Annons:
Etikettfilosofi
Läst 1682 ggr
terkina
2013-08-13 10:15

Vad betyder Feng Shui för Dig?

Ja, vad betyder Feng Shui för Dig?

Är Du en sån som hänger upp speglar i alla väderstreck och installerar vattenfontäner och kör stenhårt på den kinesiska gamla läran? Är du en rensnings Feng Shui-are som anpassat det mer efter vårt västerländska hamstrande? Kör Du kanske stenhårt med både ock, eller nöjer Du Dig med att ha fina saker omkring Dig och ett städat hem?

Här är mina tankar:

Jag har varit borta mkt hemifrån i sommar och när jag väl varit hemma har jag haft så mkt att göra att jag knappt hunnit med att plocka undan disken efter mig. :/

Men så i söndags eftermiddag kom jag hem "ordentligt" och alla sommarens äventyr är till ända. Helst hade jag då bara kastat mig i soffan och tagit det luuugnt, men eftersom jag såg hur skitigt det blivit på golvet när vi varit borta (och eftersom jag inte haft tid att städa innan vi åkte heller) så ställde jag mig faktiskt och dammsög direkt efter att vi hade packat ur den fullastade bilen.

Trots att jag var trött som tusan så kändes det så himla bra att få det gjort och det kändes så mkt lugnare hemma direkt.

Det slog mig då att: 

Feng shui för mig betyder att ta hand om sitt hus så pass väl, att mitt hus ges de bästa förutsättningarna att ta hand om mig när det behövs.

Jag tyckte att den meningen sammanfattade det väldigt bra och går att anpassa till vilken gren av Feng Shui man än väljer att ta till sig.

Vad är Dina tankar och funderingar kring detta?

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
LoAEmma
2013-08-13 16:15
#1

Jag har feng shui-tänket med mig i bakhuvudet mer eller mindre jämt, men det jag har mest fokus på är rensandet faktiskt.
Sen lite symbolik också, och var i baguan olika hörn i hemmet är placerat och dylikt.
Men inga vattenfall, kompassriktningar osv.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[MyCassie]
2013-08-13 17:53
#2

Jag hör till den inbitna extrema typen med vattenfontäner, kompassriktningar, färger, buddha statyer osv.  Till och med maten följer efter det tankesättet med kinas blick på det om att maten är som medicin. 😇

[Torahzen]
2013-08-14 18:27
#3

Jag är nog en blandning. Jag vill ha "mina" symboler, men jag har också buddha, Kuan Yin och annat. Jag har vattenfontän undanstoppat i klädkammaren, men den ska nog fram igen.

Jag gillar när det är nystädat, så där grundligt (vilket blir typ 1-2 ggr/år) då känner man riktigt vilka härliga energier det är. När hemmet känns sunkigt, vill jag städa. Gubben reagerar mer på när det ligger kläder och saker framme.

Vi har inte ett pedantskött, men skött hem.

Som Terkina skrev så bra så gäller: Feng shui för mig betyder att ta hand om sitt hus så pass väl, att mitt hus ges de bästa förutsättningarna att ta hand om mig när det behövs.

Upp till toppen
Annons: