Feng shui iFokus

Feng shui

Etikettövrigt
Läst 1009 ggr
[Hellas]
2009-02-08 11:46
0

Lite tankar

Lite tankar:

Feng Shui uttalas "Fung Shwej" (lite kuriosa)

Jag lever med en make som under väldigt många år var tillsammans med en Kinesisk kvinna och det är han som inspirerat mig själv att bli intresserad av ämnet.
Det han alltid menar på är att Feng Shui är så mycket än inredning, det handlar om balans i tillvaron, det finns till och med sätt att skapa balans i bilen och vissa vägar är mer Fung Shui än andra.
Det handlar väldigt mycket om sunt förnuft med en skopa vidskeplighet.

Det handlar energiflöden och att harmoni ska råda exteriört (inredning) och interiört (din själ).
Dessa delar ska sedan pusslas ihop och fungera tillsammans.

Det är ju därför man ibland kommer hem till någon som kanske inte alls har de energier man själv trivs med, de kanske är för stressande eller för lugnande.
De passar helt enkelt inte ihop med den egna själen.

En sak som är intressant är hur vi ändrar vår exteriör inför de olika årstiderna.
Man kan ju fundera på vad det kommer sig att vi sätter upp lite murrigare gardiner till höst och vinter när det egentligen borde vara tvärt om?

Jag troratt vi, liksom naturen, har vår naturliga vilopaus under höst och vinter vilket gör att vi vill bromsa ner chi flödet en smula.
Vi behöver få det lite lugnare, gå i ide helt enkelt.
Detta beteénde finns inbyggt hos oss sedan Neandertalarna så det är svårt för oss att bryta det.
När nu våren kommer får alla ett tokryck minst sagt, det ska slängas grejer, ljusa gardiner ska sättas upp osv.
För min del kan det näsan kännas panikartat, jag vädrar för fulla muggar och springer runt som en galning.
Det är alltså dags att sätta fart på chi och på växtkraften.

För mig är FS så mycket mer än inredning, för mig är det Pulsen och Själen.

Vad tänker du på när du hör ordet Fung Shui

mayolica
2009-02-08 18:56
0

innan den här sajten kom till tänkte jag först och främst på städning när jag hörde det ordet.Och att det uppmanar till att kasta bort allt man äger och har.

Det är jätteroligt att få möjlighet att ta del av ämnet och fördjupa sej lite mer i det.

Jag har varit inne på dom tankarna sedan många år tillbaka,att vi går in i en naturlig viloperiod på. Med tanke på att vi inte hade elektriskt ljus på stenoåldern så fick man anpassa sej efter årstiderna vara, vaken på sommaren och samla mat för vintern och vara mer aktiv.

Jag brukar känna som att jag vill gå i ide ibland på vintern och får mer energi när det lir ljusare.Vi är ju oxå olika känsliga för energier och stämningslägen,eftersom jag är väldigt känslig för energier på olika platser är intresant att läsa om sånt.

~ mayolica ~

[Hellas]
2009-02-08 19:21
0

#1 Visst är det spännande och jag själv har tänkt precis som du själv.

För min del ligger ju detta med energiavkänningar mig mest varmt om hjärtat eftersom jag mått så dåligt av att vara känslig men man förstår ju ofta lite mer då man börjar läsa om energiernas påverkan och vad man själv kan göra för att balansera upp det hela.
Det behöver inte alltid handla om att man ska skydda sig och se till att chakran är stängda som man som medial måste arbeta med.
Det finns lite mer påtagliga och jordnära metoder också *Ler*.

Men det är ju svårt att göra något åt platsenergier som inte finns i sitt egna hem.
Det är ju lite förargligt att börja möblera om hos bekanta Obestämd och då är det ju väldigt bra att använda sig av den berömda, visualiseringen av "bubblan" fast då pratar vi inte feng shui utan lite annat.

mayolica
2009-02-08 20:22
0

#2 Jag har oxå mått dåligt i många år av att vara överkänslig,men jag lärde mej att hantera det bättre på reikiutbildningen. Bara att veta att den obehagliga känslan,eller någon sjukdom inte behöver tillhöra mej gör att jag inte mår dåligt av det. Likaså att se att det finns andra som är känsliga.

~ mayolica ~

Tuva-Lena
2009-02-09 02:03
0

Innan jag började läsa mer om feng shui så var det växter, stenar och naturkraft jag tänkte på. Dessutom ljusa behagliga färger. Det var en association till naturen i alla fall, och det passar ju mig som hand i handske! Glad Dessutom har jag varit intresserad av TCM, alltså kinesisk medicin, i många år och min känsla var att dom hörde ihop på nåt sätt, och nu får jag ju veta på vilket! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."