Annons:
Etikettpraktiska-tips
Läst 2141 ggr
[Torahzen]
2016-03-30 18:57

Kvitton

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har länge tänkt jag ska få ordning på mina kvitton. En enkel sak egentligen. Jag har en låda i hallbyrån där jag brukar lägga kvitton när jag tömmer plånboken. Kvitton på lunch, fika och smågodis kan jag slänga direkt. Resten åker i lådan. Nu är det inte så praktiskt att leta i lådan då jag vill få tag på något kvitto. Så såg jag ett tips från Förvaringsdrottningen om kvitton. Då jag har varit inne på något liknande så var det bara att så slag i saken.

Förvaringsdrottningens tips:
http://forvaringsdrottningen.com/2016/03/28/uppdrag-vecka-13-skapa-ordning-bland-kvitton/

Bilden är på mina kvitton från byrålådan. Dags att rensa…

Hur gör ni?

Annons:
taylor__lambert
2016-03-30 19:09
#1

de viktigaste kvittona med garanti brukar hamna på kylskåpet och finns där ett år åtminstone, går garantin ut så slängs dom då. andra som har längre garanti läggs i en låda. Kvitton från butiker som gått i konkurs slängs. Kvitton utan garanti noteras i en handbok innan de slängs för att verkligen ha koll på det jag handlat.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Torahzen]
2016-03-30 20:05
#2

Du verkar ha hittat ett system som fungerar för dig. Hur ofta tömmer du plånboken på kvitton och hur gör du med kvitton som du behöver spara några veckor?

taylor__lambert
2016-03-30 21:06
#3

lägger aldrig kvitton i plånbok (har ingen), tömmer dock fickorna varje gång jag kommer hem, har blivit en vana att tömma alla fickor så hunden inte får och rotar där. Kvitton som behöver sparas för att det kanske är öppet köp eller liknande sätts också upp på kylskåpet.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Torahzen]
2016-03-30 21:57
#4

Det verkar som om det är mycket på ditt kylskåp.😉 Jag föredrar att ha tomt där.

taylor__lambert
2016-03-30 22:05
#5

nä det är väldigt tomt faktiskt. har ett kvitto från ett par skor uppe och en rabatt kupong på mataffär :p

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Torahzen]
2016-03-30 22:15
#6

Dig är det ordning på! 👍

Annons:
Loris M
2016-04-02 10:35
#7

Vilket smart förvarningstips! 👍 

Jag sparar aldrig kvitton förutom de som har ett garanti med. Dessa lägger jag i en byrålåda. Så det känns som att det är ordning och jag kan leta hitta det jag letar efter. Däremot när det gäller andra viktiga papper ser det ut som dina kvitton Tora. Nu blev jag inspirerad att skapa samma system som i #0 fast för viktiga papper. 🙂

[Torahzen]
2016-04-02 11:20
#8

Härligt! Kul att jag bidrog till inspirationen. Jag håller på att gå igenom högen med kvitton. Några har jag såklart kunnat slänga och resten hamnar i varsin plastficka indelat efter årtal samt kläder/skor och övrigt.

Loris M
2016-04-02 11:25
#9

#8 Jag har sparat kvitton förut och lagt de i plånboken direkt. Men insåg efter många år att jag aldrig hade någon användning för det. De låg i plånboken och skräpade och sedan slängde jag dem i alla fall utan att ens titta på kvittona. Numera tackar jag nej till kvitton eller också lägger de i pappersinsamlingen direkt när jag kommer hem.

Sparar du kvittona av någon speciell anledning?

(Har förresten precis blivit medlem här. Fattar inte varför jag inte gjort det tidigare. 🙂)

[Torahzen]
2016-04-02 11:36
#10

Jag tycker att det kan vara bra att ha dem… 😎 Särskilt de till huset. Även för dyra kläder och skor. I verkligheten så är det sällan som jag saknar ett kvitto och kan nog slänga mer än vad jag gör. Jag är inte där än utan fokuserar på att få ordning så jag inte lägger tid och energi på att leta saker. Tyvärr brukar det bli till att leta just när man inte har tid eller energi. Kvitton är bara ett exempel. Jag rensar papper hela tiden…

Välkommen hit Loris! Ställ gärna frågor eller kom med funderingar. ✨

tlover
2016-04-02 11:55
#11

Jag sparar främst kvitton för företaget, då häftar jag fast det på ett papper med aktuell månad och sätter in det i samma pärm som räkningar.

Privata kvitton blir inte sparade, ibland "lägger jag undan" kvitton i en låda el så men dom städas bort tillslut eftersom jag inte har något bra system för det.

l'm back

[Torahzen]
2016-04-02 12:20
#12

Företagskvitton är en annan femma.

Ditt enkla system för privata kvitton funkar bra i en låda. Behöver man inte kvittot kort efter inköp, så brukar det inte behövas…

Upp till toppen
Annons: