Annons:
Etikettträdgård
Läst 4506 ggr
Tzatze
1/16/13, 10:34 AM

Förstärka eller inte förstärka ett element

Jag bor i ett JORD-hus men ska flytta till ett TRÄ-hus och undrar hur jag ska tänka när jag planerar trädgården.

Ska jag förstärka ett TRÄ-hus med mer TRÄ-grejer i trädgården, eller är det bättre att neutralisera det med de andra elementen? Det känns som om jag skulle vilja förstärka för att sätta karaktär på huset liksom.

Annons:
Tzatze
1/18/13, 6:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Huset är väldigt stort och väldigt exponerat från vägen och grannarna. Jag skulle vilja "skydda" huset på något sätt.

Tzatze
1/18/13, 6:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Huset kanske är 8-10 meter högt och jag har sett att ullungsrönnar blir ungefär lika höga. Skulle detta kunna ge det skydd huset behöver?

Skuggan är inget problem då träden hamnar i nordvästligt läge.

Tzatze
1/18/13, 7:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Eller ska jag satsa på några feta thujor som dessutom är gröna året om.

Grejen är den att man inte kan vara ute i trädgården eller ens altanen utan att halva stan sen en och jag vill gärna kunna dra mig undan i min trädgård för att få ro. Att låta en jättehäck växa upp är inte heller ett alternativ då jag vill ha det lite luftigt också.

Nån som har nått förslag?

terkina
1/18/13, 9:23 AM
#4

Jag vill börja med att säga att det var ett väldigt grannt hus du har! :)

En av idéerna med feng shui är ju att hitta balans mellan de olika elementen, så min spontana reaktion är att du inte ska ta in mer trä-element, för då kommer det att bli så dominant.

Däremot är ju träd en naturlig del av en utemiljö, så jag tror inte att du förlorar på att plantera buskar eller träd i trädgården för att få lite mer avskildhet.
Det är väl skillnad om man kommer inomhus och väggarna är gjorda av träpanel,  och soffan, bordet och golvet alla är i rent trä. Då tänker man ju på det på ett annat sätt.

Oftast har man en känska vad som är rätt och "fel" och detta är givetvis partiskt, för du har en känsla och andra människor har en annan. :)
Det är ju Du som ska bo och trivas i slutändan.

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Tzatze
1/18/13, 9:54 AM
#5

Tack, jag tycker också huset är fint. Glad

Det känns som att tujorna vinner mest mot huset. Vanligtvis är jag lite anti mot barrträd (är ju 70-talist) men här tycker jag de passar.

Men det hade varit kul med lite ideer från er. Trädgården består nästan bara av en gräsmatta och några få träd, så möljigheterna är ju oändliga. Vi flyttar in först i april.

terkina
1/18/13, 1:00 PM
#6

Jag håller med om att tujorna blir bättre också.
De skyddar utan att stänga in, som jag upplevde att den första bilden med rönnarna gjorde lite.

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
[Torahzen]
1/18/13, 11:10 PM
#7

Har du funderat på pelar-aspar? De rasslar mysigt i vinden. Fast de kan ju väldigt långa förstås.

Något buskage mellan glasverandan och häcken? Det känns som en syrenberså skulle passa till huset.

Det går ju också sätta upp en spaljé som en avskiljare, och en klätterväxt som får klättra där, typ vildvin som blir så vacker röd på hösten. Eller humle som är en gammal växt.

Fint hus!

Tzatze
1/19/13, 7:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack för fina tips, jag uppskattar dem jättemycket.

Ja jag har funderat på pelaraspar faktiskt men kom fram till att rötterna kunde bli ett problem. Vildvin är fantastiskt fint och den röda höstfärgen borde vara förträfflig mot det blekgula huset.

Den nedklippta häcken är faktiskt en syren Glad förstår inte varför förra ägarn klippte ner den så brutalt.

En annan grej som gör mig förvirrad är att alla andra hus på gatan har sina ansikten vända utåt gatan utom vårt som vänder ryggen till och har infarten från sidan. Ett hus ska ju ha en rygg, men det innebär ju i det här fallet att jag måste täcka hela "fram"-sidan. Blir inte klok på vad som är fram och bak. Tidigare  fanns det en gammal uppväxt trädallé som fungerade som rygg åt huset, men den har nyligen blivit föryngrad och ger numera inget skydd.

Att täcka eller inte täcka, det är frågan.

Tzatze
1/19/13, 8:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack allesammans. Jag hade kört fast, men nu fick jag inspiration igen. Glad

Eh, vildvinet sitter på altanen, ifall det blev otydligt på bilden, och spaljen sitter i hörnet vid häcken.

Amandla
1/19/13, 1:50 PM
#10

Det där börjar ju se riktigt bra ut! Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
1/19/13, 3:31 PM
#11

För att minska på trä-elementet, kan du ta in mer metall. Spaljé i armeringsjärna kan vara tufft om du gillar stilen.

Metallens form är cirkelformad. Välj någon buske som växer ganska runt om du inte vill beskära ofta… En rund rabatt är ett annat exempel.

Amandla
1/19/13, 3:34 PM
#12

Några stora höga rundväxande buskar, typ doftschersmin kanske? Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
1/19/13, 3:46 PM
#13

Ja, härliga dofter!

Annons:
Tzatze
1/19/13, 5:09 PM
#14

Ja dofter är bra och mer metall ska jag försöka få in för att balansera upp huset. Vatten nånstans vore underbart också.

Jag satt just och tittade på en doftschersmin hihi och en budleja (fjärilsbuske) för att locka in fjärilar i trädgården….ja jag drömmer mig bort.

Men i första hand måste jag se till stommen och helheten innan jag börjar med detaljerna.

Amandla
1/19/13, 5:12 PM
#15

Haha! Jag hade buddleja också i huvudet men skrev det inte, för jag tänkte "det där är mina egna trädgårdsdrömmar" Skrattande En schersmin blir STOR så det är nog bra att planera in den på ett tidigt stadium Flört Åh, en rosenhagtorn kanske! <3

Bild från http://tradgardsdags.se/


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tzatze
1/19/13, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Wow, är det där en schersmin? Den ser ut som ett litet träd. En sån måste jag ha. Vilken sort är det? Eller är de en rosenhagtorn?

Buddleja är egentligen 1 zon för låg, men jag tänkte att om den stod skyddat så kanske det skulle funka ändå. Bor i zon 4.

Ja växter som ska bli stora får man plantera in tidigt så man får en stomme. Jag har delat in trädgården i rum som stomme.

Amandla
1/19/13, 5:42 PM
#17

Nope, det är en rosenhagtorn! Den har alldeles ljuvliga små rosenliknande små blommor i maj-juni, blir inte så hög att den skuggar hela huset och växer så vackert tycker jag.

Fixa ett vindskyddat ställe för buddlejan, det borde kanske funka? Hör med dem inne på Trädgård!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
1/19/13, 5:44 PM
#18

Här är en doftschersmin, den får vita blommor som luktar helt underbart, som av smultron <3

Bild lånad från http://www.alltomtradgard.se/


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tzatze
1/19/13, 6:03 PM
#19

Tänk att sitta på den där bänken och sniffa sig berusad *lyrisk*

Amandla
1/19/13, 6:07 PM
#20

Underbart är ordet, sa Bull! Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Torahzen]
1/19/13, 9:07 PM
#21

Bill håller med. Tungan ute

Amandla
1/19/13, 9:48 PM
#22

Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
LoAEmma
1/22/13, 8:52 PM
#23

Kommer bli kanon det där, och va duktig du är på att illustrera! Gillar den lille gubben på gatan där ;)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tzatze
1/22/13, 9:34 PM
#24

*Fniss* Skäms

Tzatze
7/3/14, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Gammal tråd nu men vill bara visa hur fint det blev med METALL på altanen. 

I övrigt så har jag inte kommit så långt med trädgården.

Tzatze
7/3/14, 5:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Funderar också på om huset verkligen är TRÄ som jag skrev tidigare. Vad jag har fått lära mig här inne om "dött" trä så är det JORD.

Är mitt hus JORD?

[Torahzen]
7/3/14, 10:58 PM
#27

Jag funderar på det igen, när jag såg vad du skrev tidigare och det jag  har lärt mig. Jag ska kolla min böcker och återkomma.

Annons:
Upp till toppen
Annons: