Bli rik med Feng Shui!
Vill du få mer pengar och bättre ekonomi?
Några tips för att få bättre ekonomi.
Välstånd och rikedom ligger i nordöstra hörnet eller om du går in genom dörren så ska du titta åt vänster/bakåt!
Börja med att städa och hålla snyggt där!
Gör detta i de rum du är mest - köket/vardagsrummet och sovrummet…
Sydöstra hörnet ska det vara
. Mitt välståndshörn har bytt plats sedan jag började använda kompassmetoden och faktiskt stämmer det bättre nu.Välståndet har ökat!
Jaha, hur var det nu då?
Sydöstra eller nordvästra? Jag har gått på nordvästra tidigare och tackar inte nej till lite mer i plånboken. 
Nu kollade jag min Bagua och enligt den så är det nordvästra, men den går efter huvudingången.
Tack för tipset SaJo!
Och tack Nordann, jag får väl städa båda.
Har ni tips på prydnader att ställa där också?
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Aha,men om ni utgår från huvudingången är ju inga väderstreck med i bilden.Men ni menar nog vänstra hörnet längst bort från ingången.

Kan tipsa om hur man blir rikare. Sparka ut barnen om de är över 21 år och inte studerar. Prioitera att betala huslånet ut.
Det är inte de stora inkomsten man blir rikare på, det är de små utgifterna. Gäller alla och alltid, oavsedd inkomst.

Sydöstra hörnet menar jag! Om man kör kompassmetoden! :-)
Rensa hörnet och plantera en starkväxande växt här! Nu till Påsk är det bra att ställa en kruka med gräs här - den växer och gror fort. Andra bra växter är bambu (finns på Ikea tex=) - klöver?.
Du kan också ställa påskriset här och smycka med runda saker (symboliserar pengar) (Ägg?). Lila fjädrar är bra!
Ställ en skål med mynt från olika länder här. Välj en vacker och dyrbar skål. Har du en i kristall eller i någon metall?
Häng upp en tavla med flödande vatten - en flod tex.
Det ska tydligen även vara bra för ekonomin att använda en röd plånbok. Jag köpte en sådan på Kyrkmarknaden i Öjebyn, men den gick sönder och nu har jag en brun. Funderar dock allvarligt på att skaffa mig en ny röd.
#5 Använder du kompassmetoden då? För enligt Baguan jag skrev ut från nätet så ligger välståndshörnan i nordvästra hörnet..? Då utgår man från huvudingången alltså.
Tack för alla fina tips SaJo!
men du, kan man ha gräs inomhus? Trivs det verkligen inne? och klöver, bambu..? Måste åka en sväng till Ikea tror jag - har aldrig sett att man kan köpa såna växter.
Va roligt förresten, med lite ovanliga växter.
Påskriset har jag redan pyntat med lila och gröna "doffer" - vilken tur! Där tänkte man rätt för en gångs skull. 
#6 Jo det har jag också läst nånstans, att rött symboliserar välstånd i Kina - man målar ofta ytterdörren i rött också. Min pluskeluska är svart - inte så bra kanske..
Och mest bara mynt. 

Påskgräs brukar vi alltid så innan påsk! :-) Se bild…
………………………………………………
Plånböcker - börja med att städa ur din plånbok. Ta bort alla kort som du inte använder. Släng alla kvitton (eller lägg alla kvitton i en egen burk - om du behöver spara dem). Se till att du alltid har pengar i plånboken. Om du vill kan du lägga i en röd sedel/röd lapp för att symbolisera pengar! ta bort knapparna ut myntfacket. Istället för röd lapp/sedel så kan du också plasta in en bild av något du önskar dig! Tex om du sparar till en resa - så lägg i en bild som symboliserar resan och bär med dig den i plånboken.
……….
Ska lägga upp en bild av klöver också i nästa inlägg

Ja, den klövern - va dum jag är!
Jag tänkte på röd-eller vitklöver jag! Fy vad dum jag känner mig.. ha ha
Jo den där har jag haft nåt enstaka ex av - jättefina förresten! Och det gräs jag såg framför mig var högt gräs… är nog inte så bevandrad i inomhusväxtlighet måste jag erkänna.. Men gräset ser också jättefint ut! Tack för tips SaJo! 

*he,hee* Det är lite roligt det att man kan tolka samma sak på så olika sätt… Vad fel det kan bli!
jag älskar ju blommor och växter!
Kattgräs brukar jag ha lite här och där,katterna behöver det och det ser riktigt bra ut faktiskt.Jag växlar plats på krukorna,när en är nedtuggad får den flytta till en plats katterna inte kommer åt.
Jag började med röd plånbok för några år sedan och ekonomin har blivit klart mycket bättre sedan dess! Fastän välstånd är inte enbart pengar utan även t ex välfylld kyl och frys,att allmänt känna att man har tillräckligt av det man behöver och vill ha.

Helt rätt Nordann! Välstånd är att känna att man har det man behöver!
Ja men då behöver jag ju inte bry mig om välståndshörnan då.. Inte egentligen, jag bryr mig inte så mycket om pengar faktiskt - bara jag har så jag klarar mig.
Jag undrar om man kan överarbeta dom här "hörnorna"..? Vad tror ni? Så att det slår över alltså och får motsatt effekt..? Inom akupunktur kan man göra det och tanken där är densamma, att det skall råda balans fast i kroppen. 

Om man bara städar välståndshörnan och struntar i de andra? Hmm… Kan ju bli lite fel… Att man tappar bort kärleken kanske?
#0 Vad spännande, det visste jag inte!
Nu har myntfacket till min bruna plånbok gått sönder, så det är väl ett tecken på att det verkligen är dags att skaffa sig en röd plånbok igen? 

Med elräkningen från februari, restskatten och stundande påsk-konstrundans bensinräkning får jag vänta lite med att bli rik.

PiteCarina - det är klart du ska skaffa en röd plångbok! :-)
Konstrundor gör dig rik på ett inre plan! :-)
Apropå elräkningar. Jag bytte elleverantör under februari, så jag fick ett hot om avtalsbrott på halsen. Det fick dom ta tillbaka eftersom det inte fanns någon grund för det, men då kom det två elräkningar i mars istället. Gissa hur mycket dom gick på?
…14 000… Så nog får jag skaffa röd plånbok om jag skall klara av april alltid.. 

Hmm… Så jag staplar min smutstvätt i just rikedomshörnet i en garderob i hallen. Är det månne därför jag inte får ordning på ekonomin? 

Jag läste nyss i en bok att man alltid ska spara 10%.Oavsett om du tjänar 8 000/ mån eller 80 000, så ska alltid 10% sparas.På det sättet bygger man upp en förmögenhet, energimässigt.Min lön är verkligen inte att skryta med, men jag funderar faktiskt på att öppna ett sparkonto och föra över 10% direkt dit.Jag VEEET att det känns omöjligt, det är egentligen omöjligt för mig också,men jag ska banne mig prova iaf! Tron kan ju förflytta berg.Och har man inga pengar så brukar jag bli kreativ och hitta på sätt att dra in dem
.
* Sedan jobbar vi på vår damm ute , som ska ändra form från fyrkantig bassängkänsla till mer njurformad .Och självklart 8 guldfiskar i 
* Vi har sagt upp tv:n eftersom vi kom på att vi ALDRIG tittar på tv.Det är sant.
* Vi sänker värmen så fort vi har varma dagar ( nu har vi stängt av den tom, men vi bor ju på varmare breddgrader).
* Vi ska kämpa på med pappersarbeten så att vi till slut får barnbidrag, som vi faktiskt har rätt till , även om de har bråkat med oss om det i två års tid nu.
Många bäckar små…..2010 -året då det vänder !

Mitt rikedomshörn är lite tomt - kan det vara därför som plusseluskan är tom också..? Jag har en vägg där jag inte satt upp några tavlor än, ändå har jag ansträngt mig för att pynta väggen som står vinkelrätt mot den. Vad var det nu för tavlor man skulle ha i sitt rikedomshörn? Vatten, berg nåt i blått eller hur?
Annars har jag pengaträd där, fast dom är så små än så länge - nysatta..

Tror ni denna tavla funkar i pengahörnet? Vatten o stenar är det ju o det verkar vara lite vågor så det är ju inte helt stillastående…
Har ramat in den men det tar nog ett par dagar till innan jag lyckas få upp den…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Den var ju jättefin dessutom Johanna! Ja men den borde ju passa väldigt bra i välståndshörnet!
Runda stenar dessutom, väldigt bra..

Ah stenarna tänkte jag inte på!! Det blir ju perfekt! Måste bara få upp den nu, hur svårt ska det vara…
..ibland lika svårt som att flytta berg som Muhammed sa.. jag vet för jag är i samma sits..
Vi får bestämma en tid du och jag när vi gör det samtidigt - då måste man ju nästan, eller hur?
ha ha..

Jag har en hörn belamrad med div. välståndssymbol-prylar. Funderar på att slänga allt till fördel för en enda pryl från en keramiker jag känner sedan 20 år: Gunilla Sundström i Everöd i Skåne.
Hennes underbara keramik ger mig en sådan kick av "feel good" och renhet att det bara inte är sant.
Om jag hade tillräckligt med pengar skulle jag inreda ett helt rum för meditation med enbart hennes keramik.

Detta att spara 10% oavsett vilken inkomst du har har jag också hört, ska definitivt pröva det även om det inte blir någon större summa så håler jag med dig szirius, många bäckar små…
Var in och kollade länken Conquest och håller med dig, härliga arbeten hon gjort
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Jag sparar lite nu men hoppas kunna öka det när jag börjar jobba igen men som det ser ut nu verkar det som om jag får mindre pengar över när jag börjar jobba…Tillkommer ju mer disel, parkering, barnomsorgsavgifter, kläder, luncher…och ökningen man får till lönen äts ju snabbt upp av detta…
De senaste 20 åren har jag inte kunnat spara något. Jag har, förutom under ett nio månaders vikariat, studerat, varit sjukskriven, arbetstränat, haft arbetsplatsförlagd utbildning och en anställning med låg lön.
Bäst ekonomi hade jag (och min förra sambo) då vi var 20-23 år. Jag betalade räkningarna direkt de kom, t.o.m. de tre lägenhetshyrorna. Vi åkte utomlands en gång om året.
Så bra ekonomi lär jag väl aldrig få igen? Men den borde förbättras nu när jag är anställd sedan en månad tillbaka med en bra lön. Skulle kännas så skönt att kunna lägga undan en slant!
#30 Lunch kan man spara på om man tar med matlåda.
Ja fast det gäller då att inte allt går tilll omkostnader - om man skall kunna spara de 10%:en..
jag tycker att det låter mycket jag - kanske nåt råd som har nåt decennium på nacken. Nu är allt så dyrt, speciellt maten och hyra! Bränslet är fruktansvärt dyrt för oss som bor i glesbygd, och dyrare blir det ju med alla skatter..
#28 Du Conquest, jag var in kollade länken till din keramiker och kan bara hålla med: Underbara arbeten! Jordnära och så levande!
Oj så fina dom var och vilka underbara färger!

Jag var där igår och gissa, alla de bästa verk hade en röd prick på. Nästa påsk ska jag hänga på dörren kl 10 fredag morgon!

#35 Typiskt. Bättre lycka nästa år. Det var verkligen jättefina verk!
Röda prickar kan vara förargliga men det brukar oftast gå att få köpa nåt alster även när det inte är utställning.Fina saker.

*33 Visst är 10% mkt. Saken är ju att om man har pengarna så att man kan röra dem, så går de ju alltid åt
.Man köper nån ny gardin, ett linne på rea osv, det är lätt hänt
.Men har man stoppat undan pengarna så att man inte kommer åt dem, så uteblir även alla onödiga småköp.Så det är ju just på dessa onödiga småköp som man i stället kan spara på.(Nu har visserligen vår budget varit så skral så ett onödigt småköp har på sin höjd handlat om ett paket tuggummi
)
Vi har iaf märkt det bessynnerliga i att oavsett om vi har 10 000 eller 1000 kr på kontot, så är det ALLTID tomt när månaden är slut.Vi lever efter vad vi har, ändå förstår vi inte vart de tagit vägen…
#39 Ja du har helt rätt Szirius. Och ju mer sällan man handlar desto mindre impulsköp också. Jag försöker införa veckohandling för att spara lite, men … 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dessutom, som jag läste i feng shui bok för många år sedan; se till att alltid fälla ner toalocket. (Visserligen gör jag alltid det, det ser så ofint ut annars) men att ha det öppet ska vara som att spola ner pengarna.
Kanske något att tänka på också om man inte brukar fälla ner? :]
Where there's a will; there's a way.

#41 Alldeles riktigt, toalocket ska vara nedfällt för att inte låta pengarna flöda ut och som du skriver, det är inte speciellt kul att se locket uppfällt 
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Hmm…
Om man utgår ifrån dörren och de två rum jag vistas mest i Vardagsrummet och sovrummet så har jag i vardagsrummet haft tv:n i det hörnet med en jättehärva kablar bakom och odammat nåt vansinnigt. I sovrummet står tonårsdotterns garderob 
Har precis möblerat om så nu står ett hörnskåp som min farfar målat i det hörnet i vardagsrummet istället och det ser riktig, riktigt trevligt och inbjudande ut där nu.
Men så var det ju då om man utgår ifrån andra metoden och utgår ifrån sydöst var det va?
Hmm… ja det var där hörnskåpet stod, numera står där tv:n istället 
I sovrummet står en stol i det hörnet men inget mer eftersom det är allt som får plats, då det står garderober bredvid så mellan garderoberna och väggen ryms ganska precis en stol. Undra om man skulle ta och sätta någon form av lampa kombinerat med piedestal där och en blomma eller en stor blomma på golvet och en lampa på väggen… I vardagsrummet skall tv:n flyttas så fort jag får platt-tv och då kan jag ställa en fin blomma i det hörnet istället kanske 
Eller vad tror ni? Tips?
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Ett tips apropå hörn: klappa ut dem ofta! ( se platsrening). Det är i hörnen energin stagnerar först coh så byggs det på. Är man känslig så kan man känna förändringen i hela huset efter att man klappat ut hörnen
.
Funkar också efter ett gräl
. Kom ihåg bara att öppna ett fönster, så att det kan flöda.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bra påminnelse Szirius!
Det får mig att tänka på att det var alldeles för länge sen jag sa att jag skulle platsrena, och det har fortfarande inte blivit av.
Kanske kan passa på lite nu under ledigheten :o)

Nu senast har jag läst i en bok (inte en feng shui-bok men väl om universums energier mm) om att pengar är energi och behöver vara i flöde precis som allt annat om det inte ska stagnera.
Därför funkar det sällan bra att storsnåla, utan om man får pengarna att röra på sig, så rullar de även IN lättare.
Dvs, investera om man har sparade pengar, och om man bara har lite så kan det ändå vara värt att unna sig ett restaurangbesök nån gång tex, i stället för att spara och spara och kanske aldrig unna sig något på ett helt år.Enligt denna bok tar det då bara ännu längre tid att få ihop pengar. Lite som " ge och du ska få". Gästfrihet belönar sig alltid, har jag märkt.

det där känner jag igen att jag har läst även i feng shui-sammanhang.
Jag tycker att det låter klokt. Handlar ju om balans på ett sätt det med, precis som energier och feng shui.
Vilka bra tips ni har lagt in här,, Tar till mej dom ska tänka efter hur jag har här hemma.
Jag puttar en gammal tråd för det verkar läge att boosta ekonomin och annan rikedom!
För egen del så är mitt hem i behov av ordentlig storstädning och så behöver jag laga några trasiga saker. Jag ser framemot den nya dammsugaren som jag ska hämta i helgen.
Ja, hur har det gått för alla er som skrev här för tre år sen?
Har det kommit ett bättre flöde av pengar in i era liv?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus

Jag tycker faktiskt att jag märkt av fenomenet med att om man låter bli att "snåla" och istället unnar sig ibland så kommer det mer pengar in i retur. Jag tänker inte alls på pengar i samma utsträckning nu som jag gjorde för två år sen när jag skrev här sist. Då hade vi precis köpt hus och hade inte jättemkt på jobbfronten,dvs inte så mkt pengar in heller. Nu jobbar vi (nog mer än) heltid både jag och sambon och behöver inte tänka två gånger om man ska äta lunch ute eller inte just idag. Nu när man har fullt upp hela tiden, så kanske man skulle unna sig lite ledigt nån gång då och då istället, så kanske man får mer även av det tillslut ;)

Absolut skillnad sedan 3 år 👍. Mest på fronten " jag oroar mig inte lika mkt längre utan vet att allt ordnar sig"🌊
Mitt bästa tips, som funkar för mig är att när jag börjar noja och tycka att det inte finns "tillräckligt" så vänder jag direkt och tänker " vad kan jag ge nu?". När jag har som minst mat hemma så bjuder jag in folk och delar det sista, när jag själv behöver nya kläder så ger jag bort sånt jag inte använder osv. Det känns så bra att släppa fokus på mitt eget och i stället ge ut. Och fantastiskt nog så kommer det alltid tillbaks❤️ Inte på det sättet man tänkt kanske, men det fylls alltid på. Det behöver ju inte vara i pengar, utan ofta frukt o grönsaker som vi får av vänner och bekanta🤗
Bra tips szirius! Att ge är det enklaste sättet att få igång flow.
putt…

ha ha..