Annons:
Etikettsovrum
Läst 6470 ggr
[postmortum91]
2013-02-17 18:00

Hur ska vi möblera?

Tja, om jag fattat det rätt så handlar Feng Shui om energier och grejer. Så jag tänkte bara fråga hur man INTE ska möblera. Typ:
Man ska inte ha sängen mot norr
man ska inte ha sängen i motsatt riktning som dörren
man ska inte sova i en källare

jag bara gissade nu, men om det finns bestämda grejer som säger hur man inte ska ha, så skulle jag gärna vilja testa att tänka på det när vi ska möblera till vår nya lägenhet.

Det rummet jag vill ha tips om är: Sovrummet och kanske även vardagsrummet?

Annons:
[Torahzen]
2013-02-17 22:06
#1

För att kunna ge kommentarer så behöver jag veta hur rummet ser ut och vilka färger det är på väggar och möbler. Ta gärna foto eller gör planlösning.

Riktningar beror mycket på hur rummet ser ut och om det finns olika lösningar på tex sängplacering så kan man räkna ut en egen riktning.

Sovrum är mycket yin.

Vardagsrum är mer yang.

[postmortum91]
2013-02-18 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag kommer inte ihåg exakt var det är för tapeter, kommer ihåg att det var en brun fondvägg i vardagsrummet. 
I sovrummet på högersidan finns 2 garderober som man kan gå in i med hyllor på båda sidor.
hoppas du ser mina fönster jag ritat ut som är längst upp och längst ner på bilden ^^

Har tyvärr ingen riktig planlösning, så jag fick göra en egen

[Torahzen]
2013-02-18 21:47
#3

Ritningen duger gott.

Sovrummet 

Det ser ut som väggen mitt emot garderoberna är enda väggen för en säng. Gärna med hög sänggavel för gott stöd. Sängbord på varsin sida. Ha inga speglar på garderobsdörrarna. Sätt hellre en på insidan! Inred rummet efter tycke och smak.

Vardagsrummet

Soffa mot brun fondvägg eller möjligtvis mot sovrumsväggen.

Om ni vill ha tavlor i trappen, sätt dem i vågrät linje, inte efter trappans lutning.

Vad är det för väderstreck? Vilket håll vetter balkongen? 

Det blev väldigt allmänna råd. Det är lättare med bild så man ser färger och material. 

Är det något särskilt ni vill uppnå? Är det ett radhus, hus eller lägenhet?

[postmortum91]
2013-02-18 22:59
#4

#3 Det är en lägenhet, vi vill väl uppnå hälsa och välmående om man kan tänka så? Balkongen ligger nordväst, mest norr än väst :P

Va spännande ^^ Vad är det egentligen som styr att detta?

[Torahzen]
2013-02-19 21:50
#5

Riktningar är ett spännande ämne som jag inte kan tillräckligt för att förklara. Pröva själv tex olika platser runt matbordet och se var du trivs bäst. Sitter du i samma riktning på din favoritplats i soffan?

Sovrummet

Ingen hylla ovanför sängen och inga bilder på släkten. Ni vill väl bara vara två i sovrummet 😎

Vardagsrummet

Kan det passa med en spegel på fondväggen? För att få rummet ljusare. Har ni gröna fingrar så är det bra för hälsan och rikedom (runda blad).

Vad kommer ni att möblera med för möbler? Vilken stil vill ni uppnå?

[postmortum91]
2013-02-19 22:55
#6

Grejen med mig och min sambo är (vi är nog rätt konstiga inom det) att vi har inga favoritplatser varjen i soffan, runt bordet eller i sängen. Par brukar ju ha sin sida av sängen, men vi byter lite då och då. Jag vet inte varför, jag känner inte att ena sidan av sängen är bättre än andra. Inte i den lägenheten vi har nu iallafall. 

Haha ja det räcker ju med en hund som sitter och glor i sovrummet, så släktbilder kommer inte ens på tal :P

I den nya lägenheten vill jag (det är ju jag som är inredaren i förhållandet:P ) ha modernt blandat med "down to earth", så att det blir egen prägel på det. Svårt att förklara, men hoppas att du förstår ungefär hur jag menar. Vad menade du med runda blad? finns det en blomma som heter "gröna fingrar" eller menar du att det är bra att vi har gröna fingrar? Alltså är bra på blommor och dylikt.

Annons:
LoAEmma
2013-02-20 18:55
#7

Hon menar gröna fingrar som i bra på växter och blommor :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[postmortum91]
2013-02-20 19:03
#8

#7 Då fattade jag rätt :P
Nej jag eller sambon har verkligen inte några gröna fingrar, våra blommor dör snabbare än dagsländor xD

LoAEmma
2013-02-20 19:42
#9

Köp gröna växter med tjocka blad, dom är mycket tåligare eftersom dom har vatten i sina blad :)
Tex en som kallas för penningblad, väldigt bra Feng shui också :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
2013-02-20 20:24
#10

Tack, LoaEmma för att du förtydligade.

Testa gärna på olika hemsidor där man kan byta tapet och inredning, för att se vilken inredning du dras till.

Down to earth, då tänker jag på trä, bambu, terrakotta, med enkla raka linjer på möbler.

Jotex har en inredningstävling just nu. Gå in och designa ett eget rum:

http://www.jotex.se/inred-ett-rum/?id=288

Fjäril
2013-02-20 22:31
#11

Vilka fina tips du lämnar Tora! Det ska bli så roligt att inreda du_vet_vad :)

Sajtvärd på Övernaturligt

[Torahzen]
2013-02-22 21:58
#12

Tack! 🙂

Det är alltid kul att inreda när man flyttar till något nytt.

Upp till toppen
Annons: