjorde att man fick en negativ intällning till huset från början. Min man hade samma negativa inställning till huset han också, men skulle jag fråga honom om vad han tyckte om hallspegeln så skulle han nog se ut som ett frågetecken. Saker påverka en undermedvetet. Fula tapeter är mer konkret liksom. Dem vet man ju att man ska tänka bort.

#Terkina  Ja, i ett badrum passar det med helkroppsspeglar. Där är man ju ensam om att se sig själv. Jag kanske är lite fånig med det här och speglar, men jag tycker inte om att se mig själv i en offentlig spegel där andra kan se mig samtidigt. I badrummet däremot så älskar jag spegeln. Men även där så ska inte spegeln vara det man möter först när man går in.

[Torahzen]
2013-01-15 13:05
#4

Det är verkligen inte alltid man förstår varför man gillar ett hus men inte ett annat när de ser snarlika ut men KÄNNS så olika.

Det är många frågor man ska ställa sig när man köper hus. Känns läget  i stan/på landet bra? Känns huset bra utseende-mässigt? Känns huset bra i alla rum? Det som inte känns bra, går det att fixa hyfsat lätt och billigt?

Speglar är kraftfulla! I ett badrum förväntar man sig en spegel. Det är ändå bäst att inte se den mittemot dörren. Fast det är vanligt förekommande. Jag har inte bott på så många ställen, men har haft det i tre lägenheter.

Amandla
2013-01-15 15:15
#5

Än värre tycker jag det är med spegelväggar, dels tycker jag att de är fula och omoderna, och dels känns de som riktigt dålig feng shui när de inte är uppsatta på rätt sätt utan ens spegelbild bryts i varenda skarv… *ryyys*


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
terkina
2013-01-15 15:43
#6

Jag håller med dig Amandla. Och enligt feng shui är ju spegelväggar med mellanrum samma effekt som en trasig spegel = big no no! :)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
[Torahzen]
2013-01-15 20:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Precis! Jag har en sån i mitt flickrum. Mamma har sparat min spegelvägg med fyra speglar. Som tur är sitter den lågt så man inte ser ansiktet utan att böja sig ner (det är snedtak).

Vilken tur att den trenden gick över…

Jag gillar inte IKEAS sneda/vågiga speglar heller. Eftersom de är så långsmala så syns inte hela kroppen och man får en konstig profil.

Upp till toppen
Annons: