Annons:
Etikettpraktiska-tips
Läst 4206 ggr
[Torahzen]
2017-02-28 22:14

Storstädning, kom ihåg dessa platser

För att få in nya fräscha energier så är det jättebra att göra en rejäl storstädning. Flytta runt på möbler, ut och lufta mattor, skaka i gardinerna, tvätta fönster och skura golv.

Sköna Hem har listat några ställen som ofta glöms bort. Läs hela artikeln här:  http://skonahem.com/vardagsrum/9-saker-alla-glommer-att-stada-joda-du-kommer-kanna-igen-dig/?subid=1062577996&utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3

Det här med att städa. Inte glömmer man väl något om man gör det supergrundligt, tänker du? Men av 9 punkter kan i alla fall undertecknad pricka in på minst 6 punkter som ständigt glöms bort…

1. Undersidan av mattan

2. Persiennerna

3. Ovansidan på kylskåp och frys

4. Skottesvampar (Scotch brite)

5. Tillbehör till dammsugaren

6. Sopborsten

7. Papperskorgen

8. Tandborstglaset

9. Kaffebryggaren

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag kan lägga till:

1.b Har ni snö vintertid? Ta ut mattan och lägga på snön. En smutsig ruta blir kvar på snön och mattan är mycket fräschare.

3.b även baksidan ska dammsugas. Kylaggregaten behöver jobba mindre om baksidan är ren.

 5.b Alla städartiklar behöver rengöras. Hur fräscht är det med kladdiga rengöringsflaskor? Är trasorna rena?

7.b Alla kärl för källsortering.

7.c Toaborsten. Det finns väldigt billiga toaborstar (läs Ikea) byt en gång per år eller oftare.

9. b Diskställ glöms lätt bort. Kom även ihåg stället för bestick.

10. Rengör fläktfiltret. Det går fort ett kvartal och lagar man mycket mat så blir det mycket fett, dvs en brandfara och risk för sämre ventilation.

Och det finns säkert många ställen till.

Lycka till!

  • Redigerat 2020-09-25 19:45 av Niklas
Annons:
[NeferNefer]
2017-03-01 18:28
#1

👍Tack 🌺

[Torahzen]
2017-03-01 19:12
#2

Varsågod!😃

GardenTourist
2017-09-03 19:51
#3

oj oj oj, dags för en ordentlig städning hos mig. hahaha

under soffan också. Värst vad allt ska samlas där-😂

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Amandla
2017-09-03 20:13
#4

Apropå toaborstar:  jag gick med i en grupp  på facebook där det skulle vara bra tips på städning och sånt. Jag gick ur nästan direkt, för jag upptäckte vilken städhets många medlemmar höll på med. En lång tråd handlade om hur ofta man ska byta toaborste. En skrev att hon bytte en gång i veckan!! för det var ju såååå snuskigt med toaborstar. Jo, inte är de fräscha men de ska ju inte precis upp på matbordet heller utan hålla sig till toaletten… 🤦‍♂️Det räcker att skölja av den i toaletten tycker jag, eller emellanåt hälla lite rengöringsmedel i koppen och ställa den i.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
2017-09-03 22:29
#5

Då vet du var du ska börja GardenTourist! 👍

Oj, Amandla, en del kan verkligen snöa in på detaljer. Ett hem kommer aldrig att vara kliniskt rent överallt. Att byta toaborste en gång i veckan låter maniskt. En gång per år brukar det bli här.

Amandla
2017-09-04 13:30
#6

Maniskt är ordet. Jag städar långt ifrån maniskt, men det är aldrig snuskigt heller. Som jag brukar säga: "städtanterna i tv skulle inte få några utbrott över mitt hem".


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Torahzen]
2017-09-04 15:29
#7

Det låter bra det.

Jag kan erkänna att mitt diskställ har nåt sista förbrukningsdag. Det räcker inte med att diska rent själva stället utan efter 25 år ska jag pensionera det. Jag har tittat runt på lite olika modeller för att byta till något annat, men jag kommer tillbaka till samma modell. Kanske det blir så enkelt att det blir samma modell.

Bildresultat för diskställ två våningar

Bild lånad från:  http://www.johnwall.se/sv/artiklar/miljo-rengoring-stad/diskstall/index.html

GardenTourist
2017-09-05 11:49
#8

#7 av: Torahzen  den är ju fin, gillar du  samma så är det bara till att fortsätta köpa en likadan 😎

If the whole world was blind, how many people would you impress?

GardenTourist
2017-09-05 11:49
#9

#7 av: Torahzen  den är ju fin, gillar du  samma så är det bara till att fortsätta köpa en likadan 😎

If the whole world was blind, how many people would you impress?

[Torahzen]
2017-09-05 13:23
#10

Det kanske blir så.👍

Upp till toppen
Annons: