Annons:
Etikettofftopic
Läst 2657 ggr
[Torahzen]
3/2/16, 8:43 AM

Multitasking sänker IQ

Multitasking och ständiga distraktioner orsakar permanenta skador på dina emotionella- och kognitiva förmågor, och hindrar dig i karriären. 

I en studie gjord vid University of London visar att multitasking sänker ditt IQ. Bara vetskapen om att det finns ett oläst mejl i inboxen sänker ditt faktiska IQ i stunden med i snitt 10 enheter. Det innebär att den mentala prestandan är på samma nivå som om man varit uppe hela natten, rökt marijuana eller är ett 8-årigt barn, skriver Fast Company.

Läs hela artikeln är:

http://www.va.se/nyheter/2016/03/01/multitasking-sanker-ditt-iq/

Annons:
[Torahzen]
3/2/16, 8:48 AM
#1

Hur hör detta ihop med feng shui? Så här tänker jag, allt som inte är slutfört, tar energi, vilket är en form av multitasking. Strykningen som inte är gjord, den stökiga garderoben, rummet som man tänkt tapetsera om, allt sådan tolkar jag som lite multitasking. För de är (omedvetet) med på att-göra-listan och tar energi.

Hur kommer man vidare?

Jag tänker mig att man behöver prioritera sin lista, välja ut några rimliga saker och sätta en rimlig tidpunkt för när det ska vara klart. Är det svårt att komma igång, får du sätta delmål. Är målet att tapetsera och göra om i ett rum så går det att dela upp i olika delprojekt som att rensa i rummet, en byrå, en garderob i taget. Ett annat mål är att välja tapeter. Ett tredje kan vara att inreda rummet på nytt, kanske måla om någon möbel, byta gardiner och köpa in nya saker.

tlover
3/2/16, 8:57 AM
#2

Intressant även om det inte är konstigt. Jag kan inget om Feng shui (jag trodde att det hade med kosmiska energier att göra). Men jag håller helt med om att stök och liknande tar energi. Tex att meditera i ett stökigt rum är ju näst intill omöjligt.

l'm back

[Torahzen]
3/2/16, 9:08 AM
#3

Precis! Där är det inte harmoni och balans, lugn eller ro.

Jag tänker också på att när vi "gömmer" undan saker i ett skåp eller en garderob, så vet vi fortfarande om den, även om vi inte tänker på den jämt. Som många appar drar ström i mobilen fast vi inte använder dem alla, ens varje dag. 

Så den fula vasen du har i skåpet, som du fick av en person du inte gillar, gör dig av med den, för att den inte ska ta din energi.

Jag har tex gjort mig av med bröllopsgåvor för att de inte var i min smak. Tack för gåvan, men jag ger den vidare för den var inte i min smak!

Amandla
3/2/16, 1:01 PM
#4

Jag förstår precis hur du menar, Tora! Just nu är jag full av idéer och tankar om hur jag vill göra om i mitt hus, men jag tar ett moment åt gången. Till att börja med vill jag ha huset ordentligt "inbott", med gardiner i fönstren, möbler på någorlunda rätt plats, alla flyttlådor uppackade. Sen så småningom tar jag nästa steg, genom att  planera hur t.ex. mitt sovrum ska se ut.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
3/2/16, 1:33 PM
#5

Flytta till ny bostad är ju speciellt. För man har ju inte valt någon av tapeterna tex. Det tar ett tag att bo in sig och känna efter vad som är bra, vad som är okej och det man vill ändra på.

Jag vill också få upp gardiner fort för det gör det mera inbott på en gång.

Amandla är du i alla rum, eller har något rum klarat av första fasen?

Amandla
3/2/16, 1:37 PM
#6

Mitt sovrum är nästan klart,  det saknas fästen för gardinstången men det ska fixas idag. Sen är ju tapeterna absolut inte i  min smak, de är gräsliga rent ut sagt. Terracottafärgade är de, och tillsammans med det mörknade furupaneltaket och fula plastmattan som ska föreställa trägolv med mängder av kvistar blir resultatet mörkt och gör rummet mycket mindre än vad det är. Jag vill ha ljust. Gärna nu 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Torahzen]
3/2/16, 1:52 PM
#7

Passa dig för vad du önskar dig. Det är ljust ute… 😉

Då blir det omtapetsering/ommålning och nytt golv så småningom då. Även om man "bara" sover i ett sovrum och man vill ha mörkt på natten, så är det bra med ljusa sovrum så energin fylls på under dagen och som man får ta del av under natten.

Amandla
3/2/16, 2:39 PM
#8

Ja, man måste ju tycka om hur det ser ut, dessutom 🙂Sovrummet ligger mot söder så det är ju ljust egentligen. Som tur är så har jag inget emot ljust i rummet när jag ska sova, men en markis ska definitivt sättas upp. Jag kunde valt det andra sovrummet som ligger ut mot en mycket lugn gata, men där är det morgonsol och det är värre för då blir ju rummet varmt på morgonen, och det är svårare att stå ut med tycker jag.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
3/2/16, 3:48 PM
#9

Vi har mörkläggningsgardin och det funkar riktigt bra.

Amandla
3/2/16, 5:06 PM
#10

Mot värme menar du?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
3/2/16, 5:45 PM
#11

Njae, mot ljuset. Mot värme är det markis som gäller, som du redan sagt.

Amandla
3/2/16, 8:39 PM
#12

Ah. Ljuset är inget problem som sagt, men värmen 🤐


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
3/2/16, 9:33 PM
#13

Vi behöver också markis till vårt sovrum. Varma sommardagar så ligger solen på och värmer upp rummet ordentligt. Vilket år som helst så ska det bli markis…

Annons:
Upp till toppen
Annons: