Feng shui iFokus

Feng shui

Läst 71 ggr
Birdiebudgie
2023-11-06 21:56
1

Slänga och rensa

Hej!

Jag sitter just nu och rensar i en massa pärmar. Såg på nätet att någon hade rensat bort 94 st…
Ja, fullt så många har jag inte, men…många är det. Det är tips och idéer som jag tänkt att jag ska använda någon gång och så har man gått och köpt pärmar till, satt in dem i dessa och ställt dem i bokhylla och sedan även i skåp.
Där har de stått sedan i åratal, man har t.o.m. glömt bort vad som finns i pärmarna. Det kan var stickbeskrivningar, recept på mat, bakverk och godis m.m. Massor av sånger med noter från ett antal körer man deltagit i under årens lopp, etc. För att inte tala om allt julpynt och julkulor man köpt och sedan glömt att man har i olika lådor intryckt långt in i ett förråd…Brrr…
Och så går man där och tänker det är ju synd att slänga allt när jag nu gjort mig sådant besvär med att samla allt skit i pärmar, vem vet jag kanske kommer använde det ändå.
Och precis som en lök så börjar man sedan skala bort en liten del, men inte allt.
Sen går det en tid och då tar man lite till o.s.v. och pärmarna blir undan för undan lite tunnare men inte färre…
Varför är man så löjlig rent ut sagt att man bara helt enkelt inte bara öppnar en av pärmarna kollar att det inte är några personliga papper som måste tuggas och så slänger man allt på en och samma gång. Näe, det kan ju vara bra att ha…
Är det någon som känner igen sig eller är jag ensam om detta fenomen?
Annars har jag aldrig svårt att göra mig av med gamla saker som inte används längre.
Hittade en ful ytterkruka från slutet av 80-talet på vinden som ser ut som en gammal potta. Den åkte ner i ge-bort-högen så det visslade om det. Tror aldrig jag har använt den, ens när det var modernt.

Varför lägger man upp prylar man ändå aldrig kommer att använda igen i förråd, skåp och vindsutrymmen. Och inte gör sig av med smörjan på en gång när det blir tröttsamt att se dem.
Ja, nu har jag äntligen tagit mig i kragen och slänger och ger bort sådant jag inte behöver längre.
Hoppas ni också kan komma till skott med detta, det är jobbigt men man får kämpa på och se det som ett långtids projekt när man är ledig och har tid.
En vecka varje semester blir avsatt för detta och många andra lediga helger också.

Kämpa på där ute, ni andra också!

Birdiebudgie

Pyttelite
2023-11-06 22:22
0

Tänk om man kunde klura ut en gång för alla varför man sparar på så mycket.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
2023-11-06 22:34
1

#1: Det är omöjligt, för hur många gånger har man inte sagt -Jaha, nu skulle vi haft den där xxx-grejen som vi slängde förra månaden. 😊

Pyttelite
2023-11-06 22:37
0

#2: Problemet är att man sällan säger det motsatta - så skönt att bli av med allt och inte kommer jag att behöva det heller.

Man får positiv feedback på att hamstra medans det förmodligen är oftare så att man slänger sådant som man ändå aldrig skulle göra ngt med.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
2023-11-06 22:49
1

#3: Jo, jag slänger saker kontinuerligt, och visst ibland känns det lite - Men tänk om…. Men så fort sakerna är lämnade känns det bara befriande.
Men det händer också ofta att det är som i mitt förra inlägg.

annia1
2023-11-06 23:58
0

När det gäller papper. Oavsett om det är recept eller räkningar eller nåt annat. Om man har en skrivare som har skanner så kan man skanna in allt i pappersväg och lägga på ett usb-minne. Så allt i pappersväg kan slängas, men ändå vara kvar.

För att det ska gå smidigt. Så titta inte på vad det är för papper om det ska vara kvar eller inte utan bara skanna in det.

En fördel dock. Att man delar upp det i olika mappar. Recept för sig räkningar för sig. För om den dagen kommer att man vill leta reda på nåt så enklast om det ligger för sig.

.

Torparmor
2023-11-07 16:44
0

Precis samma här - gäller alla i familjen. Mycket tror jag beror på uppväxten.

Våra föräldrar växte upp i familjer med många barn, där det var knapert många gånger. Så vi har växt upp med att lappa och laga kläder, vända ut och in på skjortkragar osv. Det är svårt att ändra på inställningen för den sitter så djupt rotat.

Sen har vi gott om plats att spara allt, så då blir det enklare att inte slänga. Och det som slängs är förvånansvärt lite i det hela. Men vi köper knappast något nytt förutom den mat vi inte odlar.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Birdiebudgie
2023-11-10 02:19
0

#5:

Tack för tipset!
Det var ett bra förslag, tyvärr funkar inte min skrivare så först måste jag skaffa en ny.

Birdiebudgie

Birdiebudgie
2023-11-10 02:24
0

#6:
Ja, du har nog rätt i det. Mina föräldrar var rätt gamla och sparade på det mesta. Man lagade det som gick sönder istället för att köpa nytt. Det var den generationens tankebanor. Och nu måste vi också börja tänka så med tanke på hur miljön är i världen.
Kanske det är därför man har så svårt att slänga, utan spar hellre och plockar in i skåp, lådor, förråd och pärmar etc.

Birdiebudgie