Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 2365 ggr
terkina
6/2/11, 11:09 PM

Ledighet

Nu när sommaren och semestrar stundar så är det dags att fundera på det där med ledighet.

Hur är ni när ni är lediga?
Passar ni på att slappna av och bara ta det lugnt, eller är ni en sån (som jag) som istället ska försöka hinna med allt det där (och lite till) som man inte hinner med annars?

Jag är en aktivitetsmänniska på både gott och ont. Min längtan är alltid att vara så pass nöjd att jag bara kan ta dagen som den kommer och inte göra någonting speciellt. Men jag vet ju också med mig att om jag skulle leva så så skulle jag bli rastlös på en kvart ungefär.

Det bästa med att vara ledig är nog de gånger när man tar sig an saker och gör dem för att man känner att man vill det just då, sen kan det ändå handla om städning eller rensning, men just att slippa känslan av 'måste'.

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
Tiana
6/4/11, 11:03 AM
#1

I år har jag bara två semesterdagar, så  jag slipper bekymra mig Flört

Är väl i allmänhet en rastlös själ, så lediga dagar fixar jag för det mesta. Har aldrig kunnar ligga på en filt och slappa utan hamnar oftast i rabatten med en spade istället!

Pagan
6/4/11, 2:18 PM
#2

Tänker direkt på listorna vi skriver - mina listor är fulltecknade så jag lär inte få tid att slappa denna sommar alls. Oftast så ska jag "bara" innan jag slappar och dessa "bara" är ju så många att slappartiden kommer i kläm, men i morgon då ska jag …."ska bara"Guld i munIbland är det mer jobbigt att vara ledig en hel dag. Att gå till jobbet innebär ju iallafall rast emellanåt.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

terkina
6/5/11, 10:58 PM
#3

Jag var på en föreläsning där hon som föreläste berättade om att hon hade USA-tid inplanerad i sin almanacka. 'Utan särsikild anldning'. det var sån tid där hon inte planerade vad hon ville göra då i förväg, utan tog det som det kom när den tiden väl kom. Det kunde vara allt ifrån 10 min en tisdagmorgon, till en hel lördagkväll.

Det tror jag är ett ganska bra tänk också. Bra sätt att lära sig ta dagen som den kommer, om det så är en halvtimme här och var i veckan. ;O)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

szirius
6/13/11, 10:01 AM
#4

Jag är som #0, aktivitetsmänniska på gott och ont!

Jag har tänkt denna veckan att jag faktiskt måste LÄRA MIG vila, att det är svårt för mig. Både kropp och tankar snurrar ofta i en fasligt snabb takt, så jag är helt klart beroende av både yoga, spikmattan och meditation för att varva ner emellan.

Jag märker att jag mår dåligt om jag inte har något projekt. Projekt för mig är livsglädje. Så jag försöker alltid tänka ut något att göra inför semestern - det behöver inte vara stora saker, men ändå grejer att pyssla med.

Jag märkte, när jag var arbetslös, hur svårt det blev att komma ur sängen, och hur deppig jag blev av att ligga där. Det var ingen härlig vila, precis.

Vilan är bäst efter att ha utfört något, tycker jag.Att varva arbete och vila.

Tex om man jobbat i trädgården, så är det ju jätteskönt att slänga sig i soffan o se på film på kvällen. Har jag däremot slappat en hel dag, så känner jag mig snarare rastlös, obehaglig på nåt sätt och kan inte njuta av vilan och filmen på samma sätt.

terkina
6/14/11, 9:16 PM
#5

Nej, det är precis som du säger sziruis, man måste liksom "förtjäna" vilan på nåt sätt för att uppskatta den.

Det är väl en bra tanke om man håller aktivitetsnivån på en bra halt, men det blir värre om man har saker upp över öronen att göra och känner att man måste få allting gjort först innan man kan koppla av.

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Upp till toppen
Annons: