Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 4486 ggr
terkina
2011-01-19 15:19

Vardagslyx

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"How does something become sacred? It becomes sacred by people saying, 'This is sacred.' There is no other way. So St. Matilda's toenail in a box is just that, until someone says, 'This relic is holy and special.' So how do you make your life sacred? You say, 'This is sacred,' and you treat it that way."
 - Stuart Wilde (genom Karen Kingstons 'Creating Sacred Space With Feng Shui, s. 164)

Vardagslyx, ja. Att kunna unna sig ett litet andrum i en annars stressig vardag gör mer än vad tror, tror jag.

Jag har under senare år börjat uppskatta "småsaker" på ett helt annat sätt, och nu för tiden har det blivit något jag kontinuerligt och medvetet eftersträvar, något som faktiskt GÖR min vardag.

Favoriterna just nu är gotländsk chai-te med skummad mjölk och kanel, eller att få gå och lägga mig med en mikrovärmd vetekudde, bara för att det är mysigt och inte för att jag har ont nånstans. Glad

Hur ser det ut för dig?

  • Var hittar du DIN vardagslyx?
  • Är vardagslyx viktigt för dig?

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
Clary
2011-01-20 21:23
#1

Vardagslyx är viktigt. Det kan vara en stund i lugn och ro på spikmattan, det där lite extra lyxiga badet eller en bit nybakt kaka.

Jag tror att vi måste komma ihåg att bara njuta den lilla stund av lyx vi tar oss tid till och inte fundera på en massa andra saker, vara i nuet Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

terkina
2011-01-20 23:00
#2

Håller helt med där Clary.

Vardagslyx kan till och med vara en så enkel sak att stå helt upp och ner och BARA borsta tänderna, inte springa runt å packa väskan, skriva inköpslista eller mata djuren samtidigt. Bara stå och ANDAS!

Hade faktiskt en konversation med en tjej vid kaffeautomaten idag. Hon hade förberett den lilla portionsmjölken genom att öppna den och lagt den redo på bänken, under tiden som kaffeautomaten gjorde sitt. Hon sa 'Man kanske sparar två sekunder iafl!' med glimten i ögat. Men jag sa istället nånting i stil med, 'du ska inte ta den tiden och ta ett djupt andetag och bara vänta istället då?'.

Det slog mig sen hur klok jag faktiskt var. Man ska nog passa på att unna sig det andetaget vid ett tillfälle där man till exempel väntar på något, om det nu är kaffet, eller telefonkön. Det kan faktiskt vara det enda "riktiga" andetaget man "får" på hela dagen!

Ni andra då? Är det ingen mer som har funderat över/uppskattar/eftersträvar vardagslyx?

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

szirius
2011-01-21 11:00
#3

Jag är inne på samma spår, lyx kan vara en enkel knäckebrödsmacka med ost, bara det att man sätter sig ner och njuter av denGlad.

I en av Eckart Tolles böcker skriver han om att man kan förändra sin syn på väntan, tex vid rött ljus, i matkön, eller på någon som är sen - med att se det som en extra stund att bara andas och slappna av.

Så i stället för att det blir en situation till stress, kan det vara en situation för att slappna av! Häftigt va?

Clary
2011-01-22 18:22
#4

Eckart Tolle har skrivit många bra saker, det gäller att ta vara på de små enkla sakerna Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
2011-01-24 13:10
#5

# 4 ja , man måste liksom programmera om sig. För man har blivit inlärd att det handlar om att GÖRA saker hela tiden, man ska vara så prestationsinriktad, och så fort man inte gör nån nytta så kan man känna sig "dålig". Jag tränar verkligen på det här med " varande" i stället för " görande"….

terkina
2011-01-24 15:52
#6

Ja, det är en verklig utmaning szirius, att vara i nuet.
Jag tror även där, precis som med rensning och feng shui "cures", att man ska börja med något litet och få in det på ett naturligt sätt i vardagen.

Jag tror att jag ska börja med tandborstningen faktiskt. Det är en sån liten sak, men ändå något man göra varje dag. Ett utmärkt tilfälle att summera dagen och glädjas, om den är värd det, eller begrava den och tänka framåt, om så är fallet.

Har även börjat skriva "tacksamhetsbok" igen innan jag lägger mig i sängen. Det tror jag också är bra träning för att fokusera på det positiva. Jag märker att jag har en hel del övning kvar, för flera gånger har jag behövt hindra mig för att jag tänkt skriva något i stil med: "Jag är tacksam för att …….., trots att ………"
Nej, nej, tänker jag då. Inte tacksam trots att, bara vara tacksam är bäst!Skrattande

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
szirius
2011-01-24 17:06
#7

Jag tänkte mer på det här med att jag oftast bara kan vara nöjd om jag " gjort något". Ofta när jag får en skön känsla, kan jag lätt härleda det till något i det yttre, tex att jobbet gått bra, att jag fått nån komplimang eller att jag själv tycker att jag gjort nåt bra. För mig är det en STOR utmaning att kunna vara nöjd "utan anledning". När man inte gjort ett skit. Att vara glad även när man haft en mindre bra dag på jobbet osv.Inte bara känna mig trygg i början på månaden när lönen kommit in, utan lika trygg i slutet när allt är slut.Att känna mig harmonisk även när sonen har en bråkig dag, inte bara när allt är lugnt här hemma osvosv.

Ju mer jag iakttar detta, desto mer inser jag hur styrt mitt humör är efter yttre händelser, jag är inte alls så fri som jag trottTystOskyldig. Och även om jag ser detta, så är det inte bara att trycka på en knapp och känna att man duger som man är, oavsett…men ÖVNING GER VÄL FÄRDIGHET? Flört

terkina
2011-01-24 21:43
#8

Har du läst Kay Pollaks 'Att välja glädje'? Det är en bok som jag brukar återvända till då och då (som sagt; övning ger färdighet, men så länge det inte sitte i ryggmärgen är det färskvara Flört)

Den har hjälpt mig många gånger att se saker från en annan sida.

"Man kan aldrig ändra sin första tanke, men man KAN ändra sin andra!"

Jag kan tycka att det nästan är ännu svårare att ändra på nåt när man ser vad som är "felet", för risken blir ju då att man fokuserar så hårt på det felande att det förstärks istället?!

Keep up the good work! Skrattande

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

szirius
2011-01-25 10:18
#9

# 8 Just den boken gav mig inte så mkt, men jag har mpnga andra guldklimpar.

Tycker också att det där är krångligt…att när man ser "felet" så hamnar fokus lätt där…Vi ÖVAR VIDAREFlört

Clary
2011-01-25 10:35
#10

Tacksamhetsdagbok är något som jag tror är viktigt, just de där små sakerna och att verkligen tycka att man gjort något bra. Det kan faktiskt vara att man inte gjort någonting utan bara varit som är det bästa med just den dagen.

Det finns många guldkorn att plocka ur olika böcker så det är bra att ni plockar fram dem, vi behöver det. Ska kolla i mina gömmor också Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

szirius
2011-01-26 11:28
#11

Igår hade jag vardagslyx. Det var rea på badolja och schampoo, så jag köpte en av varje. Njöt i badet av nya dofter -mmmm. En sån sak är lyx för migGlad

Upp till toppen
Annons: