Sten?
Räknas sten som jord? Vi har nämligen i helgen lagt in svarta stenskivor i köket.
Tar gärna emot tips på hur vi ska göra i övrigt då luckor mm är i cremevitt med spånt ser gammeldags ut.. Golvet är i ljust trä och taket vitlaserat trä.. Dessutom blir det vitlaserad spånt på väggarna..
Det är också silverstänk i graniten..
Min fråga gäller då element samt hur vet jag hur balansen är? Just nu oerhört förälskad i det nya då det är så "fräscht" och stilrent men kanske ska "mjuka" upp det och föra in lite varma toner på något sätt?
Tips ngn?
Sten och trä är en jättebra kombination tycker jag!
Det hårda mot det mjuka - yin mot yang, men jag vet inte hur det stämmer med feng shui tanken. Dessutom är ju de svarta stenskivorna perfekt mot de ljusare väggarna, men du kanske kan kombinera de två färgerna, som är varandras motsatser, med något som ger ett varmt intryck..? Varma toner som du skriver, kan ju utgöras av inredningsdetaljer också; gardiner, soffkuddar stolsdynor, dukar, växter o s v.. Va fint ditt kök blir! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag för min del skulle stormtrivas och är det så att ni själva trivs så är det troligtvis inga problem med balansen.
Jag har själv ett kök med vita luckor och svart/grå golv och jag älskar det.
Vi valde en bänkskiva i mörk trä för att mjuka upp det lite men så här i efterhand inser jag att det hade fungerat med svart/grå marmor också.
Mitt kakel är av svart natursten i oregelbundna små fyrkanter.
Alla trivs i vårt kök och jag har aldrig hört att någon tycker det är kallt, tvärt om!
Det man kan göra är ju att mjuka upp det med varmare färger på gardiner, gröna växter mer rundade blad osv.
Just ja, belysningen är förstås väldigt viktigt, har du möjlighet så använd dimmer till belysningen, i ett så ljust rum kan det annars göra att det blir lite för "hårt".
Jag är ingen teoretiker utan en praktiker som egentligen går på min intuition och känsla till 100% så på din fråga om hur du vet att det är balans så svarar jag helt enkelt att det har du redan svarat på, visst är det balanserat:).
Stilrent går väldigt mycket hand i hand med Feng Shui så du ska nog inte vara orolig.
Kul att höra vad andra säger som är mer experter än vad jag själv är.
När det gäller belysningen så tänkte vi sätta småspottar ner på själva arbetsbänken där diskho och spisen är.. Där är heller ingen väggskåp utan det blir två öppna hyllor bara.. så den sidan domneras av creme/svart och rostfritt som vi har på vitvarorna..
Men vi har inga köksmöbler där utan köket är ett arbetsrum.. bord etc har vi i matrummet brevid.. vilket gör att ur arbetssynpunkt är köket vädligt lättjobbat..
gardiner har vi ett problem med då jag tycker det är så svårt att hitta fina kappor.. På ena väggen har vi ett fönster och precis intill en balkongdörr helt i glas.. dessutom går en köksbänk ut inunder fönstret så vi kan inte sätta upp längder där.. En blir isåfall kort och en lång.. ser nog inte klokt ut tror jag..
Men växter kan jag ju ha och örter kanske?
Du kan använda jalusier kanske, i bambu som jag tycker blir fint mot créme/svart och rostfritt, dessutom gröna växter. Åhh jag blir rent avis på ditt kök Lindbygarden! 
#3 Örter passar perfekt, de för in både nytta blandat med skönhet.
Visst har du ett fin kök, jag blir också en smula avundsjuk och som Tuva säger, jättefin balans
Ja bambu var en jätte bra idé!
Kommer lite bilder sen när det börjar bli klart.
Det ser jag fram emot - lite tips åt mig själv också då..
Jag blir aldrig färdig med mitt kök, som jag vill inreda i lantlig stil mera, eftersom det är ett gammalt hus med jättehög takhöjd. Jag har i alla fall rivit bort väggskivorna och tagit fram timmerväggarna, som jag har målat crémevita, på en av väggarna då annars blir det bara för mycket. Sedan får vi se vad som händer härnäst..
Forts följer i framtiden.. he he
#7 Låter jätte fint med timmervägg! Har du bild?

Åh instämmer! Snyggt med en timmervägg.
När vi flyttade hit vad vi så otroligt trötta efter att ha bott och renoverat i ett gammalt 1800-tals torp i nästan tio år, så vi orkade inte göra i ordning här. Vi flyttade liksom bara in, förutom ett par rum som vi tapetserade/målade i plus la in lite nya golv ovanpå de fruktansvärda 50-tals mattorna. Men därför så känner vi bitvis att vi bor i någon annans hem där vi liksom bara ställt in våra grejor… Tyvärr är jag ju sjuk och orkar inte greja så mycket och mannen orkar inte göra allt själv. Men köket drömmer vi om att fixa till, det är så otroligt smaklöst nu! Grönblommigt kakel, aprikosfärgade väggar och en mörkgrön urgammal matta på golvet, bläh! Köksluckorna är helt okej om man bara byter handtag, men kaklet måste bort, liksom färgen och mattan!!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hmmm… va konstigt att mina inlägg inte ändras då jag tog bort signaturen då den blivit knasig..det som rull..
..usch, kolla tidningshögarna som ligger i köksskåpet..
Rensa i röran var det ja..;)
Verkligen jätte fint!
Tack Lindis! 

Ser helmysigt ut! 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#14 Vad fint Tuva, nu vet jag hur jag ska se dig så här på avstånd.
Hmm. tidningar, ja det är ju ingen höjdare, det kan jag hålla med om.
Tyvärr samlar min make på tidningar så det ligger lite här och där och tar plats.
Visserligen i prydliga högar eller i tidningsställ men ändå 
#16 Ha ha, hur ser du mig "på avstånd" då Hellas? Lite romantisk e´ja allt..
Bonn'mora har jag alltid velat vara, men så blev det inte - kanske månskens bonn'mora då..
#17, vet inte hur jag ser, jag bara gör det
.
Jag älskar också det lite mer gammeldax stuket fast jag älskar även det mer moderna stilrena så jag har ju problem kan man lugnt påstå.
Men det handlar ju om hur man bor och min bostad kan inte, hur man än beter sig, bli den där lite lantliga sköna bostaden.
#18 Nej det är sant, och jag vill gärna anpassa inredningen till huset så att det kommer till sin rätt - och då blir det lite lantligt över det hela, men som sagt jag blandar friskt beronde på vad rummet används till. Köket är trygghet för mig, och då vill jag ha det där genuina i det - kärnfamiljen du vet.. fast jag inte har någon - men kanske just därför vill jag ge köket en ombonad känsla.