Feng shui iFokus

Feng shui

Etikettköket
Läst 4094 ggr
Hoppfull
2009-03-11 09:52
0

Växter

Jag har fått en känsla av att jag behöver gröna växter i mitt kök, den förstärktes påtagligt efter snacket i tråden om Funkisvillan…

MEN vårt köksfönster ligger i norrläge och det är kasst med ljus och värme. Vad kan man ha i ett sådant fönster? Jag är även ganska dålig på att vattna… Skäms och för att göra det ytterligare svårt så är jag inte så förtjust i blommande blommor utan föredrar helgröna växter.

Tips?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

JMax
2009-03-11 10:14
0

Hoyor!! De är tåliga o trivs i stort sett överallt. Du kan läsa mer om dem på hoya sajten här på ifokus

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hoppfull
2009-03-11 10:20
0

Tack, är de gröna växter som inte behöver sol och vatten…?

Ska kolla sajten…

Sovgott
2009-03-11 11:23
0

Zamiakalla, även kallad "garderobsblomma" klarar svagt ljus. Och om den står mörkt ska den vattnas ytterst lite.

Hoppfull
2009-03-11 11:32
0

Aha, tack för tipset! Ska kolla på den.

Googlade lite och hittade: Maranta, Peperonia och Pilspetsranka som växter som inte ska ha direkt solljus utan snarare skugga. Någon som känner till dem?

Effie
2009-03-11 20:33
0

Saintpaulia klarar väl norrläge också? Jag har ett antal, med olika blommor, fläckiga och krusiga så det blir lite roliga; gillar inte dem annars.

Peperonia är väl en sådan där med lite tjockare blad, med ljusa kanter?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Hoppfull
2009-03-11 20:56
0

Tror det, jag vill ha gröna växter alltså, inte blommande blommor. Så jag sökte på gröna växter och hittade dessa tre som skulle tåla skugga snarare än solljus och var hyfsat tåliga för torka med. Precis som jag tänkte mig Glad

Tuva-Lena
2009-03-11 23:45
0

Jag tänkte också på garderobsblomma. Underbar växt som tål lite hårda tag - och mycket vacker! Sedan kan du alltid hänga upp ólika bräkenväxter i amplar. Alltså ormbunkar. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Clary
2009-03-12 08:55
0

Och så har vi ampelliljan = kattgodis, den klarar mycket också. Ormbunkar är snyggt, där kan man ju använda bladen när man vill göra en bukett också Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Hoppfull
2009-03-12 09:24
0

Ormbunkar och jag går tyvärr inte ihop… jag har inte fått en enda av alla de jag skaffat att överleva så de är inte min grej.

Garderobsblomman var fin, den är ett bra alternativ. Tack för tipsen hörrni Glad

JMax
2009-03-12 13:29
0

Funderar på hängväxter o Feng Shui. Läste att saker man har ska sträva uppåt, inte vara hängande, gäller det växter med? Har ju många hoyor som hänger å lite murgröna å så.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Clary
2009-03-12 18:55
0

#10 Jo så är det ju men där får man tumma lite, är bladen rundade är det bättre och det kan vi väl säga att de är både på hoyorna och murgröna. Ampeliljan är en bra luftrenare så den vill inte jag avstå från (inte heller katten som gillar att äta den Flört)

Medarbetare på Feng Shui och Indien

cillaj
2009-03-12 19:24
0

Hej!

Är ny på den här sajten, men finns på många andra.

Har lite tips om växter, börja med Fredkalla,gröna långa blad som står rätt upp, bra för fönsterläge, vill inte ha för mycket solljus, men ljus, sen har vi Mormorstunga, som oxå har blad uppåt, tål det mesta ( en ungkarlsblomma, säger endel,)

Hoppas något passar.

Cilla

Hoppfull
2009-03-12 20:38
0

Tack för alla bra tips Glad

Tuva-Lena
2009-03-12 23:35
0

#12 Mormors tunga, jag undrar om det är samma som vi kallar "svärmors tunga" - långa "vassa" blad, precis som svärmors tunga har blivit framställd. Flört

Hoppfull
2009-03-13 10:47
0

Hm, inga vassa tungor… det ska jag akta mig för fortsättinsgsvis Flört

cillaj
2009-03-13 19:23
0

Tuva-Lena, det kan nog stämma, den har nog flera namn, men den trivs överallt och klarar det mesta.

Ganska praktisk blomma.

Tuva-Lena
2009-03-14 00:45
0

#16 Jag har precis lyckats "döda" min.. Skäms