Annons:
Etikettrensning
Läst 2838 ggr
Soapfairy
7/6/13, 1:41 AM

Samlande sambo

Ja, vad gör man? Min sambo samlar på en massa "bra att ha"-prylar, till exempel tomma kartonger ("Ifall jag behöver skicka tillbaka något"), femton miljoner hörlurar/datormöss/sladdar ("Ifall något går sönder"), trasiga underkläder/strumpor ("Det är ingen som ser") och dylikt. Kan man dämpa detta hoarder-beteende på något sätt? :) Helt ärligt så har jag gått och smygslängt lite grejer under hela tiden vi har varit tillsammans..

Annons:
Amandla
7/6/13, 10:31 AM
#1

Just det där med kartonger och sladdar har jag just rensat ut här. Fick en chock när vi skulle städa förrådet och jag fick överblick över hur många kartonger vi verkligen hade… 😮Jag har sålt väldigt mycket på tradera tidigare, men har inget kvar att sälja så nu behöver jag inte så många lådor. Så jag valde ut några få som kanske kan komma till användning, tror det var fem. Sönerna fick tänka efter vilka av deras kartonger som kan vara bra, de har en hel del datagrejor och tv-spelstjohejsan och flyttar grejor hit och dit. Lådor till aktuella mobiler och senaste datorinköpen sparades, vid eventuell försäljning är det en fördel har jag lärt mig. Resten slängde vi.

Sen tog jag fram samtliga sladdar, kontakter, datortillbehör och -delar, gamla mobiler osv och la i en stor hög. Vi gjorde samma där, sorterade upp vad som fortfarande används, vad som inte var aktuellt (känns inte så nödvändigt att ha en laddare till en gammal samsungmobil från -06, själva mobilen fanns inte kvar ens) och så skänkte jag bort det i en Bortskänkesgrupp på Facebook. Skulle tro att han som fick det är just en sån typ som samlar på bra att ha-saker, men numera är inte röran min i alla fall 😛

Ah, vet inte om du fick några tips om hur just du ska göra.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
7/6/13, 7:11 PM
#2

Det låter som fattighetstänk som inte går ihop med feng shui. Gör som amandla och tänk igenom ert behov. Några kartonger är nog bra men inte så många. Jag måste tipsa om boken rensa i röran och agnetas böcker. Se trådar här på sajten.

[MyCassie]
7/10/13, 7:41 PM
#3

Trasiga kläder förstår jag inte varför man sparar men kartonger och sladdar förstår jag. Vi sparar kartonger och det är jag glad över för de behövs alltid och är även ett bra sätt att få undan andra saker. Tomma kartonger lägger vi i varandra för att ge mer plats och för att det inte ska se så stökigt ut. Min man samlar på allt vad elektronik heter, allt från sladdar till högtalare, dioder mm. Med dessa bygger han eller reparerar saker, just nu bygger han tex en nattlampa åt vår dotter. Men hans saker ligger sorterade i verktygslådor, sladdarna ligger snyggt i två kassar ute i förrådet. Så länge allt ligger i ordning stör jag mig inte på det.

[Torahzen]
7/13/13, 7:11 PM
#4

Om allting används inom rimlig tid så är det inget problem. Det är hans hobby. Problemet är just att man sparar gamla sladdar till apparater man inte ens har kvar…

[MyCassie]
7/14/13, 1:30 AM
#5

Ja jag vet och anledningen är att de sladdarna kan användas till andra apparater, har kabeln också Adapter så sparar man en hel del pengar när en sådan behövs då de dels är svåra att hitta inom rätt styrka och är dyra att köpa.

[Kathja]1
8/23/13, 5:35 PM
#6

Har du hört talas om attraktionslagen? Det du fokuserar på är det du manifesterar. Jag är gift med en samlare, MEN när jag slutade att fokusera på att han samlar, och på alla grejer som ligger (låg) i drivor så började han att rensa och slänga. 😃

Om du, som de andra säger, börjar med att organisera i hans grejer, men inte slänga i smyg, man ska aldrig gå bakom ryggen på varandra, är negativ energi, bara organisera och stoppa undan så gott det går. Och sedan jobba med dina känslor kring hans sparande. Varför har DU svårt för det? Vad står det för?

Så ska du se att han kommer att börja slänga. Allt i ditt liv handlar nämligen om dig. Så är du störd på att han samlar så är det något hos dig du behöver jobba med, inte något hos honom. Även om det kanske låter galet första gången man hör det…

Annons:
[Torahzen]
8/23/13, 6:14 PM
#7

Precis. Kanske, MyCassie behöver slänga något? Blir du påmind om något du har ogjort, något "liggandes" över dig?

[MyCassie]
8/24/13, 6:48 PM
#8

#7 Vad? Nu är jag inte med på vad du menar? Jag stör mig inte på min mans samlande men han har åt andra sidan allt organiserat och undan stoppat i sina verktygslådor som i sin tur står staplade snyggt i förrådet.

Upp till toppen
Annons: