Leksaker?
Ja barnen har ju "mängder" av prylar. Framförallt en uppsjö av gosedjur som det aldrig leks med men det ligger och dräller överallt.
Alla med barn vet hur lätt det är att få barn att städa*host*
Hur resonerar man och gör där egentligen? För idag i sverige har väldigt många ett överflöd av prylar.

Vi har utrensing med jämna mellanrum. Min dotter tycker att man gott kan skänka leksaker till barn som inte har så mycket själva. Sådant som vi/hon vill behålla eller är osäkra på stoppar vi i stora kartonger och ställer undan på vinden. Ibland så byter vi ut och plockar undan det som varit framme och plockar fram det som stått gömt en tid.
Jag är lite av den åsikten att barn ska inte ha för mycket att välja på, det blir bara rörigt. Utan de kan välja ut favoritsaker just då och sedan som sagt byta när de tröttnar. Då är de gamla sakerna som nya igen och jätteroliga att leka med. Dessutom underlättar man städningen väldigt mycket på det sättet.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Smart Hoppis! Du är en sann pedagog! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Det var ju väldigt smart! Det ska jag testa här hemma!

Hehehe, Tack!

det där ska jag komma ihåg den dagen det beger sig hoppis
Jättebra tips, visst är det så att när barn har för mycket att välja på så blir de bara snurriga tillslut, det blir för många val att göra så ingenting blir spännande.
Bättre att ha lite mindre och sedan byta ut sakerna ibland

#6 Precis! Ofta blir sakerna slängda på golvet och de kan inte riktigt själva prioritera och fokusera utan det blir svårt att leka. Det är bättre, tycker jag, att de leker väldigt intensivt med några få saker och sedan byter man. Ungarna gillar det själva med, dottern kommer ibland och säger -mamma nu längtar jag efter XXX som ligger i lådan. Och då bara byter vi mot det hon haft som favvolek ett tag. Har lådan stått länge på vinden så blir det nästan lite julafton när man tar fram
-Åhh mamma den här hade jag helt glömt bort!
Sedan att det är en höjdare ur städsynpunkt är ju bara ett stort plus 

#1 (Rättelse) Låter som Waldorf-pedagogik det 
#7 Det är så sant.. blir det för mycket och för rörigt då leker de inte alls med grejerna..
Det påminner lite om hur vi vuxna är också. Skaffar vi för många fritidsintressen, alltså såna som kräver utrustning, så blir det inget alls av dom till slut. Man hinner inte med helt enkelt.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Precis så är det ju Tuvan! Det gäller ju våra prylar med! Ta bara alla dessa hushållsmaskiner människor samlar på sig… som bara står för att de är för många och skapar bara oro och stress. Jag är minimalist och vill bara ha sådant som är nödvändigt, tyvärr är jag kanske lite väl minimalistisk så jag glömmer bort att pryda mitt hem med emellanåt…
#11, 12 Nu förstår jag inte vad ni pratar om, inte samlar man väl på sig en massa onödiga prylar *fniss* 

Till slut ser man inte skogen för alla träd.
Jag tycker det är viktigt med bra förvaring även av leksaker. Nu är mina barn stora - men när de var små var det väldigt viktigt för att hålla ordningen.
Legotips - om någon fortfarande har Lego hemma:
Ta ett stort lakan och klipp någorlunda runt. Sy en kanal runt hela ytterkanten och dra i ett långt snöre. Så långt att lakanet kan ligga platt på golvet.
Låt legot ligga på lakanet under leken och knyt sen en säck när det är klart. Byggda modeller - både färdiga och påbörjade - får stå på utställningen i en hylla medan säcken kan förvaras "var som helst".
Från början sorterade vi allt Lego - men det höll inte i längden och med denna möjlighet att sprida ut alltihopa behövde man inte sortera lika ofta. Vissa små nödvändiga pilleri-bitar förvarade vi i filmburkar.
Numer pensionär i Nynäshamn
#14 Vilket bra tips, mina barn är ju också stora nu så för min del är det för sent tips men vem vet, jag hoppas ju på att kunna få barnbarn om några år *Ler*.
#14 Jätte bra tips! Det tackar jag för