Feng shui iFokus

Feng shui

Etikett: inredningstips
Läst 3572 ggr
Tuva-Lena
0

Kolla in i en funkisvilla!

Är det här nya trenden tror ni?

Ser i alla fall jättemysigt ut! (Klicka på bilderna till höger)

Funkisvillan

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[Hellas]
0

Jag får inte upp bilderna men jag älskar funkisvillor, i min stad har vi ett helt K-märkt område med just dessa villor, det finns massor av dem :)

JMax
0

Skänken i matsalen får gärna flytta hem till mig!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hoppfull
0

Det såg mysigt ut… men egentligen var det väl mer inredningen som gjorde helheten än själva huset i sig? Det går att gör i vilket sorts hus som helst tänker jag.

Däremot är jag imponerad av hur folk orkar och har råd att fixa så mycket. Vi klarar inte ekonomiskt att renovera på de sättet som de exempelvis hade gjort och inte har vi ork heller… annars skulle det väl vara ganska lätt att göra hur snyggt som helst! Men jag kan känna ibland att jag avundas dem som vågar skaffa sig så stora lån så att de kan göra så (för de måste väl låna??).

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
0

#3 Det ligger mycket i det du säger Hoppis. Idag fick jag hem en broschyr, där man visade "Familjens nya sommarhus". Herre Gud, det var ju en mindre herrgård! Fullt utrustad! Hur har dom råd var min första tanke också - Sommarhus????!! Förvånad Standarden i det "sommar"huset var betydligt bättre än den jag har där jag bor permanent.. Obestämd

Hoppfull
0

Hahaha, jag tänker och känner ofta så och det är anledningen till att vi helt har slutat att titta på alla dessa renoveringsprogram. Standarden och kraven ökar och från att det var hjälp med akuta renoveringar där familjerna inte orkat eller det tagit stopp pysslar man nu med ren lyxfixning.

För mig är det oxå så att ett hus ska vara en plats att leva på, en plats man inte behöver vara rädd om. Barn ska få leka och man själv ska kunna göra saker utan att vara orolig för den dyra inredingen.

Därmed inte sagt att jag inte gillar att fixa i ordning och skulle önska mig liiite mera medel till det :) Skulle exempelvis vilja kunna göra i ordning vårt kök, men det är en ren egotripp och idiotiskt ur miljö-konsumtionstänk. Köket är fullt funktionsdugligt som det är men de som bodde innan hade helt annan stil och smak och vi känner oss inte riktigt hemma i deras val av färger, kakel och bänkskivor bl.a.

Tuva-Lena
0

#5 Sedan var det det här med energier Hoppis. Har du känt av några energier från dem som bodde där innan? Annars kan jag hålla med dig, visst skall man kunna leva i sitt hem också! Foten i munnen

Hoppfull
0

Jo, här har funnits en del dysterhet… familjen som bodde här innan var ena riktiga dysterkvistar! Kanske är det oxå därför som köket känns så "icke-vårt" det har jag faktiskt inte tänkt på innan! Hon, frun i huset som "ägde" köket (de är ultrakonservativa och han har sannolikt aldrig satt sin fot i köket!!) är ingen direkt trevlig människa, beskrivs faktiskt som rent elak av vissa som kände dem. De hade ingen kontakt med grannarna alls utan dolde sig inne i huset. Man kanske skulle satsa på att rensa ut energier i köket och övriga huset helt enkelt till att börja med.

Tuva-Lena
0

#7 Ja absolut, gör det. Det låter inte trevligt att ha deras gamla energier kvar. Det räcker med att måla som inte behöver kosta så mycket heller, tar bara lite tid. Flört

Jag kände av gamla energier här också när jag flyttade in, men här hade det inte bott människor sedan mittan av 70-talet. Jag rööös riktigt i vissa rum,. men nu känns det bara bra. Målade om och bytte tapeter, och nya golv. Inte på en gång utan jag fick vänta så att plånboken hängde med också förstås. 

Ändå var det farmor och farfar som hade bott här innan, men jag upplevde det som att jag "trängde mig på", och farfar var hyperkonservativ och gillade inte förändringar. Tyst Undrar vad han tycker om att jag gjort om hans snickarverkstad till stall då..

Clary
0

#7 Håller helt med Tuvan, rensa bort alla gamla energier till att börja med så att det är du som tagit över huset.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Hoppfull
0

#8 Hehehe, nu är vi ju två som bestämmer här och min sambo ska göra allt från grunden om det ändå ska göras… så några enkla små genvägar är inte aktuella! Vi vill byta kakel (mannen har en kompis som är kaklare), måla om, byta handtag på skåpsluckorna och lägga på ett golv ovanpå den fruktansvärda 70-tals kokrmattan som ligger där nu. Alltså inga gigantiska saker men de står inte i först i kön så att säga, för det gör byggnationen av sonens rum utomhus och det projektet står helt still…

Tuva-Lena
0

#10 Jo det var just det ja, man är ju två och ni har projekt som väntar redan. Men ett bra tips, eller hur? Du får väl ta en rejäl storstädning istället, coh sedan "rensa" med salviarökelse. Ett tips från ÖN. Glad

Clary
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 o 11 Eller med en tibetansk sjungande skål Flört Har för mig att jag lovat visa hur de ser ut, så nu kom den bilden. En viss teknik för att frambringa det sjungande ljudet behövs och jag tränar för fullt

Hoppfull
0

#11 Hahaha, precis så! Ja, salvia vore nog bra! Storstädat har vi faktist gjort men det är väl förstås dags igen… Obestämd

#12 Wow vilken cool grej! Vad använder man den till?

Clary
0

#13 I artikeln om rening skrev jag om lite olika sätt att ta bort gammal energi, bl.a den sjungande skålen. Man slår ett slag inuti och drar sedan pinnen på utsidan så får man fram en vibrerande ton. Lite knepigt men jag ska fixa det någon gång, övning är det som gäller Flört

Tuva-Lena
0

Va vacker den är Clary! Glad Du har så mycket/många småmystiska saker hemma.. Flört Är du lite "häxig" månntro? I positiva ordalag då förstås, för häxor är ju väldigt speciella. Kyss

Clary
0

#15 När mitt yngsta barnbarn 13 år har sina kompisar på besök, kommer de in till oss och den lilla raringen säger "det här är min farmor, hon är en häxa" vet inte riktigt hur jag ska ta det Obestämd Glad

Tuva-Lena
0

#16 Hur reagerar hennes kompisar då? Flört Kastar sig handlöst ut genom dörren? Skrattande

Clary
0

#17 Nej det har inte hänt än men mycke skratt blir det Flört

szirius
0

Ojojoj, det där har jag inte riktigt tänkt på, att rensa ut ordentligt efter de som bott här innan!Det var totalrent och så varm,behaglig atmosfär så jag aldrig ens tänkt tanken på att det behövts…underligt.MEN - jag blev lite rädd nu…jag har fått så mkt värk i kroppen sedan vi flyttade hit -och frun som bodde här innan( de byggde ett nytt hus på granntomten, så de är våra grannar) är sjukpensionär med fibroFörvånad.Kan det verkligen påverka mig?

Hoppfull
0

Vi lämnar ju alla energier efter oss så att deras energier finns i huset tror jag säkert. Ofta är det ju de som bott i huset innan som flyttstädar med vilket egentligen är ganska bakvänt. Gjorde man det själv skulle man ju mer per automatik städa ut gamla energier och föra in sina egna. Sen om det påverkar dig med värk är svårt att säga, skulle kunna vara så… Det enklaste är nog att rena huset och se om det blir någon skillnad.

[Hellas]
0

#19 Om Du kände en lugn fin behaglig atmosfär när ni flyttade in så är jag helt säker på att det bara är bra energier för dig att visstas i.
Dina energier och de som finns i väggarna verkar verkligen "gifta" sig med varandra och passa ihop.

Man känner om det inte känns bra, det är ju inte säkert att man vet varför det känns fel men ofta vill man kanske måla/tapetsera om även om det inte behövs eller man kanske inte vill vistas i ett rum.

Visst kan man få ont av gamla energier men jag tycker nog att man alltid ska söka läkare för en undersökning i första hand om man har oförklarig värk

#20 Så är det säkert, man borde nog flytta in och städa *Ler* fast å andra sidan har jag varit väldigt glad över att slippa Flört

Hoppfull
0

#21 Absolut, flytten i sig brukar vara fullt tillräckligt… men då kunde ju å andra sidan priset vara lite lägre för att motsvara en städfirma t.ex.

szirius
0

tack för era svar!Glad

#19 det låter fint att våra energier gifter sig med varandra.Jo, jag trivs enormt bra i detta hus.Som att hitta hem!

Det är snart dags för en ordentlig vårstädning, då ska jag passa på att "klappa ur" och bränna salvia.Jag brukar "tona" också, på känn bara Flört.Jag läste också i en bok att man kan ställa en glasburk med hälften vatten, hälften salt.Viktigt att ha en djup tallrik under.Man får fylla på vatten i burken allt eftersom vattnet dunstar.Efter ett tag börjar det växa saltkristaller runt hela burken! Jättefint! ( det ska alltså rena energierna).Det gjorde jag i vår förra lägenhet .

( läkarna hittar inga fel på mig - det är stress får jag alltid till svar, hehe.Och det ligger mkt i det…inre stress som skapar värk,men jag jobbar på detFlört).