Annons:
Etikettrensning
Läst 2593 ggr
[Torahzen]
2014-08-18 20:56

Kläder och åter kläder...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag och maken rensat garderoben. Det blev fem kassar kläder tillsammans. Det är alltid så skönt att rensa ut och denna gången har jag varit lite hårdare i bedömningen om jag blir glad av mina kläder, om jag känner mig stärkt i dem. Har de blivit för slitna så rensar jag ut dem. Även kläder som jag inte använt på länge. Alla kläderna som är hela går till klädinsamling för återanvändning. Det är självklart för mig.

Det tråkiga är att jag inte använder kläderna. Lite kan jag skylla på att jag varierar lite i storlek, men samtidigt så undrar jag varför jag köpte plagget överhuvud taget från början?

Bara för att jag gillar ett plagg så innebär det inte att modellen eller färgen passar på mig. Jag tycker att jag borde ha lärt mig detta vid det här laget.

Vad har ni för relation till era kläder? Använder ni allt i katalogen?

Bild från Ekomorsan.com

Läs gärna hennes blogginlägg - tänkvärt!
http://ekomorsan.com/del-4-klader/

Annons:
Amandla
2014-08-24 17:18
#1

Nej, jag använder inte allt i min garderob… men jag rensar ofta, åtminstone en gång om året. Oftast köper jag billiga kläder, och de slits rätt fort för jag tvättar dem ofta (är varm av mig så det behövs). Vissa plagg blir favoriter och andra inte, oavsett vad jag tror när jag  köper dem. Till viss del beror det på att jag skulle behöva komplettera med nåt annat slags byxor eller kjol respektive blus/top. Har inte så stor klädbudget precis. Blir extra glad när jag hittar något av bättre kvalite på second hand/loppis, som idag när jag har en blus från Rabalder i ljuvlig kvalité som verkligen lyfte mina vardagsjeans 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2014-08-24 20:23
#2

Ja, så är det nog för de flesta av oss.

Jag undrar varför jag inte använder alla plagg jag köper. Jag har ju trots allt köpt dem.  Klart att några blir favoriter och de nöter jag ut. Men enstaka blir inte ens använda… Någon som har en teori?

Amandla
2014-08-24 20:39
#3

Det har inte med impulsköp att göra för min del, alltså om jag använder plagget eller inte. Snarare är det hur plagget får mig att känna mig 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2014-08-24 21:04
#4

Mm. Varför känner man inte det när man köper plagget? Nu är jag lite tjatig, jag vill bara komma fram till varför jag köper plagg som jag inte använder sen. Det känns så fel. Det är ju klart bättre att lämna/sälja det vidare så att det kommer till användning, men det brukar alltid ta tid innan jag vill inse att vissa plagg ska jag inte behålla.

Jag får väl sova på saken och analysera lite mera nästa gång jag köper något. Sockar står på tur.

Amandla
2014-08-24 21:08
#5

Det gäller också att prova plaggen i affären med rätt sorts tillbehör, som rätt skor osv, det gör väldigt mycket för intrycket. Man ska känna att det är rätt, inte "kanske kan vara bra".


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2014-08-25 07:25
#6

Jag kanske klistrar på känslan av att det är rätt istället för att känna den…

Annons:
Amandla
2014-08-25 11:44
#7

Så kan det vara. Det jag hade på mig igår fick mig att må bra, till och med min yngste sa att jag var fin i det "rätt färg och modell". Det du, av en nittonårig gosse! ❤️men han har den estetiska blicken. Det kan vara en god idé att ta på sig något man trivs i och fått komplimanger för av andra, plus snygga skor/stövlar, när man åker iväg för att handla kläder. Då kan man jämföra direkt hur det känns när man provar något i affären. 

Duktig jag låter då, jag handlar mest på tradera 😛och kan av praktiska skäl inte prova något alls innan jag köpt det… men merparten av det jag handlat har varit bra köp. Jag har väl lärt mig genom åren vilka färger, modeller och tygkvalitéer som fungerar på mig. En färganalys är bra, det gjorde jag för många år sen och det var värt varenda krona.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2014-08-25 13:41
#8

Oj färganalys ! Det gjorde jag nog för 25 år sedan…

Jag gillar att "klä upp mig" när jag ska på affären istället för att lufsa dit i myskläder. (Jag har snygga myskläder enligt mig själv). tro nu inte att jag är kläddsnobb, för mig finns inget "rätt märke" utan det ska vara bra färg, modell och tyg och PASSA mig.

Som sagt så behöver jag köpa fler sockar, lagom avancerat att öva på 😉

Amandla
2014-08-25 14:35
#9

👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
LoAEmma
2014-08-28 21:35
#10

Ja fy tusan dessa kläder… Har mest på mig mysbyxor och linne o huvtröja när jag är ledig, plus att jag har katter hemma så alla kläder blir jämt full med katthår, så jag skulle verkligen behöva ett lyft! Missnöjd med några kg för mycket under massor med år med vilket inte gör det bättre. Få saker sitter fint över midjan, jag är inte överviktig men har för stort midjemått vilket ställer till det… Vill mest köpa rätt billigt med, göra "fynd", handlar allra mest på H&M. 
Rensar garderoben gör jag också ca en gång per år. Nu håller jag på att flyttar så rensade lite inför det men sen har jag faktiskt ärligt talat mest rafsat ner allt i kartonger haha! Kanske blir det en självklarare rensning när man ska lägga in det i splitter nya garderober i ett splitter nytt hus haha…

Oj vad jag skriver… Ja jag har lite klädbekymmer! Vill känna mig fin, har ingen självklar stil och har svårt att hitta kläder när jag är ute och kikar. Men förhoppningsvis blir ekonomin lite bättre nu när jag blir sambo så jag kan köpa mig lite bättre kvalitet.
Och att då inte kläderna drar till sig lika mycket KATTHÅÅÅÅR…!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
2014-08-28 22:18
#11

Usch för katthår! Undra just vilka kläder och material som frisörer föredrar?

Skriv så mycket du vill!

Billiga behöver inte vara sämre och dyrare behöver tyvärr inte vara bättre kvalitet. Det hade varit bra om det vore så enkelt… Det ger sig säkert när du ska lägga in det i ny fin garderob!!! 👍

Jag gillar att ha ett tajt linne som slinkar till hullet och sedan en vidare blus utanpå.

szirius
2014-08-30 00:29
#12

Det här är verkligen intressant, tror att många kan känna igen sig, att man har nåt fint plagg som man verkligen tycker om men ändå bara hänger i garderoben o blir aldrig använt🤪. Jag har en svart klänning som jag köpte för att jag ville ha nåt nytt på en fest jag skulle gå på…sen ändrade jag mig o tog på mig nåt annat…o sedan dess har jag ALDRIG använt klänningen, det är snart ett år sedan! Snygg klänning, så inget fel på den, men tror jag låste mig vid just denna speciella festen, att jag ville ha en speciell lite "mognare" stil (60-årsfest på fint hotell)…och tror att det kan vara så med många plagg.  Att jag ser mig i dem vid ett visst tillfälle, och så uppstår inte de tillfällena. Det är MIN teori 😉

Jag är en vanemänniska vad gäller kläder, tar samma kläder som går runt runt i tvätten o tar direkt från nytvättade klädhögen och öppnar knappt garderoben-fastän jag har rätt mkt roliga, fina kläder som jag gillar!

Nu fick jag en knuff, ska definitivt börja använda mer av mina kläder!👍

[Torahzen]
2014-08-30 09:46
#13

Bra Szirius - kläder ska användas!

Annons:
[Torahzen]
2014-10-01 09:36
#14

Jag har tittat på lite mer kläder i butiker. Jag har provat och inte gillat det på. Nu är jag riktigt kräsen. Det är bra för plånboken och jag hoppas att det resulterar i plagg som jag VERKLIGEN vill ha. Jag hoppas att jag får syn på något snart…

Amandla
2014-10-01 11:01
#15

Gillar du kläder från Rabalder? Jag tycker de är jättefina, bra kvalitet också. Sen är det så smart att de har sina kollektioner i bara några få färger så plaggen matchar väldigt bra med varann 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2014-10-01 11:09
#16

Ja Rabalder har fina kläder. Jag har spanat in höstens kollektion på hemsidan. Ska bara ta mig dit också. Det kanske går nu i oktober.

Vet du om de är miljömärkta? Jag hittade inget om det på hemsidan.

Amandla
2014-10-01 11:47
#17

Det jag hittar är det som står här:  "Det finns en stor mängd hedersvärda initiativ och organisationer att stödja. Vi har valt att ge en årlig gåva till Cancerfonden, Barncancerfonden och Ecpat (arbetar med att förebygga och stoppa alla former av barnsexhandel). Klicka gärna på symbolerna nere på sidan, så kommer du till respektive organisations hemsida. 

Vi är medlemmar i Svensk Handel och har kollektivavtal med Handels och Unionen. Genom vårt medlemskap i Textilimportörerna är vi ständigt uppdaterade på lagar och riktlinjer som gäller för branschen. 

Våra leverantörsavtal är omfattande och reglerar bland annat frågor kring miljö och etik, såsom kemikalierestriktioner, arbetsförhållanden och ett självklart förbud mot barnarbete i enlighet med FN:s barnkonvention."

Mejla dem och fråga!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2014-10-01 12:07
#18

Tack!

Man kan såklart vara lika bra eller bättre som ett miljömärke även om man inte har köpt rättigheten att använda sig av ett miljömärke.

[Torahzen]
2014-10-01 12:09
#19

Jag gillar denna tröjan med en stjärna på:

http://www.rabalder.se/dam/dam24/dam-2416.aspx

Amandla
2014-10-01 12:36
#20

Den är fin! Kan också tänka mig en sån 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Torahzen]
2014-10-01 16:12
#21

Jag har spanat på den rosa. Du kanske gillar blått mer. Vi ses ju inte så ofta irl så det kvittar om vi tar samma färg!

Amandla
2014-10-01 16:25
#22

Jag har nästan bara kläder i rosa-röda-lila nyanser plus vitt och lite denim, lite svart. Blått hade jag mycket förr, men känner mig mätt på det.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2014-10-01 16:35
#23

Så kan det vara! Jag har jättemycket rosa och lila men börjar nu dras åt blått.

[Torahzen]
2014-10-08 21:42
#24

Jag har inte lyckats ta mig till en Rabalder-butik. Däremot har jag köpt nya strumpor av bambu. Jättesköna!

Dioramabyggare
2014-11-26 07:27
#25

Hej, Torahzen!

Som den "friluftsmänniska" jag till största delen är har jag inte mycket "snyggkläder" alls; två par snyggbyxor, några vita skjortor, ett antal slipsar, en (1) kavaj; plagg som jag enbart använder några få gånger om året, på en och annan födelsedag och vid andra speciella tillfällen.

När jeansbyxorna blir slitna lagar jag de istället för att köpa nya. Bra "för både ekologi och ekonomi"! "Vardagsgarderoben" består av plagg jag köpt i secondhandbutiker, och militäröverskottsplagg (det senare med tanke på ekonomi och hållbarhet).

[Torpedtass]
2014-12-11 23:19
#26

Detta skulle jag behöva göra och ska nog ta tag i det i morgon efter inspiration av ditt inlägg.

Jag brukar mest gå på hur bekväma kläderna är och jag vill de ska spegla min personlighet och stil, tyvärr blir det mycket svart på vintern med duttar av skarpa färger. Sommartid gillar jag riktigt ljusa färger tax ljusblå byxor med rosa topp osv.

Tyvärr har jag inga direkt snyggare kläder som är värdiga ens kyrkan, väldigt svårt med sådana kläder när man sysslar med slädhundar och ränner runt i skogarna. ;)

Ska någon gång när jag väl har orken sätta igång och skapa mina egna kläder, då kan jag få de så som jag vill. ;)

Upp till toppen
Annons: