Second hand skyddar jorden
Tänk vilken insats du gör när du köper och säljer begagnat! Det är miljövänligt, ekonomiskt och också många gånger en social insats.
http://www.sopor.nu/Aktuellt/2013/09/03/Second-hand-skyddar-jorden
Jag handlar, säljer, skänker och byter second hand. Såg mig just om i vardagsrummet, det enda som är inköpt nytt är bokhyllan Billy och stereon. Läste häromdagen att det är smart att köpa Ikea-möbler begagnat, de kan finnas i stort sett helt nya på t.ex. Blocket, då är de dessutom ihopmonterade. Nyskick, lägre pris och man slipper bygga ihop dem, kan det bli bättre? OM man nu vill ha Ikea, vill säga 😎
Det är ganska käckt att köpa dem färdigmonterat fast det kan vara klurigare med transporten då…
Själv gillar jag äldre möbler med nackdelen är att de är inte alltid lika praktiska. Ikea har sina fördelar.
Vi har ärvt det mesta eller köpt begagnat. Säng och köksbord har vi köpt nytt, i gediget trä (förutom madrasserna då förstås).
Jag ser mig om och det enda begagnade vi har är en 60-tals fåtölj som är hundens sovplats allt annat är från Ikea eller Jysk.
Hade begagnade möbler innan men vi bytte ut allt till nytt när vi flytta, inte så förtjust i gamla möbler.
Även möbler ifrån Ikea går att köpa second hand om du inte gillar stilen. 😉
#4 Jo på blocket, men då måste man äga en bil också vilket vi inte gör. 😉
Det underlättar med bil förstås, men har man körkort kan man hyra eller betala bensinpengar till en kompis. Nu kanske ni inte behöver fler möbler, men det är något att tänka på.
#6 Jo så gjorde man förr men då bodde man bättre till. Jag har inte körkort men min man har och hyra en stor bil här är det Hertz som gäller och då pratar vi tusenlappar i hyreskostnad. Bensinmackarna har bara små kia bilar som bara rymmer två pers. 😛
Man behöver ju inte bara köpa möbler utan även böcker, kläder, leksaker, husgeråd finns begagnat.
#8 Ja just det. Men då har jag ju mer begagnade saker. Bokhyllan kryllar av begagnade böcker, dottern har begagnade leksaker, prydnads sakerna är i majoritet begagnade eller ärvda osv.
Det har vi köpt genom att pendla kommunalt vilket också är bra för miljön. 😃
Då kanske det är läge att sälja då! Att åka buss är bra för miljön, heja, heja.
Säljer saker gör vi redan, sålt av en hel del och ska snart skicka in två skrivbord med stolar, en keyboard och cd-ställ mm på blocket. Behöver få bort lite grejer. 😉
Här är det inte bara transporten som vi kör miljövänligt. Våra djur äter endast svensk producerad mat, kattens strö är komposterbar och miljövänlig, jag återanvänder mycket som tex burkar, syr oftast egna saker av gamla tyger alternativt tygstuver, källsorterar och det är jag noga med, tvättar golv mm endast med grumme grönsåpa som är miljövänligt osv. 😎