Annons:
Etikettinredningstips
Läst 1520 ggr
Tzatze
6/23/14, 9:09 PM

Har kört fast

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har kört fast med vår entre. Jag vill att den ska vara LIVSVÄG/KARRIÄR. Det innebär vatten, svart och oregelbundna former men jag vet inte hur jag ska tänka och få till det. När vi flyttade hit var entrén jättefin med två miniträd symmetrisk på var sida. Tyvärr så är det väldigt torrt i jorden och det mesta har dött eller håller på att dö.

Hur ska jag tänka i utformningen?

Annons:
Tzatze
6/23/14, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan jag ha som typ ett vattenfall på var sida om trappen eller blir det för stormigt?

Ett kraftigare räcke som böljer av. Kan det funka? Det som finns nu känns så klent nu när jag tittar på bilden.

[Torahzen]
6/23/14, 11:05 PM
#2

Några snabba synpunkter:

Jag håller med dig om att räcket känns för klent. Det gör även de båda mattorna. trappan kan förstås tvättas.

Det känns också lite stelt att allt är så likadant på sidorna om dörren - fönsterna, fasadbelysningen, räcket , rabatterna. Lite FÖR symmetriskt.

Rabatterna känns ganska små i för hållande till det jättefina huset. Kan du tänka dig blommor i stora krukor? Lek med 1 kruka på ena sidan och tre på den andra sidan.

Vad leder fram till trappan? Förutom den allt för lilla halva mattan? GÅr det andra rabatter, belysning, trädgårdsgång som leder chi till dörren?

Det är en ganska brant trappa. Jag vill ha något som underlättar chi att ta sig uppåt. Någon välkommen skylt vid entrén?

Tzatze
6/24/14, 9:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tänk vad hemmablind man blir, mattorna ser så fnuttiga ut. Sen så trodde jag att allt SKULLE vara symmetriskt. Tack för uppvaknandet :-) . Nu fick jag en ide påhittade jag ska göra. Bild från ovan.

Tzatze
6/24/14, 9:54 AM
#4

Jag har satt en liten bänk (för liten ser jag nu) för att hindra chi att passera och leda den mot ingången. På samma sida som bänken finns en smalare väg in i trädgården och cykelstället.

Tzatze
6/24/14, 9:57 AM
#5

Jag har hittat lite växter spm skulle kunna trivas i detta torra läge sydöst. På ena sidan (mot bänken) tänkte jag Kaprifol som klättrar uppför väggen. Blommar i juni. Funkar färgerna?

Tzatze
6/24/14, 9:57 AM
#6
Annons:
Tzatze
6/24/14, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Tzatze
6/24/14, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

På andra sidan tänkte jag ha en lägre plantering av kärleksört, iris och stormhatt.

[Torahzen]
6/27/14, 10:08 PM
#9

Oj, jag ska förtydliga mig. Symmetri ÄR bra. Oftast har vi för stökigt och då lugnare det med symmetri. Blir det för symmetriskt blir det stelt och chi flödar inte lika lätt.

Bra med en bänk som styr chi mot entrén.

[Torahzen]
6/27/14, 10:12 PM
#10

Symmetri krockar också med området livsväg som passar med oregelbundna former.

Det fina med blommor är att de nästan inte går att kombinera fel. Färgerna du valt passar bra för Livsväg. Gör rabatterna olika på vardera sida om entrén, lägre närmast ingång och högre längre bort.

[Torahzen]
6/27/14, 10:14 PM
#11

Jag tittar på proportionerna och undrar om du kan göra rabatterna lite större? Alternativt ställ dit  stora, svarta krukor med trevliga blommor i.

[Torahzen]
6/27/14, 10:17 PM
#12

Jag saknar en symbol för huset, något så enkelt som en välkommen-skylt, en figur, ett hjärta, blått keramikklot eller något liknande. Det kan placeras på stengången för att minska dess fyrkantighet och bli med böljande.

Har jag missat nåt?

Tzatze
7/1/14, 10:09 PM
#13

Större rabatter går inte då det är stenlagt så det får bli en kruka på höger sida. Det går en smal gång in till cyklarna på vänster sida som inte kan blockeras. Det jag kan göra med rabatterna är att göra dem mer svällande med stora breda och höga växter som hänger ut över kanten. Tack för alla tips.

Annons:
[Torahzen]
7/2/14, 9:06 PM
#14

Tack för att du har bjudit på övningen! Hoppas att något tips kommer till användning.

Upp till toppen
Annons: