Feng shui iFokus

Feng shui

Etikettpraktiska-tips
Läst 2941 ggr
Tuva-Lena
0

Inredningsprojekt?

Jag tänkte att vi skulle börja storstilat med att bygga upp ett projekt tillsammans.

Ha någon av er ett rum ni skulle vilja inreda enligt feng shuins principer? Isåfall kan det rummet få bli vårt första övningsobjekt ett tag framöver. Vi hjälper till att välja färger, material, växter och placering av möbler m m, utifrån det vi lär oss här på sajten.

Bifoga isåfall era bilder i inläggen, så väljer vi ut ett av rummen till att börja med. Vi kan sedan ha ett projekt på gång hela tiden, med nya rum som avlöser varandra. Glad

Vad tror ni om den idén?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Oj, jag hade gärna varit med då vi har en halvrenoverad hall på övervåningen som står och väntar.Vi började fixa däruppe när vi flyttad hit, då hade vi bestämt att vi bara skulle slipa och måla över tapeten där. När vi började slipa på den släppte hela väggen från brädorna under och nu har vi en hel hall full med nubb med två cm mellanrum som ska plockas bort innan vi kan göra i ordning…

Men vi har vare sig tid, lust eller pengar till det just nu. Före i kön står ombyggnaden av vedbod till rum för äldste sonen och sedan en altan som vi påbörjade förra sommaren… pust!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
0

#1 Börja med altanen då Hoppis! Vi kör ju med trädgård och uterum också för principen är densamma. Glad

Hoppfull
0

Altanen är min sons examensarbete på sin snickarutbildning, så tyvärr är det han som styr över det. Men han går ut skolan i juni så det ska ju vara klart tills dess! För vår del är det vedbon som har högst prio eftersom dottern som fyller nio snart, bor i en liten avbalkning i vårt sovrum. Ingen bra lösning alls varken för henne eller oss, så att få ut den stora sonen och frigöra ett sovrum till henne går först Glad

Lindbygarden
0

Det här är jag hemskt gärna med på då vi har köpt en gammal kringbyggd ölandsgård.. Både trädgård ska göras iordning och hus ska renoveras.

Det är stenmurar runt trädgård och mycket flis runt ikring..

Tuva-Lena
0

#4 Låter underbart Lindbygarden! Har du nåt foto på gården?

#3 Du Hoppetossan, vi kan ta itu med vedboden då om du vill..? fast den kanske dottern själv vill inreda - helt förståeligt. Cool

CarolineO
0

Usch, jag skulle gärna lägga in både hall, badrum & altan… hehe

Hoppfull
0

#5 Sonen, samma son som mönstrar idag, och "tyvärr" vill han nog det… fast han får inte bestämma allt själv eftersom han vill flytta hemifrån snart och vi ska kunna använda det som gästrum sen. Så förslag mottages tacksamt!

Lindbygarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser innergården ut..bortse från bilen i mitten baraGlad 

Vi vill sätta belysning runt hela innergården samt göra något vackert av den.. dock måste det vara praktiskt då vi har hästar samt en traktor som kommer med hö etc..

Lindbygarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

eb bild från övervåningen

Hoppfull
0

Oh så vackert! Lyckliga er Glad

*gläds med er*

Lindbygarden
0

#10 tackGlad

det är jättefint men ack så nedgånget och mycket att göra sen "sliter" fordon och hästar på innergården så den är inte lika grön nu..

Jag tacksamt emot tips om hur man kan ta till vara på den bättre..

Den biten mot huset kan man nyttja på ett bra sätt men den är inte stor.. sen väggen mot lögarstugan som vi kallar det dvs stenlängan till vänster i bild mot den väggen kan man göra en del..

vår ytterdörr går mot nordväst ut på gården och öppningen ut från gården går alltså då åt sydost.. får ta en extra kik på kartan så väderstrecken blir rätt..Oskyldig

FiaH
0

Jag har ett gammalt hus som varit en tvättstuga som nu nästan är utrymd som ligger i mitt kvarter, som jag ska få ta hand om, bara jag själv fixar till det. Rummen skall användas till meditations grupper samt healing behandlingar, och jag vet inte vilken ända jag ska börja..Men det finns såå många möjligheter att jag bara längtar att få börja och få lite inspiration…Skrattande

[Hellas]
0

#12 Jag planerar också mitt kommande meditations och medialitets rum, jag har det ännu inte men jag planerar visuellt.

Det jag just nu vet är att jag ill ha så lite elektricitet som möjligt eftersom de energierna kan vara störande, men samtidigt måste man ju ha ljuskällor :).

Jag vill ha det varmt och trisamt men ändå väldigt spartanskt så att ingenting känns störande.

Tuva-Lena
0

#12 Låter jättespännande Fia! Just nu håller jag på och renoverar upp en gammal lokal inne i stan också, som skall bli min nya arbetsplats. Idag planerade jag för var elen skall dras - och bara det är en hel vetenskap! Färger är också ett kapitel som jag funderat över - kanske vitt, grått och beige..? Vill ha lugna färger och bryta av med lite starkare färger.. Blir häftigt att få sätta igång! Tungan ute

#13 Kanske en fin ljuskrona istället för en massa lampor? Jag vill ha en kristallkrona - ganska spartansk - i taket som är högt, sedan puktbelysning istället för en massa ljus som sprider sig överallt i lokalen. Väggplafonder är också häftigt, som sprider ljuset över väggen och ger snygga effekter. Sedan kan man ju alltid använda stearinljus och fotogenlampor.. Cool

FiaH
0

Ja, det ska bli så roligt att forma. Och jag tror som du där Hellas, så lite elektricitet som möjligt, mycket levande ljus. Färger är svårt, ljusa är fint, men sen vill man kanske få in lite värme, så som färg, kan ju vara färg i gardiner, kuddar mm.. Får läsa igenom trådarna och se om man kan få några ideerSkrattande

Manni
0

Känner att jag kommer att behöva hjälp med mitt sovrum framöver. Jag har ett stort sovrum som jag ska göra helt om i sommar. Eftersom jag blir singel så känner jag att jag måste "städa ut" exet och göra om det till mitt eget och så att det känns lite tryggare eftersom jag är en aning mörkrädd. Hoppas jag får hjälp när det är dags. :)

[Hellas]
0

#16 Självklart Manni hjälps vi åt, jag förstår precis vad du menar, energierna behöver rensas ut, du behöver få ditt egna krypin

Tuva-Lena
0

#16 Mmm, det ser vi fram emot Manni! Vi kan kanske hitta symboler och annat som kan ta fram de positiva energierna så att du kan känna dig trygg, trots att du får sova ensam. Jag var fruktansvärt mörkrädd när jag flyttade in här - ensam med hundarna. Tyckte det kändes kymigt till och med på dagen och ville helst hålla mig utomhus. Men sedan jag målade om och tapetserade så röjde jag undan mycket av de gamla energierna och då har det gått bättre. Ändå känner jag fortfarande av dem på övervåningen - där jag inte ändrat så mycket ännu. Men du, sedan finns det EFT - det tog bort det sista av min mörkerrädsla. Cool

Manni
0

#17 och 18 Jag skulle verkligen uppskatta hjälpen. För det är ju inte bara att tapetsera om, utan precis som du säger Tuvan, att hitta symboler som tar fram de positiva energierna. Nu trivs jag ju i huset och känner till vilka fler som bor här, men jag vill känna mig "omstoppad" i sovrummet. ;)

Vad menar du med EFT förresten?