Annons:
Etikettrensning
Läst 5755 ggr
[Torahzen]
11/26/13, 8:27 PM

Gör plats för nya energier

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett av de viktigaste sakerna i Feng shui är att rensa. För oavsett vad du vill uppnå så behöver man rensa för att få plats för nya energier. Saker (engelskans clutter) hindrar välstånd om de är för många och i oordning. Har du ekonomiska problem, kanske är överviktigt? Rensa!

Börja med ditt sovrum. Hur ser det ut där? Du är där många timmar per dygn. ÄR det mysigt och avslappnande? Som du vill ha det?

Ta med dig en låda och lägg i saker som du ser inte ska vara där eller som du helst gör dig av med genom att skänka, sälja eller lämna till återvinning. Spara saker du ska använda inom ett år. Spara inte saker som kan vara bra att ha nån gång. Under tiden tar de plats och påminner dig om det där du vill göra om tio år. Många gånger klarar du dig utan! Gör dig av med det. I värsta fall går det att skaffa något liknande i framtiden.

Efter sovrum går du igenom badrummet, kontor och köket.

Bild: http://minafinarum.blogspot.se/2012/02/sovrum.html

Annons:
Amandla
11/27/13, 11:56 AM
#1

Tack för påminnelsen!🙂 Nu kom jag ihåg att det ligger en hel hög på ett bord i mitt sovrum med saker som ska till Erikshjälpen 🤪Dags att packa ner och få iväg dem, ska ändå åka förbi där om en stund så det passar bra, blir inget extra bilåkande bara för det.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
11/27/13, 1:12 PM
#2

Bravo! Rensat och samåkning. 👍

Själv brukar det alldeles för många böcker på sängbordet. Jag läser gärna på flera stycken parallellt.  🤓

Sameli
11/30/13, 11:34 AM
#3

När jag blir helt frisk ska jag ta tag i klädkammaren..! Det är sån oordning där inne att man inte ens kommer in i den!! Brukar rensa den RIKTIGT ordentligt ca tre ggr per år men.. Så blir det lika stökigt efter några veckor igen. Hur är det med förråd? Hur påverkar det om man har mycket grejer i ett förråd? Det är väl bättre att ha massa grejer där än i bostaden, eller?

"Man måste ge lite mer än man tar"

[Torahzen]
11/30/13, 6:44 PM
#4

Om man ska ha stökigt någonstans så är det bättre med stök i förrådet än i huset. Det bästa är att även förrådet är städat,annars tar det energi när du tänker att du "någon gång ska städa där".

Vissa utrymme blir uppsamlingsställen, det gäller att ha så få ställen och gå igenom dem ofta. Lättare sagt än gjort.

Jag är nöjd om jag går igenom klädkammaren två gånger per år, men det blir nog oftast 1 gång per år.

Jag har som ambition att gå igenom varje utrymme i gång per år, för att städa ur, rensa, lägga i ordning, lägga på sin plats. Det är som sagt en ambition, verkligheten säger något annat. Nu ska det bli rensning i vardagsrummet så vi får plats alla som kommer till jul.

Sameli
11/30/13, 7:49 PM
#5

Absolut det låter vettigt, känner bara så starkt för att ta upp allt stök från klädkammaren upp till vårt förråd (som är rena rama kaoset egentligen).

Det är ett måste för mig att rensa klädkammaren så pass ofta. Inte för att det blir så ordentlige gjort som jag hade velat men.. det blir åtminstone så pass städat att det går att gå in i den och hitta det man vill.. Eftersom att vi inte har våra vardagskläder där inne så behöver vi egentligen inte gå in där så ofta. Bara för att hämta dammsugaren och dem står alltid längt ut. Men inne i själva klädkammaren blir det alltid kaos på en gång… 🤪

"Man måste ge lite mer än man tar"

[Torahzen]
11/30/13, 8:11 PM
#6

Det kanske är så att mycket som ligger i klädkammaren egentligen har sin bästa plats i förrådet?!? 🤔 Fundera på det. En klädkammare kanske man är oftare i en ett förråd. Så hellre stökigt/fullt förråd än stökig/full klädkammare.

Jag hoppas att du mycket energi till att ta tag i detta.

Lycka till!

Annons:
Sameli
11/30/13, 10:42 PM
#7

Absolut är det så att jag borde flytta upp en hel del grejer till förrådet men…🤫Hur ska man hitta den energin till att göra detta?

Klädkammaren ligger dessutom i området för karriär och har inte ett fast jobb än så jag borde verkligen ta tag i detta. Ska göra det direkt när jag blivit frisk, och när jag kommit tillbaka från min utlandsresa👍

Då borde jag ha tillräckligt med ork för att orka ta tag i det. Förhoppningsvis.

Tack👍

"Man måste ge lite mer än man tar"

[Torahzen]
12/1/13, 8:32 AM
#8

Börja smått! Tänk rensa en liten låda, eller flytta tre saker. Kan du det? Har du energi till tre saker? Och då menar jag inte klädkammaren som en sak utan en tröja, ett par skor, ett halsband. Gör det och beröm dig!

Sameli
12/1/13, 9:52 AM
#9

Precis! Måste ju inte rensa hela klädkammaren på en gång ☝️ 

Bra tips med att ta några grejer i taget och flytta upp till förrådet. På det sättet blir det lättare att ta tag i klädkammaren!

"Man måste ge lite mer än man tar"

[Torahzen]
12/1/13, 8:07 PM
#10

Vassego!

[shooting-star]
12/2/13, 4:02 PM
#11

Håller verkligen med! Har vänner som har grejer från när de var barn, barbiedockor, leksaker de kanske fått från folk som betytt mycket förr, men som nu bara står och samlar damm… Sen en massa andra samlarprylar och dessutom flera burar med djur i. Tråkigt eftersom det är fullt från golv till tak, i ett litet rum :(
Skulle aldrig klara av att ha det så, det blir så instängt.

[Torahzen]
12/2/13, 11:25 PM
#12

Dags att rensa….

Amandla
12/19/13, 9:57 PM
#13

Hur går det med rensandet?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
MissInAction
12/21/13, 11:59 PM
#14

Huuuua jag har haft feng shui-ångest den senaste månaden. Insåg ju att i skåpet ovanför kylskåpet har jag slängt in en massa grejer.. adventsljusstake, servetter, grillspett i trä, glitter, kylväska, papperstallrikar, plastglas.. ja allt möljigt! Visst det är väl inga dåliga grejer egentligen men en salig röra. Och just den delen av min lägenhet är kärleks-baguan! Och dessutom det hörnet i varje rum… 
Hur ska jag tänka här för att få ny och bättre energi? Spelar det stor roll vad jag har eller är det viktigare hur det är organiserat? Så om jag t.ex. städar och lägger in allt snyggare där uppe, spelar det någon roll eller är det bättre att ha helt andra saker där uppe? Hoppas någon förstår 😮


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Torahzen]
12/22/13, 9:04 AM
#15

Du har själv svarat på din fråga: Organisera upp det så att saker hör ihop är med varandra på ett "snyggt" sätt. Det är förstås bra att bara spara det du verkligen vill ha och älskar.

Tänk på att möblera två och två. Ställ två ljusstakar, två kuddar, bädda för två och sov på ena halvan i sängen (om du har mer än 90 cm säng); gör plats i garderoben, köp en till tandborste. Tänk två!

Lycka till MissI! ❤️

PiteCarina
12/26/13, 5:51 PM
#16

Jag insåg nu 3,5 år efter min sambos hjärnblödning att han lär fortsätta sova i en sjukhussäng i TV-rummet. Därför bar jag ned till förrådet hans halva av dubbelsängen och fick då mycket mer golvyta i sovrummet. Jag fick in två Billybokhyllor och kunde därmed få mycket bättre ordning på mina romaner. Sovrummet blev nu mycket trevligare och mer funktionellt!

[Torahzen]
12/26/13, 6:01 PM
#17

Se där!

Jag hoppas att din sambo har det fint i TV-rummet så han tillfrisknar.

PiteCarina
12/26/13, 6:31 PM
#18

Tack Torahzen, ja han mår bra där inne! :) Det var tänkt som en tillfällig lösning, men den lär bli permanent? Dock finns ju hans del kvar i förrådet, så den går ju att ta upp igen ifall han skulle vilja/kunna sova i sovrummet igen.

[Torahzen]
12/26/13, 9:24 PM
#19

Tänk gärna på att placera annat som två och två. Två kuddar, två ljus m.m.

LoAEmma
12/27/13, 9:26 PM
#20

MissInAction; är du singel nu?

Flyttat till större?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
MissInAction
12/28/13, 3:09 AM
#21

LoAEmma: Tekniskt sett kanske men mitt hjärta är taget och jag tänker inte på mig som singel. Finns att läsa inne på LoA om du vill 😉
Bor kvar i samma 1:a!

Jag brukar alltid känna för att rensa och fixa kring nyår och det är nog dags för det nu. 

PiteCarina, jag har inte koll på er situation och så men är det inte möjligt för dig att flytta in i vardagsrummet också, om ni vill sova i samma rum menar jag? Och göra om sovrummet till något annat? Tänker helt fritt nu då jag inte vet hur ni har det hemma, men det var en tanke som slog mig när jag läste förut


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
12/30/13, 6:58 PM
#22

Ikväll har jag torkat ur, rensat och gjort fint uppe i skåpet ovanför kylen 🙂 Det är fortfarande lite tråkiga saker där men inget som känns fel. Slängde ut en ensam ljuslykta med hjärtan på!
Det var jäkligt skitigt på hyllorna också. Nu tror jag visserligen inte att mina kärleks-bumpar beror enbart på det här skåpet, men det känns definitivt mycket bättre just nu! Nu ska jag fixa skåpet ovanför städskåpet också, fullt av tomma kartonger som kan vara "bra att ha".

Badrummet blir nästa projekt. Där är det halvstopp i handfatet sedan november och dammigt och igenkalkat med. Finns stor förbättringspotential där och snart plats för nytt och fräscht. Ska hänga in mina nya fina handdukar, två uppsättningar ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Torahzen]
12/31/13, 12:11 AM
#23

Du är verkligen igång MissI! Härligt!

[elmaek]
1/18/14, 11:03 AM
#24

I mitt sovrum borde jag verkligen städa.. ena hyllplanet är fullt med saker, en enda stor röra! 😐 En bra sak att sysselsätta mig med dock, får nog se till att ta tag i det!

[Torahzen]
1/18/14, 4:47 PM
#25

Gör det!

LoAEmma
1/20/14, 6:46 PM
#26

Vart ska man rensa för att få ordning på hälsan?
Har lite småkrämpor som hindrar mig i livet känner jag.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
1/20/14, 9:15 PM
#27

För hälsa ska man stimulera öster (familj och hälsa) och Sydost (rikedom och överflöd. Hälsa är också en sort rikedom!).

Om du har blommor här, se till att de är pigga och fräscha.

Annons:
LoAEmma
1/21/14, 5:26 PM
#28

Jag kör inte väderstreck utan bagua sett från entrén liksom, så jag ska då förstärka det vänstra övre hörnet (rikedom) samt…?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

MissInAction
1/21/14, 5:37 PM
#29

Emma!
Enligt en sketch som jag gjort som ligger hälsa i mitten-baguan. I nedre vänstra hörnet ligger dock personlig utveckling, och i undre mitten ligger andlig utveckling och livsväg - de kanske också hänger ihop med hälsa? 🙂


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LoAEmma
1/21/14, 5:41 PM
#30

En rolig grej är att jag vattnade blommorna i mitt "rikedomsrum" igår kväll och noterade att en växt inte mådde särskilt bra. Eller flera egentligen. 
Gjorde inget åt det mer än att vattna dem, men idag mår jag mycket bättre!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
1/21/14, 7:10 PM
#31

Hälsa ligger till vänster i mitten som MissI svarat.

MissInAction
1/21/14, 7:17 PM
#32

Nää så sa jag inte! Ursäkta, nu får du reda ut det här Torahzen 😊
För mig ser det ut som att hälsa är precis i mitten, inte något vänster. Jag vill absolut inte vilseleda någon! 🤐


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Torahzen]
1/21/14, 7:19 PM
#33

Det här ska vi reda ut. Bild kommer.

Annons:
[Torahzen]
1/21/14, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Här är en bagua.

LoAEmma
1/21/14, 10:23 PM
#36

Ja, okej då är familj å hälsa typ där jag har kattmaten haha…Bäst att göra lite extra fint där!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Amandla
1/30/14, 12:05 PM
#37

Här känns det som att det stagnerat lite i energierna, jag är bara trött, trött och trött. Vill gärna ha in lite mer slantar också… häromnatten kunde jag inte sova, så jag skrev en lista för varje rum om vad jag vill förändra. Ex: kök - byta gardiner, köpa blommor, skaffa annat bord, ta hem mina gamla stolar som står i ett förråd och måla om dem. Jag känner redan att det lossnat fast jag bara betat av några få punkter! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
1/30/14, 12:08 PM
#38

Härligt Amandla!

Själv har jag städat här hemma och det lyfter in nya energier. Så jag också kan fortsätta med min "lista".

[Torahzen]
1/14/16, 7:36 PM
#39

Jag puttar en gammal tråd. Nu i januari är det extra aktuellt att rensa ut gammalt och göra plats för nya saker i våra liv. Hur går det med rensandet?

PiteCarina
1/31/16, 12:29 PM
#40

MissInAction, ursäkta att jag inte har svarat förrän nu på det du skrev i #21. Har tydligen inte varit in här på lite drygt två år! Det var aldrig ett alternativ att jag också skulle ha en säng i vardagsrummet. Jag vill ha det tyst när jag sover och han hade TV:n igång dygnet runt. Dessutom var han upp flera gånger per natt och klev upp för dagen redan klockan halv fem, fem.  Vi har  flyttat isär för två månader sedan och förra året har varit turbulent på flera plan.

Jag och min artonåriga dotter bor nu i en tvåa och det kommer att vara lite trångbott fram tills den dagen som hon flyttar ut om drygt två år. Inför flytten har jag sålt böcker på Tradera och gör det fortfarande.  Min dotter har däremot svårare för att rensa bort sina saker, men har lovat att rensa och sälja på loppis i sommar. Det kommer även jag att göra.

Mitt största rensande är dock att jag tagit mig ifrån ett nittonårigt förhållande som kostade mer än det smakade. Dessutom ska det bli en nystart även när det gäller arbete. Har försökt att komma tillbaka flera gånger, men gått i väggen.

LoAEmma
1/31/16, 12:39 PM
#41

Lycka till med allt det nya, Carina!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
PiteCarina
1/31/16, 1:10 PM
#42

Tack så mycket LoAEmma! 🙂

[Torahzen]
1/31/16, 5:10 PM
#43

Lycka till Carina!

PiteCarina
2/1/16, 9:22 AM
#44

Tack så mycket Torahzen! 🙂
Separationen och flytten tog mycket energi och jag är fortfarande sliten, men jag vet att jag tagit rätt beslut! 🙂 Nu fokuserar jag på återhämtning, men hoppas att jag snart kommer igång på allvar även med rensandet av saker.

[Torahzen]
2/1/16, 1:47 PM
#45

Återhämtning låter bra att prioritera. Ta hand om dig! 🤗

PiteCarina
2/1/16, 10:30 PM
#46

Tack Torahzen, det ska jag göra! 🙂

Upp till toppen
Annons: