Annons:
Etikettinredningstips
Läst 3829 ggr
Tzatze
4/21/16, 2:10 PM

Entre

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej, jag skulle behöva hjälp med entrén som just nu ser helt bedrövlig ut och säkert bryter mot alla feng shui-regler som finns. Nästan alla för dörren är röd och det ska ju vara bra. Dessvärre är den trång för det är bara den högra dörren som kan öppnas. 

Att bygga om trappan är inte ett alternativ i nuläget men på sikt så ska det väl bli så.

Annons:
[Torahzen]
4/21/16, 2:32 PM
#1

Hej, ska se vad jag kan hjälpa dig med. Jag tycker den följer feng shui på flera sätt: entrén är  upplyst,  alla elementen är med, svängda rabatter som leder till dörren. En lykta som välkomnar.

Varför går det bara att öppna ena dörren? Är det dörren i sig eller ä r det för att det är fullt i hallen? Är det denna entrén ni använder eller är det bara för besökare?

Ytterdörren är huset mun, mouth of chi, så här ska det komma in frisk energi i huset, i lagom dos. Det ser öppet ut framför huset och det är bra. Kan du beskriva hur det ser ut mellan vägen och till huset?

Sedan en personlig fråga: Vad är det för förändring som står för dörren? Kan det vara så att du känner av en förändring som du inte känner dig redo för? Det behöver inte vara så. Eller vad är det du inte vill släppa in i ditt liv?

Tzatze
4/21/16, 4:14 PM
#2

Entren är vår huvudentré  och går till ett trapphus eftersom det finns två lägenheter, svärföräldrarna bor nere och vi uppe. I trapphuset är det luftigt och fint. Till vänster ligger en liten tvättstuga och på höger sida en dörr ner till källaren.

Dörren består av två dörrar där den ena sitter fasthakad i golv och tak. Man öppnar den bara om man måste in med nått stor föremål. Överviktiga personer lär så svårt att komma in utan att skrapa sig mot dörrkarmarna.

Haha, ja jag står inför en förändring. Jag har tappat energi så pass mycket att jag bränt ut mig, samtidigt ska jag skriva på anställningspapper i morgon till en ny fast tjänst.

[Torahzen]
4/21/16, 5:13 PM
#3

Bra att det är huvudentrén. Vid fint väder föreslår jag att du öppnar upp bägge dörrarna för att få in massor med frisk luft och ljus. Se till så att båda dörrarna går lätt att öppna. 

Jag föreslår en stor blomma vid entrén. Det ska såklart gå lätt att komma in  utan att tränga sig förbi krukan. Det ser ut som om huset vätter mot söder eller sydväst, stämmer det? I så fall är det extra bra med gula och röda blommor. Jag tycker det är fint med gräs till, för det vajjar i vinden och ger lätt höjd. Något som du tycker om och ger dig energi. Gillar du blommor? Rabatterna tar ett tag innan växterna kommer upp ordentligt.

Du behöver också fundera över vad som ger dig energi. Jag är också urladdad för tillfället och behöver tänka på samma saker. Vi har en härlig årstid och det gäller att passa på att njuta och sol, ljus, kvällspromenader eller vad det kan vara. Jag ska begränsa min vid vid datorn när jag slösurfar. Tiden går alldeles för fort då och jag behöver minska på intryck. Jag ska VARA mer, än att GÖRA mer. Vad passar dig?

Växter är underbara chiförstärkare, både inne och ute. Se gärna över dina krukväxter.

Tzatze
4/21/16, 5:29 PM
#4

Läget är sydost och jag har plantor på tillväxt inne som väntar på att få komma i jorden snart. Jag ska se om jag kan fixa en stor kruka att ställa på trappan. Röda blommor är fint :-)

Min tanke är om det behövs stöd vid sidan av entrén, det är ju som ett stup på var sida. 

Ja det är en skön årstid vi har framför oss. Jag har äntligen kunnat börja öppna balkongdörren och släppa in luft i köket, det gillar jag.

Tack för hjälpen

[Torahzen]
4/21/16, 5:50 PM
#5

Det är inte bra känsla om det känns som att du stupar, har ett stup. Det är inte så högt, men med höga växter som stöd blir det bra. De finns ju bara på sommaren. Vad tror du om stora trätunnor vintertid som kan stötta vid trappan? Uoo-och-ner-vända tunnor så du kan göra stilleben med granris och någon lykta.

Stentrappan är fin. Räcke finns, men är svagt stöd. Jag tycker inte räcket behöver byggas om (för jag vet inte hur och säkert dyrt).

Tzatze
4/21/16, 10:10 PM
#6

Trätunnor, intressant idé. Jag hade kört fast på att det måste vara nån växt. Tack för tipset.

Annons:
[Torahzen]
4/21/16, 10:33 PM
#7

👍

Vad tror du om en matta på översta trappsteget? En matta i samma färg som hallen inne, för att knyta ihop inne och ute så att chi lätt kommer in? Är det ljust i hallen?

Mattan längst ner ser lite liten ut. Det finns snygga järnmattor har jag för mig, typ skrapmattor, för att få smutsen av från skorna.

Vill du ha växter istället för tunna så finns det vintergröna växter. Jag skulle föreslå en högre sort till vänster om ytterdörren och en annan till höger. Entrén är redan symmetrisk, för att få balans så är det bra att bryta av med snarlika rabatter. Sort  beror på jord och växtzon.

[Torahzen]
4/25/16, 1:07 PM
#8

Har du fått något matnyttigt eller har du någon fler fråga?

Upp till toppen
Annons: